Νότης Μηταράκης – Βουλευτής Χίου – Νέα Δημοκρατία Νότης Μηταράκης – Βουλευτής Χίου – Νέα Δημοκρατία
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
  • ΝΕΑ
    • ΒΟΥΛΗ
    • ΧΙΟΣ
    • ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
    • ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ
  • MEDIA
    • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
    • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
    • VIDEOS
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • 21/03/2024
  • Βουλή

Μηταράκης: Τι ισχύει με τη σύμβαση 717 – Σε ένα κράτος δικαίου πρέπει να σεβόμαστε το Σύνταγμα

Για την πορεία της σύμβασης 717, τις ευθύνες του σταθμάρχη αλλά και την πορεία των έργων που αφορούσαν τον σιδηρόδρομο, μίλησε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Χίου της Νέας Δημοκρατίας, κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής επί του πορίσματος της εξεταστικής επιτροπής για τα Τέμπη.

Συγκεκριμένα, το βράδυ της Πέμπτης ο κ. Μηταράκης κατά την τοποθέτησή του, αναφέρθηκε αρχικά στον πόνο που αισθάνονται οι συγγενείς των θυμάτων αλλά και όλοι οι υπόλοιποι, ειδικά οι γονείς για την απώλεια 57 ανθρώπων μεταξύ των οποίων και πολλά παιδιά.

Ο βουλευτής ξεκαθάρισε πως «προφανώς υπάρχουν ευθύνες. Δική μας υποχρέωση, στα πλαίσια της συνταγματικής μας αποστολής να δούμε τα στοιχεία, να τα εξετάσουμε διεξοδικά και να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα».

Παράλληλα αναφερόμενος στο πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής, σημείωσε πως «καταλήγει σε συγκεκριμένες σχετικές διαπιστώσεις, πλήρως αιτιολογημένες. Παρουσιάζει επτά παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως (ΓΚΚ), του Εθνικού Μηχανισμού Κανόνων Ασφαλείας, παραβάσεις του σταθμάρχη Λάρισας και των μηχανοδηγών. Παραβάσεις, που σύμφωνα με το πόρισμα, οδήγησαν στο δυστύχημα».

Σχετικά με τη σύμβαση 717 επεσήμανε πως υπεγράφη επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας τον Σεπτέμβριο του 2014 και έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016. «Επί ΣΥΡΙΖΑ, το έργο είχε «βαλτώσει», με αποτέλεσμα να έχει ολοκληρωθεί μόνο στο 18%. Και τελικά ολοκληρώθηκε επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας, στις 20 Σεπτεμβρίου 2023» είπε. Αναφορικά δε με το εάν θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα εάν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 νωρίτερα, όπως είπε «η απάντηση, όπως δόθηκε από τους μάρτυρες είναι ότι αυτό δεν είναι σίγουρο, δεν είναι δεδομένο ότι θα είχε αποφευχθεί. Διότι αυτό που κατέστη σαφές κι από τους μάρτυρες στην Εξεταστική, είναι πως τα δυστυχήματα αποφεύγονται αποκλειστικά και μόνο αν εφαρμόζεται κατά γράμμα ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης (ΓΚΚ)».

«Είχε ηλεκτρονικά μέσα ο Σταθμάρχης; Όπως κατέθεσε στην Επιτροπή ο πρόεδρος του ΟΣΕ, ο κ. Π. Τερεζάκης, ο τοπικός πίνακας ελέγχου που είχε στη διάθεσή του ο Σταθμάρχης για να κάνει αυτόματη χάραξη, του παρείχε ίδιες δυνατότητες με έναν πίνακα τηλεδιοίκησης, απλά σε μικρότερη εμβέλεια. Κι όμως, ο Σταθμάρχης όχι μόνο παρέκαμψε το σύστημα κι επέλεξε να κάνει τη χάραξη χειροκίνητα, αλλά ούτε καν παρακολούθησε στον πίνακα ελέγχου τη λανθασμένη πορεία που είχε δώσει στο τρένο», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Μηταράκης.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κ. Μηταράκη:

«Κε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Είναι ιδιαίτερα δύσκολο σήμερα να απευθύνεσαι στην Εθνική Αντιπροσωπεία για να παρουσιάσεις θέση επί του πορίσματος της εξεταστικής επιτροπής.

Συζητώντας ένα τραγικό δυστύχημα, που κόστισε την ζωή σε 57 συνανθρώπους μας, μεταξύ των οποίων πολλά νέα παιδιά.

Είναι ένα σπαρακτικό γεγονός, είναι ανείπωτος ο πόνος, ιδιαίτερα σκληρό για εμάς που είμαστε γονείς.

Η ανθρώπινη φύση αναζητά παρηγοριά, αναζητά ευθύνες.
Προφανώς υπάρχουν ευθύνες.

Δική μας υποχρέωση, στα πλαίσια της συνταγματικής μας αποστολής να δούμε τα στοιχεία, να τα εξετάσουμε διεξοδικά και να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα.

Σεβόμενοι το συναίσθημα των συγγενών των θυμάτων, υπηρετώντας παράλληλα την αποστολή μας, σεβόμενοι τα γεγονότα, τα στοιχεία και τους νόμους.
Κατά κανόνα, στα μεγάλα δυστυχήματα, συντρέχουν πολλαπλές αιτίες.

Το πόρισμα καταλήγει σε συγκεκριμένες σχετικές διαπιστώσεις, πλήρως αιτιολογημένες. Παρουσιάζει επτά παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως (ΓΚΚ), του Εθνικού Μηχανισμού Κανόνων Ασφαλείας, παραβάσεις του του σταθμάρχη Λάρισας και των μηχανοδηγών. Παραβάσεις που σύμφωνα με το πόρισμα οδήγησαν στο δυστύχημα.

Βασικό ζήτημα για την Εξεταστική αποτέλεσε η Σύμβαση 717, η οποία αφορούσε στην ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός). Μία σύμβαση που υπεγράφη επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας τον Σεπτέμβριο του 2014 και έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016. Επί ΣΥΡΙΖΑ, το έργο είχε «βαλτώσει», με αποτέλεσμα να έχει ολοκληρωθεί μόνο στο 18%. Και τελικά ολοκληρώθηκε επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας, στις 20 Σεπτεμβρίου 2023.

Τίθεται το ερώτημα αν είχε ολοκληρωθεί η Σύμβαση νωρίτερα. Θα είχε σίγουρα αποφευχθεί το δυστύχημα; Η απάντηση, όπως δόθηκε από τους μάρτυρες είναι ότι αυτό δεν είναι σίγουρο, δεν είναι δεδομένο ότι θα είχε αποφευχθεί. Διότι αυτό που κατέστη σαφές κι από τους μάρτυρες στην Εξεταστική, είναι πως τα δυστυχήματα αποφεύγονται αποκλειστικά και μόνο αν εφαρμόζεται κατά γράμμα ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης (ΓΚΚ).

Είχε ηλεκτρονικά μέσα ο Σταθμάρχης; Όπως κατέθεσε στην Επιτροπή ο πρόεδρος του ΟΣΕ, ο κ. Π. Τερεζάκης, ο τοπικός πίνακας ελέγχου που είχε στη διάθεσή του ο Σταθμάρχης για να κάνει αυτόματη χάραξη, του παρείχε ίδιες δυνατότητες με έναν πίνακα τηλεδιοίκησης, απλά σε μικρότερη εμβέλεια. Κι όμως, ο Σταθμάρχης όχι μόνο παρέκαμψε το σύστημα κι επέλεξε να κάνει τη χάραξη χειροκίνητα, αλλά ούτε καν παρακολούθησε στον πίνακα ελέγχου τη λανθασμένη πορεία που είχε δώσει στο τρένο.

Να σημειώσω, όπως γνωρίζετε, ότι η Σύμβαση 717 είναι ένα μόνο μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, ένα έργο που σύμφωνα με τον κανονισμό πρέπει να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2030.

 Σήμερα μόνο το 13% του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου είναι εξοπλισμένο με αυτό το σύστημα.

Συζητήθηκε εντόνως το πόρισμα του Ευρωπαίου Εισαγγελέα, όπως αναφέρθηκε, δεν αφορά το δυστύχημα αυτό καθ’ εαυτό. Αφορά την διαδικασία που οδήγησε τελικά στην ολοκλήρωση του έργου 717. Το σκεπτικό της Ευρωπαίας Εισαγγελέως υποστηρίζει ότι η σύμβαση 717 θα έπρεπε να έχει ακυρωθεί και να είχε ξεκινήσει ξανά το έργο από την αρχή. Αν είχε γίνει αυτό, το έργο δεν θα είχε τελειώσει προφανώς όταν έγινε το δυστύχημα, ούτε όμως και το Σεπτέμβριο που τελείωσε τελικά.

Η πρόταση δίωξης που συζητήθηκε στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2023, αφορούσε την απόφαση του τότε Υπουργού Υποδομών κ. Κώστα Καραμανλή να μη ναυαγήσει η Σύμβαση 717, αλλά να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί η εκτέλεσή της.

Και τελικά αποδείχθηκε εκ των υστέρων ότι η απόφαση ήταν η σωστή, γιατί χάρη στην παράταση που δόθηκε τελικά το έργο ολοκληρώθηκε.

