Συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων για την κύρωση των αποφάσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων του ν.3908/2011
Παρέμβαση Ν. Μηταράκη
Κύριε Πρόεδρε, απλώς θα ήθελα να διευκρινίσω δύο θέματα και να σας πω κάτι για δύο τροπολογίες.
Πρώτον, ο προσωρινός πίνακας αποτελεσμάτων του 2014Α΄ έχει ήδη αναρτηθεί από εχθές το πρωί στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Ζήτησα τώρα να μου εκτυπώσουν ένα αντίγραφο να το καταθέσω στα Πρακτικά.
Δεύτερον, θα ήθελα να πω ότι τα μεγάλα έργα έχουν ανεξάρτητο προϋπολογισμό και δεν επηρεάζουν τα μικρομεσαία έργα. Η ύπαρξη ενός μεγάλου δεν διώχνει ένα μικρό. Το 2012, το 2103 και το 2014, από το συνολικό προϋπολογισμό το 97% των κονδυλίων έχει διατεθεί για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το 3% για τα μεγάλα έργα που κυρώνουμε σήμερα.
Θα ήθελα να πω ότι έχουν κατατεθεί δύο τροπολογίες στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Είναι η με γενικό αριθμό 1512 και ειδικό αριθμό 80 των Υπουργών Υγείας και Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με το οποίο ζητείται να χορηγηθεί ασφαλιστική ενημερότητα στο Κοινωφελές Ίδρυμα ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να καταβάλει τη μισθοδοσία στο προσωπικό. Αυτή είναι η μία τροπολογία που κατατείθεται σήμερα.
Η δεύτερη τροπολογία είναι η με γενικό αριθμό 1508 και ειδικό 79 των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με την οποία ζητείται η παράταση κατά έξι μήνες της θητείας των μελών των ανεξαρτήτων αρχών, για να συνεχιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Παρέμβαση Ν. Μηταράκη
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι η χώρα μας πέρασε μια βαθύτατη οικονομική και κοινωνική κρίση τα τελευταία χρόνια. Πληρώνουμε σήμερα λάθος επιλογές δεκαετιών, κάτι το οποίο πρέπει όλοι να έχουμε το θάρρος να παραδεχτούμε. Και πρέπει και όλες οι δυνάμεις της Βουλής να μην προτείνουν στο μέλλον να κάνουμε τα λάθη που μας οδήγησαν τις τελευταίες δεκαετίες στη σημερινή κατάσταση.
Βέβαια, σε αυτή την Αίθουσα χωριζόμαστε σε τρεις ομάδες, αν θέλετε. Σε αυτούς που περιγράφουν τη δύσκολη κατάσταση, σε αυτούς που επιζητούν τη μιζέρια ως τρόπο αύξησης της πολιτικής τους δύναμης και σε αυτούς που τελικά είτε δεν προτείνουν ή προτείνουν να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Η Κυβέρνηση από την άλλη πλευρά, εδώ και δύο χρόνια, αγωνίζεται να επαναφέρει τη χώρα σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Αγωνίζεται να αντιστρέψει την αύξηση της ανεργίας και τη βαθιά ύφεση, την οποία για έξι συναπτά έτη έπρεπε να βιώσουμε. Πώς το κάνει αυτό;
Πρώτον, επαναφέροντας τη δημοσιονομική ασφάλεια. Επιστρέφουμε τη χώρα σε πρωτογενή πλεονάσματα αντί για πρωτογενή ελλείμματα.
Δεύτερον, επαναφέροντας τη χώρα σε πλεόνασμα του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών το 2013 για πρώτη φορά από το 1948, το οποίο σημαίνει ότι η χώρα μας αρχίζει και πάλι να παράγει. Η χώρα μας εξάγει σε δύσκολο περιβάλλον, με μεγάλες δυσκολίες, τις οποίες γνωρίζουμε πολύ καλά από πρώτο χέρι μιλώντας καθημερινά με την αγορά.
Τρίτον, επαναφέροντας τη χώρα μας στις διεθνείς αγορές τον Απρίλιο του 2014.
Οι τρεις λόγοι, δηλαδή, που οδηγήσαν τη χώρα το 2010 να αναγκαστεί να προσφύγει σε μηχανισμό στήριξης έχουν αντιστραφεί. Μπαίνουμε, δηλαδή, στη μετά μνημόνιο εποχή, όπως την ονομάζουμε, με σημαντικές μεταρρυθμίσεις για να αυξήσουμε την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Μην ξεχνιέστε, ο διεθνής ανταγωνισμός είναι μια πραγματικότητα στην οποία δεν μπορείς να κλείσεις τα μάτια. Όπως προσπαθούμε εμείς να εξάγουμε, προσπαθούν όλες οι χώρες του κόσμου. Όπως προσπαθούμε εμείς να προσελκύσουμε επενδύσεις, το ίδιο κάνουν όλες οι χώρες του κόσμου.
Πρέπει, λοιπόν, διαρκώς να βελτιώνουμε τις δυνατότητες και τις ικανότητες της ελληνικής οικονομίας. Και το κάνουμε!
Τέταρτον, αυξάνοντας τη ρευστότητα στην αγορά: Με την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος. Με την επίτευξη το 2013 πλήρους απορρόφησης του ΕΣΠΑ και πλήρους απορρόφησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Με τη χρήση νέων μοντέλων, νέων εργαλείων, όπως το Ελληνικό Αναπτυξιακό Ταμείο που πλέον ιδρύθηκε και τη δημιουργία ειδικών χρηματοδοτικών εργαλείων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να στηρίξουμε την ελληνική οικονομία.
