
Μηταράκης: Είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση, που ασκεί δίωξη σε δικό της υπουργό
Στην εκπομπή “Kontra 24” φιλοξενήθηκε το βράδυ της Πέμπτης (29/05) ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος και Βουλευτής Χίου, Νότης Μηταράκης, όπου μίλησε μεταξύ άλλων για το ζήτημα που προέκυψε με την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά, για την πρόταση προανακριτικής επιτροπής, και τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Για τη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά
Καταρχήν ένα θέμα ιδιαίτερα σοβαρό. Τοποθετήθηκα πριν από λίγο στην Ολομέλεια της Βουλής ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και ξεκαθάρισα ότι για την ελληνική κυβέρνηση δεν υπάρχει καμία υπαναχώρηση από τη συζήτηση που έχει ήδη γίνει σε επίπεδο αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων για το θέμα της Μονής του Σινά. Πρέπει να δούμε αύριο με ηρεμία τα κείμενα, γιατί ακόμα δεν έχουμε απόλυτα καθαρή εικόνα του τι έχει συμβεί, αλλά προφανώς, γι’ αυτό λέω να δούμε την καθαρά γραμμένη απόφαση, γιατί υπάρχει και μια μικρή σύγχυση από τον αιφνιδιασμό που προφανώς έχει προκληθεί στην κοινή γνώμη. Ο πρωθυπουργός με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου έχουν ξεκάθαρα συζητήσει για την απόλυτη διατήρηση του ιερού ελληνορθόδοξου χαρακτήρα της Μονής του Σινά. Ο κος Γεραπετρίτης είχε επικοινωνήσει πριν από λίγο με τις αιγυπτιακές αρχές. Η θέση της χώρας μας είναι ότι δεν δεχόμαστε ουδεμία αλλαγή από αυτά που έχουν συμφωνηθεί σε ανώτατο επίπεδο και θα παίξετε και τη δήλωση, απ ότι κατάλαβα σε λίγο από το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας που είχε γίνει στην Αθήνα προ λίγων εβδομάδων. Δεν ξέρω.
Γι’ αυτό σας λέω, θέλει λίγη ψυχραιμία για να δούμε τι ακριβώς έχει συμβεί. Είπατε και πριν από λίγο τη δήλωση του αιγυπτιακού υπουργείου Εξωτερικών, που έχει και αυτό ιδιαίτερη βαρύτητα. Οι επαφές. Αυτή τη στιγμή οι δίαυλοι επικοινωνίας είναι ανοικτές μεταξύ της ελληνικής και της αιγυπτιακής κυβέρνησης. Θέλω να πιστεύω ότι το θέμα θα λυθεί το ταχύτερο δυνατό και με τον ορθό τρόπο, όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Αλ Σίσι.
Για την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας και την παραπομπή του Κωνσταντίνου Αχ. Καραμανλή
Καθόλου, αλλά είναι πιο ουσιαστικό το ζήτημα. Εμείς βάσει της δικογραφίας έχουμε μία νομική θεώρηση ότι υπάρχουν οριακές απλές ενδείξεις για την τέλεση του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος από τον κύριο Καραμανλή. Ακούμε από μια επιχειρηματολογία από το ΠΑΣΟΚ. Άκουσα και τον κύριο Ανδρουλάκη σήμερα στην Ολομέλεια, οι οποίοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι λανθασμένα ψηφίζουμε υπέρ της παραπομπής Καραμανλή για το θέμα της παράβασης καθήκοντος. Είναι σημαντικό. Η πρόταση μας είναι νομικά ισχυρή, σε αντίθεση με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ που παίρνει το άρθρο 299 του Ποινικού Κώδικα, το οποίο μιλάει για περιπτώσεις που κάποιος πάει σε μια σιδηροδρομική γραμμή και βάζει μια πέτρα πάνω στην γραμμή ή ξεβιδώνει ένα σήμα ή οδηγεί το τρένο υπό επήρεια ναρκωτικών και προσπαθούν αυτό το άρθρο του ποινικού κώδικα που κώδικα, που είναι πολύ συγκεκριμένο για το τι προβλέπει να το. Με νομικό ακροβατισμούς να το χρησιμοποιήσουν για πολιτικές ευθύνες του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών. Η πρότασή μας είναι νομικά ορθή. Αυτό είπε ο κ. Μαρινάκης και περιμένουμε και από τα άλλα κόμματα, αν θεωρούν ότι ο κ. Καραμανλής έχει ευθύνες, να στηρίξουν την πρόταση. Πάντως από την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας εγώ δεν αναμένω καμία διαρροή στην ψηφοφορία που θα γίνει είτε για τη σύσταση.
