Ομιλία Ν. Μηταράκη στην «Κύρωση Μνημονίου Κατανόησης Ελλάδος – Κίνας σχετικά με την Συνεργασία στον Τομέα των Θαλασσίων Υποθέσεων»
“Η Νέα Δημοκρατία ανέκαθεν στήριξε την ανάπτυξη των σχέσεων της Ελλάδος με την Κίνα. Ήταν άλλωστε η κυβέρνηση της ΝΔ που υπέγραψε τον Ιανουάριο του 2006 την Συνολική Στρατηγική Εταιρικής Σχέση μεταξύ των δύο χωρών. Ήταν ο Κώστας Καραμανλής που οραματίστηκε και υλοποίηση την μεγάλη επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Επένδυση παρά τις έντονες τότε αντιδράσεις σύσσωμης της αριστεράς. Ο Αντώνης Σαμαράς εξέλιξε την σχέση αυτή σε μια πιο ολοκληρωμένη συνεργασία, με βάση τη θάλασσα. Δημιουργώντας το νέο δρόμο το μεταξιού, στη θάλασσα. Καθιστώντας την Ελλάδα βασική πύλη εισόδου της Ανατολής προς την δύση. Δίνοντας αξία στην γεω-στρατηγική θέση της χώρας μας. Στηρίζοντας την Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία.
Εμβαθύναμε την συνεργασία και της προσδώσαμε ένα σαφές οικονομικό και επιχειρηματικό περιεχόμενο. Προσπαθήσαμε να αξιοποιήσουμε το παράδειγμα και την παρουσία της Cosco στον Πειραιά παρά τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ και τις διαβεβαιώσεις που έδινε ότι θα ακύρωνε το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Και το πετύχαμε καθώς όπως αποδείχθηκε η Κίνα ως μια ισχυρή, δυναμική και σταθερά ανερχόμενη υπερδύναμη εμπιστεύτηκε την Ελλάδα και τους Έλληνες, πραγματοποίησε σημαντικά επενδυτικά σχέδια και μπορεί να αποτελεί στα ερχόμενα χρόνια βασική πηγή επενδυτικών κεφαλαίων για την Ελλάδα.
Το υπό κύρωση Μνημόνιο υπέγραψε στις 19 Ιουνίου 20914 ο τότε Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με το οποίο επιδιώκεται η περαιτέρω προώθηση και εμβάθυνση της σινο-ελληνικής στρατηγικής σχέσης συνεργασίας στο ναυτιλιακό και θαλάσσιο εν γένει τομέα.
Ειδικότερα, το κείμενο του Μνημονίου αναφέρεται στη συνεργασία των δύο μερών στους τομείς: (αα) Θαλάσσια περιβαλλοντική προστασία, (ββ) Αναζήτηση και αξιοποίηση θαλασσίων πόρων, (γγ) Θαλάσσια παρατήρηση, πρόβλεψη και προειδοποίηση ωκεάνιων καταστροφών, (δδ) Βασική και εφαρμοσμένη έρευνα και πειραματική ανάπτυξη και εκπαίδευση επί θαλάσσιων επιστημονικών ζητημάτων, (εε) Επιβολή του νόμου στη θάλασσα, (στστ) Θαλάσσια πολιτική. Η συνεργασία θα πραγματώνεται ιδίως μέσω συνεργασίας επιστημονικών ιδρυμάτων, σεμιναρίων, ανταλλαγής πληροφοριών και επισκέψεων.
Ωστόσο επισημαίνεται ότι τα προαναφερόμενα πεδία διμερούς συνεργασίας καλύπτουν ευρείς τομείς που εμπίπτουν στην (συν)αρμοδιότητα πλειόνων Υπουργείων (Εξωτερικών, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Παιδείας και Θρησκευμάτων), τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα, στη βάση του Μνημονίου, να αναπτύξουν κοινές επωφελείς δράσεις με την Κινεζική Διοίκηση στους παραπάνω τομείς.
Επιπρόσθετα, με το εν λόγω Μνημόνιο Συνεργασίας προβλέφθηκε η ίδρυση Κοινής Επιτροπής Θαλάσσιας Συνεργασίας των δυο χωρών, που αποβλέπει: (α) στη διαμόρφωση διετούς χρονοδιαγράμματος και (β) στο συντονισμό εφαρμογής των συνεργειών του Μνημονίου.
Το υπο κύρωση Μνημόνιο αποτελεί συνέχεια της σημαντικής επίσκεψης του τότε Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα τον Μάιο του 2013, όπου συνοδευόταν από μεγάλη επιχειρηματική αποστολή. Στο πλαίσιο εκείνης της αποστολής υπεγράφη σειρά μνημονίων, και στο κοινό ανακοινωθέν των δύο κυβερνήσεων, αφού επισημάνθηκε η ιδιαίτερη σημασία που αποδίδει η Κίνα στο ρόλο της Ελλάδος ως παράγοντα σταθερότητας στο χώρο της Νοτιανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου, τονίστηκε ότι τα δύο μέρη θα εντατικοποιήσουν την διμερή συνεργασία στον οικονομικό και εμπορικό τομέα, θα αξιοποιήσουν πλήρως την Μικτή Διυπουργική Επιτροπή, θα ενθαρρύνουν την αμοιβαία επενδυτική δραστηριότητα, και θα εμβαθύνουν την συνεργασία τους στους τομείς της ναυτιλίας, των τηλεπικοινωνιών, των υποδομών, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κ.α. Παράλληλα τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και το Invest In Greece υπέγραψαν Μνημόνια συνεργασίας με την China Development Bank. Όλα αυτά συνέτειναν στην ραγδαία ανάπτυξη των σχέσεων μας. Λίγους μήνες αργότερα έγιναν οι πρώτες κινήσεις από τους Κινεζικούς επενδυτικούς κολοσσούς.
1. Η ZTE Corporation ανακοίνωσε τη μεταφορά του διαμετακομιστικού της κέντρου στον Πειραιά. και ότι εξετάζει προτάσεις για σειρά άλλων επενδύσεων στη χώρα μας
2. Τον Δεκέμβριο του 2013, μόλις έξι μήνες μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας, η Huawei ξεκίνησε στον Πειραιά η λειτουργία του διαμετακομιστικού της κόμβου για τα προϊόντα της.
3. Επεκτάθηκε η συμμετοχή κινεζικών επιχειρήσεων στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων με την συμμετοχή της Fosun Group στο κοινοπρακτικό σχήμα για το Ελληνικό.
4. Πραγματοποιήθηκαν εκατοντάδες επιχειρηματικές συναντήσεις που οδήγησαν σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές συμφωνίες μεταξύ Ελληνικών και κινεζικών επιχειρήσεων. Στην Κίνα έγιναν 450 επιχειρηματικές συναντήσεις. Ο δεύτερος γύρος των επαφών έγινε άμεσα στις 17-20 Ιουνίου 2013 στην Αθήνα. Συνολικά, με την καθοδήγηση του Υπουργείου Ανάπτυξης είχαν πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2014 πάνω από 1200 B2B συναντήσεις!
5. Θεσμοθετήσαμε το πρόγραμμα Golden Visa προκειμένου να τονώσουμε την αγορά κατοικίας. Στραφήκαμε στην αγορά της Κίνας, εγω προσωπικά δέχθηκα στο γραφείο μου τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων εταιρειών παροχής υπηρεσιών μετανάστευσης στην Κίνα (Maslink- Ιούλιος 2013), και καταφέραμε παρά τα σημαντικά νομικά προβλήματα που αντιμετωπίσαμε για την χορήγηση των αδειών παραμονής, οι Κινέζοι πολίτες να αποτελούν την πλειοψηφία των αλλοδαπών πολιτών που αγοράζουν ακίνητα στη χώρα μας. Εμείς αυτό κάναμε. Δεν ψάχναμε επενδυτές μέσα στα αντίσκηνα.