Ως προς τα θέματα ασφαλείας, τονίζω ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων αποτελεί τον πυλώνα ασφάλειας τόσο κατά την κοινοτική όσο και την εθνική νομοθεσία στα ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Προκύπτει ότι καμία επίσημη ενημέρωση δεν είχε λάβει το Υπουργείο από τη Ρυθμιστική Αρχή, όπως παραδέχθηκε η Πρόεδρος της ΡΑΣ, η κυρία Ι. Τσιαπαρίκου, στην Εξεταστική.

Η πολιτική ευθύνη, αναλήφθηκε αμέσως από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που εκτός των άλλων διευκόλυνε και τον έλεγχο της υπόθεσης αυτής.

Κάποιοι ζητάνε να γίνει άρση της βουλευτικής ασυλίας. Εδώ όμως, δεν τίθεται θέμα πιθανών ποινικών ευθυνών του Κώστα Καραμανλή ως ιδιώτη ή ως Βουλευτή. Για τη διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων που γίνονται από έναν Υπουργό κατά την άσκηση των καθηκόντων του, εφαρμόζεται το άρθρο 86 του Συντάγματος. Και αυτό πρέπει να συμβαίνει σε ένα κράτος δικαίου, να σεβόμαστε το Σύνταγμα της χώρας.

Ανεξάρτητα από το εάν ο Υπουργός ή πρώην Υπουργός είναι ή δεν είναι βουλευτής σήμερα.

Συζητήθηκε από συγγενείς των θυμάτων κατά πόσο το άρθρο 86 είναι συμβατό με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. 

Και θα ήθελα να σας ενημερώσω πως – και να καταθέσω στα πρακτικά – τον κανονισμό 2017/1939. Είναι ο κανονισμός που δημιούργησε την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και ρητώς στο άρθρο 29 αυτού του Κανονισμού αναφέρεται ότι τα κράτη μέλη δύνανται να έχουν ειδικές διαδικασίες ποινικών ευθυνών για πολιτικά πρόσωπα, όπως και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση για τους δικούς της αξιωματούχους, άρθρο 29 παρ. 2, έχει τα ίδια προνόμια.

Ανάλογες ρυθμίσεις υπάρχουν σε όλα τα συντάγματα των δυτικών δημοκρατιών, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Επί της ουσίας, από την εξέταση των πραγματικών περιστατικών δεν προκύπτουν ενδείξεις ποινικών ευθυνών μελών της Κυβέρνησης.

Αλλά βεβαίως, τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις για συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα, που να αποδίδουν συγκεκριμένες κατηγορίες, με όλες τις ενδείξεις και το αποδεικτικό υλικό που αυτό απαιτείται. 

Κάτι τέτοιο σήμερα, από ότι αντιλαμβάνομαι, κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης δεν κατέθεσε. 

Ένα τελευταίο, συζητήθηκε το θέμα της συγκάλυψης. Ο προλαλήσας συνάδελφος αναφέρθηκε διεξοδικά στο πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων από το οποίο κατά δήλωσή του αντλήθηκαν πάρα πολύ κρίσιμα στοιχεία. Ένα πόρισμα που έγινε με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης. 

Η Εξεταστική Επιτροπή συζήτησε την υπόθεση. Η δικαιοσύνη επίσης, συζητά τις ποινικές ευθύνες προσώπων που εμπλέκονται.

Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω μία ανακολουθία επιχειρήματος και φαντάζομαι οι επόμενοι ομιλητές μπορεί να θέλουν να απαντήσουν. 

Συζητήθηκε ότι μπορεί να έχουν ποινικές ευθύνες οι Υπουργοί για το θέμα της σύμβασης. Αυτό, αν ισχύει, δηλαδή υπάρχει απιστία κατά την σύμβαση. Πώς αυτό συνάδει με τα επιχειρήματα που ακούγονται για τον τόπο του δυστυχήματος. Ειπώθηκε ότι το μπάζωμα που έγινε μπορεί να απέκρυψε στοιχεία. Εάν ίσχυε αυτό, δεν απέκρυψε στοιχεία πολιτικών προσώπων που συνδέονται με την σύμβαση. Απέκρυψε, εάν υπήρχε, στοιχεία που συνδέονται στο ατύχημα και προφανώς στους φυσικούς αυτουργούς. Δεν μπορεί να έχει ποινική ευθύνη ένα πολιτικό πρόσωπο για την σύμβαση και τα στοιχεία που θα αποδείξετε ότι έχει ποινική ευθύνη ένα πολιτικό πρόσωπο, να βρίσκονται στο σημείο του δυστυχήματος. Αυτό είναι μια ανακολουθία των επιχειρημάτων.

