Το ύψος των νέων επενδύσεων που καταγράφηκαν το 2013 είναι πάνω από το μέσο όρο προ κρίσης
{slideshare}[slideshare id=28529897&doc=20131117mitarakiseleutherotipia2-131122102839-phpapp02&type=d]{/slideshare}
Ερ. Πως μπορεί να υπάρχει ανάπτυξη όταν η οικονομική πολιτική εστιάζει στη δημοσιονομική προσαρμογή με την συλλογή φόρων;
Απ. Με νέους πόρους. Και μπορεί να προέλθουν μόνο από την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Που σημαίνει ξένες επενδύσεις, εξαγωγές και τουρισμό. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η δημοσιονομική ασφάλεια. Ο επενδυτής που επενδύει σήμερα στην Ελλάδα στο ευρώ, πρέπει να ξέρει ότι δεν τον περιμένουν δημοσιονομικές εκπλήξεις. Υπό αυτή την οπτική γωνία είναι υποστηρικτική της ανάπτυξης η δημοσιονομική προσαρμογή.
Ερ. Λέτε ότι δεν υπάρχουν δημοσιονομικές εκπλήξεις. Μόνο εφέτος επεβλήθησαν ο φόρος ακινήτων, ο φόρος πολυτελείας, η μείωση του αφορολόγητου και η κατάργηση ανελαστικών δαπανών, που μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα, άρα νέα αύξηση φόρων. Εκτός αυτού η κυβέρνηση μόλις εφέτος στον 6ο χρόνο ύφεσης αρχίζει να βοηθάει την επιχειρηματικότητα και εξωστρέφεια.
Απ. Οτι υπήρχε τεράστια καθυστέρηση στις διαρθρωτικές αλλαγές είναι ένα σημείο που ως Νέα Δημοκρατία στην αντιπολίτευση είχαμε επισημάνει και κατακρίνει την τότε κυβέρνηση. Το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής ξεκίνησε με μία αύξηση της φορολογίας με εξαφάνιση της ρευστότητας και έλλειψη διαρθρωτικών μέτρων. Στην παρούσα φάση η κυβέρνηση προσαρμόζει τα έξοδά της στο επίπεδο που μπορεί να έχει έσοδα. Διότι απλούστερα δεν υπάρχει άλλος τρόπος να καλυφθεί το κενό. Γνωρίζουμε ότι δεν είμαστε φορολογικά ανταγωνιστικοί κι έχουμε πει η φορολογία των επιχειρήσεων θα πάει στο 15% όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες. Είναι πράγματι μία δύσκολη ανηφόρα. Όμως το ύψος των νέων επενδύσεων που καταγράφηκαν το 2013 είναι πάνω από το μέσο όρο προ κρίσης. Δείχνει ότι η αξιοπιστία της χώρας βοηθάει στο να έρθουν νέες επενδύσεις.
Ερ. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις (FDI) παρουσίασαν βελτίωση 2,8 δισ. Δολ. το 2012 από 1,1 δισ. Δολ. το 2011 ενώ πριν την κρίση ήταν γύρω στα 4 δισ. Δολ., σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα. Στην Ιρλανδία τα ίδια έτη είναι 11,5 δισ. και 33 δισ. δολ. αντίστοιχα. Γιατί αυτή η τεράστια απόκλιση;
Απ. Ιστορικά η χώρα μας είναι ουραγός στην προσέλκυση επενδύσεων γιατί ουδέποτε τις υποδεχτήκαμε με επιδοκιμασίες. Σε κάθε επένδυση οι αντιδράσεις ήταν πολύ περισσότερες από τις επιδοκιμασίες. Από την Cosco στον Πειραιά, μέχρι τις ιδιωτικοποιήσεις και το Costa Navarino, όταν ακόμα χτιζόταν. Πριν καν ανακοινωθεί μια ιδιωτικοποίηση, η αντιπολίτευση βγαίνει και λέει: «ξεπουλάμε». Είμαστε μια χώρα αρνητική στις επενδύσεις. Τώρα αντιλαμβανόμαστε όλοι την ανάγκη να έρθουν επενδύσεις για να βρουν δουλειά τα νέα παιδιά.
Ερ. Θεωρείτε αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας αυτή, που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ με την πώληση ακινήτων του δημοσίου και την επανεμίσθωση με απόδοση 9,5% για τον επενδυτή και χρηματοδότηση κατά 50% με δάνεια από ελληνικές τράπεζες;
Απ. Θεωρώ ότι συμβάλει στη μείωση του δημοσίου χρέους. Υπάρχει γενικότερη προσπάθεια. Προτιμώ να σταθώ στα αναπτυξιακά έργα του ΤΑΙΠΕΔ όπως είναι το Ελληνικό για παράδειγμα, το οποίο θα δώσει τεράστια ώθηση σε όλη την Αττική και σε όλη την Ελλάδα.
Ερ. Για το θέμα της τιτλοποίησης ακινήτων του δημοσίου, που κερδίζει έδαφος ποιά είναι η άποψή σας;
Απ. Δεν ξέρω εάν κερδίζει έδαφος γιατί η τιτλοποίηση έχει το εξής μειονέκτημα: Στερεί την αναπτυξιακή διάσταση. Είναι ένα χρηματοοικονομικό πακετάρισμα. Αν το Ελληνικό είχε τιτλοποιηθεί και περέμενε ως έχει για την κοινωνία αυτό δεν θα σήμαινε τίποτα. Το Ελληνικό θα έχει αξία για την κοινωνία όταν δουλέψουν χιλιάδες άνθρωποι για να αξιοποιηθεί. Τα έργα έχουν την αξία, όχι ο ιδιοκτήτης. Αυτό παλεύουμε. Να γίνει κάτι διαφορετικό.
Ερ. Ποιός είναι ο στόχος προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων μεσοπρόθεσμα;
Απ. Πρέπει να είμαστε πάνω από το 2% του ΑΕΠ γύρω στο 2,5%, δηλαδή γύρω στα 5 με 6 δισ. δολ.
Ερ. Στις 30 Οκτωβρίου 2013 έληξε ο β΄ κύκλος υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο. Ποιά είναι τα αποτελέσματα;
Απ. Υπάρχει μεγάλη αύξηση των επενδυτικών σχεδίων σε συνέχεια του +40% του α’ κύκλου. Ο προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων το β’ εξάμηνο του 2013 ξεπέρασε τα 840 εκ ευρώ και σημείωσε αύξηση σχεδόν 55% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2013. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά υποδέχτηκε θετικά το αναπτυξιακό νόμο και μπορώ να πω ότι η μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση ξανατολμά.
Ερ. Ο στόχος που έχει τεθεί οι εξαγωγές να ανέλθουν στο 16% του ΑΕΠ το 2013 τείνει να επιτευχθεί, αν και οι εξαγωγές παρουσίασαν κάμψη τον Αύγουστο. Παράλληλα προχωρείτε στην ενοποίηση του ΟΠΕ με το Invest in Greece. Στη συνέντευξη τύπου μιλήσατε για συγχώνευση ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει λύση και εκκαθάριση του ΟΠΕ και μεταφορά του προσωπικού. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Απ. Επί της ουσίας οι δύο εταιρείες συγχωνεύονται, αφού συγχωνεύονται οι δραστηριότητές τους. Νομικά επιλέχτηκε ως καθαρότερη και απλούστερη λύση η εκκαθάριση.
Ερ. Θα επιμείνω στο θέμα. Υπάρχει ένα ομαδικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο προβλέπει αποζημιώσεις πολλών χιλιάδων ευρώ, 100.000, 200.000 εάν βγει στη σύνταξη το προσωπικό. Και τα σχόλια που έγιναν από την πλευρά των εργαζομένων στη διαβούλευση ερωτούν “υποκρύπτεται μήπως η καταστρατήγηση νόμιμων εργασιακών δικαιωμάτων, όπως η απαίτηση των εργαζομένων του ΟΠΕ από το πρόγραμμα ομαδικής ασφάλισης του προσωπικού;
Απ. Πράγματι, υπάρχει ενημέρωση από τον ΟΠΕ ότι προ δεκαετίας υπήρχε κάποιο ασφαλιστικό συμβόλαιο το οποίο είναι ένα θέμα που θα το δει ο εκκαθαριστής.
Ερ. Στις αρχές Δεκεμβρίου θα μεταβείτε στο Μπαλί στο πλαίσιο διάσκεψης του παγκοσμίου οργανισμού εμπορίου. Τι αναμένει η Ελλάδα;
Απ. Στην Ινδονησία είναι μια από τις πιο σημαντικές συνάξεις υπουργών εμπορίου που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Επηρεάζει άμεσα την ελληνική οικονομία με πολύ ευαίσθητα θέματα, όπως η στήριξη των αγροτικών προϊόντων, η κυκλοφορία των αγροτικών προϊόντων, η ονομασία προϊόντων προέλευσης. Ένα ευαίσθητο θέμα που θα συζητηθεί είναι το αίτημα της Τουρκίας για απεριόριστες άδειες διέλευσης μέσω Τουρκίας των φορτηγών από άλλες χώρες όπως η Ελλάδα.
Ερ. Το θέμα της Τουρκίας πόσο σοβαρό είναι;
Απ. Πάρα πολύ. Η γειτονική χώρα προσπαθεί να παρακάμψει δια του ΠΟΕ υφιστάμενες διμερείς συμφωνίες σχετικά με τις άδειες διέλευσης των φορτηγών γεγονός που αν δεν προσεχθεί μπορεί να δημιουργήσει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα και να αφαιρέσει μεταφορικό έργο από ευρωπαϊκές μεταφορικές εταιρείες περιλαμβανομένων των Ελληνικών.