Επίκαιρη Ερώτηση Γ. Καλαντζή (ΝΔ) σχετικά με την επαναφορά της επιδότησης του κόστους μισθοδοσίας στο 12% για τις επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στους Νομούς Καβάλας και Δράμας
Πρωτολογία κ. Νότη Μηταράκη:
“Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ευχαριστώ τον κύριο Υπουργό για την εύλογη ερώτησή του. Είναι μία ερώτηση που εκφράζει μία πηγαία αγωνία και ανησυχία για τις παραμεθόριες και ακριτικές περιοχές. Εκφράζει μία αγωνία, η οποία ειδικά σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, είναι και αγωνία της Κυβέρνησης.
Αναφερθήκατε στους επενδυτικούς νόμους, που είναι και η κύρια αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης, της οποίας προΐσταμαι ως αρμόδιος Υφυπουργός.
Όπως σωστά είπατε, ο ν. 3299/2004 διαιρεί την επικράτεια σε τρεις περιοχές. Η δε Καβάλα, Δράμα, μαζί με την Ξάνθη, τη Ροδόπη και τον Έβρο ανήκουν πλέον στην ίδια περιφέρεια και χαίρουν των ίδιων επιχορηγήσεων, οι οποίες είναι και άμεσες οικονομικές επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και φορολογική απαλλαγή.
Σε αυτή την περιοχή της χώρας μας οι επιδοτήσεις κυμαίνονται στο ύψος του 35%-40% της συνολικής επένδυσης, παρέχοντας ένα πολύ ουσιαστικό κίνητρο για επενδύσεις στην περιοχή.
Αυτός ο νόμος άλλαξε το 2011 με το ν. 3908/2011 που διαιρεί την επικράτεια, επίσης σε τρεις ζώνες, με κριτήριο το επίπεδο ανάπτυξης, σε σύγκριση με το μέσο όρο της χώρας.
Στη δε Γ΄ ζώνη ανήκουν οι νομοί με κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο του 75% του μέσου όρου της χώρας. Σ’ αυτήν την ίδια κατηγορία περιλαμβάνονται οι Νομοί της περιοχής, δηλαδή Καβάλα, Δράμα, Ξάνθη, Ροδόπη και Έβρος.
Σε κάθε περίπτωση τηρούνται τα όρια του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της περιόδου 2007-2013, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι 40%.
Για τα επενδυτικά σχέδια γενικής επιχειρηματικότητας παρέχεται η ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής, για τα επενδυτικά σχέδια τεχνολογικής ανάπτυξης παρέχεται η ενίσχυση ή της επιχορήγησης ή της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και για τα επενδυτικά σχέδια περιφερειακής συνοχής παρέχεται επιχορήγηση ή και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Θα ήθελα να ενημερώσω το Σώμα ότι με το υπό κατάθεση αναπτυξιακό νομοσχέδιο απελευθερώνεται σε όλες αυτές τις κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων το μείγμα και πλέον είναι επιλογή του επενδυτή, εντός των πλαισίων του προϋπολογισμού, να επιλέξει αν θέλει επιχορήγηση ή φορολογικές απαλλαγές.
Ας σημειώσω, πάντως, ότι ο ν. 3908, σε αντίθεση με τον προηγούμενο νόμο, δεν επιδοτεί λειτουργικές δαπάνες, συνεπώς και μισθολογικό κόστος. Αυτό, βέβαια, δεν αποκλείει, αντίθετα επιβάλλει κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης των σχεδίων να βαθμολογούνται θετικά με περισσότερους πόντους τα σχέδια που δημιουργούν απασχόληση.
Σε ό,τι, λοιπόν, αφορά τους επενδυτικούς νόμους, για τους οποίους καθ’ ύλην αρμόδιο είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης, υπάρχει σήμερα ίση μεταχείριση μεταξύ των νομών της περιφέρειας ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Για την ειδική ΚΥΑ που αναφέρετε στο νόμο για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών, πράγματι υπάρχει μία διαφοροποίηση, η οποία είχε επιλυθεί στο παρελθόν με υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες, δεν ισχύουν σήμερα.
Θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου ακριβώς στο ιστορικό αυτών των αποφάσεων. Πάντως, για να σας βοηθήσω στη δευτερολογία σας, θέλω να πω ότι, πράγματι, είναι ένα θέμα που πρέπει τα συναρμόδια Υπουργεία να δουν.”
Δευτερολογία κ. Νότη Μηταράκη:
“Κύριε Καλαντζή, άκουσα με προσοχή τη δευτερολογία σας.
Θα αναφερθώ, λοιπόν, στο ιστορικό ότι με την υπ’ αριθμόν 192837/2002 υπουργική απόφαση, η οποία τροποποιούσε προγενέστερη, προβλεπόταν ότι από την 01/01/2003 μέχρι 31/12/2006 το ποσοστό επιδότησης των βιομηχανικών, βιοτεχνικών, μεταλλευτικών και κτηνοτροφικών επιχειρήσεων βιομηχανικού τύπου, καθώς και ξενοδοχειακών και ναυτιλιακών επιχειρήσεων, που είναι εγκατεστημένες στους Νομούς Δράμας και Καβάλας, ορίζεται σε 12% επί του συνολικού κόστους μισθοδοσίας του προσωπικού τους.
…
Η επιδότηση αυτή θα παρέχεται, με την προϋπόθεση ότι οι επιχειρήσεις θα διατηρήσουν το σημερινό –τότε- επίπεδο απασχόλησης. Το 2008 με νέα κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, παρατάθηκε αυτό μέχρι της 31/12/2009.
Το 2009 η τότε Κυβέρνηση δεν εξέδωσε νέα κοινή υπουργική απόφαση, με αποτέλεσμα να μην παραταθεί αυτό το καθεστώς. Έτσι βρήκαμε εμείς σήμερα να έχει ήδη δημιουργηθεί μια διαφοροποίηση μεταξύ των όμορων νομών. Αυτές εκδίδονται βάσει ενός παλιού νόμου του ’88 και ’89 που έχουν τίτλο «Συμβούλια Εργαζομένων» και «Προώθηση της Απασχόλησης».
Ο δεύτερος νόμος, ο νόμος του ΄89, προέβλεψε ότι στις βιομηχανικές, βιοτεχνικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές δίδεται οικονομική ενίσχυση από τον ΟΑΕΔ. Για το σκοπό αυτό, ο ΟΑΕΔ επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, στον οποίο και εγγράφονται οι σχετικές πιστώσεις.
Βλέπουμε, λοιπόν, εδώ ότι έχουν κομβικό ρόλο ο ΟΑΕΔ και το Υπουργείο των Οικονομικών, φυσικά σε συνδυασμό με τις δυνατότητες του κρατικού προϋπολογισμού. Το Υπουργείο Ανάπτυξης στην παρούσα υπόθεση έχει συντρέχουσα και όχι την κύρια αρμοδιότητα.
Κατανοούμε, πάντως, όπως είπα και δημόσια, την ανάγκη για ισότιμη αντιμετώπιση. Αυτό θα πρέπει να γίνει με νέα κοινή υπουργική απόφαση, η οποία θα πρέπει να εκδοθεί με πρωτοβουλία των Υπουργείων, που έχουν την κύρια αρμοδιότητα.
…
Από την πλευρά μας, είμαστε διαθέσιμοι για συνεργασία με τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία στα πλαίσια του ευρύτερου ζητήματος αντιμετώπισης της ανεργίας, καθώς και των ζητημάτων περιφερειακής ενίσχυσης και συνοχής.
…
Τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας.
…
Ο αναπτυξιακός νόμος έχει περάσει από όλους τους Υπουργούς τώρα και αναμένουμε την τελική υπογραφή από το Υπουργείο Οικονομικών. Ελπίζουμε και σήμερα να κατατεθεί στη Βουλή.”