Η Ελλάδα το πρώτο δεκάμηνο του 2012 έχει ελάχιστη απόκλιση στο στόχο των εσόδων και έχει υπέρβαση θετική κατά 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ στο έλλειμμα
Ακολουθεί η πρωτολογία του Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη:
“Κυρία Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχήν το ποσό των 3,7 δισεκατομμυρίων δεν είναι πρόβλεψη εσόδων του Προϋπολογισμού, αλλά υποχρέωση υποβολής αιτημάτων είσπραξης από τα διαρθρωτικά ταμεία εντός του 2012. Στην ικανοποίηση αυτού του στόχου υπάρχει πράγματι απόκλιση, δεδομένου ότι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου έχουν υποβληθεί αιτήματα της τάξεως του 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ίσως ο στόχος έχει χαθεί, δεδομένου ότι αιτήσεις υποβάλλονται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου, στο τέλος του έτους.
Θα ήθελα να σας πω ότι το ίδιο συνέβη και το 2011. Ο στόχος των αιτήσεων ήταν 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου οι αιτήσεις που είχαν υποβληθεί ήταν μόνο 1,6 δισεκατομμύρια, δηλαδή κάτω από το 50% του ετήσιου στόχου. Τελικά στο τέλος Δεκεμβρίου πετύχαμε να υπάρχουν αιτήσεις που ανταποκρίνονται στο 99% του ετήσιου στόχου.
Θα καταθέσω στα Πρακτικά πίνακα με την εξέλιξη των προηγούμενων ετών μέχρι τον Οκτώβριο και μέχρι το τέλος του έτους.
Όσον αφορά τα έργα του 2012, δηλαδή τα 4,9 δισεκατομμύρια, μελετήσαμε τα έργα ένα-ένα.
Διαπιστώνουμε ότι το 2013 τα περισσότερα έργα θα είναι σε φάση ωρίμανσης. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος προβλέπουμε ότι θα είμαστε σε θέση να υποβάλουμε περισσότερα αιτήματα το 2013. Το αν θα καλυφθεί ο στόχος θα το δούμε στο τέλος του έτους. Αν υπάρξουν αποκλίσεις, αυτές θα είναι μάλλον μικρές και δεν θα επηρεάσουν τον κρατικό Προϋπολογισμό, διότι η επιλεξιμότητα των δαπανών των έργων ισχύει και για το 2013. Επομένως, ό,τι δεν καλυφθεί τη μία χρονιά στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων μπορεί να υποβληθεί ως αίτημα την επόμενη.
Σχετικά με τα ημιτελή έργα του Γ΄ Κοινοτικού Πακέτου Στήριξης 2000-2006, η προθεσμία λήγει στο τέλος Μαρτίου του 2013. Με βάση τα σημερινά στοιχεία, τα έργα που παραμένουν ημιτελή είναι 460 συνολικής δαπάνης 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 1,6 δισεκατομμύριο ευρώ είναι η κοινοτική συμμετοχή, όπως φαίνεται από το σχετικό πίνακα, που επίσης καταθέτω στα Πρακτικά.
Για τα έργα αυτά έχουν χορηγηθεί οι απαραίτητες πιστώσεις από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων για τυχόν αποπληρωμές τους. Επίσης, έχει οργανωθεί σε συνεργασία με τη ΜΟΔ ομάδα υποστήριξης των φορέων για την εξασφάλιση της ολοκλήρωσης και λειτουργίας τους. Σημειώνουμε ότι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα έργα αυτά αφορούν διοικητικές εκκρεμότητες, για να τεθούν σε λειτουργία.
Ως Υπουργείο Ανάπτυξης, αισιοδοξούμε ότι χάρη στα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί δεν θα υπάρξουν ποσά προς επιστροφή και αν υπάρξουν, θα είναι τελικά μικρά.”
Ακολουθεί η δευτερολογία του Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη:
“Κυρία Πρόεδρε, η Κυβέρνηση καταρχήν δεν στηρίζεται στο ΕΣΠΑ ως το μοναδικό αναπτυξιακό εργαλείο που υπονοήσατε με τη δευτερολογία σας. Μπορώ να μιλήσω για τις διαρθρωτικές αλλαγές, μπορώ να μιλήσω για τη ρευστότητα, μπορώ να μιλήσω για τις ιδιωτικοποιήσεις, μπορώ να μιλήσω για πολλαπλά αναπτυξιακά εργαλεία που χρησιμοποιεί η Κυβέρνηση για να αντισταθμίσει μία όντως –σωστά το είπατε- βαθύτατη ύφεση πέντε ετών.
Η Κυβέρνηση δίνει πρωταρχική σημασία φυσικά στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ και γι’ αυτό ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης έχει κρατήσει ο ίδιος την ευθύνη για την υλοποίηση του προγράμματος στέλνοντας το πολιτικό μήνυμα πόσο σημαντικός είναι ο στόχος της απορρόφησης του ΕΣΠΑ για το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Σας είπα ότι το 2011 είχαμε περίπου την ίδια ροή, την ίδια εποχικότητα στην εκπλήρωση των στόχων του ΕΣΠΑ. Και το 2011 φτάσαμε στο 99%. Η Κυβέρνηση έχει ήδη αναφερθεί στους στόχους των εσόδων και των εξόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο μηνιαίο δελτίο του Υπουργείου Οικονομικών στο οποίο δεν υπάρχει τροποποίηση του στόχου και πράγματι, δεν έχουμε τροποποίηση του στόχου για το 2012.
Αλλά να δούμε τι κάνει η Ελλάδα γενικά στο ΕΣΠΑ. Θα καταθέσω στα Πρακτικά έναν πίνακα που δείχνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στην απορρόφηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
Έχοντας, λοιπόν, ξεκινήσει την ίδια στιγμή με τους ευρωπαίους εταίρους μας, με τα ίδια κριτήρια για να απορροφήσουμε πόρους από το ΕΣΠΑ, η Ελλάδα είναι κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες καλύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Φυσικά η κρίση ρευστότητας που επηρεάζει την αγορά επηρεάζει και τις εταιρίες που συμμετέχουν στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ. Υπάρχουν δηλαδή, προβλήματα στην πραγματική οικονομία, οι οποίες επηρεάζουν αντικειμενικά την απορρόφηση αυτών των πόρων.
Θα κλείσω με κάτι που αναφέρατε στη δευτερολογία σας: ότι όλοι οι στόχοι έχουν πέσει έξω. Πράγματι είδαμε πολλούς στόχους να πέφτουν έξω, αλλά να δούμε τι γίνεται σήμερα.
Σήμερα η Ελλάδα το πρώτο δεκάμηνο του 2012 έχει ελάχιστη απόκλιση στο στόχο των εσόδων και έχει υπέρβαση θετική κατά 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ στο έλλειμμα. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε εντός στόχων.
Η μεγάλη πρόκληση φυσικά είναι το 2013 που η Κυβέρνηση επιδιώκει να έχουμε για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα στον Προϋπολογισμό, έστω σχετικά οριακό 0,4% του ΑΕΠ. Και βέβαια, η μεγάλη πρόκληση, το μεγάλο στοίχημα είναι να πάμε πολύ καλύτερα στο θέμα της ύφεσης αντιλαμβανόμενοι τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα που αυτή τη στιγμή πράγματι, βαρύνουν τη χώρα μας.
Σας ευχαριστώ.”