
Μηταράκης: «Η Νέα Δημοκρατία επιλέγει τον δρόμο της ευθύνης – Η Δικαιοσύνη θα αναδείξει την αλήθεια»
Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε την Τετάρτη 18 Ιουνίου ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Χίου, Νότης Μηταράκης, κατά τη συζήτηση για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος και τον Κανονισμό της Βουλής.
Ο κ. Μηταράκης ξεκίνησε την παρέμβασή του, εκφράζοντας τη θλίψη του για την τραγωδία των Τεμπών, «ένα τραγικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 57 νέα παιδιά. Ένα δυστύχημα που θα μας πληγώνει για πολλά ακόμα χρόνια», υπογραμμίζοντας ότι η πλήρης διερεύνηση αποτελεί «κοινή απαίτηση όλων μας, ειδικά της ελληνικής κοινωνίας».
Ασκώντας κριτική στις προτάσεις της αντιπολίτευσης, χαρακτήρισε εκείνη των 32 βουλευτών «όχι απλώς μια νομική ακροβασία αλλά μια ηθική και πολιτική ακρότητα», ενώ έκανε λόγο για «πολιτικό μίσος» που κυριάρχησε στη συζήτηση. Απευθυνόμενος στην «λαϊκιστική αριστερά και δεξιά», και ειδικά στην περίοδο 2015–2019 σημείωσε πως «τότε, προσπαθήσατε να “εξαφανίσετε” την αντιπολίτευση από αυτόν τον τόπο. Στεγνά και απροκάλυπτα», ενώ κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα για «ρητορική μίσους και θεσμικής αποσταθεροποίησης», συγκρίνοντας τις «10 κάλπες της Novartis» με τις «14 κάλπες σήμερα», κάνοντας λόγο για το ίδιο «πνεύμα τοξικότητας».
Αναφορικά με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, υποστήριξε ότι παραποιεί το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα και υποβαθμίζει κρίσιμα πραγματικά στοιχεία του δυστυχήματος, όπως τις παραβιάσεις των κανόνων κυκλοφορίας. Παρουσίασε επίσης, την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας ως «θεσμικά σοβαρή, με συγκεκριμένη νομική προσέγγιση» που εστιάζει σε ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος του πρώην υπουργού Κώστα Καραμανλή, με βάση τα στοιχεία της δικογραφίας.
Τόνισε δε, τη σημαντική ενίσχυση της χρηματοδότησης του ΟΣΕ από τη Νέα Δημοκρατία σε σύγκριση με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ και επεσήμανε ότι ο σιδηρόδρομος ήταν πλήρως πιστοποιημένος από τη ΡΑΣ και την Ευρωπαϊκή Αρχή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη χρηματοδότηση του ΟΣΕ, «ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ η ετήσια επιχορήγηση ήταν 45 εκατομμύρια ευρώ, αυτή αυξήθηκε από τον Κώστα Καραμανλή στα 75 εκ. Ενώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, επί ΣΥΡΙΖΑ η ενίσχυση του ΟΣΕ ήταν 12 εκατομμύρια ευρώ, επί ΝΔ η επιχορήγηση πενταπλασιάστηκε στα 60 εκατομμύρια ευρώ», τόνισε ο κ. Μηταράκης.
Ολοκληρώνοντας επεσήμανε ότι «ο σεβασμός στη μνήμη των θυμάτων επιβάλλει να μην γίνουν τα Τέμπη εργαλείο κομματικής αντιπαράθεσης. Επιβάλλει να σταθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων. Η Νέα Δημοκρατία επέλεξε τον δρόμο της ευθύνης, να οδηγήσει αυτή την υπόθεση στο Δικαστικό Συμβούλιο . Δίνοντας την ευκαιρία στη Δικαιοσύνη να μιλήσει. Να αναδείξουμε την αλήθεια. Να υπερασπιστούμε την τιμή του πολιτικού κόσμου».
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κ. Μηταράκη:
Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Συζητάμε για ένα τραγικό δυστύχημα. Ένα δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 57 νέα παιδιά. Ένα δυστύχημα που θα μας πληγώνει για πολλά ακόμα χρόνια. Η δικαστική διαλεύκανση της υπόθεσης αποτελεί κοινή απαίτηση όλων μας, ειδικά της ελληνικής κοινωνίας. Σήμερα, στη Βουλή αυτό που κάνουμε είναι μια ειδική διαδικασία. Μία νομική διαδικασία που αφορά την ποινική διάσταση της υπόθεσης, αναφορικά με πολιτικά πρόσωπα, βάσει συγκεκριμένων προτάσεων. Και η διαδικασία που ακολουθούμε είναι η διαδικασία που προβλέπει το Σύνταγμα και ο κανονισμός της Βουλής. Και προφανώς, οι ομιλητές της Νέας Δημοκρατίας επικεντρώθηκαν σε νομικά επιχειρήματα, όπως αρμόζει σε αυτή τη συζήτηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο Συνταγματικός Νομοθέτης, από τις αρχές του σύγχρονου Ελληνικού Κράτους, από το 1864, αναγνώρισε ιδιαίτερες συνθήκες άσκησης της Εκτελεστικής Εξουσίας. Σε μια χώρα με έντονα πάθη, με την διχόνοια να έχει χαρακτηρίσει και χαράξει βαθιές πληγές στην πολιτική μας ζωή.
Με την ανάγκη να είναι σαφώς υπόλογα τα πολιτικά πρόσωπα για πιθανές ποινικές ευθύνες κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, αλλά παράλληλα να αποσυνδέει το πολιτικό μίσος από την ποινική διάσταση. Και ακούσαμε σε αυτή την αίθουσα αυτό το πολιτικό μίσος να κυριαρχεί προτάσεις κομμάτων.
Ένα θέμα που γενικότερα, το άρθρο 86, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, πρέπει να αντιμετωπίσουμε στην επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση.
Σήμερα συζητάμε 3 προτάσεις Η πρόταση της ήσσονος αντιπολίτευσης αποτελεί όχι απλώς μια νομική ακροβασία αλλά μια ηθική και πολιτική ακρότητα. Στα όρια προσπάθειας αλλοίωσης της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας. Μου έκανε εντύπωση που άκουσα βουλευτές, που στηρίζουν αυτή την πρόταση, είτε να προσπαθούν να αποποιηθούν την ευθύνη αυτής, λέγοντας ότι «δεν είναι δική μας πρόταση, μας την έδωσαν, είναι η πρόταση των συγγενών. Εμείς απλώς την υπογράψαμε. Ή ακούσαμε βουλευτές που στηρίζουν αυτή την πρόταση να λένε «εντάξει, αν θέλουμε, να τη δεχτείτε μερικώς. Ο καθένας να μπορεί να διαλέξει από την πρότασή μας, ό,τι κρίνει κατάλληλο».
Και δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε αυτόν τον ακραίο λαϊκισμό. Επί της διακυβέρνησης της λαϊκιστικής αριστεράς, αγγαζέ με την λαϊκιστική δεξιά – την περίοδο 2015-2019. Και πολλά κόμματα που είναι σήμερα στη Βουλή, είστε ο ΣΥΡΙΖΑ του 2015, όσο και να προσπαθείτε να το ξεχάσετε.
Τότε, προσπαθήσατε να «εξαφανίσετε» την αντιπολίτευση από αυτόν τον τόπο. Στεγνά και απροκάλυπτα. Σήμερα, πάλι η λαϊκιστική αριστερά, αγγαζέ με την λαϊκιστική δεξιά, ξεπερνά κάθε προηγούμενο σε πολιτική υπερβολή και ποινική επιθετικότητα. Μία προεκλογική ρητορική μίσους και θεσμικής αποσταθεροποίησης. Από τις 10 κάλπες τότε, της Novartis, στις 14 κάλπες σήμερα, στο ίδιο πνεύμα τοξικότητας, σαν να μην καταλάβατε τίποτα. Άνευ ουσίας καμίας.
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σαφώς σε πολύ ήπιους τόνους υιοθετεί επίσης πολιτικά φορτισμένη ρητορική. Ζητώντας τη δίωξη πρώην Υπουργών – και του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας – για το βαρύ αδίκημα της επικίνδυνης έκθεσης σιδηροδρομικής τροχιάς, παραποιώντας το ουσιαστικά το άρθρο 291 ΠΚ.
Αξίζει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να διαβάσετε το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα για το τι ακριβώς προβλέπει ως ορισμό της αντικειμενικής υπόστασης αυτού του αδικήματος.
Η Πρόταση του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να συγκαλύψει και να υποβαθμίσει, τις άμεσες και ενεργές αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό συμβάν. Καθώς ο σταθμάρχης της Λάρισας, κατηύθυνε την μοιραία αμαξοστοιχία στην γραμμή καθόδου. Παραλείπει η πρόταση να πει ότι το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί εάν δεν είχε παραβιαστεί ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας. Αν δεν είχε παραβιαστεί η υπ’ αριθμ. 9055036/23.12.2022 έγγραφη εντολή της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ. Αν είχε εφαρμοστεί, το σύστημα δεν θα επέτρεπε την κίνηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας σε γραμμή καθόδου. Υπήρχε πίνακας τηλεδιοίκησης, ο οποίος όμως κατέστη αδρανής από σφάλμα του σταθμάρχη, γεγονός που αποδεικνύει ότι οποιοδήποτε σύστημα ασφαλείας μπορεί να αχρηστευθεί από ανθρώπινη παρέμβαση και λάθος.
Αντίθετα, η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας εστιάζει σε μια θεσμικά σοβαρή και συγκεκριμένη νομική προσέγγιση, που οδηγεί την υπόθεση στο Δικαστικό Συμβούλιο. Πρόταση που, σύσσωμη, θα στηρίξει η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας. Ζητώντας τη διερεύνηση για πιθανή παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 ΠΚ) από τον πρώην Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Αρμοδιότητα της Βουλής είναι σήμερα να κρίνει σήμερα, αν ανιχνεύονται απλές ενδείξεις τέλεσης αδικήματος. Στηριζόμενοι όχι στο συναίσθημα, όχι στις πολιτικές επιδιώξεις. Αλλά στα γεγονότα, στη δικογραφία, στα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας.
Μία δικογραφία, στην οποία υπάρχουν δύο συγκεκριμένες αναφορές, για τον Κώστα Καραμανλή, αναφορικά με την ενημέρωση που είχε λάβει από υπηρεσιακούς παράγοντες. Ακούσαμε τις απαντήσεις του αρμόδιου υπουργού, πώς για το προσωπικό του ΟΣΕ το ένα ζήτημα που τέθηκε καταγράφει την ανάγκη για 290 προσλήψεις, και ο τότε Υπουργός, ενήργησε άμεσα και δρομολόγησε προσλήψεις στον ΟΣΕ, 417 υπαλλήλων.
Και αναφορικά με την χρηματοδότηση, το δεύτερο ζητούμενο των ενημερώσεων που έλαβε ο υπουργός. Ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ η ετήσια επιχορήγηση ήταν 45 εκατομμύρια ευρώ, αυτή αυξήθηκε από τον Κώστα Καραμανλή στα 75 εκ. Ενώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, επί ΣΥΡΙΖΑ η ενίσχυση του ΟΣΕ ήταν 12 εκατομμύρια ευρώ, επί ΝΔ η επιχορήγηση πενταπλασιάστηκε στα 60 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, με απόφαση του τότε Υπουργού, προβλέφθηκαν περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον για τον ΟΣΕ, από το Πρόγραμμα Τομεακών Επενδύσεων του υπουργείου Μεταφορών και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης.
Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε:
Πρώτον, ότι σαφώς πουθενά δεν στοιχειοθετείται το στοιχείο του δόλου στις κυβερνητικές πράξεις. Το αντίθετο μάλιστα, προκύπτει η προσπάθεια του αρμόδιου υπουργείου να λύσει χρονίζοντα ζητήματα. Δυνητικά με κόστος, όπως είπε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, αλλά τελικά το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει ήδη τοποθετηθεί.
Δεύτερον, αποκλειστικά αρμόδια για θέματα ασφάλειας είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Τρίτον σιδηρόδρομος ήταν πιστοποιημένος και από τη ΡΑΣ και από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων . Στις 06/02/2023 η HELLENIC TRAIN είχε λάβει το Ενιαίο Πιστοποιητικό Ασφαλείας. Η ΡΑΣ εξέδωσε χωρίς οποιοδήποτε περιορισμό ή παρατήρηση στον ΟΣΕ στις 20/10/2021 Πιστοποιητικό Ασφαλείας με ισχύ μέχρι 03/10/2026.
Κλείνοντας, να τονίσω ότι η λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι μια νομικά ρυθμιζόμενη δραστηριότητα. Το τι συστήματα είναι υποχρεωτικά να υπάρχουν καθορίζονται σαφώς από τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Η υποχρέωση της Ελλάδος να ενεργοποιήσει το European Rail Traffic Mgm Systsem, το European Train Control System, και άλλα συστήματα τηλεδιοίκησης, ήταν το 2030.
Άρα, νομικά, την ώρα του ατυχήματος, ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος ήταν και πιστοποιημένος και είχε όλα τα συστήματα ασφαλείας, που καλώς ή κακώς, η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαιτούσε.
Κυρίες & Κύριοι συνάδελφοι,
Ο σεβασμός στη μνήμη των θυμάτων επιβάλλει να μην γίνουν τα Τέμπη εργαλείο κομματικής αντιπαράθεσης. Επιβάλλει να σταθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων. Η Νέα Δημοκρατία επέλεξε τον δρόμο της ευθύνης, να οδηγήσει αυτή την υπόθεση στο Δικαστικό Συμβούλιο . Δίνοντας την ευκαιρία στη Δικαιοσύνη να μιλήσει. Να αναδείξουμε την αλήθεια. Να υπερασπιστούμε την τιμή του πολιτικού κόσμου.
Σας ευχαριστώ.