Χάρη στον ν. 4146 καταφέραμε να προσελκύσουμε σημαντικές επενδύσεις τους τελευταίους 20 μήνες οι οποίες τελικά πλησιάζουν τα 20 δισ. ευρώ.
“Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ευχαριστώ πάρα πολύ την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου που αποδέχθηκε την πρότασή μου για να την ενημερώσω για την πορεία υλοποίησης συγκεκριμένων νομοθετικών πρωτοβουλιών που μαζί συζητήσαμε σε αυτή την Επιτροπή τους τελευταίους 20 μήνες και τελικά, ενέκρινε, η εθνική αντιπροσωπεία.
Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου να έχει έναν αυστηρό ρόλο κριτικής – κριτικό ρόλο απέναντι στην Κυβέρνηση, τα νομοσχέδια που φέρνουμε και τα συζητάμε να μπορούμε μετά από 1 ή 2 χρόνια να βλέπουμε στην πράξη, αν δουλέψανε, τι δούλεψε και τι ίσως πιθανόν πρέπει να αλλάξει. Είναι δεδομένες οι πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης ότι αποσκοπούν, στην ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών.
Αποσκοπούμε σε αυτές τις πολιτικές επιλογές, γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η χώρα μας, είναι η ανεργία και μόνον με την ενίσχυση των επενδύσεων και της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τις θέσεις εργασίας που χρειάζεται ο τόπος μας.
Δουλεύουμε εδώ και 20 μήνες, για να αλλάξουμε το παραγωγικό μας μοντέλο και να μετασχηματίσουμε την χώρα μας, από μία χώρα η οποία είχε δαιμονοποιήσει την επιχειρηματικότητα, σε μία χώρα που έχει τους θεσμούς, αλλά κυρίως την νοοτροπία, που ενισχύει τον επιχειρηματία μικρό, μεσαίο ή μεγάλο, έλληνα ή ξένο στην επίτευξη των επενδυτικών του σχεδίων.
Επίσης, πρέπει, να έχουμε ένα στόχο ως χώρα. Ένα στόχο συγκεκριμένο, ένα όραμα για το που θέλουμε να πάμε την ελληνική οικονομία και σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, το 2020, θέλουμε το 50% της ελληνικής οικονομίας να προέρχεται από την εξωστρέφεια. Δηλαδή, από τις εξαγωγές και τον τουρισμό σε κύριο βαθμό.
Στα πλαίσια της Κυβερνητικής πολιτικής καταθέσαμε συγκεκριμένα νομοσχέδια που ενεκρίθησαν, τα οποία θα ήθελα σήμερα να συζητήσουμε.
Συγκεκριμένα θα ήθελα να συζητήσουμε τα πρώτα αποτελέσματα του ν.4146/2013 για την διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις. Επίσης, τον πρόσφατο ν.4242 για την δημιουργία του ενιαίου φορέα Εξωστρέφεια, καθώς και τις δράσεις και τα αποτελέσματα της εθνικής στρατηγικής για τις εξαγωγές.
Ξεκινάω με τον ν.4146/2013. Συγκεκριμένα ξεκινάω με τις στρατηγικές επενδύσεις, δηλαδή τις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις τις οποίες θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικές γιατί επηρεάζουν την ψυχολογία της αγοράς και έχουν έντονα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο λειτουργίας τους, κυρίως ως προμηθευτές. Κατ’ αρχήν από τις αρχές Νοεμβρίου λειτουργεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης εντός του χρονοδιαγράμματος η κεντρική αδειοδοτική αρχή. Είναι μια μεγάλη αλλαγή, μια μεγάλη μεταρρύθμιση στον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, όπου συναρμόδια υπουργεία παρέδωσαν αρμοδιότητες και αυτό είναι σπάνιο στην νοοτροπία της δημόσιας διοίκησης στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε μια εξειδικευμένη συγκεκριμένη οργανική μονάδα να έχει την δυνατότητα να εκδίδει τις απαραίτητες άδειες για την λειτουργία αυτών των επενδύσεων. Αυτή η υπηρεσία θα έχει το δικαίωμα να εκδίδει τις άδειες δόμησης, εγκατάστασης και λειτουργίας. Επίσης, θα καταρτίζει τα ειδικά χωροταξικά σχέδια με μορφή π.δ., ώστε να ελέγχεται και στο ΣτΕ η νομιμότητά τους για τις επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα. Ήδη λειτουργεί η υπηρεσία, έχουν τοποθετηθεί προϊστάμενοι, αλλά βεβαίως η αλήθεια είναι ότι η γραφειοκρατία των συναρμοδιοτήτων ότι δημιουργεί προβλήματα στελέχωσης. Το θέμα του προσωπικού του δημοσίου και το πώς μετακινείται το προσωπικό στο ελληνικό δημόσιο από υπηρεσία σε υπηρεσία, από Υπουργείο σε Υπουργείο, είναι κάτι το οποίο πρέπει να εξετάσουμε. Απαιτεί σχεδόν ένα χρόνο για να ολοκληρώσεις την διαδικασία των μετατάξεων, όπως επίσης απαιτεί ιδιαίτερες χρονοβόρες διαδικασίες για την πρόσληψη του μετακλητού προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης και ελπίζουμε να ολοκληρωθεί εντός του Απριλίου.
Στα πλαίσια αυτού του νόμου δημιουργήθηκε ο θεσμός των ΕΣΧΑΣΕ που επιτρέπει την έκδοση πδ μέσω αυτών των ειδικών σχεδίων χωρικής ανάπτυξης στρατηγικών επενδύσεων για το χωροταξικό προσδιορισμό, την επενδυτική ταυτότητα, την χρήση γης, την χωροθέτηση και την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας για τις στρατηγικές επενδύσεις. Τώρα είμαστε στην διαδικασία έγκρισης της πρώτης στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ξεκινήσαμε με την επένδυση της ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑΣ στην Κρήτη, η οποία μόλις την προηγούμενη εβδομάδα με μεγάλη πλειοψηφία δόθηκε η θετική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης και μετά το Πάσχα θα προωθηθεί το πδ.
Είναι σημαντικό και αυτό το είχαμε συζητήσει κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην Επιτροπή να είναι ενεργός ο ρόλος των Περιφερειών κατά την συζήτηση αυτών των χωροταξικών σχεδίων. Αυτό εφαρμόστηκε στην πράξη στην Κρήτη με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα. Προχωράμε τώρα στην κατάρτιση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την επένδυση στην Αργολίδα της ΚΟΙΛΑΔΑ ΗILLS. To ΚΟΙΛΑΔΑ ΗILLS είναι ένα μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα το οποίο θα γίνει στην Αργολίδα και τώρα προχωράμε στην κατάρτιση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία θα τεθεί υπόψη του περιφερειακού συμβουλίου Πελοποννήσου. Τέλος θα σημειώσω ότι αυτή η νέα υπηρεσία δεν τεκμαίρει τις άδειες στρατηγικών επενδύσεων, όπως προβλεπόταν από παλαιότερες νομοθεσίες, αλλά τις εκδίδει πρωτογενώς, ειδικά στις πολεοδομικές άδειες. Στις λοιπές άδειες δίνεται η δυνατότητα στις αρμόδιες, κατά το νόμο, υπηρεσίες για 45 ημέρες να εξετάσουν τον φάκελο και αν δεν μπορέσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες εντός 45 ημερών να εκδώσουν την άδεια, η αρμοδιότητα μεταφέρεται στην νέα Γενική Διεύθυνση η οποία εκδίδει την άδεια μέσω του εξειδικευμένου προσωπικού το οποίο διαθέτει. Ειδικά για τις περιβαλλοντικές άδειες, για τις εγκρίσεις περιβαλλοντικών μελετών και περιβαλλοντικών όρων, σύμφωνα και με το ΣτΕ το οποίο κατήρτισε το πδ για την λειτουργία της υπηρεσίας μας δόθηκε η προπαρασκευαστική αρμοδιότητα και όχι η αποφασιστική η οποία παραμένει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να μην υπάρχει σύγκρουση με το εργασιακό δίκαιο.
Χάρη στην αλλαγή του κλίματος για την αξιοπιστία της χώρας και σε κάποιο βαθμό χάρη στον ν.4146 καταφέραμε να προσελκύσουμε σημαντικές επενδύσεις τους τελευταίους 20 μήνες οι οποίες τελικά πλησιάζουν τα 20 δισ. ευρώ.
Ένας πρωτοφανής όγκος νέων επενδύσεων, ο οποίος αναμένουμε να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια.
Βέβαια, ήδη, το 2013 σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι ξένες άμεσες επενδύσεις έφτασαν τα 2 δις ευρώ, αριθμός ίσος με το μέσο όρο που έχει η Ελλάδα την επταετία προ κρίσης.
Από τον Ιούλιο του 2012 εντάχθηκαν 3 με έργα στο καθεστώς «FAST- TRACK” συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δις ευρώ με αναμενόμενη δημιουργία 3100 θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα, η επένδυση της ΄Ιτανος – Γαία στην Κρήτη, η επένδυση της PravitaEstateHoldingsστη Χαλκιδική και η επένδυση της DolphinCapitalστην Αργολίδα.
Δεύτερον, επιλέχθηκε ο αγωγός TAPγια τη μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη 60% του οποίου αγωγού TAPαπό τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την Ιταλία θα περάσει από την Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δις ευρώ, με αναμενόμενη δημιουργία 12.000 θέσεων εργασίας.
Τρίτον, είδαμε τους τελευταίους 20 μήνες εισροές ξένων κεφαλαίων για εξαγορές, συγχωνεύσεις και επεκτάσεις δραστηριοτήτων συνολικού ύψους 1,5 δις ευρώ. Από αυτά να αναφέρω χαρακτηριστικά την επένδυση της COSCO στoν Προβλήτα για 340 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της FAIRFAX στη EUROBANK PROPERTIESγια 240 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της ARABSATγια 200 εκατομμύρια ευρώ στην HELLASSAT, την επένδυση της DUFRYAG στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών «KAE Duty Free Shops» για 200 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της RHONE CAPITALστην S&B ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ για 115 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της YORK CAPITAL MANAGEMENTστη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ για 100 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της QATAR PERTOLEUM στην ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ για 58 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της PAINE & PARTNERS για 58 εκατομμύρια ευρώ στην EURODRIP, την επένδυση της THIRD POINT HELLENIC RECOVERY FUND στην ENERGEANOIL & GAS για 46 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση του QATAR HOLDING στο ξενοδοχείο «MIRAMARE» στην Κέρκυρα για 40 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της FAIRFAX FINANCIAL του Ομίλου ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ για 26 εκατομμύρια ευρώ, την επένδυση της AL DAHRA (HAE) στους «Μύλους ΛΟΥΛΗ» για 16 εκατομμύρια ευρώ και άλλες πολλές μικρότερες επενδύσεις.
Να αναφέρω Εταιρείες οι οποίες αύξησαν την παραγωγή τους στην Ελλάδα, όπως η Philippe Morris, η οποία μετέτρεψε παλιές αποθήκες που δεν χρησιμοποιούνταν σε logistics hub για την Ευρώπη στο Αγρίνιο, τη νέα μονάδα παραγωγής εδώ στην Αττική, την επένδυση της SYNGENTA HELLAS για τη νέα γραμμή παραγωγής μικροσυσκευασιών φυτοπροστασίας και την επένδυση της HEWLETT PACKARD, της HUAWEI και της ZTE στο λιμάνι του Πειραιά για να χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως τον τρόπο μεταφοράς προϊόντων τους από την Ανατολή στην Ευρώπη.
Επίσης, η επένδυση της PROCTER and GAMBLE στο νέο κέντρο έρευνας και καινοτομίας, η επένδυση της UNILEVER για την παραγωγή 110 προϊόντων στην Ελλάδα, η μεταφορά παραγωγής προϊόντων από Ρουμανία σε Ελλάδα της ΣΑΡΑΝΤΗΣ, η νέα γραμμή παραγωγής ελληνικού καφέ στα Οινόφυτα της NESTLE, η επιστροφή γραμμών παραγωγής στην Ελλάδα της HENKEL και η ανάθεση παραγωγής μη συνταγογραφούμενων προϊόντων στη ΦΑΜΑΡ από την GSK.
Είδαμε 2,5 δις ευρώ καθαρές εισροές ξένων κεφαλαίων μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών, καθώς και έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους 3 δις ευρώ με πιο πρόσφατη τη συμφωνία για τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Ειδικά, θα αναφέρω την αξιοποίηση του Ελληνικού, κάτι που συζητάμε, περίπου, είκοσι χρόνια και το οποίο τελικά πραγματοποιείται και θα έχω την ευκαιρία σήμερα να ενημερώσω και την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής λεπτομερώς για αυτή τη συμφωνία.
Πάντως, να σημειώσω ότι χάρις σε αυτή την επένδυση θα δημιουργηθεί ένα από τα μεγαλύτερα μητροπολιτικά πάρκα στον κόσμο δύο χιλιάδων στρεμμάτων στο Ελληνικό με ιδιωτικά κεφάλαια και η συντήρησή αυτού του πολύ μεγάλου έργου θα γίνει με ιδιωτικά κεφάλαια.
Αυτό, λοιπόν, σχετικά με την προσέλκυση επενδύσεων.
Πάμε τώρα στον αναπτυξιακό νόμο ν. 4146, με τον οποίο κάναμε κάποια σημαντικές τομές και θα αναφέρω τέσσερις από αυτές.
Πρώτον, απελευθερώσαμε τη διάρθρωση, δηλαδή, το μείγμα της ενίσχυσης, επιτρέποντας να δώσουμε επιχορηγήσεις και όχι μόνο φορολογικές απαλλαγές στη γενική επιχειρηματικότητα. Η Βουλή είχε νομοθετήσει με το ν.3908, ότι στα έργα γενικής επιχειρηματικότητας θα πρέπει να δίνονται μόνο φορολογικά κίνητρα. Αυτό είναι σωστό, άλλες σε εποχές κρίσης, όπου το τραπεζικό σύστημα δεν λειτουργεί επαρκώς, η έλλειψη ρευστότητας που δημιουργούσε στα αναπτυξιακά κίνητρα η μονομέρεια των φορολογικών κινήτρων, πράγματι λειτουργούσε ανασταλτικά στα νέα αιτήματα.
Δεύτερον. Δώσαμε τη δυνατότητα προκαταβολής 100% της επιχορήγηση έναντι της εγγυητικής επιστολής, πάλι για να ενισχύσουμε την ρευστότητας στην αγορά.
Τρίτον. Προχωράμε στη δυνατότητα χρησιμοποίησης εξωτερικών πιστοποιημένων φορέων αντί των ελέγχων που πραγματοποιούν οι υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου, με στόχο την αύξηση ταχύτητας και την επίτευξη ακόμα καλύτερης διαφάνειας στη λειτουργία των ιδιωτικών επενδύσεων.
Τέλος, να σημειώσω ότι με τροπολογία που καταθέσαμε στο ν. 4242/2014, είναι δυνατή η υπαγωγή επενδυτικού σχεδίου στον Αναπτυξιακό Νόμο, χωρίς να έχει λάβει έγκριση τραπεζικού δανεισμού, με στόχο να μην αποκλείονται έργα τα οποία λόγω της αδυναμίας αυτή τη στιγμή του τραπεζικού συστήματος να παράσχει τα δάνεια, αποκλειόντουσαν διότι ακόμα δεν είχαν ενταχθεί στον αναπτυξιακό. Δημιουργούντο ένας φαύλος κύκλος. Και σπάσε αυτόν τον φαύλο κύκλο και πλέον η έγκριση του τραπεζικού δανεισμό έρχεται μετά την υπαγωγή του έργου.
Τι αποτελέσματα πετύχαμε.
