Μηταράκης για ΚΤΕΛ: Τις επόμενες εβδομάδες ο νέος διαγωνισμός για την αποκατάσταση των μεταφορών στη Χίο
Σε συνέντευξή του στους δημοσιογράφους Τάκη Χατζή και Αθηναΐς Νέγκα στο Alpha Radio, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Χίου, Νότης Μηταράκης μίλησε για το πρόβλημα λειτουργίας των ΚΤΕΛ στη Χίο, τονίζοντας ότι η χαμηλή ζήτηση και το αυξημένο κόστος οδήγησαν σε οικονομικό αδιέξοδο τόσο το υπεραστικό όσο και το αστικό ΚΤΕΛ. Όπως σημείωσε, το Υπουργείο ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημα του Δήμου, εξασφαλίζοντας προσωρινή δημοτική συγκοινωνία για τα Βορειόχωρα, ενώ προχωρά στην προκήρυξη νέου ενιαίου διαγωνισμού με στόχο έναν ισχυρότερο πάροχο βασισμένο σε οικονομίες κλίμακος.
Ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε ότι το κράτος στηρίζει τις τοπικές μεταφορές με 1,2 εκατ. ευρώ ετησίως, επιδοτώντας μαθητικά και φοιτητικά δρομολόγια, αλλά όπως είπε «η επιχειρηματική δεινότητα των παρόχων» παραμένει κρίσιμη για τη βιωσιμότητα του έργου. Αναφέρθηκε επίσης στους αυστηρότερους κανόνες ασφάλειας που θέτει το Υπουργείο Μεταφορών, οι οποίοι αυξάνουν το κόστος ανανέωσης στόλου. Κλείνοντας, σημείωσε ότι ο νέος διαγωνισμός «τις επόμενες εβδομάδες» θα δώσει οριστική λύση στις ανάγκες μετακίνησης φοιτητών και κατοίκων του νησιού.
- Βεβαίως, από το καλοκαίρι έχει προκύψει ένα ζήτημα. Καταρχήν το υπεραστικό ΚΤΕΛ που κάνει τα εκτός αστικού ιστού έκλεισε. Δυστυχώς, δεν μπόρεσε να τα αποκριθεί στις δαπάνες. Απλώς να σημειώσω ότι αυτοί είχαν 400.000 το χρόνο κρατική επιχορήγηση και μόνο 10.000 ευρώ από εισιτήρια και δεν καταφέραν να τα ανταπεξέλθουν. Το αστικό ΚΤΕΛ το οποίο εξυπηρετεί τους φοιτητές έχει ετήσια έσοδα ένα εκατομμύριο, εκ των οποίων τα 800.000 είναι από το κράτος. Είναι για επιδοτούμενα δρομολόγια μαθητών, σπουδαστών, φοιτητών και άλλες κατηγορίες. Αλλά δυστυχώς και αυτοί απ’ ό,τι φαίνεται αντιμετωπίζουν λόγω της χαμηλής ζήτησης μεταφορικού έργου από τους Χιώτες, πρόβλημα οικονομικό. Αυτό που έκανε το Υπουργείο είναι ότι ανταποκρίθηκε εντός δύο ημερών στο αίτημα του Δήμου να βάλει δημοτική συγκοινωνία και έχουμε πλέον δημοτική συγκοινωνία για τα Βορειόχωρα και θα προκηρύξει άμεσα νέο διαγωνισμό, ενοποιώντας το αστικό και το υπεραστικό ΚΤΕΛ, ώστε πλέον να έχει μια οικονομία κλίμακος, 1.200.000 από το κράτος για να μπορεί να ανταπεξέλθει και να καλύψει άμεσα τις ανάγκες των φοιτητών. Μεταβατικές λύσεις, η μόνη λύση που μπορεί να σκεφτεί κανείς είναι πάλι με την έγκριση του κράτους να υπάρξει δημοτική συγκοινωνία, όπως υπάρχει σε πολλά μέρη της Ελλάδος. Καλώς ή κακώς τα λεωφορεία, όπως και τα ταξί είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις. Δεν είναι κρατικές, και το κράτος δεν μπορεί ούτε να τις επιδοτήσει ούτε να παρέμβει στο έργο τους. Μπορεί να ρυθμίσει τους διαγωνισμούς και αυτό θα κάνει άμεσα το Υπουργείο Μεταφορών. Με τον κ. Κυρανάκη έχουμε μιλήσει πάρα πολλές φορές και έχει και ο ίδιος κάνει τηλεδιάσκεψη με όλους τους αρμόδιους φορείς της Χίου. Είναι σημαντικό το ζήτημα. Ελπίζω ο νέος διαγωνισμός τις επόμενες εβδομάδες να το λύσει.
- Η αρμοδιότητα αυτή είναι αλήθεια ότι έχει μεταφερθεί στις Περιφέρειες, στη Διεύθυνση Μεταφορών και θα θυμίζω πλέον ότι το κράτος δεν διορίζει τους νομάρχες όπως γινόταν προ δεκαετιών χρόνια. Είναι αιρετοί και συνταγματικά αυτόνομοι.
- Το κράτος στηρίζει με 1,2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο τις τοπικές μεταφορές στη Χίο, επιδοτώντας μαθητικά, φοιτητικά δρομολόγια. Ο Δήμος επιδοτεί το ΚΤΕΛ. Ο Δήμος επιδοτεί τα δρομολόγια από τους χώρους στάθμευσης μέχρι το κέντρο της πόλης. Το θέμα είναι ότι με ένα 1.200.000 δεν μπορώ να κρίνω εγώ αν μια εταιρεία μπορεί να βάλει κάποια λεωφορεία ή δεν μπορεί. Αυτό είναι θέμα πλέον επιχειρηματικής δεινότητας και οργάνωσης. Αλλά με αυτό το σημαντικό ετήσιο έσοδο από κρατικές πηγές, θεωρώ ότι ένα διαγωνισμός για έναν ισχυρότερο πάροχο που θα ενώσει πλέον τα δρομολόγια, δεν είναι λογικό ένα νησί σαν τη Χίο να έχει δύο εταιρείες ΚΤΕΛ, ένας για απ’ την πόλη και ένας μέσα στην πόλη. Ένα νησί είμαστε. Να υπάρξει ένα σοβαρός πάροχος, δυνατός, ο οποίος να έχει την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθει στο μεταφορικό έργο.
- Από ότι φαίνεται, το Υπουργείο Μεταφορών είναι έτοιμο να προκηρύξει τους νέους διαγωνισμούς.
- Η εταιρεία που έχει το αστικό ΚΤΕΛ στη Χίο δήλωσε ότι δεν προτίθεται να συμμετάσχει στο νέο διαγωνισμό. Υπάρχει ένα ζήτημα σοβαρό. Έρχεται το Υπουργείο και θέτει αυστηρότερους όρους ασφάλειας στα ΚΤΕΛ. Δηλαδή δεν μπορεί να είναι λεωφορεία σαράντα ετών. Πρέπει να είναι νεότερα. Δεν μπορεί να μην έχουν συστήματα. Όλα αυτά όμως ανεβάζουν το κόστος και δυστυχώς τοπική πάροχοι, ειδικά σε μέρη που η χρήση του λεωφορείου δεν είναι μεγάλη, η πραγματικότητα είναι ο κόσμος να χρησιμοποιεί τα αυτοκίνητά του. Καλώς ή κακώς, οι δημόσιες μεταφορές στα νησιά αφορούν λίγους. Ας πούμε ότι ο υπεραστικό ΚΤΕΛ, όλο το υπεραστικό ΚΤΕΛ έκοβε επτά εισιτήρια τη μέρα. Ευτυχώς αυτό το πρόβλημα στα Βορειόχωρα – εκεί ήταν πολύ σημαντικό – το κάλυψε ήδη ο Δήμος με δωρεάν λεωφορείο. Κάθε μέρα κάνει δρομολόγια.
- Κοιτάξτε, με το 1.200.000 που δίνει κάθε χρόνο το κράτος, αυτό μπορεί, επιτρέπει και πολλά περισσότερα λεωφορεία να αγοραστούν και με leasing μπορεί να πάρεις. Το θέμα είναι να σου δώσει αυτό στο τοπικό επίπεδο. Δεν είναι λίγα τα κονδύλια που δίνονται.
- Μετά προέκυψε το ζήτημα αυτό. Τώρα από εκεί και πέρα αν ο Δήμος έγινε τη δυνατότητα να αναλάβει όλο το μεταφορικό έργο του νησιού.
- Τα δρομολόγια των φοιτητών, θέλω να σας πω κύριε Χατζή, επιδοτούνται από το Πανεπιστήμιο. Το ΚΤΕΛ έπαιρνε επιδότηση από το Πανεπιστήμιο για να κάνει αυτά τα δρομολόγια. Και είναι αρκετά σημαντικά τα ποσά, τονίζω, και επειδή αναφερθήκατε στους εφοπλιστές, θέλω να σας πω ότι μετά τις φωτιές καταστροφικές που είχαμε στη Χίο, η πρώτη βοήθεια που δόθηκε στους κατοίκους ήταν μέσω της Μητρόπολης Χίου από εφοπλιστές που αμέσως στείλανε λεφτά για να βοηθήσουν. Είναι σημαντική και συστηματική η στήριξη των Χιωτών εκτός Χίου στο νησί.



















