Μηταράκης: Η Κυβέρνηση δεν φοβάται να νομοθετήσει όταν υπάρχουν δυσλειτουργίες στην αγορά
Στο ραδιοφωνικό σταθμό «Πρώτο Πρόγραμμα» φιλοξενήθηκε ο βουλευτής ΝΔ Χίου, κ. Νότης Μηταράκης, μιλώντας για τον προϋπολογισμό αλλά και γενικότερα για την οικονομική πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση.
Αναφερόμενος στην οικονομική κυβερνητική πολιτική, ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε πως «η Κυβέρνηση πάντα όταν υπάρχουν δυσλειτουργίες στην αγορά δεν φοβάται να νομοθετήσει, αλλά να νομοθετήσει με έναν τρόπο, όπου το όφελος θα κατευθυνθεί κατευθείαν στα νοικοκυριά, στους καταναλωτές, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
Σχετικά με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Μηταράκης σχολίασε πως «το ΠΑΣΟΚ ήρθε αρχικά με μία πρόταση για μία έκτακτη φορολόγηση των τραπεζικών κερδών, που σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς, θα είχε μία πολύ μικρή θετική επίπτωση στα δημόσια οικονομικά, στο σύνολο των εθνικών φορολογικών εσόδων, αλλά την ίδια στιγμή θα είχε μία δυσανάλογα αρνητική επίπτωση στην εικόνα της χώρας ως επενδυτικός προορισμός. Σας θυμίζω ότι όλες οι Κυβερνήσεις, ανεξαρτήτως ιδεολογίας πάντα στηρίζουν τον λόγο τους στην ανάγκη ύπαρξης ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου».
«Η Κυβέρνηση λοιπόν δεν θεωρεί ότι τέτοιες λύσεις θα συνέβαλαν, ούτε στη διευκόλυνση των καταναλωτών, αλλά ούτε και στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, που αποτελεί διαχρονικά με επιτυχία πλέον στόχο της χώρας μας. Αλλά αντίθετα, θα έρθει μεθαύριο ο Πρωθυπουργός, με μία στοχευμένη δέσμη μέτρων, που θα αντιμετωπίζουν αυτές τις δυσλειτουργίες που ανέφερα πριν στη ρίζα τους.», συμπλήρωσε ο κ. Μηταράκης.
Για τους φόρους
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τους φόρους και τη φορολογική πολιτική, ο κ. Μηταράκης διευκρίνισε πως «το ερώτημα είναι ως χώρα, τι φορολογική πολιτική θέλουμε να έχουμε. Η αριστερά μιλάει για πολύ υψηλούς φόρους στις επιχειρήσεις διαχρονικά. Αυτό που έχει συμβεί στη χώρα μας είναι ότι με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών στο 22% για τις επιχειρήσεις και στο 5% για τα μερίσματα, έχουμε υπερδιπλασιάσει τα έσοδα που μπαίνουν στα κρατικά ταμεία από το 2019 έως σήμερα. Το πιο σημαντικό, εκεί που η χώρα μας το 2019 είχε 11% επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ, αυτό φτάνει φέτος, το 2025 με τον προϋπολογισμό στο 17,5%, πολύ κοντά στο 20,8% που είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή τη στιγμή, 500.000 συμπολίτες μας περισσότεροι από το 2019, σήμερα δουλεύουν σε θέσεις πλήρους απασχόλησης.»
«Άρα, η φιλοεπενδυτική πολιτική της Κυβέρνησης, αυτή είναι που διαχέεται στην κοινωνία και μας έχει επιτρέψει σε μία πενταετία να αυξήσουμε τις δαπάνες για την υγεία κατά 74% και για την εθνική άμυνα κατά 73%. Άρα η φορολογική πολιτική που εφαρμόζουμε δουλεύει ήδη, συμβάλλουμε στην οικονομία. Επίσης μας βοήθησε και κάτι άλλο πολύ σημαντικό – το είπα και στην ομιλία μου – από εκεί που είχαμε 67% έμμεσους φόρους στο σύνολο των φόρων, αυτό πέφτει στο 62%, οδεύοντας προς μία ισορροπία έμμεσων και άμεσων φόρων που πρέπει να είναι και ένας στόχος», τόνισε ο κ. Μηταράκης.
Ενώ συμπλήρωσε, απευθυνόμενος στον δημοσιογράφο, πως «πρέπει να δείτε και το ποσοστό της ιδιωτικής κατανάλωσης που έχουμε στη χώρα μας, ως ποσοστό του ΑΕΠ που είναι υψηλό. Η χώρα μας γενικότερα είχε πάντα έναν υψηλό δείκτη ιδιωτικής κατανάλωσης που προφανώς επηρεάζει τα έσοδα από τους έμμεσους φόρους. Όταν καταναλώνεις περισσότερο, είσαι αντικείμενο περισσότερο έμμεσης φορολογίας.»
Για τις τραπεζικές παρεμβάσεις
Αναφορικά με τις τραπεζικές παρεμβάσεις και ειδικότερα το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ο κ. Μηταράκης τόνισε πως «αλλάζει σε μεγάλο βαθμό, και θα αλλάξει ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια, το διεθνές πλαίσιο. Δηλαδή πλέον βλέπουμε με την εξέλιξη του Thinktech, της εφαρμογής της τεχνολογίας στην τραπεζική, ευρωπαϊκές τράπεζες να μπαίνουν πλέον στην τραπεζική αγορά. Υπάρχουν πολλοί Έλληνες παραδείγματος χάρη, που χρησιμοποιούν κάρτες, οι οποίες έχουν εκδοθεί από τράπεζες που είναι καθόλα ηλεκτρονικές στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό προσελκύει και καταθέσεις. Άρα, ο ανταγωνισμός στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ πιο δύσκολος από ότι ήταν πριν την τεχνολογία, και προφανώς πριν το ευρώ. Άρα, θα υπάρξουν καλύτερες δυνάμεις της αγοράς, και με τη δημιουργία και του πέμπτου τραπεζικού πόλου, που θα επηρεάσουν τον ανταγωνισμό. Αλλά όπως είπα και πριν, όταν δεν δουλεύει όλο αυτό έρχεται η Κυβέρνηση και νομοθετεί. Με το iris που είναι ένα σύστημα που στηρίζεται από την Κυβέρνηση, έχει μεταφορές χωρίς κόστος. Όταν υπάρχουν υπερβολές της αγοράς, σε κάποιο βαθμό χρειάζεται προφανώς παρέμβαση του κράτους, σε μεγάλο βαθμό όμως και η αγορά επανισορροπεί. Η κατεύθυνση είναι να γίνει το iris ένα πιο διευρυμένο σύστημα πληρωμών».
Για τις επενδύσεις
Προβλέπουμε αύξηση 8,4% για να φτάσεις στο 17,5% του ΑΕΠ, να είναι οι επενδύσεις, που είναι πλέον πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, κλείνοντας αυτό που ονομάζαμε τόσα χρόνια διαθρωτικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, το επενδυτικό κενό. Κλείνουμε αυτό το επενδυτικό κενό, μεταξύ Ελλάδος και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι χαμηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης σε άλλες χώρες της Ευρώπης και τα αυξημένα επιτόκια προφανώς επηρεάζουν τις μεγάλες διεθνείς άμεσες επενδύσεις, οι οποίες στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τραπεζικό δανεισμό. Η Ελλάδα χρησιμοποιεί χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως παραδείγματος χάρη, το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο προσφέρει μία μεγάλη ρευστότητα στην ελληνική οικονομία για να καλύψει αυτό το κυκλικό των διεθνών επενδύσεων. Η ουσία πάντως είναι ότι συνολικά οι επενδύσεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται με ρυθμό πολύ μεγαλύτερο από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ζήσαμε μία περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας την τελευταία πενταετία, ειδικά με την πανδημία, μετά με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή μας, με τον κύκλο των επιτοκίων που έφτασε στο μέγιστο. Ευτυχώς, βλέπουμε σιγά σιγά την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να μειώνει επιτόκια. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα δύσκολο πλαίσιο, αλλά η χώρα μας κατάφερε να το περάσει με αρκετά μεγάλη επιτυχία.
Αύξηση εξαγωγών και μείωση εισαγωγών και το έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών
Είδαμε στο πρώτο οχτάμηνο του 2024 πράγματι το έλλειμμα να αυξάνεται κατά περίπου 1 δις ευρώ. Αυτό οφείλεται κυρίως σε δύο πράγματα. Πρώτον στη μείωση 2,4% της αξίας των εξαγωγών αγαθών, που δημιουργείται σε μεγάλο βαθμό από την πτώση των τιμών των καυσίμων. Σας θυμίζω, ότι τα καύσιμα είναι βασικό εξαγωγικό προϊόν της χώρας μας, λόγω των διυλιστηρίων. Και η αύξηση των εισαγωγών 1,9% οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των εισαγωγών βιομηχανικών αγαθών και εξοπλισμού. Δηλαδή, λόγω της αύξησης των βιομηχανικών επενδύσεων και της παραγωγής και σε λιγότερο βαθμό σε κανονικά αγαθά, και την ίδια στιγμή, το ισοζύγιο υπηρεσιών, που η χώρα μας ξέρετε, ως προς τον τουρισμό και τις μεταφορές εμφανίζει μεγαλύτερο πλεόνασμα 16 δις ευρώ στο οχτάμηνο, αυξημένο κατά μισό δις ευρώ σε σχέση με το 2023.
Για τον τουρισμό
Είναι ένα βασικό ελληνικό εξαγωγικό προϊόν, απλώς αυτό το προϊόν δεν είναι σε κουτί, είναι στη μορφή υπηρεσιών, η οποία δημιουργεί εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, δημιουργεί μία ανάπτυξη σε πολλές περιοχές της Ελλάδος – δεν είναι συγκεντρωμένο. Βέβαια, ο τουρισμός, αυτό που είναι ιδιαίτερα θετικό στη χώρα μας, και επεκτείνεται χρονικά, δεν είναι πλέον ο τουρισμός του Ιουλίου και του Αυγούστου μόνο. Είναι πολύ μεγαλύτερη η περίοδος.
Είδαμε, για παράδειγμα, στο Βόρειο Αιγαίο, ένα μέρος που ουδέποτε είχε τουριστική ανάπτυξη, και πεντάστερο ξενοδοχείο να εγκαινιάζεται φέτος και χιλιάδες αφίξεις από το εξωτερικό, πολύ μεγάλη αύξηση
Είδαμε στη Χίο αυτό δείχνει ότι διαχέεται η τουριστική ανάπτυξη, πολύ μεγάλη αύξηση στα εστιατόρια, στα ξενοδοχεία, και ότι διαχέεται η τουριστική ανάπτυξη και σε περιοχές της Ελλάδος που προ δεκαετίας δεν θεωρούνταν προορισμοί.
Για το στεγαστικό
Πιστεύω ότι υπάρχει ένα διαρθρωτικό πρόβλημα στην ελληνική αγορά στα ακίνητα. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν μεγάλες κατασκευές ακινήτων, και ίσως σε μεγάλο βαθμό φταίει και ο οικοδομικός κανονισμός, που χθες απασχόλησε και το Συμβούλιο Επικρατείας. Αν με ρωτήσετε, εάν αυτή τη στιγμή στην Αθήνα υπάρχουν εταιρείες που χτίζουν τώρα, καθώς μιλάμε, χίλια – χίλια πεντακόσια διαμερίσματα, δεν υπάρχουν. Δηλαδή, η προσθήκη νέων διαμερισμάτων στην Αθήνα είναι πολύ χαμηλή. Χρειάζεται να υπάρξει αύξηση της προσφοράς κατοικιών. Από εκεί και πέρα, η Κυβέρνηση, όπως τα 3 δις ευρώ που δίνουμε στα προγράμματα «Σπίτι μου», «Σπίτι μου 2», είναι από τις μεγαλύτερες δημοσιονομικές στήριξης που έχουν γίνει ποτέ σε στεγαστικά προγράμματα. Και υπάρχουν και μικρότερα προγράμματα, όπως για την ανακαίνιση, για την ενεργειακή αναβάθμιση, κίνητρα μετατροπής βραχυχρόνιας σε μακροχρόνιας μίσθωσης, η αυστηροποίηση της Golden Visa. σταματάμε το ΦΠΑ για τις οικοδομές και φέτος. Έχουμε λάβει πάρα πολλά μέτρα για να στηρίξουμε τα νοικοκυριά στην εύρεση νέας κατοικίας. Από εκεί και πέρα όμως υπάρχει ένα δομικό ζήτημα το οποίο η αγορά δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει.