Ερώτηση Ν. Μηταράκη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού
Κύριοι Υπουργοί,
Όλοι γνωρίζουμε τη σημασία που έχει για τη χώρα μας η Εμπορική της Ναυτιλία, καθώς αποτελεί έναν από τους τελευταίους υγιείς πυλώνες της σκληρά δοκιμαζόμενης Ελληνικής οικονομίας. Και τούτο όχι μόνο για το ζωτικής σημασίας συνάλλαγμα που εισφέρει στην εθνική οικονομία, αλλά και εξαιτίας των θέσεων εργασίας που δημιουργεί, σε πρωτογενές και δευτερογενές επίπεδο, στη θάλασσα αλλά και στη στεριά.
Για να μπορέσει, όμως, να συνεχίσει να απολαμβάνει τα συγκεκριμένα οφέλη η Ελληνική οικονομία θα πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν έλληνες ναυτικοί, γεγονός που σημαίνει ότι η Κυβέρνηση πρέπει να ενσκύψει με προσοχή στο καυτό θέμα της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει. Οι καιροί είναι εξαιρετικά δύσκολοι. Οι ναυτικοί που παράγουν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) θα κληθούν να λειτουργήσουν μέσα σε μία άκρως παγκοσμιοποιημένη και εξόχως ανταγωνιστική αγορά εργασίας, που έχει μπει πλέον για τα καλά σε αυτό που οι επαΐοντες του κλάδου αποκαλούν «Δορυφορική Ναυτιλία».
Και ενώ οι εξελίξεις που σημειώνονται θα έπρεπε να είχαν σημάνει συναγερμό στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η τελευταία αδυνατεί να ανταποκριθεί και στα πλέον στοιχειώδη ζητήματα για τα οποία όφειλε να είχε ενεργήσει στους επτά μήνες της προηγούμενης θητείας της. Κυριότερο από αυτά η ανεπαρκής στελέχωση από πλευράς διδασκόντων τόσο των ΚΕΣΕΝ (Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού) όσο και των ΑΕΝ. Με τη στελέχωση των πρώτων να αντιμετωπίζεται κάπως (μετά από 7 μήνες αδράνειας) από την Υπηρεσιακή Κυβέρνηση των 21 ημερών. Και με τη στελέχωση των δεύτερων να πάσχει σημαντικά, όπως προκύπτει και από σχετική επιστολή, που απέστειλε πρόσφατα στον Υπουργό κ. Δρίτσα, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού κ. Γιώργος Βλάχος.
Κύριοι Υπουργοί,
Τόσο τα ΚΕΣΕΝ όσο και οι ΑΕΝ πάσχουν σε μεγάλο βαθμό:
1. Από έλλειψη μονίμων καθηγητών.
2. Από καθυστερήσεις στην πρόσληψη ωρομίσθιων καθηγητών.
3. Από αποναυτοποίηση, καθώς οι ναυτοδιδάσκαλοι είναι πλέον ελάχιστοι και μόνο ωρομίσθιοι, ενώ οι περισσότεροι διευθυντές των ακαδημιών δεν είναι πλοίαρχοι, αλλά καθηγητές άλλης ειδικότητας.
4. Από έλλειψη προσωπικού υποστήριξης και πνεύματος εξυπηρέτησης προς τους σπουδαστές.
5. Από προγράμματα σπουδών που υπολείπονται των σύγχρονων εξελίξεων.
6. Από ανεπάρκεια εξοπλισμού και εποπτικών μέσων, όχι μόνο ως προς τους εξομοιωτές, αλλά και ως προς περισσότερο στοιχειώδη όργανα, π.χ. ραντάρ και πυξίδες.
7. Από διαγωνισμούς συντήρησης των εγκαταστάσεων, που δεν δρομολογούνται στην ώρα τους και/ή καθυστερούν ανεπίτρεπτα, με αποτέλεσμα οι σχετικές υποδομές (π.χ. αίθουσες) να μην είναι έτοιμες με την έναρξη της σπουδαστικής περιόδου.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1. Έχουν καλυφθεί τα κενά από πλευράς καθηγητών στα ΚΕΣΕΝ και τις ΑΕΝ. Αν όχι πόσα είναι αυτά και πότε προβλέπεται να καλυφθούν;
2. Καθώς πρόσφατα αναγνώστηκαν οι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, με ποιον επιτελικό σχεδιασμό, με ποιο πρόγραμμα υλοποίησης και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προτίθεστε να προχωρήσετε στην αντιμετώπιση των ανωτέρω θεμάτων;
Ο Ερωτών Βουλευτής,
Νότης Μηταράκης
Δείτε την απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εδώ >>