Μηταράκης: Τίποτα πλέον δεν είναι εγκαταλελειμμένο στη Χίο – Αυτή είναι η μεγάλη ειδοποιός διαφορά αυτής της περιόδου
Στην εκπομπή «Χιώτικοι Ραδιοπαλμοί» του Ράδιο Αλήθεια μίλησε το μεσημέρι της Πέμπτης 25 Ιανουαρίου 2024 ο Βουλευτής Χίου, κ. Νότης Μηταράκης.
Ο κ. Μηταράκης μίλησε για το ζήτημα των Εργατικών Κατοικιών του Βαρβασίου και του Χαλκειούς, έπειτα και από την συνάντηση του ίδιου και αντιπροσωπείας τον κατοίκων με τον Διοικητή της ΔΥΠΑ, κ. Σπύρο Πρωτοψάλτη, καθώς και για τους 24 στόχους που έθεσε για το 2024.
Για το ζήτημα των Εργατικών Κατοικιών
«Αυτές οι εργατικές κατοικίες κατασκευάστηκαν, όπως ξέρετε, την δεκαετία του 1970. Κατασκευαστής ήταν ο Δήμος Χίου, που είχε αναλάβει τότε την ευθύνη της κατασκευής και οι οποίες έγιναν από την Πρόνοια. Αυτήν την στιγμή, αυτές οι πολυκατοικίες, για να είμαστε ειλικρινείς, και νομίζω ότι το καταλαβαίνουν και οι κάτοικοι, είναι ιδιωτική περιουσία. Το Δημόσιο έχει παραχωρήσει αυτά τα διαμερίσματα στους κατοίκους. Δεν έχει πλέον σχέση το Δημόσιο με αυτά. Όμως με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, τότε η Ελπίδα Τσουρή – γιατί είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε τους ανθρώπους που στο παρελθόν δουλέψανε για το νησί – πήρε μία πρωτοβουλία, η οποία δεν πέτυχε, όχι λόγω ευθύνης της κυρίας Τσουρή, αλλά γιατί οι κάτοικοι τότε δεν δέχθηκαν ομόφωνα αυτή την συμφωνία. Άρα το κρίσιμο αυτήν την στιγμή στην προσπάθεια να επανενεργοποιήσουμε ένα συνδυασμό απαλλοτρίωσης ουσιαστικά, δηλαδή αποζημίωσης των κατοίκων, με αντάλλαγμα βέβαια τα δικαιώματα, και κάποιας επιδότησης ενοικίου για 3 χρόνια, είναι να το δεχτούν οι κάτοικοι. Γιατί εάν από τα 120 διαμερίσματα δεν το δεχτούν όλοι, δεν μπορεί το δημόσιο να επιβάλλει στους υπόλοιπους να τους πάρει την περιουσία», τόνισε ο κ. Μηταράκης
Επίσης ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε ότι «αυτή η ανταλλαγή πρέπει να είναι ομόφωνη. Αυτό λοιπόν είναι το δύσκολο αυτήν την στιγμή, και είναι κάτι το οποίο αντιλαμβάνεται και η αντιπροσωπεία των κατοίκων που ήταν εχθές, ο Μιχάλης ο Τσακός και οι υπόλοιποι κάτοικοι. Πρέπει να υπάρξει αυτή η ομοφωνία. Αν υπάρξει αυτή η ομοφωνία πρέπει μετά να προχωρήσουμε σε νέα νομοθετική ρύθμιση αναβίωσης της παλιάς διάταξης και βέβαια πρέπει να βρούμε τα κονδύλια, που υπάρχει μία αισιοδοξία ότι θα μπορέσουμε να τα βρούμε. Εγώ θα συναντηθώ σήμερα ανεπίσημα και με τις συναρμόδιες υπουργούς, την Υπουργό Εργασίας και την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, την κυρία Μιχαηλίδου και την κυρία Ζαχαράκη και θα τους αναφέρω το θέμα. Για να γίνει απαλλοτρίωση πρέπει να υφίστανται λόγοι δημοσίου συμφέροντος. Αυτό είναι ιδιωτική περιουσία. Αυτό ισχύει για μία πολυκατοικία στην Απλωταριά, για μία πολυκατοικία στη Ροδοκανάκη, για μία πολυκατοικία στην Ελευθερίου Βενιζέλου. Όταν υπάρχει μία πολυκατοικία που ανήκει σε κάποιους ιδιώτες, δεν είναι ευθύνη του δημοσίου να αποζημιώσει τον όποιο ιδιώτη, του οποίου το σπίτι του πλέον πάλιωσε. Και το πρόβλημα σε αυτές τις κατοικίες είναι ότι κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ’70, όπως σας είπα και έχουν περάσει από τότε έξι δεκαετίες. Οι πολυκατοικίες αυτές δεν ξέρω αν κατασκευάστηκαν σωστά ή λάθος – είναι δύσκολο να πει κανείς – αλλά κατασκευάστηκαν με πολεοδομικούς κανονισμούς που ίσχυαν τότε. Σήμερα η πολεοδομικοί κανονισμοί για την στατικότητα των κτιρίων είναι πιο αυστηροί. Ο αντισεισμικός κώδικας, που η χώρα μας εφαρμόζει είναι απαιτητικός. Προφανώς οι πολύ παλιές κατασκευές δεν ανταποκρίνονται σε αυτό. Δημόσιο συμφέρον θα ήταν, παραδείγματος χάρη, αν εκεί γινόταν χαριτολογώντας ένας διάδρομος αεροδρομίου. Αλλά δημόσιο συμφέρον σε ιδιωτική περιουσία για λόγους στατικότητας προφανώς δεν υπάρχει».
«Κοιτάξτε, αν αυτός ο χώρος παραχωρηθεί στη ΔΥΠΑ είναι περιουσία της ΔΥΠΑ. Προφανώς, η βέλτιστη λύση, όπως συζητήσαμε λίγο προς το τέλος της συζήτησης, είναι να επανατασκευαστούν νέες κοινωνικές κατοικίες με τα ισχύοντα προγράμματα του Υπουργείου, με τις νέες χρηματοδοτήσεις που δίνει η Κυβέρνηση για την εξεύρεση στέγης, παραδείγματος χάρη, για τους νέους. Προγράμματα που υπάρχουν. Θα μπορούσαν να κατασκευαστούν νέα κτίρια. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό απαιτεί διαγωνισμό, απαιτεί χρόνο, αλλά είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει. Τώρα είναι να δούμε τι θα κάνουν αυτές οι οικογένειες που έχουν μείνει. Ελπίζω να μην υπάρξουν πάλι διαφωνίες, όπως πριν 23 χρόνια και να καταλήξουμε σε μία λύση που γίνεται αποδεκτή. Αν δεν γίνει αποδεκτή αυτή η λύση, υπάρχει περίπτωση η αστυνομία να σφραγίσει αυτές τις πολυκατοικίες, οι άνθρωποι ουσιαστικά να μην έχουν πρόσβαση στην περιουσία τους, και να μην πάρουν και αποζημίωση. Άρα φαντάζομαι ότι θα επικρατήσει η λογική», σημείωσε ο Βουλευτής Χίου με την Νέα Δημοκρατία.
Για τις εργατικές κατοικίες Χαλκειούς
Αναφορικά με το ζήτημα των εργατικών κατοικιών, ο κ. Μηταράκης σημείωσε πως «το κοιτάμε νομικά, το κοιτάει το γραφείο μου, το κοιτάμε με τη ΔΥΠΑ. Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ πάνω σε αυτό όταν ολοκληρώσουμε κάποιες διαδικασίες που κάνουμε. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα καθυστερήσουμε. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο εκκρεμεί εδώ και δεκαετίες. Πιστεύω ότι θα το αντιμετωπίσουμε.»
Για τους 24 στόχους του 2024
Απαντώντας σε ερώτηση της δημοσιογράφου, κυρία Χριστίνας Ψυλλή, επεσήμανε ότι η πρώτη συνάντηση των Αιρετών της Χίου είναι κάτι θετικό, ενώ συμπλήρωσε ότι «υπάρχουν έργα στα οποία υπάρχει συναρμοδιότητα και η συνεργασία πάντα είναι θετική. Εγώ χάρηκα που ο κ. Μιχαηλίδης εχθές ήρθε στη συνάντηση με τη ΔΥΠΑ. Εγώ πιστεύω στη συνεργασία ως βασική αρχή. Ο λόγος που ήθελα να δημοσιοποιήσω τους 24 στόχους είναι για να υπάρχει μία διαφάνεια στη σχέση του Βουλευτή με τους πολίτες, δηλαδή να ξέρει ο πολίτης τι είναι αυτό με το οποίο ασχολείται ο Βουλευτής του, και όταν τελειώσει ο χρόνος να τον κρίνει. Να κρίνει το αποτέλεσμα της Κυβέρνησης σε συγκεκριμένους στόχους, ώστε να μην είναι η πολιτική μία γενικολογία, αλλά να βάλουμε στόχους συγκεκριμένους. Πολλά έργα από αυτά αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Η προσπάθεια η δικιά μου – δεν δημοσιοποιώ και πάρα πολλές συναντήσεις που κάνω με Υπουργεία. Παραδείγματος χάρη, πρόσφατα ήμουν στον Γενικό Γραμματέα Υποδομών για το Κόρης Γεφύρι, πρόσφατα είδα τους εργολάβους για το Δικαστικό Μέγαρο. Συστηματικά βλέπω κόσμο στην Αθήνα. Παρακολουθώ κάθε εβδομάδα με τους συνεργάτες μου όποιο εμπόδιο προκύψει, και δυστυχώς λυπάμαι που το λέω, διαρκώς προκύπτουν προβλήματα σε πολλά έργα. Στόχος μας είναι να τα λύνουμε και να ολοκληρώνουμε πράγματα. Και το πρώτο πράγμα που θα ολοκληρωθεί από τους μεγάλους στόχους μέσα στο 2024 είναι το νέο κτίριο του Αεροδρομίου, που θα λειτουργεί πλήρως. Αυτός είναι ένας από τους στόχους του 2024 και ξεκίνησα και με αυτόν, γιατί είναι σημαντικό για τον τουρισμό μας.»
Αναφορικά με το έργο του Τελωνείου, ο κ. Μηταράκης σημείωσε ότι «αυτό πλέον έχει ανατεθεί από την Δημοτική Αρχή στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Νομίζω ότι έχει προχωρήσει η διαδικασία. Υπάρχει χρηματοδότηση και θεωρώ ότι αυτό θα ξεκινήσει μέσα στο 2024. Δεν μπορώ να δεσμευτώ για μήνα, αλλά ένας από τους 24 στόχους είναι αυτό το έργο να ξεκινήσει. Σας θυμίζω ότι πάνω 90% των αφίξεων τουριστών εξωτερικού στη Χίο είναι από το Λιμάνι και όχι από το αεροδρόμιο. Δηλαδή βραχυπρόθεσμα για την ενίσχυση του τουρισμού, πιο σημαντική είναι η απελευθέρωση της Visa που κατάφερε η Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τους Τούρκους υπηκόους στα νησιά μας και η αναβάθμιση της πύλης εισόδου στο Λιμάνι. Το Αεροδρόμιο είναι μακροπρόθεσμο εργαλείο για την τουριστική ανάπτυξη. Η Visa θα εφαρμοστεί από το 2024, άνοιξη – καλοκαίρι.»
«Προφανώς, κάποιοι στόχοι τρέχουν πιο γρήγορα και κάποιοι τρέχουν πιο αργά. Αλλά νομίζω, ότι πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι εδώ πέρα στο τι κάνει ο καθένας, Ο Βουλευτής δεν είναι κατασκευαστής, δεν είναι αυτός ο άνθρωπος που χτίζει ο ίδιος. Η Κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε κάποια βήματα που είναι οι τεχνικές μελέτες, οι αδειοδοτήσεις, η χρηματοδότηση, οι διαγωνισμοί, η επιλογή εργολάβου μέσω διαγωνισμών, οι σωστές πληρωμές, οι γρήγορες αναθεωρήσεις. Το δημόσιο σε αυτά τα έργα κάνει την αποστολή του. Τώρα, το ότι έχουμε κάποια εργοτάξια τα οποία είναι προβληματικά – που υπάρχουν – αυτό δεν σημαίνει ότι η Κυβέρνηση έχει κάνει κάτι λάθος σε συγκεκριμένη περίπτωση», συμπλήρωσε ο κ. Μηταράκης.
Τέλος, ο κ. Μηταράκης τόνισε μία αξιοσημείωτη παρατήρηση λέγοντας ότι «Ξέρετε, προχθές έκανα το εξής. Είχα μπει στο computer και έβαλα στο Google «μελέτες αεροδρομίου Χίου» και μου βγήκε μία παλιά τεχνική εταιρεία στην καταγραφή, η οποία έλεγε με περηφάνεια ότι το 1987 ολοκληρώθηκε η μελέτη του Αεροδρομίου Χίου. Και λέω είμαστε 2024 και τώρα υλοποιείται. Και η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχει έργο της Χίου από αυτά που είχαμε βάλει στο στόχο, που δεν είναι σε υλοποίηση. Δεν υπάρχει έργο που δεν προχωράει. Κάποια προχωράνε πιο αργά από ότι ήθελα – ναι, αυτό το λέω – αλλά δεν υπάρχει έργο εγκαταλελειμμένο που περιμένουμε. Όσον αφορά στο Δικαστικό Μέγαρο, ναι, πάει αργά, αλλά σας θυμίζω ότι τα 5 χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπήρχε εργολάβος. Και δυστυχώς, υπάρχουν προβλήματα στην υλοποίηση έργων. Αυτό δεν είναι κάτι που δεν το ξέρουμε. Και δεν είναι κάτι που πρέπει να μας κάνει χαρούμενους. Αλλά η δικιά μου προσπάθεια είναι όπου υπάρχουν δυσκολίες, να καταβάλω καθημερινά προσπάθεια, ώστε οι δυσκολίες αντί να μας καθυστερήσουν χρόνο Χ να μας καθυστερήσουν Χ/10. Αυτή είναι η δική μου προσπάθεια. Κοιτάξτε, αν δει κανείς ότι όλα αυτά τα έργα – είχε γραφτεί και ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στην Αλήθεια ότι τα συζητάμε 50 χρόνια και τώρα όλα είναι σε φάση υλοποίησης – είμαι απολύτως ικανοποιημένος. Το ότι θα ήθελα να πάνε κάποια πράγματα πολύ πιο γρήγορα – προφανώς. Αλλά τίποτα πλέον δεν είναι εγκαταλελειμμένο στη Χίο. Αυτή είναι η μεγάλη ειδοποιός διαφορά αυτής της περιόδου από προηγούμενες δεκαετίες.»