Καταθέτω για τα πρακτικά τον Κανονισμό του Ευρωπαίου Εισαγγελέα που καταδεικνύει τη συμβατότητα του Συντάγματος του Ελληνικού και την πρόβλεψη που έχει ο σχετικός κανονισμός.

Σας ευχαριστώ.»

Tags:
20Α Κοινοβουλευτική Περίοδος
Σχετικά Άρθρα
  • Μηταράκης για ενίσχυση κεφαλαιαγοράς: Αντιμετωπίζονται χρόνια ζητήματα με εμφανή στόχευση τη διευκόλυνση των πολιτών 09/04/2025
  • Μηταράκης για δασμούς ΗΠΑ: Αναγκαίο η ΕΕ να αποκτήσει περισσότερη αυτονομία σε κρίσιμους τομείς 03/04/2025
  • Μηταράκης: Κοινή απαίτηση και απόλυτη αναγκαιότητα ένα Κράτος ισχυρό, αποτελεσματικό & δίκαιο 06/03/2025
  • Μηταράκης: Ο Έλληνας πολίτης σήμερα πληρώνει λιγότερα και σε άμεσους και σε έμμεσους φόρους – Μείωση φόρων το 2025 άνω του 1,1 δισ. ευρώ 11/02/2025
  • Μηταράκης: Η Κωδικοποίηση της Φορολογικής Νομοθεσίας συμβάλει στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος 10/02/2025
  • Μηταράκης: 1,1 δισ. ευρώ νέα μέτρα στήριξης των πολιτών και 12 φοροαπαλλαγές ύψους 757 εκατ. ευρώ φέρνει ο προϋπολογισμός του 2025 14/10/2024
  • Μηταράκης στη Διακοινοβουλευτική Συνεδρίαση της ΕΕ στην Ουγγαρία: Να αντιμετωπιστούν οι ανισότητες μεταξύ των περιφερειών 04/10/2024
  • Τροπολογία Μηταράκη για μαστίχα: Σε κάθε νομοθέτημα επιβεβαιώνουμε και ισχυροποιούμε τη θέση της ΕΜΧ και της μαστίχας 17/09/2024
  • Πρωτοβουλία Μηταράκη για δημιουργία ειδικής ομάδας εργασίας που θα δίνει λύσεις στο φαινόμενο της γονικής αποξένωσης 22/04/2024
  • Μηταράκης: Ενώ στην αντιπολίτευση προσπαθούν να κάνουν rebranding στα κόμματα, ο Μητσοτάκης κάνει rebranding στη χώρα 28/03/2024
  • Μηταράκης: Μεγάλη μεταρρύθμιση η απελευθέρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης – Πιστή στις δεσμεύσεις της η Κυβέρνηση 07/03/2024
  • Στη Διακοινοβουλευτική Συνάντηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο Νότης Μηταράκης 12/02/2024
  • Μηταράκης στη Βουλή για Επιστολική ψήφο: Χαρμόσυνη ημέρα για εμάς τους Χιώτες και τη μεγάλη χιακή παροικία στο εξωτερικό 23/01/2024
  • Μηταράκης: Ο Προϋπολογισμός πετυχαίνει ισχυρή ανάκαμψη της Οικονομίας – Το 2025 να έχουμε μειωμένο ΦΠΑ και στα πολύ μικρά νησιά 15/12/2023
  • Αναφορά για την ανάγκη υποστήριξης των φορέων παροχής υπηρεσιών συμβουλευτικής και θεραπείας εξαρτημένων προσώπων στη Χίο 08/11/2023
  • Αναφορά Μηταράκη για την επιτάχυνση εκκαθάρισης δαπανών που αφορούν το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου 08/11/2023
  • Αναφορά για τη διατήρηση υποχρεωτικότητας δημοσιεύσεων στον Περιφερειακό Τύπο 08/11/2023
  • Μηταράκης: Η ασφάλεια στα Πανεπιστήμια ήταν και παραμένει προτεραιότητα της κυβέρνησης 19/07/2023
  • Μηταράκης: Τώρα, λοιπόν, σηκώνουμε μανίκια! 09/07/2023
  • Μηταράκης: Το “ευχαριστώ” προς το χιακό λαό από το βήμα της Βουλής 08/07/2023

Όσα Είπαμε Τα Κάναμε, Σταθερά μπροστά, με έργα! Δίνουμε έμφαση στην ανάπτυξη της Χίου, ολοκληρώνοντας τα έργα της γενιάς μας. Αποτρέποντας το μεταναστευτικό να μας επηρεάσει ξανά.

Πρόσφατα Άρθρα

  • Μηταράκης: Αναγκαία

    Μάι 9, 2025

  • Μάι 7, 2025

Social Media

Στοιχεία Επικοινωνίας

  • 2271022494
  • contact@mitarakis.gr
  • Απλωταριάς 57, Χίος