Κοιτάξτε, όταν ετοιμάζεται μια πρόταση σύστασης προανακριτικής επιτροπής, προφανώς μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές νομικές απόψεις. Πώς αυτό μπορεί να γίνει στο βέλτιστο τρόπο; Από κει και πέρα, καταλήξαμε ως Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας ότι αυτή είναι η πρότασή μας. Θα γίνουν δύο ψηφοφορίες, όπως ξέρετε. Θα γίνει μία ψηφοφορία στην αρχή για τη σύσταση της Επιτροπής και όταν έρθει το πόρισμα αυτής της επιτροπής στην Ολομέλεια και πάλι η Ολομέλεια με μυστική ψηφοφορία πρέπει να αποφασίσει αν θα ασκήσει δίωξη. Και στις δύο ψηφοφορίες εγώ δεν προβλέπω καμία διαρροή από την Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Καταρχήν υπάρχει ένας εμφανής διαγκωνισμός ανάμεσα στα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ποιοι θα έχουν καλύτερη στάση στο θέμα των Τεμπών και αυτό δείχνει την πολιτική εκμετάλλευση ενός τραγικού γεγονότος. Είναι εμφανές ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμφωνήσουν. Δεν υπάρχει μία ενιαία άποψη για το τι συνιστά, αν συνιστά ποινικές ευθύνες υπουργών και πρέπει να διαχωρίσουμε άλλο πολιτικές ευθύνες. Άλλο ένας υπουργός έκανε καλά τη δουλειά του, είχε καλές απόψεις, τις εφάρμοσε στο βέλτιστο βαθμό και άλλο οι ποινικές ευθύνες. Αξίζει τον κόπο.
Η παραπομπή γίνεται με ένα πολύ χαμηλό πήχη, νομικό, των απλών ενδείξεων. Από κει και πέρα θα κρίνει η Δικαιοσύνη αν υπάρχουν και συντρέχουν ποινικές ευθύνες. Εδώ από το ΠΑΣΟΚ κατηγορείται ο κ. Καραμανλής για δύο αντίθετα πράγματα. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία δεν τον κατηγορεί για την 717 που δεν τελείωσε. Τον κατηγορεί. Αν τον κατηγορεί γιατί.
Ότι να το πω λαϊκά, έκοψε το λαιμό του με κόστος για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό να τελειώσει την 717. Αυτόν τον κατηγορεί η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και τώρα τον κατηγορούμε για το ανάποδο ότι δεν τελείωσε την 717. Όμως, επειδή συζητάμε για ποινικές ευθύνες, να πούμε και δύο πραγματικότητες. Πρώτον, ότι στις 21 Δεκεμβρίου του 2022 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων εξέδωσε πενταετές πιστοποιητικό ασφαλείας των σιδηροδρόμων. Ο Έλληνας λοιπόν υπουργός Μεταφορών είχε στο χέρι του ένα χαρτί που ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός του έλεγε ότι είναι ασφαλής και τα επιπλέον αυτά συστήματα που συζητάμε της τηλεδιοίκησης δεν είναι νομικά απαιτητά στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2025. Δεν είχε παραβεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος νομική υποχρέωση για τα επιπλέον συστήματα. Προφανώς πρέπει να μπουν και το ταχύτατο για την περαιτέρω ασφάλεια του συστήματος, αλλά νομικά δεν ήταν προαπαιτούμενο. Άρα ο ελληνικός σιδηρόδρομος το 2023, μη έχοντας πλήρως σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν παρέβαινε την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Οι ΡΑΣ και οι αρμόδιοι του υπουργείου Υποδομών δεν είχαν υποβάλει στον Υπουργό συγκεκριμένες υπουργικές αποφάσεις βάσει των αρμοδιοτήτων τους, τις οποίες αρνήθηκε. Υπήρχαν κάποιες επιστολές ότι υπάρχουν ζητήματα. Υπήρχε η προσπάθεια του Υπουργείου να τελειώσει την τηλεδιοίκηση, να αυξήσει το προσωπικό, να αυξήσει τον προϋπολογισμό και είχαν και ένα προσωπικό ασφαλείας. Αυτά θα τα κρίνει τελικά η Δικαιοσύνη. Αλλά ότι υπάρχει πολιτική εκμετάλλευση ξεκάθαρη. Και θέλω να σας πω και ένα τελευταίο Επειδή οι τηλεθεατές μας όλοι έχουν ένα κινητό τηλέφωνο, ας πατήσουν στο Google και να διαβάσουν το άρθρο 299 του Ποινικού κώδικα να το διαβάσουν Τώρα οι τηλεθεατές είναι εύκολα στο κινητό. Ποινικός Κώδικας 251 Και να διαβάσουν τι κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ τον κύριο Καραμανλή. Να καταλάβει ο απλός πολίτης δε χρειάζεται δικηγόρος ότι νομικά δεν στέκει αυτό που το ΠΑΣΟΚ θέλει πολιτικά να πετύχει.
Το 291 λέει όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με την καταστροφή, βλάβη, μετακίνηση ή αφαίρεση εξοπλισμού λειτουργίας, κίνησης, ηλεκτροδότησης ή ασφάλειας εγκαταστάσεων ή συγκοινωνιακών μέσων με τοποθέτηση. Διατήρηση εμποδίων με αλλοίωση σημείων ή σημάτων με τοποθέτηση Διατήρηση εσφαλμένων σημείων και σημάτων με παραβίαση των κανόνων τεχνικού ελέγχου. Και πιο κάτω λέει. Με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών ή σωματικής πνευματικής εξάντλησης. Αυτό είναι το άρθρο.
Είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση, που ασκεί δίωξη σε δικό της υπουργό. Έχει ξαναγίνει ποτέ στην μεταπολίτευση; Καταρχήν ότι η Νέα Δημοκρατία είναι η πρώτη παράταξη στην ιστορία της μεταπολίτευσης που κάνει πρόταση σύστασης προανακριτικής επιτροπής εις βάρος δικού της υπουργού. Δεν ξαναγίνει ποτέ από το 74 μέχρι σήμερα κυβερνόν κόμμα να καταθέτει πρόταση να πάει στο δικαστικό συμβούλιο. Το οποίο δικαστικό συμβούλιο μπορεί να κρίνει ότι υπάρχουν κι άλλα αδικήματα. Το δικαστικό συμβούλιο δεν περιορίζεται από την πρόταση για πλημμέλημα. Αυτό που λέτε δεν αλλάζει την ουσία. Η ουσία είναι το δικαστικό συμβούλιο έχει την κατά νόμο δυνατότητα αν θεωρεί ότι πρέπει να διευρυνθεί το κατηγορητήριο, να το κάνει.
Αν το δικαστικό συμβούλιο κρίνει ότι υπάρχουν περαιτέρω αδικήματα που πρέπει να διερευνηθούν και να έρθουν στη Βουλή, προφανώς η Βουλή θα δώσει την απαραίτητη εξουσιοδότηση. Αυτό νομίζω είναι αυτονόητο. Από κει και πέρα, ο κύριος Καραμανλής πράγματι ήταν ενήμερος για την κατάσταση των σιδηροδρόμων. Τι έκανε γι αυτό; Ολοκλήρωσε την 717. Το παραδέχτηκε. Ενημέρωση. Κύριε Μηταράκη, εκτός γραμμής. Δεν ήξερα ότι υπάρχει θέμα γραμμής. Είναι αυτό που ζήτησε την αύξηση κατά 250 άτομα. Του ΟΣΕ ζήτησε την αύξηση και έγινε κατά 65% του προϋπολογισμού. Πήρε ένα πιστοποιητικό ασφάλειας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφαλείας. Η Ράις όταν έκανε συγκεκριμένες προτάσεις ο υπουργός υπογράφει υπουργικές αποφάσεις. Για να υπογράψει υπουργική απόφαση πρέπει να έχει κατά νόμο εξουσιοδότηση και κατά νόμο εισήγηση. Όταν υπήρχαν αυτές οι προϋποθέσεις, το υπουργείο λειτούργησε. Από εκεί και πέρα, για να μην σας τα λέω εγώ και να μην τα λέτε εσείς, θα πάμε λοιπόν στο δικαστικό συμβούλιο, όπου ανώτατοι δικαστές που κληρώνονται θα αποφασίσουν χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες αν υπάρχει ευθύνη και που υπάρχει αυτή η ευθύνη.
Για τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Καταρχήν να συμφωνήσουμε ότι είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση. Είναι μια πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση που απαιτεί πλήρη διερεύνηση. Σε αυτό συμφωνούμε όλοι. Από κει και πέρα το κλείσιμο και η επανίδρυση ουσιαστικά του ΟΠΕΚΕΠΕ επιτυγχάνει δύο πράγματα. Πρώτον, με την παντελή αλλαγή διοικητικού πλαισίου πέφτει άπλετο φως σε μια υπόθεση. Είναι πάγια δική. Η ύπαρξη πλέον εντελώς καινούριων διοικητικών μηχανισμών πάνω στο παλιό ΟΠΕΚΕΠΕ ρίχνει φρέσκο φως χωρίς το βάρος του παρελθόντος, σε ανθρώπους οι οποίοι είναι ανεξάρτητη αρχή για να βρουν τι έγινε λάθος. Και ένα δεύτερο θέμα που είναι πάρα πολύ σημαντικό και εκλέγομαι, εκλέγομαι σε αγροτικό νομό. Προέρχεστε από αγροτικό νομό. Γιαννακοπούλου Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μην υπάρχουν καθυστερήσεις. Το 25 και το 26 στις επιχορηγήσεις που πρέπει να γίνουν. Άρα είναι κρίσιμο να υπάρξει ταχύτατα μια διοικητική μετάβαση. Από κει και πέρα δύο παρατηρήσεις Πρώτον, η χώρα μας θα συνεργαστεί πλήρως με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και τις άλλες αρμόδιες αρχές και όπου υπάρχουν ευθύνες, ποινικές ή αστικές, θα καταλογιστούν. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας προφανώς είναι πάρα πολύ σημαντική και η πρόθεση της κυβέρνησης και η υποχρέωσή μας είναι να συμβάλλουμε απολύτως στην διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης.