Συνέντευξη στο Ράδιο Αλήθεια για το θέμα του Τουρισμού στη Χίο
Συνέντευξη στο Ράδιο Αλήθεια και την Χριστίνα Ψυλλή έδωσε ο Βουλευτής Χίου κ. Νότης Μηταράκης αναφορικά με τον τουρισμό και ειδικότερα για την ενίσχυση με 500.000 ευρώ από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου στο Δήμο Χίου για την τουριστική προβολή του νησιού.
Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του κ. Μηταράκη:
«Το 2020 που δημιουργήθηκε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου ξεκίνησε μία ολοκληρωμένη πολιτική, πρώτον της αντιμετώπισης του μεταναστευτικού και δεύτερον της μείωσης των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Στα πλαίσια του τελευταίου, στηρίξαμε τα νησιά του Αιγαίου, μονιμοποιήσαμε τον νησιωτικό ΦΠΑ, που είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό για τη Χίο μας, στηρίξαμε έργα υποδομών, στηρίξαμε τον τουρισμό, στηρίξαμε με νέα χωροταξικά την αντιμετώπιση εκκρεμοτήτων του παρελθόντος και δώσαμε συνολικά 14,2 εκατομμύρια ευρώ στον Δήμο Χίου την περίοδο 2020-2023. Άρα, συνολικά η Χίος από το Υπουργείο Μετανάστευσης πήρε για έργα τα οποία έχουν είτε ήδη γίνει, είτε είναι να γίνουν, όπως η κατασκευή του νέου Τελωνείου στο Λιμάνι της Χίου ή η ανακατασκευή του 3ου Γυμνασίου, 14.2 εκατομμύρια.
Για την τουριστική προβολή κάναμε δύο προγράμματα. Για την πρώτη καμπάνια που έγινε το 2021, δώσαμε συνολικά στα νησιά που πλήττονται από το μεταναστευτικό 2 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων, τα 400.000 ευρώ στη Χίο. Αυτά δόθηκαν κατευθείαν τότε στον ΕΟΤ και τρέξαμε το πρόγραμμα για τα «greek four», για τα τέσσερα νησιά τα οποία συμμετείχαν στο πρόγραμμα, η Λέσβος, η Χίος, η Σάμος και η Λέρος. Αυτή η καμπάνια των 400.000 έγινε και αν θυμάστε ήταν πολύ ωραία τα σποτάκια που είχαμε δει στην τηλεόραση τότε. Η καμπάνια έτρεξε το 2021 και είχε δοθεί το 2021. Το δεύτερο πρόγραμμα ξεκίνησε στις 20 Απριλίου 2022, όπου υπογράψαμε στο Υπουργείο Μετανάστευσης παρουσία του τότε υπουργού Τουρισμού, κ. Βασίλη Κικίλια, ένα Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης, του Υπουργείου Τουρισμού, και των Δήμων Μυτιλήνης, Αν. Σάμου, Κω, Λέρου και Χίου. Μετά, σε εκτέλεση αυτού εκδόθηκε στις 14 Ιουνίου 2022 η ανάληψη δέσμευσης, δηλαδή η προετοιμασία των κονδυλίων, το χρηματικό ένταλμα, το οποίο εκτελέστηκε στις 31 Αυγούστου του 2022. Άρα τα λεφτά έφυγαν από τον λογαριασμό του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και αυθημερόν έφτασαν στο Δήμο Χίου στις 31 Αυγούστου 2022. Η αναλυτική απόφαση εκδόθηκε σε ΦΕΚ με το φύλλο 4217 τεύχος Β της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως στις 10 Αυγούστου, 20 ημέρες πριν την πληρωμή βγήκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών – Μετανάστευσης και Ασύλου, που στο σημείο 9 του διατακτικού αναφέρεται συγκεκριμένα στο Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, του Υπουργείου Τουρισμού και των Δήμων Μυτιλήνης, Ανατολικής Σάμου, Χίου, Κω και Λέρου, που είχε υπογραφεί στις 20 Απριλίου 2022. Άρα τα λεφτά έφτασαν στη Χίο στις 31 Αυγούστου 2022 βάσει υπουργικής απόφασης της 10ης Αυγούστου, η οποία συγκεκριμένα αναφέρεται στο Μνημόνιο της 20ης Απριλίου του 2022. Η ΚΥΑ, από εκεί και πέρα – επειδή ακούστηκαν διάφορα ότι δεν καταλάβαιναν το κείμενο – ξέρετε οι ΚΥΑ δεν φτιάχνονται για το γενικό κοινό. Είναι πολιτικές αποφάσεις, φτιάχνονται για εξειδικευμένα στελέχη. Τα εξειδικευμένα στελέχη των Υπουργείων, των οικονομικών υπηρεσιών των Δήμων γνωρίζουν πώς διαβάζονται αυτές οι αποφάσεις. Τώρα, αν έγινε λάθος στην Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Χίου, και τα λεφτά αυτά, παρ’ ότι είχαν δοθεί για συγκεκριμένο σκοπό και είχε υπογράψει ο Δήμος συγκεκριμένο Μνημόνιο, είναι κάτι που ειλικρινά δεν το γνωρίζω. Ξέρω πάντως πως άλλοι Δήμοι, όπως η Σάμος ήδη εκτελεί αυτό το πρόγραμμα. Έχουν υπογράψει την εκτελεστική με τον ΕΟΤ, έχουν μεταφερθεί τα λεφτά και εκτελείται η αντίστοιχη σύμβαση.
