Συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου ”Ενιαίος Φορέας Εξωστρέφειας και άλλες διατάξεις”
Παρέμβαση 1
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Απλώς θέλω να εξηγήσω στους κυρίους και κυρίες συναδέλφους ότι ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης βρίσκεται στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών Ανταγωνιστικότητας και κατά συνέπεια, για λόγους νομικής τάξης, δεν μπορεί να γίνουν δεκτές σήμερα τροπολογίες Βουλευτών ή νομοτεχνικές βελτιώσεις. Αυτό φυσικά δεν θα ήταν σωστό ούτε δίκαιο.
Ζητήθηκε, λοιπόν, από το Προεδρείο της Βουλής να αναβληθεί για την Τετάρτη η ψήφιση των άρθρων και των τροπολογιών και η αποδοχή τους από τον Υπουργό, αλλά να ανακοινώσω εγώ σήμερα τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, να τις μοιράσω, ώστε να έχουν γνώση οι κυρίες και κύριοι Βουλευτές. Συνολικά καταθέτουμε έντεκα νομοτεχνικές βελτιώσεις.
Πρώτον σε ό,τι αφορά τον «Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας», επειδή τέθηκε από πολλούς συναδέλφους και παρά το ότι ο ν. 3861/2010 για τη «Διαύγεια» ήδη καταλαμβάνει τον «InvestinGreece» και πλέον τη διάδοχο «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου», η οποία θα αναρτά όλες τις σχετικές πράξεις εκεί, το συμπεριλαμβάνουμε αυτό και ρητά στο καταστατικό για λόγους τάξης.
Προβλέπουμε τη δημιουργία συμβουλευτικής υποστήριξης του διοικητικού συμβουλίου από υποστηρικτική επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων συλλογικών φορέων.
Τρίτον, προβλέπεται και ρητά ο χρόνος μετάβασης του προσωπικού του ΟΠΕ στη νέα εταιρεία, εφόσον επιλέξουν να απασχοληθούν σε αυτήν και αναλάβουν υπηρεσία.
Δεύτερον, αναφορικά με την τροπολογία του Υπουργείου σχετικά με τον αναπτυξιακό νόμο και δη με τη ρύθμιση περί παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, προβλέπεται παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης των σχεδίων του ν. 3299/2004 μέχρι τις 31-12-2015 και δυνατότητα με αίτηση και με διαδικασία που θα οριστεί με υπουργική απόφαση να ζητηθεί περαιτέρω μονοετής παράταση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016.
Επίσης, επεκτείνουμε στα επενδυτικά σχέδια των δύο κύκλων του 2012 τη δυνατότητα να υποβάλουν την έγκριση δανείου μετά την έκδοση της απόφασης υπαγωγής και πάντως πριν από την εκταμίευση.
Τέλος, ως προς την τροπολογία του Υπουργείου σχετικά με τις επαγγελματικές μισθώσεις και ειδικά ως προς τις υφιστάμενες μισθώσεις, για λόγους ισορροπίας και αναλογικότητας της ρύθμισης, αφαιρούμε την πρόβλεψη για εξάμηνη προμήνυση εκ μέρους του μισθωτή και καταβολή τεσσάρων ενοικίων σε περίπτωση καταγγελίας από μέρους του.
Με σκοπό την αποφυγή αιφνιδιασμού λόγω της κατάργησης του ενοικιοστασίου των μισθωτών, των οποίων η δωδεκαετής μίσθωση έχει λήξει ή λήγει, και προκειμένου να δώσουμε χρονικό περιθώριο διαπραγμάτευσης, προβλέπουμε μεταβατικό διάστημα έξι μηνών, μέχρι τις 31 Αυγούστου του 2014, κατά το οποίο με την καταγγελία εκ μέρους του μισθωτή θα οφείλονται μισθώματα έξι μηνών.
Τις καταθέτω για τα Πρακτικά.
Παρέμβαση 2
Θέλω απλώς να διευκρινίσω στην αγαπητή συνάδελφο κ. Παπακώστα ότι το παρόν νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα σχεδόν δωδεκάμηνης συζήτησης μεταξύ των Υπουργείων Εξωτερικών, Ανάπτυξης και των συναρμόδιων Υπουργείων στη μεικτή Επιτροπή Εξωστρέφειας.