Πέμπτον, ανοίγοντας την ελληνική οικονομία, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες του κράτους ως καταλύτη ανάπτυξης. Όχι όπως γινόταν στο παρελθόν όπου το κράτος δανειζόταν, ξόδευε και τελικά χρωστούσε, αλλά χρησιμοποιώντας τη δημόσια περιουσία ως καταλύτη ανάπτυξης, με ιδιωτικοποιήσεις, με αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, με ενίσχυση των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Έκτον, με την αλλαγή του επενδυτικού πλαισίου, με τη δημιουργία, παραδείγματος χάριν, της Κεντρικής Αδειοδοτικής Αρχής, με τη δημιουργία νέου πλαισίου για την αδειοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για να κόψουμε το βραχνά της γραφειοκρατίας με συγκεκριμένα μέτρα.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, 37,6 δισεκατομμύρια ευρώ έχει προσελκύσει η ελληνική οικονομία τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι ίσως το καλύτερο αποτέλεσμα που έχει κάνει ποτέ η χώρα μας στην προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Ο στόχος τη δεύτερη διετία της παρούσας Βουλής είναι να δούμε την πλειοψηφία αυτών των έργων να υλοποιούνται, να μπουν οι μπουλντόζες, να ξεκινήσουν οι χιλιάδες θέσεις εργασίας όπου τα έργα που έχουν ήδη έρθει στη χώρα μας μπορούν να φέρουν, με πρώτο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος έχει αναλάβει μόνος του, μπροστά, την ευθύνη της προσέλκυσης επενδύσεων με ουσιαστικές συναντήσεις, οι οποίες φέρνουν ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Και κάθε εβδομάδα πλέον κάτι καινούργιο ανακοινώνεται το οποίο δημιουργεί θέσεις εργασίας στη χώρα μας, με ένα φορολογικό πλαίσιο το οποίο τα επόμενα χρόνια θα βελτιώνεται. Γιατί πλέον έχουμε ξεπεράσει το σημείο του μέγιστου πόνου, έχουμε ξεπεράσει το σημείο όπου βρισκόταν η χώρα μας σε βαθύτατα ελλείμματα.
Κάποιοι λένε ότι η ανάπτυξη το 2014 θα είναι ένα όνειρο. Σε λίγους μήνες θα παραδεχθούμε όλοι ότι είναι μία πραγματικότητα. Σας θυμίζω ότι την ίδια συζήτηση κάναμε για το πρωτογενές πλεόνασμα. Την ίδια συζήτηση κάναμε για το κατά πόσο η Ελλάδα θα καταφέρει να παραμείνει στο ευρώ. Πετύχαμε αυτά τα όνειρα και θα πετύχουμε και το επόμενο όνειρο, γιατί η άλλη Ελλάδα είναι αυτή που αγωνίζεται, είναι αυτή που παράγει, είναι αυτή που δημιουργεί. Είναι η άλλη Ελλάδα την οποία τα κόμματα που σήμερα αποτελούν τη συγκυβέρνηση δημιουργούμε απέναντι στη μιζέρια του παρελθόντος.
Σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μιλάμε για επενδυτικά έργα τα οποία έχουν κατατεθεί με τον αναπτυξιακό νόμο. Με το ν. 4146/2013 που ψηφίσαμε πριν από δεκατέσσερις μήνες, κάναμε ουσιαστικές αλλαγές, για να βελτιώσουμε την πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον αναπτυξιακό νόμο ο οποίος στηρίζεται και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και σε σημαντικό βαθμό είναι συγχρηματοδοτούμενο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Να σας θυμίσω ότι απαντώντας στα προβλήματα ρευστότητας της αγοράς προχωρήσαμε στην απελευθέρωση της διάρθρωσης του μείγματος επιχορηγήσεων απελευθερώνοντας και τις επιχορηγήσεις και τις φορολογικές απαλλαγές για όλες τις κατηγορίες επενδύσεων, με εξαίρεση τα μεγάλα έργα, τα οποία από ένα σημείο και πάνω δικαιούνται μόνο φορολογικές απαλλαγές. Επειδή αναγνωρίζουμε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερο τη ρευστότητα που μπορεί να δώσει ο αναπτυξιακός νόμος, γι’ αυτό κάναμε αυτήν την πολύ σημαντική αλλαγή.
Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αλλαγή –επειδή θα μιλήσουμε για μεγάλα έργα σήμερα- που κατεβάσαμε τον πήχη κύρωσης των μεγάλων έργων από τη Βουλή από τα 150 εκατομμύρια στα 50. Να σας πω πολύ απλά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι αν δεν είχαμε κάνει αυτή την τροπολογία, δεν θα συζητούσαμε το σημερινό νομοσχέδιο, γιατί κανένα από τα έξι έργα που συζητάμε σήμερα, δεν περνάνε τον πήχη που προέβλεπε ο ν. 3908/2011 που είχε ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ. Αντίθετα, εμείς θέλουμε τη διαφάνεια, θέλουμε τη συζήτηση στη Βουλή και την προκαλούμε μόνοι μας αλλάζοντας τον πήχη και φυσικά εκπληρώνοντας μετά την υποχρέωση που μας δίνει ο ν.4146 φέρνοντας αυτό το νομοσχέδιο στη Βουλή.
Άλλες σημαντικές αλλαγές του ν. 4146 που αναγνώρισε η αγορά είναι οι εξής. Είδατε ότι πλέον με εγγυητική επιστολή δίνουμε το 100% της επιχορήγησης μπροστά. Και αυτό για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα σε μία εποχή που όλοι γνωρίζουμε ότι είναι περιορισμένη ρευστότητα, έκανε μεγάλη διαφορά.
Και επειδή μιλάμε για προκαταβολή με εγγυητικές επιστολές, να τονίσω ότι τα μέτρα που έχουμε πάρει στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την προστασία του δημοσίου χρήματος, το σύστημα που υπάρχει για τον έλεγχο των εγγυητικών επιστολών, όπως γνωρίζετε, πρόσφατα αποδίδει και προστατεύει το δημόσιο χρήμα από οποιαδήποτε προσπάθεια οποιωνδήποτε να πάρουν δημόσια περιουσία.
Προχωρήσαμε παράλληλα με τον αναπτυξιακό νόμο στη δυνατότητα χρησιμοποίησης πιστοποιημένων φορέων για να αυξήσουμε την ταχύτητα και τη διαφάνεια και προχωρήσαμε και στη θεσμοθέτηση του αυτοτελούς γραφείου επιθεώρησης ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων, για να έχουμε έναν εσωτερικό έλεγχο, για να ελέγχουμε τον εαυτό μας, διαφορετικά τμήματα με διαφορετικούς προϊσταμένους, με διαφορετική πολιτική ηγεσία, για να μπορούμε να ελέγχουμε ακόμη καλύτερα πού πάνε τα λεφτά του ελληνικού λαού, μέτρα τα οποία θα μπουν σε πλήρη λειτουργία την παρούσα χρονιά.
Μεταγενέστερα με το ν. 4242 κάναμε μία τελευταία τροποποίηση στον αναπτυξιακό νόμο, ώστε οι καθυστερήσεις στο τραπεζικό σύστημα για την έγκριση χρηματοδοτήσεων να μην αποτελούν τροχοπέδη για την υπαγωγή νέων επενδύσεων στον αναπτυξιακό νόμο. Είχα ζητήσει και είχα ενημερώσει πρόσφατα την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για τα αποτελέσματα του αναπτυξιακού νόμου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας το έχω πει πολλές φορές στην Επιτροπή. Είναι πολύ σημαντικό όταν νομοθετούμε, μήνες, χρόνο μετά να κρινόμαστε για τα αποτελέσματα αυτού που νομοθετήσαμε.
Γιατί ο ελληνικός λαός απαιτεί –και πρέπει να απαιτεί- να είναι πιο αυστηρός με τους πολιτικούς, να ακούει τι λέμε ότι θα κάνουμε και μετά να μας κρίνει αν το πετύχαμε και τι πετύχαμε. Και αυτό είναι μια μεγάλη πρόοδος στο ελληνικό πολιτικό σύστημα. Οι ψηφοφόροι δεν είναι αφελείς, όπως κάποιες δυνάμεις θέλουν να πιστεύουν.
Αποτέλεσμα, λοιπόν, μετά την ψήφιση του ν. 4146 είναι ότι στον πρώτο κύκλο του 2013 είχαμε αύξηση 40% των αιτήσεων, σε σχέση με τον προηγούμενο. Στο δεύτερο κύκλο του 2013 είχαμε αύξηση 57%, πάνω στο 40% του πρώτου κύκλου. Και τώρα, στον πρώτο κύκλο του 2014, τον οποίο χάρη και στη ψήφιση του άρθρου 7 σήμερα ολοκληρώνουμε, είχαμε αύξηση 372% των αιτημάτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων για να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο.
Καταφέραμε, επίσης, το 2013 να αυξήσουμε την ολοκλήρωση πληρωμών κατά 20% σε σχέση με το 2012, απορροφώντας το 100% των διαθέσιμων κονδυλίων που είχαμε, κάτι που θα κάνουμε και φέτος στον αναπτυξιακό νόμο. Φέτος το πρώτο εξάμηνο του 2014 ολοκληρώσαμε όλες τις εκκρεμότητες υπαγωγών που υπήρχαν στο Υπουργείο. Δεν έχουμε καμία πλέον εκκρεμότητα από την 1η Ιουλίου. Και στο δεύτερο εξάμηνο θα εξασφαλίσουμε, όπως και πέρυσι, το 100% της απορρόφησης των κονδυλίων που μας έχει διαθέσει το Υπουργείο Οικονομικών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με τα πρώτα έξι άρθρα του υπό συζήτηση νομοσχεδίου σήμερα κυρώνουμε έξι μεγάλα επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν υποβληθεί για έγκριση στον ν. 3908. Είναι έργα που το καθένα από αυτά έχει προϋπολογισμό πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ, κάτω –σας θυμίζω- από το όριο των 150 εκατομμυρίων που αρχικά προέβλεπε ο ν. 3908.
Τα έργα αυτά αξιολογήθηκαν από ανεξάρτητους αξιολογητές του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών, που κληρώθηκαν από το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων το οποίο λειτουργεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Ελέγχθηκε και αξιολογήθηκε θετικά η τήρηση του συνόλου των όρων και των προϋποθέσεων που θέτει ο ν. 3908. Εκδόθηκε η ΚΥΑ, η περίληψη της οποίας έχει ήδη δημοσιοποιηθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναφέρεται στα άρθρα τα οποία ζητάνε την τελική κύρωση των υπουργικών αποφάσεων.
Να τονίσω ότι η κύρωση αυτών των έργων δεν εξασφαλίζει την αδειοδότησή τους. Τα έργα αυτά πρέπει να εκπληρώσουν όλες τις περιβαλλοντικές και άλλες προϋποθέσεις που επιβάλει η ελληνική νομοθεσία. Και αφού αδειοδοτηθούν, αφού ολοκληρωθεί η επένδυση και λειτουργήσει, αφού επιβεβαιωθεί ότι οι επενδυτές έχουν καταβάλει την ίδια συμμετοχή που επιβάλει ο νόμος, μόνο τότε το ελληνικό δημόσιο θα καταβάλει την κρατική επιχορήγηση, η οποία όπως σας είπα σε μεγάλο βαθμό συγχρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό πλαίσιο ή θα απελευθερωθεί η εγγυητική επιστολή σε περίπτωση που έχει ζητηθεί η προκαταβολή.
Όπως τόνισα και στην Επιτροπή, τα μεγάλα έργα έχουν ανεξάρτητο κωδικό στην κατανομή κονδυλίων, κρίνονται ανεξάρτητα και δεν επηρεάζουν την τύχη αιτημάτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. 2% του προϋπολογισμού του 2012, 0% του προϋπολογισμού του 2013 και 95% του προϋπολογισμού του 2014 έχει διατεθεί για μεγάλα έργα. Δηλαδή, 98%, 100% και 95% έχει διατεθεί για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχει γίνει μία ιδιαίτερη συζήτηση για το θέμα της δημιουργίας θέσεων εργασίας και αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να συζητήσουμε όταν κατατεθεί, στο δεύτερο εξάμηνο του 2014, ο νέος αναπτυξιακός νόμος, όπως επιβάλει κάθε επτά χρόνια η ευρωπαϊκή νομοθεσία, γιατί υπάρχουν ο νέος απαλλακτικός κανονισμός και ο νέος χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων.
Θα πρέπει να ξαναμιλήσουμε για προτεραιότητες γιατί στο παλιό πλαίσιο βασική προτεραιότητα της χώρας μας, όπως είχε ψηφίσει τότε η Βουλή των Ελλήνων, ήταν και η στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ήταν εθνική πολιτική οι ΑΠΕ. Και γνωρίζω ότι τα κόμματα της Αριστεράς επανειλημμένα έχουν μιλήσει για την ανάγκη ενίσχυσης των ΑΠΕ. Οι ΑΠΕ έχουν καλά και κακά. Ένα από τα κακά είναι ότι δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας. Αυτό, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι κάτι που το ανακαλύπτουμε σήμερα. Είναι κάτι που το γνωρίζαμε. Είναι κάτι που ισχύει.
Και άρα, πρέπει να δούμε το συνολικό μείγμα. Γιατί, στον πρώτο κύκλο του 2014 από τις επενδύσεις που εγκρίνονται, δημιουργούνται τρεις χιλιάδες πεντακόσιες νέες θέσεις εργασίας. Όχι, όμως, από τις ΑΠΕ. Και οι ΑΠΕ δεν είναι μόνο οι μεγάλες ΑΠΕ, είναι και οι μικρές ΑΠΕ. Υπέγραψα τους τελευταίους τρεις μήνες οκτακόσιες πενήντα αποφάσεις υπαγωγής πολύ μικρών φωτοβολταϊκών -μια εκκρεμότητα που υπήρχε εδώ και χρόνια, ολοκληρώθηκε- και εκδόθηκαν ήδη στο ΦΕΚ οι αποφάσεις υπαγωγής και ολοκλήρωσης αυτών των μικρών έργων που είχαν κάνει πολλοί μικροί επενδυτές.
Άρα, εμείς στηρίζουμε και τη μικρή και τη μεσαία και τη μεγάλη επιχειρηματικότητα, όπως στηρίζουμε και τις ελληνικές και τις ξένες επενδύσεις. Γιατί, σε αντίθεση με εσάς έχουμε έναν στόχο, τη μείωση της ανεργίας. Και μείωση της ανεργίας χωρίς επενδύσεις, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, δεν γίνεται.
Θέλω να σας πω ότι έχω έρθει πολλές φορές στην Αίθουσα -και είναι υποχρέωση μου φυσικά- να απαντήσω σε ερωτήσεις. Δεν έχω λείψει μάλλον ποτέ από απάντηση επίκαιρης ερώτησης. Και ένα από τα πιο συνηθισμένα θέματα επίκαιρων ερωτήσεων είναι από τον ΣΥΡΙΖΑ που διαφωνεί με κάθε μία, μα ειλικρινά με κάθε μία επένδυση που πάει να γίνει σε αυτόν τον τόπο. Έχω ρωτήσει πολλές φορές και είμαι σίγουρος ότι σήμερα μπορείτε να μου απαντήσετε και να μου πείτε μία μεγάλη επένδυση που σας αρέσει, μία μεγάλη επένδυση που θέλετε.
Είναι ίσως το Ελληνικό;
…
Λέω, είναι 8 δισεκατομμύρια, είναι πενήντα χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Είναι ίσως τα μεγάλα έργα ΑΠΕ, είναι τα fast track έργα, είναι τα ΣΔΙΤ, είναι τα έργα που κάνουν ξένες εταιρείες στην Ελλάδα; Δώστε μου μερικά παραδείγματα, να ακούσει και ο ελληνικός λαός τι ανάπτυξη εσείς οραματίζεστε.
…
Θα σας πω για τα δημόσια έργα, όταν φτάσω στο άρθρο 8, γιατί το έχω κρατήσει, κυρία συνάδελφε, από την πρωτολογία σας.
Και αν μπορώ, κύριε Πρόεδρε, να ενώσω και τον χρόνο της δευτερολογίας.
