Εισήγηση Ν. Μηταράκη για την κύρωση της συμφωνίας Ελλάδος – Λευκορωσίας για τις διεθνείς οδικές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
“Η προς κύρωση διακρατική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδος και της Λευκορωσίας υπεγράφη στις 3 Δεκεμβρίου 2013, από τον τότε Υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλη Παπαδόπουλο. Η υπογραφή της συγκεκριμένης συμφωνίας ήταν ακόμη μια έμπρακτη απόδειξη του έργου που έγινε εκείνη την περίοδο, καθώς οι σχετικές διαδικασίες είχαν ξεκινήσει από το 2009, όταν κλιμάκιο του Υπουργείου Μεταφορών είχε επισκεφτεί την Λευκορωσία.
Στόχος της συμφωνίας είναι η ρύθμιση του καθεστώτος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων μεταξύ των δύο χωρών και τη διέλευση μέσω των επικρατειών τους. Για την χώρα μας η συμφωνία διευκολύνει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό διάδρομο για τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων. Λόγω της τελωνειακής ένωσης της Λευκορωσίας με την Ρωσία, οι έλεγχοι στη χώρα αυτή δεν είναι εξαντλητικοί και γι’ αυτό οι Έλληνες μεταφορείς προτιμούν την συγκεκριμένη δίοδο. Αυτή η δίοδος απέκτησε ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τους Έλληνες εξαγωγείς και μεταφορείς, όταν οι Ρώσοι επέβαλαν το γνωστό εμπάργκο σε ελληνικά προϊόντα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ότι η συμφωνία στηρίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας και του αμοιβαίου συμφέροντος. Η συμφωνία αυτή αποτελείται από 17 άρθρα.
Το άρθρο 1 καθορίζει το πεδίο εφαρμογής και το άρθρο 2 περιλαμβάνει τους απαραίτητους ορισμούς για τους σκοπούς της παρούσας συμφωνίας. Τα άρθρα 3 και 4 καθορίζουν το πεδίο εφαρμογής και τους ορισμούς για τις επιβατικές μεταφορές, που περιλαμβάνουν λεωφορεία με ή χωρίς επιβάτες, λεωφορεία ταξινομημένα στην επικράτεια ενός από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη. Τα λεωφορεία αυτά μπορούν, σύμφωνα με τη Συμφωνία, να τελούν και τακτικά, αλλά και έκτακτα δρομολόγια.
Σύμφωνα με το άρθρο 5, για την τέλεση έκτακτων δρομολογίων θα απαιτείται η έκδοση ειδικού εγγράφου ελέγχου ενός φύλλου πορείας. Για συγκεκριμένους τύπους εκτάκτων δρομολογίων θα απαιτείται άδεια, ο αριθμός των οποίων θα καθορίζεται διμερώς.
Σύμφωνα με το άρθρο 6, ρυθμίζεται ότι τα τακτικά και κλειστής διαδρομής δρομολόγια θα υπάγονται σε αδειοδότηση.
Το άρθρο 7 καθορίζει, ότι έκτακτα δρομολόγια υπό διέλευση μέσω της επικράτειας του ενός μέρους θα απαλλάσσονται από κάθε άδεια.
Τα επόμενα άρθρα, 8 και 9, αφορούν τις εμπορευματικές μεταφορές.
Συγκεκριμένα καθορίζεται το είδος και ο αριθμός των αδειών , οι οποίες θα συμφωνηθούν διακρατικά από τις αρμόδιες αρχές .
Για τριγωνικές μεταφορές, θα απαιτείται ειδική άδεια .
Το άρθρο 10 καθορίζει εξαιρέσεις, περιπτώσεις μεταφορών που δεν απαιτούν σχετική άδεια .
Το άρθρο 11 είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Καθορίζει τη σύσταση μικτής επιτροπής, για την ρύθμιση θεμάτων που απορρέουν από την κυρίως συμφωνία .
Το άρθρο 12 καθορίζει τις αρμόδιες αρχές του κάθε μέλους .
Το άρθρο 13 καθορίζει αμοιβαίες απαλλαγές από τελωνειακούς δασμούς και φόρους, για τα οχήματα, τα καύσιμα και τα ανταλλακτικά τους, αλλά όχι από τα διόδια διέλευσης.
Το άρθρο 14 καθορίζει απαγόρευση για ενδομεταφορές, δηλαδή μεταφορά μεταξύ δύο σημείων στην Επικράτεια, του άλλου συμβαλλόμενου μέρους.
Το άρθρο 15 θέτει περιορισμούς στο βάρος και στις διαστάσεις των οχημάτων.
Το άρθρο 16 ρυθμίζει θέματα συμμόρφωσης των μεταφορών, με τις εθνικές νομοθεσίες των συμβαλλομένων μερών.
Τέλος, το άρθρο 17 ορίζει την διάρκεια και την έναρξη ισχύος της συμφωνίας.
Σύμφωνα με το γενικό λογιστήριο του Κράτους, οι δαπάνες που δημιουργεί η συμφωνία αυτή, αντιμετωπίζονται από πιστώσεις που ήδη υπάρχουν στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα επιμέρους πρωτόκολλα που θα υπογραφούν κάθε χρόνο, θα καθορίζουν τις επιμέρους συμφωνίες, τις επιμέρους λεπτομέρειες της συμφωνίας. Είναι λοιπόν σημαντικό, να μην υπάρχει καθυστέρηση από το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε αυτή η συμφωνία όταν κυρωθεί, να μπορεί να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή. Αυτή η συμφωνία, θα παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων, όταν εξομαλυνθεί και η εμπορική σχέση Ελλάδος- Ρωσίας.
Για τους λόγους αυτούς, η Ν.Δ. υπερψηφίσει την συμφωνία. Ευχαριστώ.”