Η τροπολογία που καταθέσατε, η οποία είναι αντίγραφο της επιστολής που μας έστειλαν οι υπάλληλοι, οι εργαζόμενοι ΟΕΥ του Υπουργείου Εξωτερικών,…
…
Καθόλου κακό. Θα ήθελα να σας πω, λοιπόν, ότι έχει ήδη εξετασθεί από το Υπουργείο Εξωτερικών και το παρόν νομοσχέδιο αντικατοπτρίζει αυτό που το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη μελέτη των Ολλανδών ειδικών, θεωρούν ότι είναι η βέλτιστη λύση.
Ευχαριστώ πολύ.
Παρέμβαση 3
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατά της συζήτηση του νομοσχεδίου ακούστηκαν σχόλια από συναδέλφους της Αντιπολίτευσης σχετικά με την μέχρι στιγμή πορεία των δύο οργανισμών και θα ήθελα να καταθέσω στην Ολομέλεια κάποια στοιχεία.
Θα ξεκινήσω με τις εξαγωγές: Το 2012 και το 2013 η Ελλάδα είχε ρεκόρ εξαγωγών φτάνοντας τα 27 δισεκατομμύρια ευρώ και φέτος –δηλαδή το 2013- για πρώτη φορά από το 1948 η χώρα μας έχει ένα πλεόνασμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών σε προϊόντα πολύ σημαντικά για την Ελλάδα, όπως είναι η φέτα που πολλές φορές ο κ. Κασαπίδης έχει αναφέρει στην Ολομέλεια. Είδαμε 8% αύξηση των εξαγωγών με θετική αύξηση και στις τιμές και στις ποσότητες.
Ο Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγικού Εμπορείου το 2013 προχώρησε σε σαράντα δύο διεθνείς εκθέσεις. Διοργάνωσε τέσσερις επιχειρηματικές αποστολές. Διοργάνωσε αριθμό προγραμμάτων υποστήριξης σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα για την υποστήριξη των εξαγωγών. Προχώρησε σε ενέργειες εντός καταστημάτων, εκπαιδευτικά σεμινάρια και ενημερωτικές εκδηλώσεις. Και όλα αυτά με έναν προϋπολογισμό με είκοσι εννιά υπαλλήλους και με ένα κόστος το οποίο είναι 0,01% των ελληνικών εξαγωγών. Για να κρίνουμε έναν οργανισμό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να δούμε τι επενδύουμε, τι ξοδεύουμε και τι μας δίνει.
Καταθέτω για τα Πρακτικά την έκθεση του ΟΠΕ για τα πεπραγμένα του.
Πάμε, τώρα, στον τομέα των επενδύσεων. Ο «Invest in Greece» διαχειρίζεται αυτή τη στιγμή μέσω του fasttrackεννέα επενδυτικά έργα συνολικού ύψους τριών δισεκατομμυρίων ευρώ, από τα οποία τα τρία έργα ύψους 1,4 δισεκατομμυρίου ευρώ εντάχθηκαν στις στρατηγικές επενδύσεις το τελευταίο δεκαοκτάμηνο. Αυτό έγινε αφού ξεκαθαρίσαμε τους προηγούμενους μήνες το μητρώο των στρατηγικών επενδύσεων και απεντάξαμε τα έργα, τα οποία δεν προχωρούσαν ευθύνη των επενδυτών.
Το 2013 είδαμε 4 δισεκατομμύρια στην ελληνική οικονομία από εξαγορές και συγχωνεύσεις, από επενδύσεις ξένων εταιρειών, όπως η «QatarPetroleum» από τα Εμιράτα, η «PHILLIP MORRIS», η «COCA COLA», η «HUAWEI», η «ZTE», η «UNILEVER», η «SAP», η «MICROSOFT», η «IBM». Και το κόστος του «Επενδύστε στην Ελλάδα» είναι περίπου 0,1% των επενδύσεων που είδαμε σε αυτήν την περίοδο και πάλι με λίγους υπαλλήλους, είκοσι εννέα στον αριθμό.
Καταθέτω για τα Πρακτικά τον απολογισμό έργου του «Invest in Greece».
Άρα και οι επενδύσεις πάνε καλύτερα και οι εξαγωγές πάνε καλύτερα και η πραγματικότητα είναι ότι ως χώρα επενδύουμε λίγα για την προσέλκυση επενδύσεων και για την προώθηση των εξαγωγών. Μπορούμε να κάνουμε περισσότερα και ο στόχος της Κυβέρνησης είναι με έναν συγκροτημένο τρόπο να ενισχύσει και τις εξαγωγές και τον μηχανισμό προσέλκυσης επενδύσεων όχι μόνο με το σημερινό νομοσχέδιο αλλά με ένα συγκροτημένο, ολοκληρωμένο σχέδιο.
Προχωρήσαμε πέρυσι στην ψήφιση του ν. 4146, του επενδυτικού και του αναπτυξιακού νόμου, το οποίο οδήγησε σε σημαντική αύξηση -40% στο πρώτο εξάμηνο, 57% στο δεύτερο εξάμηνο- των ελληνικών επενδύσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω του αναπτυξιακού νόμου. Προχώρησε στην αύξηση των αιτημάτων για ένταξη στο πρόγραμμα fasttrackμε τη δημιουργία ειδικών εργαλείων, όπως η κεντρική αδειοδοτική αρχή που λειτουργεί και τα ειδικά προεδρικά διατάγματα τα οποία ήδη λειτουργούν, η εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές, τα είκοσι πέντε μέτρα που έχουμε βάλει στόχο να υλοποιήσουμε με συγκεκριμένο στοχοχρονοδιάγραμμα, θέλοντας να μειώσουμε σε βάθος τριετίας κατά 50% το χρόνο που απαιτείται για την υλοποίηση εξαγωγών και κατά 20% το κόστος που απαιτείται για την υλοποίηση εξαγωγών. Τον πρώτο χρόνο –σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα- πιάσαμε 16% από τον στόχο του 50% και 7% από τον στόχο του 20%. Άρα το πρόγραμμα προχωράει και τα πιλοτικά προϊόντα που ήταν η φέτα και το ακτινίδιο, βλέπουμε στο αποτέλεσμα των εξαγωγών ότι έχουν θετικό αντίκτυπο.
Τρίτον, υπάρχει πολύ βαθύτερος και ουσιαστικότερος συντονισμός. Με απόφαση του Πρωθυπουργού τον Νοέμβριο του ’12 δημιουργήθηκε η Συντονιστική Διυπουργική Επιτροπή Εξωστρέφειας, η οποία συντονίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης. Άρα τα σχόλια που ακούστηκαν σήμερα για την ανάγκη να συνεργαζόμαστε καλύτερα με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι σωστά και ισχύουν, όμως, το κεντρικό διυπουργικό όργανο που έχει την ευθύνη της εξωστρέφειας -και ο ενιαίος φορέας είναι φορέας υλοποίησης πολιτικής που θα καθοριστεί αυτό το διυπουργικό όργανο- περιλαμβάνει όλα τα συναρμόδια Υπουργεία.
Τέταρτος πολύ σημαντικός πυλώνας είναι η ρευστότητα: Διπλασιάσαμε στον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων τα κονδύλια ανά εταιρεία που επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν για να εγγυηθούμε εξαγωγικές πιστώσεις. Ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ είναι το αποτέλεσμα της συμφωνίας που έχουμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να ενισχύσει εξαγωγικές πιστώσεις και υπήρχε και το Ειδικό Πρόγραμμα Εξωστρέφειας, 138 εκατομμύρια μέσω του ΕΣΠΑ, για τη στήριξη των εξαγωγέων.
Το πέμπτο βήμα είναι αυτό που συζητάμε σήμερα, η συνένωση δυνάμεων, η ενίσχυση αυτών των δυνάμεων, με στόχο να δουλέψουμε με καλύτερες ενέργειες μεταξύ επενδύσεων κι εξαγωγών, αφού μιλάμε στις ίδιες αγορές του εξωτερικού -μιλάμε από την Ελλάδα στους ίδιους φορείς του εξωτερικού και αντιπροσωπεύουμε την ίδια ελληνική πραγματικότητα- και υπάρχουν πολλές δυνατότητες συνεργιών μεταξύ επενδύσεων κι εξαγωγών, όπως κάνουν και οι άλλες χώρες. Δεν ανακαλύψαμε τον τροχό, ακολουθούμε πετυχημένα μοντέλα άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Δεύτερος στόχος είναι η στόχευση: Να στοχεύσουμε σε αυτά τα προϊόντα, σε αυτές τις αγορές. Πολλά ακούστηκαν σήμερα στην Αίθουσα –και σας ευχαριστώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- για εκεί που έχει δυνατότητες η ελληνική οικονομία.
Και, τρίτον, να συνεργαστούμε περισσότερο με τον ιδιωτικό τομέα. Και γι’ αυτό καταθέσαμε σήμερα και τη νομοτεχνική βελτίωση για τη δημιουργία ειδικής επιτροπής των φορέων. Πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο με τα επιμελητήρια, με τα διμερή επιμελητήρια, με τους εξαγωγείς, με τους παραγωγικούς φορείς, με τους κοινωνικούς φορείς. Και αυτό θα είναι βασικό συστατικό της λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Εξωστρέφειας.
Συμφωνήσαμε μετά από αρκετούς μήνες διαβούλευσης, με τη βοήθεια και ξένων ειδικών, με το Υπουργείο Εξωτερικών ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ενώσουμε δυνάμεις. Και αυτό το μνημόνιο το οποίο θα υπογράφεται κάθε χρόνο, θα θέτει αυτό που όλοι ζητήσατε: συγκεκριμένους στόχους. Το νομοσχέδιο δεν είναι businessplan. Το νομοσχέδιο είναι πλαίσιο, θέτει τον τρόπο λειτουργίας του φορέα. Και από κει και πέρα, σε ετήσια βάση, θα υπάρχει ειδικό μνημόνιο συνεργασίας.
Και δέχομαι τα σχόλια που έκαναν κάποιοι συνάδελφοι, ότι αντίστοιχο μνημόνιο πρέπει να υπάρξει και με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Είναι πολύ θετική πρόταση και είναι κάτι το οποίο θα κάνουμε.
Δεχθήκαμε επίσης αλλαγές για το θέμα της «Διαύγειας». Διευκρινίζω ότι ήδη αυτή η εταιρεία εκ του νόμου ήταν υποχρεωμένη να δημοσιεύει στη «Διαύγεια». Κάποιοι θέσατε το θέμα να υπάρχει ρητά. Με τη νομοτεχνική βελτίωση πλέον υπάρχει ρητά. Και σας ευχαριστώ γι’ αυτό.
Και, επίσης, θα υπάρξει και γραφείο στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχει μια σχετική τροπολογία του κ. Ιωαννίδη, πολύ σωστή. Θα προχωρήσουμε στη δημιουργία γραφείου για τις ανάγκες της βορείου Ελλάδος.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Θα τοποθετηθώ επί των άρθρων στη δευτερολογία. Θέλω να πω πάντως ότι αυτό το νομοσχέδιο έρχεται και ολοκληρώνει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Παίρνει δύο οργανισμούς, που για τους πόρους που έχουμε επενδύσει τους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες, έχουν πετύχει πάρα πολλά. Και ευχαριστώ τους εργαζόμενους και στον ΟΠΕ και στο «InvestinGreece» για τη σκληρή τους δουλειά.
Θέτουμε, λοιπόν, το ολοκληρωμένο πλαίσιο με τη μεικτή επιτροπή εξωστρέφειας, με τα μέτρα ρευστότητας, με τον νέο φορέα, με τις αλλαγές που κάνουμε στη λειτουργία των επιχειρήσεων, με την εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές και ολοκληρωμένα προχωράμε. Και ήδη τους προηγούμενους δεκαοκτώ μήνες θεωρώ ότι έχει γίνει μια σημαντική στροφή στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Παρέμβαση 4
Το μόνο που θέλω να πω, για το τελευταίο σχόλιο του κ. Παπαδημούλη, είναι ότι έχουμε ήδη καταθέσει νομοτεχνική βελτίωση, με την οποία παρατείνουμε τα επενδυτικά σχέδια, τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί στον ν. 3299/2004 μέχρι την 31-12-2015. Με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν κριτήρια, για ειδικές περιπτώσεις, στις οποίες για παράδειγμα υπάρχουν ανυπέρβλητες τεχνικές δυσκολίες, έτσι ώστε το 31-12-2015 να γίνει 31-12-2016.
Παρέμβαση 5
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τοποθετούμενος επί των άρθρων –και θα μιλήσω λιγότερο από τα οκτώ λεπτά- θα ήθελα να πω, πρώτον, ότι με το άρθρο 1 τίθενται οι στόχοι της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου, τίθενται διοικητικά θέματα. Όμως, όπως είχα πει και στην πρωτολογία μου, δεν είναι ένα businessplan. Ένας νόμος θέτει ένα πλαίσιο.
Καταθέτω για τα Πρακτικά την ιδρυτική παρουσίαση της νέας εταιρείας που έγινε στις 16 Οκτωβρίου, η οποία παρουσιάζει με πολλές περισσότερες λεπτομέρειες το πώς θα λειτουργήσει το οργανόγραμμα και η δομή της εν λόγω εταιρείας.
(Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Παναγιώτης Μηταράκης καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα παρουσίαση, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θεωρώ πολύ σημαντικό, κάτι που είπαν κάποιοι συνάδελφοι χθες, ότι η Βουλή μέσω της αρμόδιας Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, θα πρέπει πιο συστηματικά να παρακολουθεί τις δράσεις της νέας εταιρείας. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να καθιερώσουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα ο αρμόδιος Υπουργός και ο διευθύνων σύμβουλος της νέας εταιρείας να παρουσιάζεται στη Βουλή, να παρουσιάζει το σχέδιό του και τα αποτελέσματα του σχεδίου του, ώστε να μπορεί να κρίνεται συστηματικά. Αυτό είναι κάτι που θεωρώ πολύ θετικό να γίνει. Μπορούμε να το ξεκινήσουμε από τον ορισμό της νέας διοίκησης, η οποία θα παρουσιαστεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Στο άρθρο 2, θέτουμε θέματα για τη λύση και εκκαθάριση του ΟΠΕ, η οποία θα γίνει στις 31 Μαρτίου του 2014. Γνωρίζω ότι υπήρξαν αντιδράσεις και κατά την πάγια παλαιοκομματική συνδικαλιστική τακτική υπήρχαν και προσωπικά δημοσιεύματα σε διάφορα blogs, σχετικά με την προσπάθεια του Υπουργείου Ανάπτυξης. Τελικά, από ό,τι φάνηκε και στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, τα κίνητρα εναντίον της εκκαθάρισης του ΟΠΕ δεν είχαν να κάνουν με την ίδια του τη λειτουργία, γιατί οι υπάλληλοι μεταφέρονται, οι δράσεις μεταφέρονται, τα προγράμματα μεταφέρονται. Όλη η αντίδραση τελικά, από ό,τι φάνηκε στην πράξη, είχε να κάνει με το ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο είχε συνάψει προ δεκαετιών ο ΟΠΕ, που έδινε εφάπαξ μέχρι 177.000 ευρώ, εφάπαξ τα οποία δεν έχουν αυτήν τη στιγμή αποθεματικά και καλύπτονται εξ ολοκλήρου από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Την 1η Απριλίου, θα υπάρξει, λοιπόν, λειτουργία της νέας εταιρείας και για κάποιο διάστημα –περίπου έξι μηνών υπολογίζω, μέχρι την 1η Οκτωβρίου- θα λειτουργήσουν λίγο παράλληλα οι παλιές δομές, γιατί αυτό που ζήτησαν όλοι οι φορείς που ήρθαν στην επιτροπή, είναι να μην υπάρξει καμμία καθυστέρηση στα προγράμματα, να μην υπάρξει καμμία δυσλειτουργία στις δράσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί. Άρα, το πρώτο εξάμηνο θα λειτουργήσουν λίγο πιο παράλληλα και από 1η Οκτωβρίου του 2014 το νέο οργανόγραμμα θα είναι σε πλήρη λειτουργία.
Στο άρθρο 3, μιλάμε για τη μεταφορά υπαλλήλων. Οι υπάλληλοι του ΟΠΕ έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν και να μεταφερθούν και να αναγνωριστεί και η προϋπηρεσία τους στο νέο οργανισμό. Θα υπάρχει αξιολόγηση όχι μόνο για αυτούς που μεταφέρονται, αλλά και για αυτούς που βρίσκονται στο «InvestinGreece». Δεν θα υπάρχει καμμία διακριτή μεταχείριση μεταξύ των εργαζομένων που έτυχε να είναι στη μία εταιρεία ή στην άλλη. Καθώς ολοκληρώνουμε το νέο οργανόγραμμα με αντικειμενικές διαδικασίες, πρέπει και να γίνουν νέες προσλήψεις και να αξιολογήσουμε το προσωπικό που έχουμε, ώστε να μπορούμε να πούμε όταν εμφανιστούμε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ότι πλέον έχουμε το κατάλληλο δυναμικό, έχουμε τους κατάλληλους ανθρώπους, κατάλληλους πόρους, για να πετύχουμε την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών και την περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων.
Το άρθρο 4 είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Ο στόχος του νομοσχεδίου ήταν να υπάρχει ένας ενιαίος φορέας εξωστρέφειας. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα συναρμόδια Υπουργεία έπρεπε να συνεισφέρουμε αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες δεν είναι κάστρο κανενός. Όλες οι αρμοδιότητες ανήκουν στην ελληνική Κυβέρνηση. Ο στόχος είναι να τις χρησιμοποιήσουμε με έναν αποτελεσματικό τρόπο. Δεν δουλεύουμε για την Κυβέρνηση αυτήν καθεαυτή. Δουλεύουμε τελικά για τον εξαγωγέα, για την ελληνική οικονομία.
Υπήρξε, λοιπόν, μία πολύ καλή συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών, κυρίως, και συμφωνήσαμε σε ένα πλαίσιο, ώστε να συνεισφέρουμε αρμοδιότητες στο νέο οργανισμό και μέσω της Μεικτής Επιτροπής Εξωστρέφειας, όπου συμμετέχουν όλα τα Υπουργεία. Θα έχουμε και τον πολιτικό έλεγχο, την πολιτική ευθύνη, το συντονισμό, την επίτευξη συνεργιών με το νέο οργανισμό.
Θα υπάρξει, επίσης, και το πρώτο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Ανάπτυξης, θέτοντας συγκεκριμένους στόχους ανά χώρα πώς πρέπει να λειτουργήσουμε, να δούμε και τι πόρους πρέπει να δώσουμε. Δεν έχει σημασία ποιο Υπουργείο δίνει τους πόρους. Η ουσία είναι ότι πρέπει να τους διαθέτει για το καλό της ελληνικής οικονομίας η εκπροσώπηση της χώρας μας εντός και εκτός Ελλάδας.
Να πω ότι μετά λύπης μου είδα ότι υπήρξαν αντιδράσεις από τους οικονομικούς και εμπορικούς ακολούθους, τους οποίους σέβομαι ιδιαίτερα και είχα τη χαρά, στο πλαίσιο του ρόλου μου τους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες, να γνωρίσω πολλούς από αυτούς σε χώρες του εξωτερικού που επισκέφθηκα και οι οποίοι, πράγματι, κάνουν εκπληκτική δουλειά.
Θεωρώ ότι αυτός ο φορέας, έδινε μία πολύ σημαντική ευκαιρία στους ΟΕΥ να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος. Αριθμητικά αποτελούν τα ¾ του προσωπικού που σήμερα υπάρχει σε όλους τους οργανισμούς. Όταν το νομοσχέδιο ήταν έτοιμο κάλεσα το Σύλλογο Υπαλλήλων ΟΕΥ να τους το παρουσιάσω και να τους εξηγήσω. Δυστυχώς, μου είπαν ότι δεν θέλουν να ενημερωθούν και δεν θέλουν να έρθουν και έτσι δεν μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία.
Είμαι, όμως, σίγουρος ότι οι ΟΕΥ θα συνεργαστούν πολύ καλά με το νέο οργανισμό. Τους δίνεται η δυνατότητα να αποτελέσουν και τη βάση του μέσω του μηχανισμού αποσπάσεων. Νομίζω ότι το σημαντικότερο μήνυμα μέσα από αυτήν την ομιλία είναι ότι όλοι τελικά δουλεύουμε για την ελληνική οικονομία.
Θα ήθελα να αναφερθώ και σε ένα τελευταίο θέμα. Τέθηκαν κάποια ερωτήματα από ορισμένους συναδέλφους, κατά πόσον πρέπει να οριστούν κριτήρια, τυπικά προσόντα για τους υπαλλήλους που θα προσλαμβάνει ο οργανισμός στο εξωτερικό.
Κοιτάξτε, δεν δημιουργείται ένας νέος κλάδος μόνιμων υπαλλήλων εξωτερικού του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αυτό δεν θα ήταν και λογικό. Η εκπροσώπηση στο εξωτερικό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών. Απλώς δίνουμε τη δυνατότητα μέσω της ευελιξίας που έχει ο οργανισμός για συμβάσεις ορισμένου χρόνου -έως δύο έτη, που μπορούν να ανανεωθούν μόνο μία φορά- να προσλάβουμε το προσωπικό που χρειαζόμαστε κατά περίπτωση.
Να πω ένα παράδειγμα. Γίνεται μία μεγάλη εμπορική έκθεση στην Κίνα στην οποία θα συμμετέχουν τριακόσιες ελληνικές εταιρείες. Χρειαζόμαστε προσωπικό για τρεις, τέσσερις μήνες, γιατί το γραφείο ΟΕΥ στο Πεκίνο έχει μόνο τρεις ανθρώπους, οι οποίοι γνωρίζουν τη γλώσσα και μπορούν να κάνουν από την εξεζητημένη δουλειά –μία μελέτη, παραδείγματος χάριν- μέχρι και την πρακτική δουλειά εκατοντάδων γραμμάτων και τηλεφωνημάτων στην κινεζική γλώσσα. Ανάλογα με την περίπτωση, θα προσληφθούν άνθρωποι που έχουν αυτά τα προσόντα. Δεν χρειαζόμαστε αποφοίτους διδακτορικού για να κάνουν τηλέφωνα στην κινεζική γλώσσα, για να κλείσουμε τα ραντεβού. Μπορεί, όμως, να χρειαστούμε δέκα υπαλλήλους για τρεις μήνες.
Εάν δημιουργούσαμε νέο κλάδο –κάτι που είμαι σίγουρος ότι οι ΟΕΥ δεν θα θέλανε και ούτε το προτείναμε- τότε αντιλαμβάνομαι ότι, πράγματι, θα ήταν πολύ λογικό να υπάρχουν πολύ συστηματικά και αντικειμενικά τυπικά προσόντα.
Να αναφερθώ εν συντομία και στην τροπολογία για τον αναπτυξιακό νόμο. Τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της τροπολογίας είναι τα εξής:
Πρώτον, δίνουμε παράταση μέχρι το 2015 για την υλοποίηση έργων του ν. 3299, με δυνατότητα σε ειδικές περιπτώσεις και μόνον, με υπουργική απόφαση η οποία θα καθορίσει κριτήρια να πάμε στο 2016.
Δεύτερον, πρέπει μέχρι 30/6 να ολοκληρωθούν οι υπαγωγές στον ν.3908 του ισχύοντος αναπτυξιακού νόμου γιατί αλλάζει ο χάρτης των περιφερειακών ενισχύσεων. Κάποιες εταιρείες δεν έχουν προλάβει να ολοκληρώσουν τη δανειακή σύμβαση. Ειδικά και μόνο για τα αιτήματα του 2012 και του 2013, τους δίνουμε τη δυνατότητα να φέρουν τη σύμβαση μετά την υπαγωγή και οπωσδήποτε πριν εκταμιεύσουν οποιοδήποτε ποσό.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού.)
Τρίτον, σε πολλά επιμελητήρια που επισκέφθηκα –και τελειώνω με αυτό- μου έθεσαν το θέμα ότι πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ιδιαίτερες δυσκολίες στην αντιμετώπιση κάποιες φορές των απαιτήσεων που θέτει για μακροχρόνιες δεσμεύσεις ο αναπτυξιακός νόμος. Επειδή άλλαξε ο χάρτης αναπτυξιακών ενισχύσεων και μας δίνει αυτήν τη δυνατότητα, μόνο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μειώνουμε το χρόνο υποχρεωτικής προσαρμογής στις δεσμεύσεις από πέντε χρόνια σε τρία. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις παραμένει στα πέντε χρόνια.
Ευχαριστώ πολύ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Παρέμβαση 6
Έχετε δίκιο, κύριε συνάδελφε, δεν απάντησα σ’ αυτό που είπατε στη συζήτηση επί της αρχής για τη δημιουργία ελληνικής επενδυτικής τράπεζας.
Θα σας υπενθυμίσω απλώς, ότι το Σώμα ψήφισε τον Δεκέμβριο τη δημιουργία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, το οποίο θα συγχρηματοδοτηθεί από την KfW, θα συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και με άλλους θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές, με στόχο μέσα στο 2014 να είναι σε θέση να δώσει κονδύλια στην πραγματική οικονομία.
Το μέγεθος ουσιαστικά της τράπεζας εξαρτάται και από τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας, τί κονδύλια μπορούμε εμείς να βάλουμε σ’ αυτό το επενδυτικό ταμείο.
Και η Ελλάδα έχει δεσμεύσει μέσω του ΕΣΠΑ 350.000.000 ευρώ. Νομίζω ότι μιλήσατε για 40.000.000.000 ευρώ. Μακάρι να είχαμε 40.000.000.000 ευρώ, κύριε Μαριά. Η ζωή θα ήταν πολύ πιο εύκολη.
Σας ευχαριστώ.
Παρέμβαση 7
Αγαπητή κυρία συνάδελφε, ευχαριστώ πάρα πολύ για τα σχόλια που κάνατε και για τη δουλειά που έχετε κάνει για αυτό το νομοσχέδιο.
Θα ήθελα απλώς να διευκρινίσω το εξής. Ήδη, δύο μεγάλες αποστολές του Πρωθυπουργού στη Κίνα και στο Ισραήλ διοργανώθηκαν από το «Επενδύστε στην Ελλάδα» με πολύ θετικά αποτελέσματα και με άψογη συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών. Άρα, αυτό το μοντέλο που προτείνουμε σήμερα έχει δοκιμαστεί το 2013 στην πράξη και απέδωσε τα μέγιστα.
Εγώ δεν κατάλαβα. Αναφερθήκατε σε ιδιώτη…
…
Εδώ μιλάμε για μια δημόσια εταιρεία που ανήκει κατά 100% στο ελληνικό δημόσιο και σε μεγάλο βαθμό θα έχει και τη Διεύθυνση Διεθνούς Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Ανάπτυξης. Είναι αυτό που οι Ολλανδοί ονόμαζαν «ThePolicyUnit», το οποίο είναι η δικλίδα σύνδεσης με το ελληνικό δημόσιο όπου αυτό είναι απαραίτητο.
…
Τα θέματα που θίξατε τα έχουμε αντιμετωπίσει. Τα έχουμε δουλέψει για πάρα πολλούς μήνες με εσωτερικούς και εξωτερικούς ειδικούς. Έχουμε συνεργαστεί με το Υπουργείο των Εξωτερικών.
Εγώ είπα στη δευτερολογία μου ότι θα ήθελα να είχα καλύτερη συνεργασία, παραδείγματος χάριν, με το Σύλλογο των ΟΕΥ, οι οποίοι δεν δέχτηκαν να έρθουν να με δουν, να τα συζητήσουμε. Κρίμα που δεν υπήρξε αυτή η συνεργασία.
…
Θεωρώ ότι θα μπορούσε και εκ μέρους τους να υπήρχε περισσότερη φιλοδοξία και θάρρος στη δημιουργία ενός πιο ενιαίου φορέα.
Ευχαριστώ.