Πρώτον, στο πρώτο κύκλο του 2013 τα στοιχεία από τις αιτήσεις υπαγωγής κατέγραψαν αυξήσεις της τάξης του 40% σε σχέση με το δεύτερο κύκλο του 2012, δηλαδή, τον τελευταίο κύκλο πριν τις αλλαγές που έφερε ο ν. 4146/2013.
Στο δεύτερο κύκλο του 2013 καταγράφεται περαιτέρω αύξηση 57% σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του 2013. Και για τον πρώτο κύκλο του 2014 έχουμε περαιτέρω αύξηση 372% σε σχέση με το δεύτερο κύκλο του 2013. Πρωτοφανής αριθμός αιτήσεων. 732 αιτήσεις συνολικού προϋπολογισμού 4 δις με αιτούμενη ενίσχυση 1,2 δις ευρώ.
Να σημειώσω πάνω σ’ αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι υπάρχει ένα θέμα στο οποίο η Κυβέρνηση θα χρειαστεί να πάρει νομοθετική πρωτοβουλία.
Να σας πω ποιο είναι το θέμα. Βάση του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ο οποίος καταρτίζεται ανά επταετία. Λήγει 30/6/2014 η δυνατότητα της χώρας μας να υπάγει επενδυτικά έργα βάσει του παλιού νόμου. Αυτό σημαίνει ότι αυτός ο πρωτοφανής αριθμός των 732 αιτήσεων που λάβαμε το πρώτο εξάμηνο του 2014, πρέπει να πέρασε από έλεγχο νομιμότητας, από δύο αξιολογητές, σε πολλές περιπτώσεις που υπάρχει μία διαφορά στη βαθμολογία από τρίτο αξιολογητή. Να βγει ο προσωρινός πίνακας, να υπάρξουν ενστάσεις, που πάλι χρειάζεται τρεις αξιολογητές, οι οποίες πηγαίνουν σειριακά. Για να βγει ο οριστικός πίνακας και να βγουν οι υπαγωγές μέχρι 30/6/2013. Λόγω του όγκου των αιτήσεων αυτό μαθηματικά δεν είναι εφικτό. Θα υπήρχε, λοιπόν, κίνδυνος αυτά τα επενδυτικά έργα που να μην μπορέσουν ποτέ να υπαχθούν.
Θα φέρουμε, λοιπόν, νομοθετική πρωτοβουλία την Πέμπτη και θα ήθελα να ενημερώσετε Και τα κόμματά σας και ευχαρίστως να ενημερώσω και εγώ τους αρμόδιους, για να περιορίσουμε τις διαδικασίες ειδικά για το δεύτερο κύκλο του 2014. Να συντμήσουμε ημερομηνίες για να προλάβουμε να βγουν οι υπαγωγές μέχρι τις 30/6/2014.
Είναι στη διάθεση όλων των κομμάτων να ενημερώσω για αυτή την τροπολογία, η οποία έρχεται ως κατεπείγουσα στο νομοσχέδιο της Πέμπτης του ΥΠΕΚΑ, που μειώνει προθεσμίες και κόβει στάδια στις διαδικασίες αξιολόγησης για να προλάβουμε. Δεν περιμέναμε ούτε εμείς ένα τέτοιο πρωτοφανές υπέρ τετραπλασιασμό αιτήσεων.
Επίσης, να σημειώσω για τον Αναπτυξιακό Νόμο, ότι οι πληρωμές στο πλαίσιο του νόμου αυξήθηκαν κατά 20% το 2013 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Επίσης, να σημειώσω για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ότι εντάχθηκαν συνολικά 14 έργα ΣΔΙΤ, από τον Ιούλιο του 2012, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δις ευρώ και ανεβάζοντας τον συνολικό προϋπολογισμό των 23 έργων που βρίσκονται πλέον στη φάση υλοποίησης στα 2,8 δις ευρώ.
Κύρια έργα ΣΔΙΤ, είναι το πρόγραμμα «ΑΥΓΕΙΑΣ» για τη διαχείριση απορριμμάτων, 14 έργα συνολικού ύψους 2,1 δις ευρώ.
Να σημειώσω, ότι το ΣΔΙΤ, διαχείρισης απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας, βραβεύτηκε ως η Συμφωνία της Χρονιάς στη διαχείριση απορριμμάτων στα πλαίσια του προγράμματος βράβευσης «Ετήσιο Βραβείο Χρηματοδότησης» του περιοδικού World Finance και μετά από τρίμηνη αξιολόγηση του έργου.
Υπάρχουν έργα σε Μαρίνες. Ξεκινάμε τη Μαρίνα του Ναυπλίου.
Υπάρχουν τέσσερα έργα Τηλεματικής.
Υπάρχουν τρία έργα υποδομών τα οποία πραγματοποιούνται με τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Πολύ σημαντικά είναι τα τέσσερα έργα ΣΔΙΤ για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής.
Η ψηφιακή καταγραφή των πρακτικών συνεδριάσεων δικαστηρίων.
Επίσης, να σημειώσω ότι η τοπική αυτοδιοίκηση αποδέχεται το σύστημα των ΣΔΙΤ και ο δήμος Νάουσας προχωρά την προσπάθεια αξιοποίησης του χιονοδρομικού κέντρου Τρία-Πέντε Πηγάδια.
Όσον αφορά τον νόμο 4146, σημειώνω ότι η εταιρία Παράκτιο Αττικό Μέτωπο που δημιουργήθηκε με αυτόν τον νόμο, προχωρά το 2014 στην φάση της υλοποίησης του κεντρικού μάστερ πλαν για την Αττική. Έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθούν τα σχέδια για τρία πολύ σημαντικά έργα στην περιοχή, το έργο του Ελληνικού, το έργο του Αστέρα και το έργο του Φαληρικού Όρμου. Έχοντας ολοκληρώσει τα αρχιτεκτονικά σχέδια γι αυτά τα τρία σημαντικά έργα, μπορούμε πλέον να προχωρήσουμε στον γενικότερο σχεδιασμό του παράκτιου μετώπου.
Αναφερόμενος στο νόμο 4242 για τον Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας, ξεκίνησε η ενοποίηση και ήδη από 1η Απριλίου λειτουργεί υπό νέα στέγη η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξαγωγικού Εμπορίου. Η ενοποίηση θα ολοκληρωθεί την 1η Οκτωβρίου. Πρέπει να ολοκληρωθούν οι προσλήψεις νέου προσωπικού που προβλέπει ο νόμος, να ολοκληρωθούν οι αποσπάσεις οικονομικών και εμπορικών υπαλλήλων από το υπουργείο εξωτερικών και να καταρτιστεί και το μνημόνιο συνεργασίας με το ΥΠΕΞ για το 2015. Δόθηκε η δυνατότητα μεταφοράς στο προσωπικό του ΟΠΕ και μεταφέρθηκε στο νέο οργανισμό. Δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η υπουργική απόφαση που τροποποιεί τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του φορέα στη μεταβατική φάση του. Ορίστηκε το νέο διοικητικό συμβούλιο εντός χρονοδιαγραμμάτων. Έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη του σχεδίου του ενιαίου προϋπολογισμού του 2014 και αναμένεται τώρα η έγκρισή του από το νέο διοικητικό συμβούλιο και θα προχωρήσουμε και στις απαραίτητες μεταφορές από τον προϋπολογισμό και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Ορίστηκε εκκαθαριστής στον ΟΠΕ εντός χρονοδιαγραμμάτων και θα ήθελα να παρουσιάσω κάποια στιγμή προς το τέλος του 2014 στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου, τα αποτελέσματα της εκκαθάρισης του ΟΠΕ, η οποία ελπίζουμε να ολοκληρωθεί εντός του ημερολογιακού έτους. Δεν βλέπω καμία λογική σε αυτές τις εκκαθαρίσεις που διαρκούν χρόνια και χρόνια και απλώς κοστίζουν πάρα πολύ.
Για την δικτυακή πύλη AGORA έγινε συνάντηση εργασίας με τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου εξωτερικών, αποφασίστηκε η στενή συνεργασία, η σταδιακή μετάπτωση των λειτουργιών της πύλης στο φορέα, προκειμένου να μην υπάρξει διακοπή στην ροή των πληροφοριών. Παράλληλα, εκθέσεις που είχαν προγραμματισθεί από τον ΟΠΕ να πραγματοποιηθούν στις αρχές Απριλίου και πολλοί φορείς που ήρθαν στην επιτροπή και είχαν επισημάνει ως απαραίτητη προϋπόθεση της ενοποίησης να μην υπάρξουν προβλήματα της έκθεσης, με χαρά σας ενημερώνω ότι όλες οι εκθέσεις προχωρούν εντός προγράμματος και δεν έχει παρατηρηθεί κανένα πρόβλημα στην εκτέλεση των εκθεσιακών προγραμμάτων του ΟΠΕ κατά την φάση της μεταφοράς. Επίσης, το γραφείο Βορείου Ελλάδος λειτουργεί, όπως είχαμε υποσχεθεί από την αρχή της λειτουργίας του νέου φορέα και έχουν ήδη καταρτιστεί η νέα εταιρική ταυτότητα και οι βασικές δομές της εταιρίας.
Όσον αφορά την εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές, είχαμε βάλει έναν στόχο με 25 επιμέρους μέτρα, τα οποία ανακοινώθηκαν το 2013, τη μείωση του χρόνου για τις εξαγωγές κατά 50% και του κόστους κατά 20% μέχρι το 2015, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία. Ήδη τον πρώτο χρόνο, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, έχουμε πιάσει το ένα τρίτο των στόχων στο θέμα του περιορισμού του κόστους και του περιορισμού του χρόνου που απαιτείται για τις εξαγωγές. Έχουν ολοκληρωθεί 9 από τις 25 δράσεις και 10 δράσεις είναι σε φάση προόδου άνω του 50%.
Ενδεικτικά, για να μην μπω στα πολύ τεχνικά θέματα, υλοποιήσαμε το ηλεκτρονικό τελωνείο για τους εξαγωγείς, διευρύναμε το ωράριο εξυπηρέτησης σε σημαντικά τελωνεία, το Ελευθέριος Βενιζέλος λειτουργεί πλέον είκοσι τέσσερις ώρες το 24ωρο επτά ημέρες την εβδομάδα και του Πειραιά μέχρι τις 21:00. Υπάρχει δυνατότητα σε άλλα τελωνεία κατόπιν αιτήσεως να δουλέψουν και αργότερα, αν αυτό απαιτείται, για την εξαγωγή προϊόντων. Καταργήσαμε εισφορές που υπήρχαν στις εξαγωγές. Καταργήσαμε την καταβολή του ΔΕΤΕ εντός του ωραρίου των τελωνείων. Αδειοτήθηκαν 21 επιχειρήσεις για εκτελωνισμό στις εγκαταστάσεις τους και συνεχίζουμε να αδειοδοτούμε μεγάλες εταιρείες, που είναι συστηματικοί εξαγωγείς, για να εξάγουν από τις εγκαταστάσεις τους.
46 επιχειρήσεις έχουν αδειοδοτηθεί, ως εγκεκριμένοι οικονομικοί φορείς και 21 επιχειρήσεις έχουν εγκριθεί, ως εξουσιοδοτημένοι έμποροι για νωπά φρούτα και λαχανικά.
Τη χρονιά που μας πέρασε, το 2013, καταφέραμε να κρατήσουμε τις εξαγωγές μας στο ύψος ρεκόρ των 27,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, έμειναν σταθερές σε σχέση με το 2012 και αυξήθηκαν, φυσικά, ως ποσοστό του Α.Ε.Π.. Σπάσαμε μια αρνητική παράδοση, που μας θέλει, ως χώρα, τα ρεκόρ να μην μπορούμε να τα κρατήσουμε. Στο τέλος του έτους αισιοδοξούμε ότι θα καταφέρουμε να επαληθεύσουμε τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που μιλάει για αύξηση των εξαγωγών, αγαθών και υπηρεσιών, κατά 4,6% το 2014 ή ακόμα και τις εκτιμήσεις του ΟΑΣΑ, που μιλάει για 6,6%.
Για να δούμε τον δείκτη εξαγωγικής εξωστρέφειας στις εξαγωγές, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., από 11,6% το 2011, ξεπέρασε το 15% το 2013 και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε πλεόνασμα περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ την περίοδο Ιανουάριος και Δεκέμβριος 2013.
Είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας έχει πλεόνασμα από το 1948. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα μεγάλα ζητούμενα που έχει ανάγκη η χώρα μας, όπως οι θέσεις εργασίας, η βιώσιμη ανάπτυξη, η εξωστρέφεια, η καινοτομία, η δημιουργία νέων υποδομών και οι επενδύσεις δεν διατάσσονται, ούτε επιτυγχάνονται πατώντας μαγικά κουμπιά. Κατακτούμε δουλεύοντας έργο – έργο, φάκελο – φάκελο και πιστεύω ότι κάθε καλόπιστος παρατηρητής, ανεξαρτήτως ιδεολογικής αφετηρίας, θα συμφωνήσει ότι στο πεδίο της αρμοδιότητάς μου, εκείνα που είπαμε στις προγραμματικές μας δηλώσεις, εκείνα που ενέκρινε η Βουλή, τα πραγματοποιήσαμε.
Φυσικά, είμαι ανοιχτός σε κριτική και είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν πράγματα, τα οποία θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα και θα χαρώ πάρα πολύ, εάν στα πλαίσια της σημερινής συζήτησης επισημάνουμε συγκεκριμένα πράγματα, που μπορούμε να βελτιώσουμε και η Κυβέρνηση θα πάρει τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες, που απαιτούνται, για να διορθώσουμε, αυτά που θα βοηθήσουν ακόμη περισσότερο τη χώρα μας να προσελκύσει επενδύσεις και να κατακτήσει την ανταγωνιστική μάχη των εξαγωγών.”
“Κύριε Πρόεδρε, να πω κι εγώ ότι συμφωνώ μαζί σας, έχω πει πολλές φορές ότι η μικρομεσαία ελληνική επένδυση, είναι ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και γι αυτό, είμαι ιδιαίτερα περήφανος με τα αποτελέσματα του αναπτυξιακού νόμου, το ενδιαφέρον που υπήρχε από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τα θέματα που θίξατε δυστυχώς, δεν είναι δικιά μου αρμοδιότητας.
Ως προς τις άδειες λειτουργίας, είναι αρμοδιότητες του κυρίου Σκορδά, να σημειώσω όμως το εξής ότι, η Κυβέρνηση θα νομοθετήσει για το αδειοδοτικό πλαίσιο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αυτό, θα έρθει σύντομα στη Βουλή. Παρουσιάστηκε ήδη, από τον κύριο Υπουργό ο νόμος πλαίσιο στις αδειοδοτήσεις, που έχει στόχο να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα. Ότι έχουμε πρόβλημα στις αδειοδοτήσεις, το ξέρουμε όλοι και να σας πω το εξής, το γεγονός ότι νομοθετήσαμε το 4146 τη δημιουργία της κεντρικής αδειοδοτικής αρχής στις επενδύσεις ή με το νόμο του Ελληνικού, δημιουργήσαμε το 2012 το Γραφείο Ελληνικού για τις πολεοδομικές άδειες στο Υπουργείο Οικονομικών.
Είναι μια παραδοχή, από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης της παθογένειας που υπάρχει. Για το θέμα της ΩΚΕΑΝΙΔΑΣ, να σας πω ότι αυτό το ακίνητο δεν έχει μεταφερθεί ακόμα από την ΕΤΑΔ του Υπουργείου Οικονομικών, στο παράκτιο μέτωπο υπάρχει μια καθυστέρηση και από το Υπουργείο Τουρισμού.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Η ΕΤΑΔ, αποφάσισε μόνη της ότι είναι καλύτερο να το κλείσει για δύο χρόνια, μέχρι να πάει στο παράκτιο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) : Την γνωρίζω την υπόθεση.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Ερήμωσε η περιοχή, κάποιος επιχειρηματίας εισέπραξε ότι είσπραξε και κάποιος προτίμησε να το κλείσει. Αυτό ο άνθρωπος, ελέγχεται αν έπραξε το σωστό;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) : Αυτή είναι μια ερώτηση που πρέπει να κάνετε στο Υπουργείο Οικονομικών.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Αν εγώ δεν μπορώ να πάρω απαντήσεις κύριε Υπουργέ, να πάω να ρωτήσω τον κύριο Στουρνάρα που δεν μπορώ να τον βρω εγώ, θα τον βρουν οι πολίτες; Γιατί πρέπει να γυρίζουμε γύρω-γύρω, επιτέλους μπορούμε να βάλουμε καθαρούς όρους; Να παίξουν όλοι ανάλογα με τις δυνατότητες τους, και την οικονομική τους δυνατότητα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) : Να πω πάνω σε αυτό ότι, υπάρχει ένα μεγάλο θέμα συναρμοδιοτήτων στη δομή της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, και τελικά οποιοδήποτε επενδυτικό θέμα είναι συναρμόδιες πάρα πολλές υπηρεσίες και πάρα πολλοί Υπουργοί. Αυτό είναι ένα δομικό θέμα που ίσως πρέπει να δούμε, ως προς το θέμα των επενδυτών πρέπει να πω επειδή δεν το ανέφερα πριν, ότι ο 4146 λειτουργεί ο διαμεσολαβητής του επενδυτή, έχει ήδη αντιμετωπίσει πάνω από 80 περιπτώσεις προβλημάτων επενδυτών, με την ελληνική δημόσια διοίκηση. Και μέχρι στιγμής, έχει πολύ καλά αποτελέσματα στη διαμεσολάβηση που έχει κάνει.”
“Κλείνοντας να ευχαριστήσω την Επιτροπή, για τα σχόλια που κάνατε νομίζω ότι είναι εμφανή δύο θέματα. Πρώτον, ότι υπάρχουν έντονες συναρμοδιότητες στο θέμα των επενδύσεων, και πάρα πολλά θέματα που τέθηκαν σήμερα, αφορούν και άλλα τμήματα εντός του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αυτό είναι ένα βασικό πρόβλημα αν θέλετε, της δομής της ελληνικής δημόσιας διοίκησης διαχρονικά.
Το δεύτερο θέμα που τέθηκε για το γενικότερο πλαίσιο εθνικής στρατηγικής, να σας πω ότι στο σχεδιασμό του ΕΣΠΑ 2004-2020, στηριχθήκαμε σε αυτό το κεντρικό πλάνο και σε αυτή στηρίχτηκε και η παρουσίαση του Υπουργού του κυρίου Χατζηδάκη. Και νομίζω ότι αξίζει τον κόπο, να κάνουμε μια συζήτηση με τον κύριο Υπουργό, πάνω στα γενικότερα πλαίσια εθνικής στρατηγικής, τους κλάδους και τις ειδικές δράσεις που χρειάζονται.
Είχα κάνει και μια συζήτηση, στα τέλη του 2012 για την ανάγκη δημιουργίας θεματικών οικονομικών ζωνών. Η οποία θα είχε ειδικά κίνητρα και αυτό, είναι ένα θέμα το οποίο όπως είχα πει στην Ολομέλεια, πολλές φορές έχει θέματα συμβατότητας με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Τέθηκαν ερωτήματα, σχετικά με το ύψος των επιδοτήσεων και το είδος των ενισχύσεων που δόθηκαν, στον αναπτυξιακό νόμο. Θα καταθέσω στα πρακτικά, για συντομία χρόνου υπό τον ν.3299/2004 υπήρξαν 10.566 επενδυτικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 22δις εκατομμύρια. Και στον 3908, μέχρι στιγμής 1.900 έργα έχουν συνολικό προϋπολογισμό 8 δις ευρώ, καταθέτω και τα νούμερα ανά περιφέρεια και για τον παρόντα κύκλο αιτήσεων.
Τέθηκε ένα ερώτημα που θεωρώ πολύ ενδιαφέρον και θα πάρω συνδυαστικά, σχετικά με τη δημιουργία θέσεων εργασίας για τα θέματα των φωτοβολταϊκών. Πράγματι, πριν από χρόνια η Βουλή των Ελλήνων και η τότε κυβέρνηση, αποφάσισε να θέσει την προστασία του περιβάλλοντος, ως μια βασική προτεραιότητα του αναπτυξιακού νόμου. Και τότε, εκτός από τις θέσεις εργασίας ως κριτήρια μπήκε το περιβάλλον, την καινοτομία, τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία.
Άρα, δεν είναι γραμμική η σχέση ανάμεσα στις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται και στις επιδοτήσεις. Η Ελλάδα, είχε θέσει ένα στόχο να πιάσει το 20% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, από ανανεώσιμες πηγές έως το 2020 και αυτό αποτέλεσε βασικό πυλώνα του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Ως αποτέλεσμα, φυσικά και δόθηκαν επιδοτήσεις σε έργα τα οποία, δημιουργούν ελάχιστες θέσεις εργασίας στα φωτοβολταϊκά και στα αιολικά.
Το άλλο πρόβλημα όμως που δημιούργησε αυτό, και γι αυτό υπάρχουν καθυστερήσεις στις αξιολογήσεις των φωτοβολταϊκών έργων, είναι ότι ενώ η υπηρεσία είχε σχεδιαστεί για να ελέγχει 100-200 έργα το χρόνο, μπήκαν χιλιάδες φωτοβολταϊκά χωρίς να προστεθεί ανθρώπινο δυναμικό ή να αλλάξουν οι διαδικασίες. Με αποτέλεσμα, να υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση. Τι κάναμε γι αυτό; Καταργήσαμε τους επιτόπιους ελέγχους για τα φωτοβολταϊκά, για τα μικρά φωτοβολταϊκά κάναμε την υπεύθυνη δήλωση ως το κριτήριο πληρωμής, και θα υπάρχει αναδρομικός έλεγχος σε ένα μικρό ποσοστό των έργων.
Και τρίτον, δημιουργούμε το θεσμό των πιστοποιημένων φορέων, ώστε να γίνουν οι έλεγχοι από εξωτερικούς φορείς για αυτά τα έργα. Ως προς το θέμα του πως υπάγονται έργα στον επενδυτικό νόμο, παλιότερα με τον ν.3299 υπήρχε μια Γνωμοδοτική Επιτροπή, στην οποία συμμετείχαν ανώτατα στελέχη της ιεραρχίας του Υπουργείου, αλλά και εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, του Οικονομικού Επιμελητηρίου, του ΣΕΒ, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, της Ένωσης Τραπεζών, του ΚΕΠΕ και του InvestinGreece.
Αυτό αντικαταστάθηκε με τον ν.3908, πλέον όλες οι αξιολογήσεις και οι υπαγωγές γίνονται από εξωτερικούς αξιολογητές, οι οποίοι κληρώνονται από αυτόματο πληροφοριακό σύστημα. Κατά συνέπεια, δεν παρεμβαίνει πουθενά ανθρώπινο χέρι στην υπαγωγή νέων έργων. Αυτό έχει συμβάλει αποφασιστικά στο περιορισμό προβλημάτων διαφθοράς, που όντως διαβάζουμε και αφορά προηγούμενες περιόδους του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Να πω επίσης, για το θέμα του ΤΑΠ, επειδή το έθεσε ο κύριος Αλεξόπουλος, είναι σημαντικό να συμμετάσχει η Ελληνική Βιομηχανία. Και πράγματι, ο ΤΑΠ έχει κάνει δημόσια έκλυση στις ελληνικές επιχειρήσεις, να καταθέσουν αιτήματα για να είναι προμηθευτές των ΤΑΠ.
Υπάρχει και το ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης και ενίσχυσης ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν, στα κριτήρια του TAP.
Ως προς το θέμα της ανεργίας και των εξαγωγών -και θα κλείσω με αυτά τα δύο- η ανεργία το 2013 σταθεροποιήθηκε σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Είναι πράγματι το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόβλημα της χώρας, αλλά πλέον έχει σταθεροποιηθεί και αυτό είναι ένα σημάδια ανάκαμψης, που περιμένουμε να αντιστραφεί θετικά το 2014.
Ως προς τις εξαγωγές, ναι υπάρχουν σημάδια κάμψης και η μείωση του ενεργειακού κόστους, η οποία επιτεύχθηκε με την πρόσφατη συμφωνία φυσικού αερίου, πιστεύουμε θα συμβάλει στην επανενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Υπάρχει θέμα, αλλά το 2013 το αποτέλεσμα είναι ότι αυξήθηκαν οι εξαγωγές ως ποσοστό του Α.Ε.Π. και σταθεροποιήθηκαν σε απόλυτο νούμερο. Άρα, αυτά είναι θετικά σημάδια. Σίγουρα δεν έχουμε τελειώσει τη μάχη. Είναι μια πάρα πολύ δύσκολη μάχη η προώθηση επενδύσεων, είναι μια πάρα πολύ δύσκολη μάχη η ενίσχυση των εξαγωγών. Σας θυμίζω ότι δεν είμαστε μόνοι στον κόσμο. Κάθε χώρα της Ευρώπης, κάθε χώρα της περιοχής έχει ακριβώς τους ίδιους στόχους. Να πετύχει προσέλκυση επενδύσεων και να αυξήσει τις εξαγωγές της. Αυτό δείχνει την ανταγωνιστικότητα που υπάρχει. Παίρνουμε συγκεκριμένα μέτρα, όμως για τις εξαγωγές. Πρώτον, ο διπλασιασμός των εξαγωγικών πιστώσεων ανά επιχείρηση μέσω του Α.Ε.Π., το πρόγραμμα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για 1,5 δισεκατομμύριο ενίσχυση των εξαγωγικών πιστώσεων, η δημιουργία από 1η Απριλίου του Ενιαίου Φορέα Εξωστρέφειας, η εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές για τη μείωση κατά 20% του κόστους και κατά 50% του χρόνου για τις εξαγωγές, μειώνοντας ένα βάρος του Έλληνα εξαγωγέα και η δημιουργία της συντονιστικής επιτροπής εξωστρέφειας, την οποία είχε συστήσει ο Πρωθυπουργός τον Νοέμβριο του 2012, για να καταφέρουμε τον καλύτερο συντονισμό των συναρμόδιων Υπουργείων. Δεν είπα ποτέ ότι είναι εύκολη μάχη. Είναι μια καθημερινή μάχη χώρα – χώρα, προϊόν – προϊόν, φάκελος- φάκελος επενδύσεις, αλλά τουλάχιστον μπορώ να πω με μια βεβαιότητα ότι το 2013 πήγαμε αρκετά καλύτερα απ’ ό,τι πηγαίναμε τα προηγούμενα χρόνια και αυτό είναι θετικό. Ευχαριστώ.”