Τα 2 εκατομμύρια που είχαν έρθει συνολικά τότε κατευθείαν από το Υπουργείο Μετανάστευσης μέσω του γενικού λογιστηρίου του κράτους στο Υπουργείο Τουρισμού, χωρίς να είναι ενδιάμεσοι οι Δήμοι, θεωρήσαμε το 2022 ότι είναι πιο σωστή η διαδικασία τα λεφτά να δοθούν από το Υπουργείο στους Δήμους και οι Δήμοι από εκεί και πέρα να κάνουν τις συμβάσεις με τον ΕΟΤ.
Νομίζω ότι ο Δήμαρχος, κ. Μαλαφής είναι σε μία συνεννόηση με το Υπουργείο Υπουργείο Μετανάστευσης για να βρουν τρόπο και να αντιμετωπίσουν αυτό το θέμα. Πάντως, αν μπορώ να πάρω μία αφορμή από αυτή την συζήτηση, γιατί είναι σημαντικό το θέμα της τουριστικής προβολής, αλλά δεν είναι το μόνο θέμα.
Το Σάββατο είχαμε μία συνάντηση στη Χίο με τον Φορέα Τουρισμού. Νομίζω ότι χρειάζεται να κάνουμε μία πολύ σημαντική συζήτηση στη Χίο, και είχα στείλει και μία πρόταση προς τον κ. Μαλαφή για ένα έκτακτο θεματικό Δημοτικό Συμβούλιο. Είναι σημαντικό να κάνουμε μία ουσιαστική συζήτηση, για το τι τουρισμό θέλουμε στη Χίο, και μιλάμε για τουριστική ανάπτυξη. Ακούω διαφορετικές απόψεις από ανθρώπους που ασχολούνται στον τουρισμό, να σας πω τι συζητήσαμε προχθές. Καταρχήν παρουσίασα την ολοκληρωμένη πολιτική της Κυβέρνησης από το 2019 και μετά για την στήριξη του τουρισμού της Χίου. Επιγραμματικά:
- Αντιμετωπίσαμε το μεταναστευτικό που ήταν το πολύ μεγάλο ζήτημα.
- Μονιμοποιήσαμε τον νησιωτικό ΦΠΑ, και δίνουμε ένα πλεονέκτημα σε πέντε νησιά του Αιγαίου, έχουμε 30% ΦΠΑ φθηνότερο από άλλους προορισμούς.
- Προχωράμε στα έργα, στο αεροδρόμιο και στο λιμάνι – που το λιμάνι είναι αυτή τη στιγμή είναι η βασικότερη πύλη εισόδου τουριστών από το εξωτερικό.
- Δώσαμε αναπτυξιακά εργαλεία, και βλέπουμε ιδιωτικές επενδύσεις να γίνονται στη Χίο
- Στηρίζουμε την τουριστική προβολή
- Διπλασιάσαμε τις ημέρες κοινωνικού τουρισμού για τη Χίο και άλλα τέσσερα νησιά. Η Χίος, όποιος έρχεται για κοινωνικό τουρισμό και πληρώνουμε μέρος των ακτοπλοϊκών του και έχει δέκα διανυκτερεύσεις.
- Πάρα πολύ σημαντικό, η απαλλαγή θεωρήσεων για αυτούς που έρχονται από την Τουρκία, θα δώσει μεγάλη έκρηξη στις αφίξεις. Είναι θέμα υλοποίησης μέσα στο δεύτερο τρίμηνο από ότι γνωρίζω.
Αλλά έχουμε δύο μεγάλες εκκρεμότητες. Η μία είναι ο νέος χωροταξικός σχεδιασμός της Χίου, η αντιμετώπιση των περιορισμών των ΖΟΕ που έχει δημιουργήσει μεγάλο αναπτυξιακό εμπόδιο στη νότια Χίο. Η ανάγκη δημιουργίας νέων μονάδων. Και χρειάζεται επίσης να δούμε και το θέμα της ύδρευσης. Άρα, ο Χωροταξικός Σχεδιασμός που και τι πρέπει να γίνει και πώς και θα βρούμε νερό για αυτές τις περιοχές, στην ποσότητα και στην ποιότητα που απαιτούνται, είναι πάρα πολύ κρίσιμο. Να σας πω πάντως, ότι αυτό που είπα στο αεροδρόμιο είναι ότι ο νέος διάδρομος του αεροδρομίου της Χίου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, και το νέο κτήριο του αεροδρομίου που αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος, το 2024, δίνουν τη δυνατότητα για περίπου 90.000 αφίξεις τουριστών με πτήσεις charter κατ’ έτος. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε στη Χίο περίπου 5000-7000 επιπλέον κρεβάτια. Αυτό για να καταλάβουμε τι σημαίνει, είναι 20 φορές το Χανδρής. Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα συζήτησης. Πρώτον, αν μπορούμε να το κάνουμε. Δεύτερον, αν θέλουμε να το κάνουμε. Τρίτον, πού πρέπει να το κάνουμε. Και τέταρτον τι απαιτεί αυτό για να το κάνουμε. Και έχουμε αυτή τη στιγμή, μία πολύ καλή συζήτηση που γίνεται, γιατί καθυστέρηση πράγματι υπάρχει στο Αεροδρόμιο. Αντί να τελειώσει ο διάδρομος το 2024, θα τελειώσει το 2026. Το κτήριο θα τελειώσει στην αρχική του πρόβλεψη. Η νέα πύλη στο λιμάνι της Χίου αναμένεται να τελειώσει το 2025. Άρα από σήμερα, σε δύο, δυόμιση χρόνια όλες οι κρατικές υποδομές που συζητάμε από τη δεκαετία του ’80 θα έχουν γίνει.
Είχαν μπει διάφορα εμπόδια, νομίζω ότι αντιμετωπίστηκαν. Το κρίσιμο είναι να γίνει αυτό το έργο. Είναι σημαντικό, το λέμε όλοι ότι είναι σημαντικό. Και οι εναλλακτικές δεν είναι πάντα διαθέσιμες. Είναι έργα που συζητάμε εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες. Έχουν γραφτεί τόνοι κειμένων και έχουν χυθεί λίτρα μελάνι. Αλλά αυτά τα έργα τελικά ξεκίνησαν και θα τελειώσουν επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας. Το 2019 ούτε το Αεροδρόμιο, ούτε το Λιμάνι ήταν αδειοδοτημένα, ούτε είχαν βρεθεί λεφτά, ούτε είχαν γίνει συμβάσεις. Όλα αυτά τελικά έγιναν σε μία τετραετία, από το 2019 έως σήμερα, και θα τελειώσουν σε μία τετραετία. Άρα επί Κυβέρνησης Μητσοτάκη όλα τα μεγάλα έργα της Χίου, που συζητάμε κάποια από τη δεκαετία του ’30 θα έχουν γίνει. Το ερώτημα όμως είναι από εκεί και πέρα, και αυτό είναι το κρίσιμο ζητούμενο και για αυτό εγώ προσπαθώ να αρχίσω την κουβέντα νωρίς, είναι τι θα τα κάνουμε, πώς θα τα εκμεταλλευτούμε για το καλό του νησιού μας. Αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει. Υπάρχουν άνθρωποι π.χ. που λένε ότι πρέπει να γίνουν μεγάλες μονάδες στη δυτική Χίο, υπάρχουν άνθρωποι που έχουν την εντελώς αντίθετη άποψη και λένε ότι δεν πρέπει να «πειραχτεί» καθόλου η δυτική Χίος. Αυτή την συζήτηση δεν πρέπει να την κάνουμε; Πρέπει να γίνουν μεγάλα ξενοδοχεία στην Κώμη ή δεν πρέπει; Πρέπει να γίνουν κάπου αλλού; Αυτά είναι θέματα που το νέο Χωροταξικό που αναμένεται το 2026 να έχει εκδοθεί ως Προεδρικό Διάταγμα, όλη αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει τώρα. Αν δεν γίνει τώρα, στο τέλος τι θα γίνει; Θα έχουμε μια άνιση ανάπτυξη χωρίς σχεδιασμό και θα λέμε μετά από 3-4 χρόνια ότι πιθανώς η Χίος αναπτύχθηκε με έναν τρόπο που δεν θέλαμε. Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω γιατί ο οποιοσδήποτε δεν θέλει σήμερα να κάνει μία ουσιαστική συζήτηση. Από την πλευρά του κράτους, τα έργα υποδομής θα τα κάνουμε.
Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τον τουρισμό. Και κυρίως πάνω σε δύο θέματα. Πάνω στο Χωροταξικό Σχεδιασμό και το Υδρευτικό. Δεν μπορούμε να μην σχεδιάζουμε. Και αυτό είναι το θέμα που έχω ζητήσει 15 Μαρτίου να συζητήσουμε με τους αιρετούς που θα ξανασυναντηθούμε στο γραφείο του Δημάρχου. Το Κόρης Γεφύρι είναι ένα σημαντικό έργο, το οποίο υπό φυσιολογικές συνθήκες φέτος τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει να βάζει νερό. Το Κόρης Γεφύρι είναι ένα αρδευτικό έργο που δεν θα λύσει όμως κάθε ζήτημα ύδρευσης στη Χίο, ούτε ποσοτικά ούτε ποιοτικά. Το ερώτημα είναι έχουμε ένα σχέδιο, το οποίο μέσα στο 2024 μπορούμε να το βγάλουμε σε διαγωνισμό και να πούμε ότι για να έχουμε άφθονο νερό σε ποιότητα και ποσότητα που απαιτείται, σε 5 χρόνια πχ, στα μέρη της Χίου που θέλουμε να έχουμε ανάπτυξη, τα έχουμε αυτά τα έργα συνολικά; Ο τουρισμός θέλει πολύ νερό. Η αγροτική ανάπτυξη της μαστίχας θέλει νερό. Έχουμε αυτό το ολοκληρωμένο τοπικό σχέδιο και πούμε ότι για να φτάσουμε σε πέντε χρόνια να έχουμε αυτήν την ποσότητα και την ποιότητα απαιτούνται τα εξής δύο, τρία, τέσσερα, πέντε έργα, τα οποία συνολικά θέλουν 5-10 εκατομμύρια και πρέπει να τα προκηρύξουμε ως ενιαίο έργο, ώστε να έχουμε νερό σε 5 χρόνια από σήμερα.
Μιλήσαμε και σήμερα με τον κ. Ταχιάο. Έχει προγραμματισμένα ταξίδια και στη Θεσσαλία. Προσπαθούμε να βρούμε την κατάλληλη ημερομηνία τις επόμενες 3-4 εβδομάδες για να έρθει στη Χίο. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν δουλεύουμε καθημερινά μαζί του, και με το επιτελείο του και με τους αρμόδιους φορείς, ώστε όταν έρθει να έχουν λυθεί τα ζητήματα που εκκρεμούν.
(Για τις 500.00 ευρώ) Αυτή είναι μία συζήτηση που πρέπει να γίνει μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και του Δήμου Χίου. Θα ήθελα να μην μπω σε αυτή τη συζήτηση. Είχε τύχει (επί των ημερών μου) μία αντίστοιχη περίπτωση που είχαν χρησιμοποιηθεί τα χρήματα για άλλο λόγο και τότε είχαμε ξεκινήσει μία διαδικασία ανάκτησης του ποσού πίσω στο Υπουργείο. Θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει μία συνεννόηση μεταξύ του Δήμου και του Υπουργείου και είμαι φυσικά και εγώ διαθέσιμος να βοηθήσω ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση για το καλό του νησιού. Προφανώς αν χρειαστεί η δική μου βοήθεια, είμαι πάντα διαθέσιμος να βοηθάω πάντα τους αιρετούς του νησιού, σε κάθε θέμα το οποίο εμπίπτει στις αρμοδιότητες της κεντρικής Κυβέρνησης.