…
Επίσης, εξαιρετικά σημαντική για την υπαγωγή των έργων του αναπτυξιακού νόμου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του 14α, είναι η έγκριση του άρθρου 7, το οποίο λέει ότι η έκδοση του οριστικού πίνακα με αποφάσεις των οικείων οργάνων, δηλαδή, του Υφυπουργού Ανάπτυξης, του Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης και των Περιφερειαρχών της χώρας αποτελεί το σημείο χρονικής δέσμευσης του ελληνικού δημοσίου ως προς τον αναπτυξιακό νόμο.
Γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί ο χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων και ο γενικός απαλλακτικός κανονισμός λήγουν τη Δευτέρα 30 Ιουνίου. Για τον 14α έληξαν οι αιτήσεις στις 5 Μαρτίου. Μέχρι να αξιολογηθεί κάθε μια, να γίνει ο έλεγχος νομιμότητας, να κληρωθεί σε αξιολογητές, να ολοκληρωθούν οι αξιολογήσεις, να συγκεραστούν τα αποτελέσματα, να εκδοθεί ο προσωρινός πίνακας, αυτό απαίτησε πάνω από τρεις μήνες. Και είναι ρεκόρ στην ιστορία και του Υπουργείου και των Περιφερειών. Δούλεψαν πολύ σκληρά οι υπάλληλοι. Και θα ήθελα από το Βήμα της Βουλής να ευχαριστήσω όλους τους εργαζόμενους της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης για τα ξενύχτια, για τις υπερωρίες, για τα σαββατοκύριακα –για τα οποία γνωρίζετε ότι δεν πληρώνονται- που ήρθαν για να ολοκληρώσουν αυτές τις υπαγωγές.
Καταφέραμε, λοιπόν, χθες την Πέμπτη να εκδώσουμε τον προσωρινό πίνακα τον οποίο θα ήθελα να καταθέσω. Είναι τρεις προσωρινοί πίνακες. Είναι οι πίνακες γενικής επιχειρηματικότητας, τεχνολογικής ανάπτυξης και περιφερειακής συνοχής που αναφέρει ονομαστικά όλα τα έργα τα οποία εγκρίθηκαν στον προσωρινό πίνακα. Έχουμε δεχθεί κάποιες αιτήσεις θεραπείας από κάποιες εταιρείες. Τις εξετάζουμε σήμερα, ώστε να μπορέσουμε τη Δευτέρα, εάν έχει γίνει κάποιο λάθος στην εφαρμογή του νόμου, να βγει ο οριστικός πίνακας.
Αυτό είναι ένα άρθρο, το οποίο εγώ περίμενα ότι θα ψηφιστεί ομόφωνα από τη Βουλή. Δεν αντιλαμβάνομαι, γιατί ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να έχει αντίρρηση στο να αποτελεί ο οριστικός πίνακας το τελικό σημείο χρονικής δέσμευσης του ελληνικού δημοσίου, αντί των εκατοντάδων αποφάσεων υπαγωγής που απλώς επαναλαμβάνουν το ποσό επιχορήγησης και θέτουν και τους λεπτομερείς όρους, που σας διαβεβαιώ ότι για το Υπουργείο Ανάπτυξης θα εκδοθούν εντός των επόμενων εβδομάδων. Ήδη ξεκινάμε την προσπάθεια να ολοκληρωθούν.
Αυτό, λοιπόν, είναι το άρθρο 7. Τη Δευτέρα θα έχει εκδοθεί στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» ο οριστικός πίνακας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δουλεύουμε πολύ συστηματικά βάσει του εθνικού αναπτυξιακού προτύπου που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός. Δουλεύουμε πολύ συστηματικά για το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο ανακοινώσαμε στα τέλη του 2013 πως στηρίζεται σε συγκεκριμένες μελέτες με πολύ δουλειά που έχει γίνει εντός και εκτός Ελλάδος για την ανάλυση των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας. Και το ίδιο πλαίσιο θα συνεχίσουμε όταν συζητήσουμε στο δεύτερο εξάμηνο του 2014 τον νέο αναπτυξιακό νόμο.
Είναι εμφανές, πλέον, ότι έχουν επιλεγεί οι τομείς στους οποίους η ελληνική οικονομία έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και στηρίζουμε, με το ΕΣΠΑ συγκεκριμένα, με ειδικούς νόμους0πλαίσια, όπως ο νόμος-πλαίσιο για την εφοδιαστική αλυσίδα, αυτούς τους τομείς της ελληνικής οικονομίας στους οποίους έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα. Δεν δέχομαι, λοιπόν, καθόλου την κριτική που άσκησαν κάποιοι συνάδελφοι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο. Αντίθετα, για πρώτη φορά είναι τόσο ξεκάθαρο το πού μπορεί η ελληνική οικονομία να προχωρήσει και να διαπρέψει.
Το άρθρο 8 είναι αυτό που αναφέρεται και στα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος. Ζητήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επέλεξε αυτά τα έργα. Κάποια από αυτά τα έργα είναι δημόσια έργα και αναφέρονται ξεχωριστά, κάποια είναι ιδιωτικά έργα και αναφέρονται και αυτά ξεχωριστά στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 8.
Ορίζεται, λοιπόν, μία εθνική Αρχή, η οποία θα έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση και την αδειοδότηση αυτών των επενδύσεων. Και επιλέχθηκε η κεντρική αδειοδοτική αρχή της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, η οποία δημιουργήθηκε με το ν. 4146. Και θέλω να σας πω ότι είμαι ιδιαίτερα περήφανος που μια νέα υπηρεσία, η οποία άρχισε να στελεχώνεται τον Απρίλιο του 2013 και τώρα ολοκληρώνεται και ο πρώτος κύκλος μετατάξεων, επιλέχθηκε για τόσο σημαντικά έργα, έργα τα οποία στηρίζουν την ενεργειακή ασφάλεια και της χώρας μας και της Ευρώπης.
Με τη διάταξη αυτή, βέβαια, δεν αποφασίζουμε ούτε προτείνεται η χρηματοδοτική ενίσχυση αυτών των έργων. Η αναγνώριση αυτών των έργων της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο ορισμός της ενιαίας Αρχής στο ελληνικό δίκαιο δεν έχει καμμία σχέση με τον αναπτυξιακό νόμο και ούτε προτείνεται, όπως είπα, χρηματοδότηση αυτών των έργων. Ούτε θέτουμε διαφορετικούς όρους για την αδειοδότησή τους. Αυτά τα έργα θα πρέπει να προχωρήσουν, όπου δεν έχει ήδη γίνει, τις απαραίτητες στρατηγικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να συμμορφωθούν πλήρως με την κείμενη ελληνική νομοθεσία.
Τίθεται το θέμα των δημοσίων επενδύσεων. Και βέβαια οι δημόσιες επενδύσεις αποτελούν πάντα ένα μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όμως, πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε τα πράγματα κατάματα ως χώρα και να κάνουμε αυτό που δεν μπορέσαμε ποτέ να κάνουμε, δηλαδή να κάνουμε επιλογές, να βάλουμε προτεραιότητες. Αν αυτήν τη στιγμή αρχίζουν και «περισσεύουν» λεφτά στα κρατικά ταμεία ως αποτέλεσμα των περιορισμών των δαπανών, ως αποτέλεσμα της επιστροφής της χώρας στην ανάπτυξη το 2014, πρέπει και εμείς να επιλέξουμε πού θέλουμε να διαθέσουμε αυτά τα λεφτά; Θέλουμε να τα διαθέσουμε στο κοινωνικό κράτος, στην παιδεία, στην υγεία, στην αποκατάσταση αδικιών, στο κοινωνικό μέρισμα ή σε νέα δημόσια έργα ή σε νέες επιδοτήσεις σε κρατικές εταιρείες; Αυτήν την επιλογή πρέπει να τη συζητήσουμε και να την κάνουμε. Διότι η δική μας άποψη είναι ότι εκεί που μπορεί η ιδιωτική πρωτοβουλία, μέσα σε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που πάντα θα καθορίζει το δημόσιο, αυτές τις επενδύσεις, να τις κάνει ο ιδιωτικός τομέας. Να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις, για τον εκσυγχρονισμό των δικτύων παραδείγματος χάριν, διότι ακούω πολλούς συναδέλφους να μιλάνε για δίκτυα, αλλά τα δίκτυα θέλουν επενδύσεις κάθε χρόνο για να παραμείνουν ενεργά, για να ανταποκρίνονται στις προϋποθέσεις ασφάλειας, δημόσιας υγείας και κάλυψης αναγκών. Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να τις κάνει ο ιδιωτικός τομέας, Αν μπορούμε να προσελκύσουμε νέα κεφάλαια μέσω των ιδιωτικοποιήσεων για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την κάλυψη μελλοντικών αναγκών της χώρας, αντί να πάμε πάλι στο φαύλο κύκλο ελλειμμάτων, χρεών και νέων μέτρων. Εμείς επιλέγουμε το πρώτο. Το κάνουμε συστηματικά και αποδίδει.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θέλω να πω ότι το μόνο αποτελεσματικό φάρμακο για μια οικονομία που περνάει την κρίση σαν τη δική μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων. Πλέον, επενδύσεις έρχονται στη χώρα μας με ονοματεπώνυμο και τις έχω αναφέρει πολλές φορές -πολλά τα παραδείγματα- στην Ολομέλεια. Αυτή η Κυβέρνηση δούλεψε και δουλεύει συστηματικά και φέρνει σιγά-σιγά μια αλλαγή. Την είδαμε το 2013 στα δημοσιονομικά μεγέθη, θα τη δούμε το 2014 στην επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και στη μείωση της ανεργίας. Έχουμε πάρα πολλά ακόμα να κάνουμε και θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε για να τα πετύχουμε. Αλλά, πλέον η χώρα έχει μπει σε ένα νέο σταθερό, ασφαλές δρόμο βιώσιμης ανάπτυξης.
Σας ευχαριστώ.
Παρέμβαση Ν. Μηταράκη
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με ρώτησε πριν ο κ. Λαφαζάνης σε ποια χώρα ζω. Εδώ και τέσσερα χρόνια γύρισα και ζω στην Ελλάδα, σε μια χώρα που πονάει, σε μια χώρα που παλεύει, σε μια χώρα που βγαίνει από την κρίση, επιστρέφει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2014 και ήδη βλέπουμε εδώ και έξι μήνες η ανεργία να υποχωρεί.
Κύριε Λαφαζάνη, εσείς ζείτε στο χθες, στη μιζέρια, στο κρατικοδίαιτο κράτος, στο μεγάλο δημόσιο, το οποίο όμως, πλέον δεν έχουμε τους πόρους να συντηρήσουμε. Νομίζαμε ότι είχαμε τους πόρους να το συντηρήσουμε, αλλά το πληρώνει η δικιά μου η γενιά με τα χρέη των προηγούμενων δεκαετιών.
Δεν θριαμβολογώ -ποτέ δεν θριαμβολόγησα- λέω, όμως, ότι τα πράγματα αλλάζουν σε αυτή τη χώρα. Όταν η Τράπεζα της Ελλάδος λέει ότι το 2013 οι ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα έφτασαν στο επίπεδο που ήταν την εφταετία προ κρίσης, όταν το ΚΕΠΕ παρουσιάζει 37 δισεκατομμύρια νέες επενδύσεις, όταν οι εξαγωγές έφτασαν στο ρεκόρ των 27 δισεκατομμυρίων το 2012, παραμείναν στα 27 δισεκατομμύρια το 2013, ανέβηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2014 και πράγματι έπεσαν τον Απρίλιο, όταν η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας αυξάνεται συστηματικά και σε απόλυτα νούμερα και σε αριθμούς του ΑΕΠ, αυτό είναι κάτι το θετικό.
Όταν στον Α’ κύκλο του 2014 μιλάμε για τετραπλασιασμό των αιτήσεων των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων για ένταξη στον επενδυτικό νόμο, αυτό είναι θετικό. Και να διευκρινίσω ότι ο αναπτυξιακός νόμος πάντα μιλάει για τον ιδιωτικό τομέα. Το δημόσιο δεν αντλεί πόρους από τον αναπτυξιακό νόμο, αντλεί πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΕΣΠΑ. Είναι διαφορετικά προγράμματα για διαφορετικά θέματα.
Τέθηκε μία μεγάλη συζήτηση για την Κίνα, για τη Μέση Ανατολή. Παραδείγματα να σας πω όσα θέλετε. Μέση Ανατολή: η επένδυση της Al Dahra στο Λούλη, η επένδυση της Al Maabar στο Ελληνικό, η επένδυση της Qatar Retroleum στην ενέργεια, η επένδυση του Κατάρ σε ξενοδοχεία στην Ελλάδα. Από την Κίνα: η επένδυση της COSCO, η επένδυση της Fosun στο Ελληνικό, της Huawei, της ΖΤΕ, η επένδυση που θέλουν να κάνουν –αυτή δεν έχει γίνει- στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η επένδυση της Fosun Group στη Sellas.
Ναυπηγεία. Μιλήσατε για ναυπηγεία πριν. Είπαμε -ενδιαφέρουσα άποψη- γιατί πανηγυρίζουμε για τα δισεκατομμύρια ευρώ ελληνικών επενδύσεων της ελληνικής ναυπηγίας σε κινεζικά ναυπηγεία;
Θα θέλαμε να γίνουν στην Ελλάδα. Συμφωνώ μαζί σας σ’ αυτό. Δεν μπορώ να διαφωνήσω. Όμως, η κινεζική κυβέρνηση χρηματοδοτεί με δισεκατομμύρια δολάρια την κατασκευή τους. Αν ερχόταν σήμερα η Κυβέρνηση στη Βουλή και σας έλεγε ότι το 100% των δανείων που θα δοθούν στην Ελλάδα τους επόμενους δώδεκα μήνες θα πάει μόνο στην ελληνική ναυτιλία -τα δισεκατομμύρια που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία για να μείνει η πρώτη παγκόσμια δύναμη στον κόσμο- θα το δεχόσασταν; Αν το δεχόσασταν, ας το συζητήσουμε.
Όμως, κάποια στιγμή ως χώρα -και αυτό είπα και στην πρωτολογία μου- πρέπει να κάνουμε επιλογές. Δυστυχώς, δεν έχουμε τους πόρους να κάνουμε τα πάντα.
Μιλήσαμε για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, για το αν πρέπει να είναι στον αναπτυξιακό νόμο, αν θα έπρεπε να στηρίζουμε την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας ή θα πρέπει να στηριζόμαστε μόνο σε εισαγωγή ενέργειας. Ας το συζητήσουμε, αν θέλετε, στον νέο αναπτυξιακό νόμο. Όμως, όταν συζητάγαμε τον ν. 4146 το 2013, είπα στον ΣΥΡΙΖΑ, που έλεγε τότε «δεν έχετε στόχευση, τα βάζετε όλα στον αναπτυξιακό», «Ωραία, πείτε μου τι θέλετε να βγάλω». Το είπα στην πρωτολογία, το είπα στη δευτερολογία, το είπα στην τριτολογία.
Ένας Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ η αλήθεια είναι, κύριε Πρόεδρε, απάντησε: «Να βγάλετε τα γήπεδα γκολφ». Ήταν η μόνη ουσιαστική παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ στον ν. 4146.
Θα την κάνουμε ξανά αυτήν την συζήτηση όταν έλθει ο νέος αναπτυξιακός νόμος και θα μου πείτε τι θέλετε να βγάλουμε. Δεν θέλετε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας; Ας τις βγάλουμε. Δεν θέλετε ξενοδοχεία; Ας τα βγάλουμε. Δεν θέλετε μεταποίηση; Ας τη βγάλουμε. Πείτε μου τι θέλετε να αλλάξουμε, γιατί ο αναπτυξιακός νόμος σήμερα είναι ανοιχτός, ενισχύει όλους τους τομείς, στους οποίους μπορεί να υπάρξει παραγωγή στη χώρα μας.
…
Στον τομέα της ενέργειας ο ρόλος του κράτους αλλάζει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Ο ρόλος τους κράτους, όμως, δεν υποβιβάζεται, δεν υποτιμάται, παραμένει πάντα ο ρυθμιστής.
Θα σας πω κάτι για τη μικρή ΔΕΗ. Διαμαρτύρεται πάντα η Αριστερά με τις ιδιωτικοποιήσεις ότι πάμε, λέει, από δημόσια μονοπώλια σε ιδιωτικά μονοπώλια. Το έχω ακούσει πολλές φορές. Είναι ενδιαφέρουσα άποψη. Το σπάσιμο της ΔΕΗ εξασφαλίζει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος ποτέ να υπάρξουν ιδιωτικά μονοπώλια. Άρα, δουλεύει θετικά γι’ αυτό που εσείς έχετε πει τόσες φορές.
Θα κλείσω με δύο σχόλια για τον αναπτυξιακό νόμο. Η κυρία Χρυσοβελώνη προφανώς δεν έχει διαβάσει τον επενδυτικό νόμο, γιατί είπε ότι ο κύριος Υπουργός επέλεξε επενδύσεις.
…
Σας θυμίζω ότι οι Υπουργοί δεν επιλέγουν επενδύσεις στον αναπτυξιακό νόμο. Κατατίθενται αιτήματα, γίνεται έλεγχος νομιμότητας, αν είναι επιλέξιμη η δαπάνη και αν υπάρχει ίδια συμμετοχή, αξιολογείται η επένδυση από εξωτερικούς αξιολογητές που κληρώνονται από το ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα -και είμαι σίγουρος ότι πιθανόν όλοι σας να έχετε κάποιον φίλο ή γνωστό που να είναι σ’ αυτό το μητρώο- βγαίνει ένας πίνακας και κατανέμεται.
Αυτό, όμως, που μου έχει κάνει εντύπωση με τους Ανεξάρτητους Έλληνες είναι ότι τρεις φορές έχουν μιλήσει για τον αναπτυξιακό νόμο: μία σήμερα με ρωτάνε γιατί επέλεξα κάποιον, πριν μήνες με ρωτήσανε με επίκαιρη ερώτηση γιατί επέλεξα μία επένδυση και πέρσι το καλοκαίρι που επιτέθηκαν με επίκαιρη ερώτηση γιατί δεν επέλεξα κάποιον που ήθελαν αυτοί και τον απέρριψα.
…
Και έχω απαντήσει σε όλα αυτά. Πάντα απαντάω.
Όσον αφορά το θέμα της κυρίας Μακρή για τις εγγυητικές επιστολές, υπάρχει μηχανισμός στο Υπουργείο και γι’ αυτό πιάσαμε την απάτη. Δεν πήγε ευρώ δημόσιου χρήματος σ’ αυτά τα κυκλώματα και κανένας υπάλληλος του Υπουργείου Ανάπτυξης δεν αναμίχθηκε, γιατί γίνεται έλεγχος επιβεβαίωσης.
Δύο τελευταία θα πω και θα πω μία λέξη για το «Ερρίκος Ντυνάν». Ως προς το «υπό σύσταση εταιρείες», είναι το πιο ευχάριστο που είπατε σήμερα. Νέοι άνθρωποι και νέες εταιρείες έρχονται να κάνουν νέες επενδύσεις. Αυτό δεν ζητάμε; Δεν μου λέτε τόσο καιρό ότι κλείνουν οι εταιρείες και δεν δημιουργούνται καινούριες; Εδώ έρχονται νέες εταιρείες και ο αναπτυξιακός νόμος από το ευρωπαϊκό πλαίσιο ενισχύει νέες επενδύσεις.
…
Θέλω ακόμη ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Είπατε, επίσης, για τον προϋπολογισμό στο πρόγραμμα. Είπατε ότι τα έργα που διαβάσατε είναι πάνω από κάποια εκατομμύρια. Πράγματι, το κεντρικό Υπουργείο εκδίδει ό,τι είναι πάνω από 3 εκατομμύρια προϋπολογισμού και οι περιφέρειες εκδίδουν ότι είναι κάτω από 3 εκατομμύρια.
Θα δείτε, λοιπόν, στη «Διαύγεια» τη Δευτέρα από κάθε περιφέρεια τα έργα που είναι κάτω από 3 εκατομμύρια, που εκδίδει ο αιρετός περιφερειάρχης και ανά περιοχή υπάρχουν και τ’ ανάλογα. Στην Κρήτη, παραδείγματος χάριν, βλέπετε στον πίνακα δέκα ξενοδοχεία. Σας φαίνεται αφύσικο στην Κρήτη να επενδύουμε στον τουρισμό; Εδώ πήγε ο Πρωθυπουργός της Κίνας να κάνει διακοπές στην Κρήτη.
Θα πω κάτι τελευταίο για το «Ερρίκος Ντυνάν». Επειδή είναι ένα θέμα, το οποίο το παρακολουθώ από την αρχή, είπατε κάποιοι εδώ μέσα ότι υπάρχει κίνδυνος ιδιωτικοποίησης. Θα σας πω ότι δεν είναι δημόσιο νοσοκομείο το «Ερρίκος Ντυνάν». Δεν μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί γιατί είναι ιδιωτικό. Απλώς, είναι ένα μεγάλο νοσοκομείο, το οποίο ανήκει σε ίδρυμα, λειτουργεί ως ιδιωτικό, έχει τεράστια χρέη, έχει χίλιους εργαζόμενους και γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια να μην κλείσει.
Θα ήθελα να δω απ’ όλες τις πλευρές της Βουλής περισσότερη συμπάθεια στην προσπάθεια που κάνει η Κυβέρνηση να σώσει το «Ερρίκος Ντυνάν».
Εγώ τουλάχιστον θα μπορέσω να κοιτάξω τους εργαζόμενους στα μάτια και να πω ότι εμείς προσπαθούμε να σώσουμε το «Ερρίκος Ντυνάν», κάτι που η Αντιπολίτευση δεν μπορεί να πει.
Ευχαριστώ.