Ο τομέας της ενέργειας είναι κομβικός για την ανάπτυξη της χώρας | Athens Energy Forum
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Κυρίες και Κύριοι
Καλή σας ημέρα. Είναι για εμένα ιδιαίτερη χαρά και τιμή που βρίσκομαι απόψε εδώ μαζί σας. Για να ανταλλάξουμε απόψεις για έναν κομβικό τομέα, όπως αυτός της ενέργειας. Ο οποίος έχει ιδιαίτερη σημασία για την ανάπτυξη μίας χώρας. Ακόμη πιο κρίσιμη όμως είναι η σπουδαιότητά του για την πατρίδα μας. Ιδίως στη συγκυρία που διανύουμε. Και που επιβάλλει να δούμε την ενέργεια διττά:
1. και ως παραγωγικό συντελεστή, που επιβαρύνει το κόστος προϊόντων και υπηρεσιών
2. και ως τομέα επενδυτικής δραστηριότητας, που μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την εθνική μας οικονομία.
Παράλληλα, όμως, – και το λέω αυτό ορμώμενος και από τις γεωπολιτικές αναφορές που έγιναν χτες – θα ήταν σφάλμα να δούμε την ενέργεια ξεκομμένη από το ευρύτερο πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας μας. Όπου το μεγάλο ζητούμενο είναι οι Επενδύσεις, οι Νέες Θέσεις Εργασίας, η Ανάπτυξη.
Το 2012 πετύχαμε να θέσουμε τις βάσεις σταθεροποίησης της χώρας μας. Υπάρχει πολιτική σταθερότητα και αυτό είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για επενδύσεις, ιδίως στο χώρο της ενέργειας.
v Παρά την ύφεση διαρκείας (από το 2008) πετύχαμε τη μεγαλύτερη σταθεροποίηση που έγινε ποτέ σε χώρα του ΟΟΣΑ:
o Έλλειμμα 2012: Στόχος €16,3 δις, επιτύχαμε €15,7δις. €0,6 δις καλύτερα.
o Πρωτογενές έλλειμμα: Έπεσε από 10,4% το 2009 σε 1,4% το 2012. Τα 2/3 της προσαρμογής προέρχονται από περιορισμό πρωτογενών δαπανών.
o Περιορισμός δαπανών: -15% σε σχέση με το στόχο για τον Ιανουάριο 2013
v Η εικόνα της Ελλάδας ως επιχειρηματικού προορισμού αλλάζει:
o Δείκτης Οικονομικού Κλίματος ΙΟΒΕ για Ιανουάριο 2013: 85,8. Ξεπερνά το 82,0 του 2009.
o Η Παγκόσμια Τράπεζα στην τελευταία της Έκθεση ‘DoingBusiness’ αναβάθμισε την Ελλάδα από τη θέση 100 στη θέση 78, αναγνωρίζοντας την ως μία από τις 10 χώρες με τη μεγαλύτερη βελτίωση παγκοσμίως.
o Το “EuroPlusMonitor” του 2012 κατατάσσει την Ελλάδα πρώτη μεταξύ 20 χωρών της Ευρώπης στον τομέα των διαρθωτικών αλλαγών και της δημοσιονομικής σταθεροποίησης.
Βεβαίως ως Κυβέρνηση δεν θα αισθανθούμε άνετα μέχρι αυτές οι διαπιστώσεις και εκθέσεις να μετατραπούν σε ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Διότι το κόστος της προσαρμογής ήταν δυσανάλογα μεγάλο:
v Ανεργία: 27%. Και σε μερικές περιπτώσεις όπως η ανεργία των νέων ακόμη και 58%.
v 2013: Ο 6ος χρόνος ύφεσης. Συνολικά το 2013 θα είναι μια δύσκολη χρονιά. Αλλά ευελπιστώ ότι θα είναι η μεταβατική χρονιά. Η τελευταία χρονιά μεγάλης δυσκολίας.
Η απάντηση μας ομαδοποιείται σε 5 άξονες πολιτικής:
Ι. Δημοσιονομική σταθερότητα
v Δεν τίθεται θέμα Grexit. Η Ελλάδα δεν απομονώθηκε. Διατηρεί συμμαχίες και ερείσματα, που είναι τόσο κρίσιμα, και γενικότερα και ειδικότερα ως προς τα γεωπολιτικά θέματα, τα οποία περιλαμβάνουν και θέματα ενέργειας.
v Πλέον και οι συνομιλητές μας το αναγνωρίζουν: “Όσοι επενδύσουν σήμερα στην Ελλάδα σε ευρώ, η αποτίμηση της επένδυσής τους και του χρόνου και τον επόμενο και σε 10 χρόνια από τώρα πάλι σε ευρώ θα είναι ”
ΙΙ. Ρευστότητα
v Μέχρι τέλος Μαρτίου θα έχουν καταβλήθεί 53,3 δις ευρώ από Ε.Ε. και 3,3 δις ευρώ από ΔΝΤ. Συνολικά 56,6 δις ευρώ.
v Η Ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών προχωρά. Η Ενίσχυση του πιστωτικού τομέα είναι άλλωστε προϋπόθεση για επενδύσεις, γιατί κανένας μεγάλος επενδυτής δεν διαθέτει, κατά κανόνα, το σύνολο των χρημάτων της επένδυσης που θα πραγματοποιήσει.
v Για το 2013 προβλέπεται η διάθεση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ €3,5δις Ευρώ ενώ ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα κονδύλια ύψους €18,5δις από νέο ΕΣΠΑ για την επόμενη προγραμματική περίοδο.
III. Διαρθρωτικές Αλλαγές
1. Απελευθέρωση αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με την 3η οδηγία για την ενέργεια της Ε.Ε.
2. Σύστημα Δημοσίων Συμβάσεων και Προμηθειών: Έτοιμο μέχρι το Μάρτιο. Μείωση Κόστους. Ενίσχυση Διαφάνειας.
3. Νέος νόμος για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις βασισμένος σε προτάσεις της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας
4. Μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο του “BusinessFriendlyGreece”, όπως μείωση περιορισμών για είσοδο στην αγορά
5. Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές:
a. Απλοποίηση των διαδικασιών (single window)
b. Αύξηση 6% των εξαγωγών μας το 2012 σε σχέση με 2011. Ύψος ρεκόρ €23,8δις
Και βεβαίως η μάχη των διαρθρωτικών αλλαγών είναι συνεχής διαδικασία. Προχωρούμε με αποφασιστικότητα, σε συνεργασία με:
v την Task Force for Greece της Ε. Επιτροπής,
v την Παγκόσμια Τράπεζα,
v τον ΟΟΣΑ.
IV. Προσέλκυση Επενδύσεων – Νέο Νομοσχέδιο
Το είπα και στην αρχή, ότι οι νέες θέσεις εργασίας είναι το μεγάλο ζητούμενο. Αλλά δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς εργοδότες, ούτε επιχειρήσεις χωρίς επιχειρηματίες. Η Κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά μετασχηματίζει την Ελλάδα από χώρα ‘red tape’, που παρενέβαλε γραφειοκρατικά εμπόδια στις επενδύσεις, σε χώρα ‘red carpet’– ασφαλές λιμάνι επενδύσεων
Με την κατάθεση στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις» κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και των επενδυτών απέναντι στη χώρα. Αυτή η προσπάθεια άλλωστε είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ανάταξη της εθνικής οικονομίας.
Στόχος του Νομοσχεδίου είναι να διατηρήσει τα θετικά στοιχεία του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και να θεραπεύσει τις αδυναμίες και δυσλειτουργίες του.
Στρατηγικές Επενδύσεις
1. Διευκολύνεται το σύστημα αδειοδότησης επενδυτικών σχεδίων καθώς συστήνεται η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, η οποία θα χειρίζεται συνολικά τις αιτήσεις Στρατηγικών Επενδύσεων.
2. Με την σύσταση της Γ.Δ.Σ.Ε. αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο σχετικά με την διαδικασία της αδειοδότησης καθώς αναλαμβάνει την ευθύνη να διαχειρίζεται τον επενδυτικό φάκελο ενώ η «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» στοχεύει με την αξιοποίηση του διεθνούς δικτύου που διαθέτει στην προσέλκυση όλο και περισσότερων επενδύσεων και την παροχή τεχνογνωσίας.
3. Με δεδομένη την οικονομική συγκυρία, καταργείται η υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής συμμετοχής και προωθείται η αύξηση της Διαχειριστικής Αμοιβής η οποία θα καταβάλλεται σε δύο στάδια και σε συνάρτηση με την εξέλιξη της επένδυσης.
4. Δίνεται επίσης έμφαση, στη δυνατότητα εισαγωγής φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη στρατηγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των περιορισμών του κοινοτικού δικαίου και της υφιστάμενης δημοσιονομικής συγκυρίας.
5. Για την άρση σημαντικών γραφειοκρατικών εμποδίων και με στόχο την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης, καταργείται η ανάγκη έκδοσης πολλαπλών αδειών και αντικαθίσταται με την έκδοση «πολυάδειας».
6. Διευκολύνονται οι επενδυτές τρίτων κρατών ως προς την παραμονή τους στην Ελλάδα με την παροχή διευρυμένων χρονικών ορίων παραμονής για τους εκπροσώπους των επενδυτικών φορέων και των συνεργατών τους. Παράλληλα παρέχεται δυνατότητα χορήγησης αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και σε μέλη οικογενειών τους, που προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 300.000 Ευρώ.
7. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων: Με το υφιστάμενο Σχέδιο Νόμου εισάγεται ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), που διέπουν τις Στρατηγικές Επενδύσεις επί ιδιωτικών ακινήτων αναφορικά με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την Παραχώρηση Αιγιαλού και Παραλίας και για τα οποία προβλέπεται αναλογική εφαρμογή των ΕΣΧΑΔΑ, του ν. 3894/2010, περί δημοσίων Ακινήτων. Χρήση των σχετικών πλαισίων μπορεί να γίνεται κατόπιν αιτήματος του επενδυτή.
o Επενδυτικός Νόμος: Ρευστότητα – Ταχύτητα – Διαφάνεια
Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται επίσης ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγονται σε επενδυτικούς νόμους. Στο πλαίσιο αυτό:
1. Εισάγονται διατάξεις που αναμένεται να ενισχύσουν τη ρευστότητα των επενδυτών, με την προκαταβολή έως και του συνολικού ποσού επιδότησης, κατά την έναρξη της επένδυσης, δια της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
2. Καταργείται ο χρονικός περιορισμός υποβολής επενδυτικών σχεδίων, κάθε Απρίλιο και Οκτώβριο και παρέχεται δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχεδίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
3. Με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, για τα Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια, το ύψος των οποίων καθιερώνεται στο όριο των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ, προβλέπεται νομοθετική κύρωση.
4. Παρέχεται επίσης νομοθετική εξουσιοδότηση, για ανάθεση ελέγχων επενδυτικών σχεδίων σε πιστοποιημένους φορείς, προς υποβοήθηση του έργου των αρμοδίων Υπηρεσιών και υπό την τελική έγκριση της Διοίκησης. Με την έκδοση υπουργικής απόφασης, θα καθορισθούν οι προϋποθέσεις και η διαδικασία πιστοποίησης των φορέων.
5. Συστήνεται αυτοτελές τμήμα επιθεώρησης ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγεται απευθείας στον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σκοπός της υπηρεσίας αυτής είναι ο διαρκής έλεγχος τήρησης των διαδικασιών που διέπουν τις επιχορηγήσεις επιχειρηματικών σχεδίων και η πάταξη παραβατικών συμπεριφορών. Το γραφείο θα έχει και συμβουλευτικό ρόλο, διότι μέσω των πορισμάτων θα εντοπίζεται κάθε δυσλειτουργία των εφαρμοζόμενων διαδικασιών.
V. Καταλύτες ανάπτυξης
Ως καταλύτες ανάπτυξης προωθούνται από την κυβέρνηση οι: Αποκρατικοποιήσεις καθώς εκτός από έσοδα θα φέρουν στη χώρα και τεχνογνωσία, Οι Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα ΣΔΙΤ ιδιαίτερα στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, η Επανέναρξη των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, τα 37 Περιφερειακά Αεροδρόμια και τα άλλα μεγάλα έργα όπως:
- Επεκτάσεις Μετρό
- Επέκταση του Δικτύου του Τραμ προς Πειραιά
- Λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Λαυρίου
- Επέκταση του Δικτύου του Προαστιακού
- Μετατροπή του σιδηροδρομικού δικτύου σε δίκτυο διπλής γραμμής
Αγαπητοί φίλοι,
Επιχείρησα να σας δώσω την εικόνα της σημερινής Ελλάδας. Μιας Ελλάδας που μετασχηματίζεται ταχύτατα. Γεγονός που αντανακλάται σε όλους τους τομείς. Και σε εκείνον της ενέργειας. Αλλά κυρίως αντανακλάται στο γεγονός ότι η Ελλάδα του σήμερα αφήνει πίσω της το Grexit. Και μπαίνει γοργά στο δρόμο της ανάπτυξης.
Σας ευχαριστώ!