Μηταράκης: Κρίσιμο ζητούμενο η συνεργασία για το καλό του τόπου μας – Όλα τα ζητήματα που τέθηκαν στη σύσκεψη Ι. Παππά – Κ. Μουτζούρη
Τα έργα και οι θέσεις που τέθηκαν από τον Μηταράκη στη σύσκεψη Παππά – Μουτζούρη
Στη Λέσβο μετέβη ο Βουλευτής Χίου, κ. Νότης Μηταράκης, όπου συμμετείχε στη σύσκεψη που έλαβε χώρα στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Παππά.
Λίγο νωρίτερα, ο κ. Μηταράκης επισκέφθηκε μαζί με τον κ. Παππά και τον Αντιπρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων και Βουλευτή Λέσβου, κ. Χαράλαμπο Αθανασίου τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή ΠΑΘ ΛΣ 090 ΓΑΥΔΟΣ και ΠΠΛΣ 920 Υποκελευστής Α’ ΛΣ ΜΟΥΡΜΟΥΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, όπου ευχαρίστησε τους άνδρες και τις γυναίκες του Σώματος για την προσφορά τους και το έργο που επιτελούν για την προστασία των θαλασσίων συνόρων μας.
Κατά την παρέμβασή του, ο κ. Μηταράκης έθεσε στο τραπέζι της συζήτησης ζητήματα που αφορούν στο νησί της Χίου. Συγκεκριμένα, ο κ. Μηταράκης αναφέρθηκε στο θέμα της Visa για Τούρκους υπηκόους, στο έργο του Τελωνείου Χίου, στο ζήτημα της ύδρευσης, στον Χωροταξικό Σχεδιασμό, στο ΦΠΑ για τα μικρά νησιά, στην εκτέλεση των έργων υποδομής στη Χίο, στις Πύλες Σένγκεν Οινουσσών, Ψαρών και Μεστών, στη Σχολή Σωστικών Μέσων, στην ΑΕΝ Χίου και Οινουσσών, καθώς και στο Μεταναστευτικό.
Ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε κατά την παρέμβασή του ότι «είναι ιδιαίτερα σημαντική η συζήτηση που γίνεται σήμερα, γιατί είναι προφανές ότι σχεδόν σε όλα τα ζητήματα τα οποία αφορούν στον κοινό μας τόπο, που είναι η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική συνοχή, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των νησιών μας, υπάρχουν συναρμοδιότητες. Και αυτό σημαίνει ότι κρίσιμο ζητούμενο είναι η συνεργασία, και νομίζω ότι αυτή είναι η κοινή επιδίωξη όλων των παρευρισκόμενων εδώ πέρα.»
Κεντρικά θέματα της σύσκεψης αποτέλεσαν οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες ανάπτυξης των νησιών της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, καθώς και τα έργα τα οποία υλοποιούν ή σχεδιάζουν να υλοποιήσουν τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όσο και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου γύρω από τους στρατηγικούς άξονες των λιμενικών υποδομών, της ακτοπλοΐας, της νησιωτικής πολιτικής, της ναυτικής εκπαίδευσης, των γαλάζιων επαγγελμάτων, της ψηφιακής διακυβέρνησης, της ενίσχυση του πολιτισμού και του αθλητισμού, καθώς και των έργων των αφαλατώσεων.
Ακολουθεί ολόκληρη η παρέμβαση του κ. Μηταράκη:
«Ιδιαίτερα σημαντική η συζήτηση που γίνεται σήμερα, γιατί είναι προφανές – και όσοι ασχολούμαστε είτε με τη Βουλή, είτε ως μέλη της Κυβέρνησης, είτε με την αυτοδιοίκηση Α΄και Β’ Βαθμού είναι ότι σχεδόν σε όλα τα ζητήματα τα οποία αφορούν στον κοινό μας τόπο, που είναι η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική συνοχή, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των νησιών μας, υπάρχουν συναρμοδιότητες. Και αυτό σημαίνει ότι κρίσιμο ζητούμενο είναι η συνεργασία, και νομίζω ότι αυτή είναι η κοινή επιδίωξη όλων των παρευρισκόμενων εδώ πέρα.
Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου κάνουν μία μεγάλη προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης, επηρεασμένα από αρνητικά τα προηγούμενα χρόνια από τους εξωγενείς παράγοντες.
Ήθελα να ξεκινήσω χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης από 30 Μαρτίου να μπορούμε να δεχόμαστε επισκέπτες από την γείτονα με θεώρηση στο Λιμάνι. Είναι μία ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη, στο οποίο το Υπουργείο Ναυτιλίας παίζει ένα βασικό ρόλο. Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να λειτουργήσουν οι υποδομές ώστε οι επισκέπτες που θα ξεκινήσουν να έρχονται να έχουν μία καλή εμπειρία, γρήγορης απόκτησης της θεώρησης, ώστε να εκμεταλλευτούμε αυτή τη μεγάλη βελτίωση, που μπορεί να επηρεάσει την τουριστική αγορά από το 2024.
Αποτέλεσμα της τουριστικής ανάπτυξης και για να μπορέσουμε να έχουμε τουριστική ανάπτυξη υπάρχουν δύο μεγάλα ζητούμενα. Μιλάω για τη Χίο, φαντάζομαι το ίδιο ζητούμενο μπορεί να υπάρχει και στα άλλα νησιά.
Το πρώτο είναι το θέμα της αντιμετώπισης της ύδρευσης – και εδώ αυτό που είναι κρίσιμο και συζητάμε σε τοπικό επίπεδο στη Χίο είναι ότι πρέπει να υπάρχουν επιπλέον ολοκληρωμένα masterplans, ώστε να ξέρουμε ότι αν το 2030 θέλουμε να έχουμε επαρκείς ποσότητες νερού και επαρκή ποιότητα νερού και στα σημεία που προσδοκούμε ανάπτυξη, ποιο είναι το συνολικό έργο που πρέπει να γίνει. Και ενώ αυτό ακούγεται μία πολύ απλοϊκή και εμφανής ερώτηση, η πραγματικότητα είναι ότι σε πολλά μέρη – και η Χίος είναι ένα από αυτά – δεν έχουμε απάντηση. Δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα οχτώ έργα με συνολικό προϋπολογισμό «χ» εκατομμύρια θα δώσει πόσιμο νερό στις ποσότητες που θέλουμε, στις περιοχές που θέλουμε.
Το δεύτερο ιδιαίτερα κρίσιμο ζητούμενο, το οποίο είναι σε εξέλιξη, και αυτό αφορά πάρα πολύ τις τοπικές κοινωνίες κ. Περιφερειάρχα, είναι το θέμα των νέων Χωροταξικών. Προχωράνε νέα Χωροταξικά σε πολλούς Δήμους, η Χίος, τα Ψαρά και οι Οινούσσες είναι στο πρώτο κύμα των νέων Χωροταξικών, και είναι μεγάλη ευκαιρία για τα επόμενα τριάντα χρόνια να αποφασίσουμε τι τύπο ανάπτυξης θέλουμε και πού την θέλουμε. Και εδώ είναι πάρα πολύ κρίσιμη και η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.
Να σημειώσω ένα ζήτημα που αφορά στα νησιά μας. Μεγάλη επιτυχία της Κυβέρνησης η κατοχύρωση του Νησιωτικού ΦΠΑ σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο. Η Κυβέρνηση κατάφερε επίσης στη διαπραγμάτευση του νέου κανονισμού ΦΠΑ της Ευρωπαϊκής Ένωσης να θεσμοθετήσει για πρώτη φορά αυτό που άτυπα είχε η Ελλάδα, με εξαίρεση το Αιγαίο. Και από 1η Ιανουαρίου του 2025 να δικαιούμαστε πλέον νομικά την επαναφορά του Νησιωτικού ΦΠΑ και σε άλλα μέρη.
Νομίζω κ. Υπουργέ ότι κατά προτεραιότητα – αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε τα άλλα μέρη – πρέπει να δούμε τα πολύ μικρά νησιά, τα οποία υπάρχουν στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και είναι κρίσιμο και για τους κατοίκους και για λίγους τουρίστες που επισκέπτονται αυτά τα νησιά να υπάρχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα.
Από εκεί και πέρα, θέλω να σας πω ότι είναι πάρα πολύ σημαντική η ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών. Στη Χίο ξεκινάμε το νέο Τελωνείο στο λιμάνι της Χίου, που είναι η Πύλη Σένγκεν και το οποίο έχει ήδη χρηματοδοτηθεί και ευελπιστούμε να ξεκινήσει το 2025. Αντιλαμβάνομαι αντίστοιχα έργα είναι κρίσιμα και σε άλλα νησιά του Βορείου Αιγαίου για την τουριστική ανάπτυξη. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν έργα υποδομής τα οποία γίνονται σε κάθε περιοχή.
Να σημειώσω εκ κατακλείδι τρία θέματα που αφορούν στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι το θέμα των υδατοδρομίων. Υπάρχουν ακόμα δυστυχώς δυσκολίες στη νομοθεσία που αφορούν στην έλλειψη masterplan στα λιμάνια και την έλλειψη κάποιων ειδικών μηχανημάτων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας που εμποδίζουν και καθυστερούν την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Για κάποια νησιά είναι η μόνη πύλη εισόδου. Νομίζω κ. Υπουργέ πρέπει να το δείτε νομοθετικά, ώστε να αντιμετωπιστούν οι όποιες αγκυλώσεις υπάρχουν. Από εκεί και πέρα, να πω ότι έχουμε ακόμα εκκρεμότητα με την Πύλη Σένγκεν σε Οινούσσες, Ψαρά και Μεστά, το οποίο είναι ένας στόχος αυτής της τετραετίας, να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τις σχετικές αδειοδοτικές διαδικασίες.
Έχουμε ακόμα μία εκκρεμότητα κ. Περιφερειάρχα και είναι πολύ σημαντική η πρόθεσή σας να βοηθήσετε, έχει εκτιμηθεί πάρα πολύ από τους κατοίκους για τη Σχολή Σωστικών των Οινουσσών, αλλά ακόμα το τελικό έργο δεν έχει ενταχθεί σε κάποιον προϋπολογισμό
Οι μεγάλες επιτυχίες που έχει καταφέρει το Λιμενικό στην προστασία των τοπικών κοινωνιών από τις ακραίες επιπτώσεις του μεταναστευτικού, ιδιαίτερα σημαντικό να συνεχίσει, όπως είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εκμεταλλευτούν οι Δήμοι τα πενήντα εκατομμύρια που κάθε χρόνο δίνει το Υπουργείο Μετανάστευσης είτε στο Ταμείο Αποζημιώσεων και στο Ταμείο Αλληλεγγύης έχει διαθέσιμα αυτά ακριβώς τα μικρά έργα. Και οι Δήμοι του Βορείου Αιγαίου έχουν εκμεταλλευτεί αυτό το εργαλείο.
Πάρα πολύ σημαντικό, καθώς δείχνει την πρόθεση όλων των συμμετεχόντων να δουλέψουμε μαζί μέχρι το τέλος των τρεχουσών θητειών μας και να κάνουμε το καλύτερο για τους κατοίκους των νησιών μας.»