Η σημερινή συμφωνία αποτελεί συνέχεια πολλαπλών συμφωνιών συνεργασίας, όπως η συμφωνία που είχα την τιμή να υπογράψω τον Φεβρουάριο του 2014 στο Πεκίνο με τον αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης (NDRC) Ζάνγκ Ξιάογκιανγκ τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού μεταξύ των δύο πλευρών, για την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα των επενδύσεων.
Το αποκορύφωμα της αναζωογόνησης των Ελληνοκινεζικών σχέσεων ήταν ή τριήμερη επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Li Keqiang στην Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2014. Κατά τη διάρκεια της υπογράφηκαν συμφωνίες και σε διακρατικό επίπεδο αλλά και επιχειρηματικές συμφωνίες μεταξύ κινεζικών επιχειρήσεων και τραπεζών και ελληνικών ομίλων. Συνολικού ύψους 6,5 δις Ευρώ.
Συμφωνίες όπως η υπογραφή συμφωνίας της China Development Bank με την Costamare του ομίλου Κωνσταντακόπουλου. Της Diana Shipping με την ICBC. Της Libra Group επίσης με την ICBC, και πολλών ακόμη ναυτιλιακών επιχειρήσεων με Κινεζικές τράπεζες. Υπογράφηκαν επίσης συμφωνίες μεταξύ εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας, της οινοποιητικής, των τροφίμων και για την εξαγωγή μαρμάρων.
Από όλη αυτή την δραστηριότητα, το κυριότερο στοιχείο ήταν η ψήφος εμπιστοσύνης που έδειχναν οι Κινέζοι στην Ελληνική οικονομία και τις προσπάθειες του Ελληνικού λαού να αφήσει οριστικά πίσω την οικονομική κρίση. Η πρόθεση τους να στηρίξουν έμπρακτα τη χώρα μας με επενδύσεις όχι μόνο στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά στο σύνολο των μεταφορικών υποδομών, στο εμπόριο, την ενέργεια και τα αεροδρόμια. Αυτό το μήνυμα είχε στείλει τότε ο Κινέζος Πρωθυπουργός.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας σχετικά µε τη συνεργασία στον τομέα των Θαλασσίων Υποθέσεων είναι μια συμφωνία επωφελής για τη χώρα μας. Εκτός από αυτό όμως θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανή αυτή τη μεγάλη στρατηγική επιλογή. Όταν άλλοι εντός και εκτός Ελλάδας έβλεπαν μόνο τον κίνδυνο που δημιούργησε η βαθιά κρίση ή έμεναν προσκολλημένοι στις ιδεοληψίες τους, η Κίνα με τη σοφία της μακράς ιστορίας της είχε τη διορατικότητα να δει την ευκαιρία.
Όμως δεν θα ψηφίσουμε σήμερα στην Επιτροπή αλλά θα επιφυλαχθούμε να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια. Διότι έχει γίνει πλέον συνήθεια στην Κυβέρνηση να προσθέτει άσχετες τροπολογίες στην Κύρωση Συνθηκών, στερώντας παραβιάζοντας ουσιαστικά τον Κανονισμό, το δικαίωμα στους συναδέλφους να τοποθετηθούν σε αυτές. Και θέλουμε να έχουμε την μέγιστη δυνατότητα να τοποθετηθούμε σε αυτές.
Σας ευχαριστώ.”
—————–
—————–
Αναλυτικά η παρέμβαση του κ. Μηταράκη από τα πρακτικά της Βουλής:
Κυρία Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καταρχήν να ξεκινήσω με ένα διαδικαστικό θέμα. Από τις 09.30 το πρωί συνεδριάζει η Ολομέλεια με αντικείμενο νομοθετικό έργο. Παρ’ ότι το θέμα ήταν η Κύρωση μίας Συμφωνίας μεταξύ της Ε.Ε. και του Βιετνάμ, με την οποία τα Κόμματα της Κυβέρνησης και της Αντιπολίτευσης είχαν συμφωνήσει, τελικά γίνεται συζήτηση επί τροπολογιών.
Για παράδειγμα, κατατέθηκε μία τροπολογία από το Υπουργείο Υποδομών, που αλλάζει το σύστημα των διοδίων στους δρόμους, απαγορεύει στα φορτηγά να χρησιμοποιούν δρόμους εκτός των κεντρικών. Είναι μία σημαντική τροπολογία, μπορεί να είναι και θετική. Δεν προλάβαμε να τη συζητήσουμε και την ίδια ώρα συνεδριάζει η Επιτροπή.
Αν δείτε το πρόγραμμα της εβδομάδος, το μόνο νομοθετικό έργο ήταν σήμερα εννέα και μισή με έντεκα και μισή και η μόνη συνεδρίαση που υπάρχει σήμερα στο πρόγραμμα της Βουλής Διαρκούς Επιτροπής είναι η δικιά μας 10- 12 η ώρα. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει αυτή η σύμπτωση στο πρόγραμμα. Φαντάζομαι ότι και οι συνάδελφοί του ΣΥΡΙΖΑ πιθανόν να ήθελαν να τοποθετηθούν κάτω επί των τροπολογιών υποστηρίζοντας τις τροπολογίες του Υπουργού.
Δεύτερον, επειδή έχει γίνει πλέον παράδοση αυτής της περιόδου να έρχονται άσχετες τροπολογίες στις υπό κύρωση συμβάσεις, εμείς παρότι συμφωνούμε σήμερα με την κύρωση της συμφωνίας με την Κίνα, δεν θα την ψηφίσουμε στην Επιτροπή ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια εκμεταλλευόμενοι τα επιπλέον πέντε λεπτά που μας δίνει το Προεδρείο στην Ολομέλεια, διότι ξέρουμε ότι η Κυβέρνηση θα φέρει σίγουρα τροπολογίες.
Κάτω συνέβη κάτι πολύ θετικό: Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αποδέχτηκε την πρόταση που έκαναν τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ανοίξει ο κατάλογος για να μιλήσουν οι Βουλευτές επί των τροπολογιών παρότι μέχρι στιγμής δεν το άφηναν στις κυρώσεις. Δυστυχώς μέχρι το σημείο που ανέβηκα πάνω το Προεδρείο δεν είχε αποδεχτεί την πρόταση των Βουλευτών παρότι τα δύο τρίτα της ολομέλειας την στήριζε. Αυτά λοιπόν επί των διαδικαστικών.
Τώρα να πούμε για το θέμα, για το μνημόνιο κατανόησης Ελλάδος και Κίνας για το οποίο επιφυλασσόμαστε να ψηφίσουμε στην Ολομέλεια. Η Ν.Δ. ανέκαθεν στήριξε την ανάπτυξη των σχέσεων της Ελλάδος με την Κίνα. Ήταν άλλωστε η Κυβέρνηση της Ν.Δ. που υπέγραψε τον Ιανουάριο του 2006 την συνολική στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ των δύο χωρών. Ήταν ο Κώστας Καραμανλής που οραματίστηκε και υλοποίησε τη μεγάλη επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Eπένδυση παρά τις έντονες τότε αντιδράσεις σύσσωμης της αριστεράς. Η Κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά εξέλιξε την σχέση αυτή σε μια πιο ολοκληρωμένη συνεργασία με βάση τη θάλασσα. Και το μνημόνιο που συζητάμε σήμερα υπεγράφη πράγματι από την Κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά και από τον τότε Υπουργό τον κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, δημιουργώντας τον νέο δρόμο του μεταξιού στη θάλασσα. Καθιστώντας την Ελλάδα βασική πύλη εισόδου της Ανατολής προς την Δύση. Δίνοντας αξία στην γεωστρατηγική θέση της χώρας μας και στηρίζοντας την ελληνική εμπορική ναυτιλία.
Εμβαθύναμε λοιπόν την συνεργασία με την Κίνα την περίοδο 2012 έως 2015 και της προσδώσαμε ένα σαφές οικονομικό και επιχειρηματικό περιεχόμενο. Θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε το παράδειγμα και την παρουσία της COSCO στον Πειραιά. Παρά τις αντιδράσεις τότε του ΣΥΡΙΖΑ και τις διαβεβαιώσεις που έδινε ότι θα ακύρωνε το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, που ορθά έπραξε και συνέχισε. Και το πετύχαμε, καθώς αποδείχτηκε η Κίνα ως μια ισχυρή, δυναμική και σταθερά ανερχόμενη υπερδύναμη που εμπιστεύτηκε την Ελλάδα και τους Έλληνες. Πραγματοποίησε σημαντικά επενδυτικά σχέδια, και μπορεί να αποτελεί στα επόμενα χρόνια βασική πηγή επενδύσεων για την Ελλάδα.
Το υπό κύρωση μνημόνιο υπογράφηκε στις 19 Ιουνίου του 2014 από τον τότε Υπουργό κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Με το οποίο επιδιώκεται η περαιτέρω προώθηση και εμβάθυνση της Κινέζο -Ελληνικής στρατηγικής σχέσης και συνεργασίας στο ναυτιλιακό και στον εν γένει τομέα. Το υπό κύρωση μνημόνιο αποτελεί συνέχεια της σημαντικής επίσκεψης του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα τον Μάιο του 2013, όπου συνοδευόταν από μια μεγάλη επιχειρηματική αποστολή. Στο πλαίσιο εκείνη της αποστολής υπεγράφη σειρά μνημονίων. Και στο κοινό ανακοινωθέν των δύο κυβερνήσεων, αφού επισημάνθηκε η ιδιαίτερη σημασία που αποδίδει η Κίνα στον ρόλο της Ελλάδος ως παράγοντα σταθερότητας στον χώρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της ανατολικής Μεσογείου, τονίστηκε ότι τα δύο μέρη θα εντατικοποιήσουν την διμερή συνεργασία στον οικονομικό και εμπορικό τομέα. Θα αξιοποιήσουν πλήρως τη μικτή διυπουργική επιτροπή. Θα ενθαρρύνουν την αμοιβαία επενδυτική δραστηριότητα, και θα εμβαθύνουν την συνεργασία στους τομείς της ναυτιλίας, των τηλεπικοινωνιών, των υποδομών, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Παράλληλα τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και το INVEST IN GREECE υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με την CHINA DEVELOPMENT BANK. Όλα αυτά συνέτειναν στην ραγδαία ανάπτυξη των σχέσεων μας. Λίγους μήνες αργότερα έγιναν και οι πρώτες κινήσεις από τους κινεζικούς επενδυτικούς κολοσσούς στην Ελλάδα, όπως ZTE CORPORATION που ανακοίνωσε την μεταφορά του Διακομεταμιστικού της κέντρου στον Πειραιά. Η συμφωνία με την HYAWEI. Η συμμετοχή της FOSUN στο κοινοπρακτικό σχήμα για το Eλληνικό, το οποίο ακούω ότι η Κυβέρνηση σκέφτεται και αυτό να το προχωρήσει και να υλοποιήσει αυτή την κινεζική επένδυση στη χώρα μας.
Πραγματοποιήθηκαν εκατοντάδες επιχειρηματικές συναντήσεις που οδήγησαν σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές συμφωνίες μεταξύ ελληνικών και κινεζικών επιχειρήσεων. 450 τότε συναντήσεις στην Κίνα. Και ο δεύτερος γύρος που έγινε στην Αθήνα κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει 1200 συναντήσεις μεταξύ ελληνικών και κινεζικών επιχειρήσεων ανά τακτά που θα μου τα παραπάνω
Θεσμοθετήσαμε και το πρόγραμμα Golden Visa, προκειμένου να τορνεύσουμε την αγορά κατοικίας στρεφόμενοι στην αγορά της Κίνας που αποτελεί πλέον, την πλειοψηφία των αλλοδαπών πολιτών που αγοράζουν ακίνητα στη χώρα μας και το κάναμε αυτό στην Κίνα, δεν ψάχναμε επενδυτές μέσα στα αντίσκηνα.
Η σημερινή Συμφωνία αποτελεί συνέχεια πολλαπλών συμφωνιών συνεργασίας: Όπως η Συμφωνία του Φεβρουαρίου του 2014, που είχα την τιμή να υπογράψω με τον αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης, που δημιουργήσαμε τότε ένα μόνιμο μηχανισμό μεταξύ των δύο πλευρών για την ενίσχυση συνεργασίας στον τομέα των επενδύσεων. Το αποκορύφωμα της αναζωογόνησης των Ελληννοκινεζικών σχέσεων, ήταν η τριμερής επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κειγιανγκ στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2014, όπου υπεγράφησαν και διακρατικές συμφωνίες, όπως αυτή που συζητάμε σήμερα, αλλά και συμφωνίας μεταξύ κινεζικών επιχειρήσεων και ελληνικών ομίλων συνολικού ύψους τότε 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ νέες επενδύσεις προς τη χώρα μας το 2014.
Συμφωνίες, όπως η υπογραφή της China Development Band με την Costa Mare, της Diana Shipping με την ICBC, της Libra Group, επίσης, με την ICBC και πολλών ακόμα συμφωνιών ελληνικών επιχειρήσεων με κινεζικές τράπεζες. Υπεγράφησαν επίσης, συμφωνίες μεταξύ εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας, της οινοποιητικής, των τροφίμων και της εξαγωγής μαρμάρων.
Από όλη αυτή τη δραστηριότητα το κυριότερο στοιχείο ήταν η ψήφος εμπιστοσύνης που έδειξαν οι Κινέζοι στην ελληνική οικονομία και στις προσπάθειες του ελληνικού λαού να αφήσει οριστικά πίσω του την κρίση. Η πρόθεσή τους να στηρίξουν έμπρακτα τη χώρα μας με επενδύσεις, όχι μόνο στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά στο σύνολο των μεταφορικών υποδομών, στο εμπόριο, την ενεργεία και τα αεροδρόμια. Ακόμα περιμένουμε να γίνει ο διαγωνισμός για το Καστέλι πού μου κινεζικές επιχειρήσεις είχαν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον. Αυτό το μήνυμα είχε στείλει τότε ο Κινέζος πρωθυπουργός.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Μνημόνιο κατανόησης μεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας σχετικά με τη συνεργασία στον τομέα των θαλάσσιων υποθέσεων, είναι μια συμφωνία επωφελής για τη χώρα μας. Εκτός από αυτό, θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανή αυτή τη μεγάλη στρατηγική επιλογή. Όταν άλλοι εντός και εκτός Ελλάδος έβλεπαν μόνο τον κίνδυνο που δημιουργούσε η τότε βαθιά κρίση ή έμεναν προσκολλημένοι στις ιδεοληψίες, η Κίνα με τη σοφία της μακράς ιστορίας της είχε τη διορατικότητα να δει την ευκαιρία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια. Επιφυλασσόμαστε
Ευχαριστώ.”
——————–
Ακολουθούν δύο παρεμβάσεις του κ. Μηταράκη στην Ολομέλεια της Βουλής επί διαδικαστικών θεμάτων: