Δεν πρέπει να αφελληνιστούν οι Τράπεζες
ΕΡ.: Κύριε υφυπουργέ, το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού περιβάλλοντος στον τομέα των επενδύσεων ψηφίστηκε. Εκτιμάται ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο η χώρα μας θα γίνει πιο ελκυστική στις ξένες και ελληνικές επιχειρήσεις για τη δραστηριοποίησή τους στη χώρα μας;
Ναι. Το νομοσχέδιο με συγκεκριμένα μέτρα δημιουργεί ένα ευνοϊκότερο καθεστώς για τις επενδύσεις. Οι κυριότερες αλλαγές αφορούν στη συγκρότηση της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων η οποία θα έχει την αποκλειστική ευθύνη για την αδειοδότηση των μεγάλων επενδύσεων και τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) με τα οποία αντιμετωπίζουμε τα χρονίζοντα περιβαλλοντικά και πολεοδομικά θέματα που εμποδίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών επενδύσεων. Όσον αφορά τις επενδύσεις άνω των δύο εκ. Ευρώ ξεκινήσαμε ήδη σε συνεργασία με το Invest In Greece την πυλωτική εφαρμογή του «διαμεσολαβητή του επενδυτή».
ΕΡ.: Στη διάρκεια της κατάρτισης του νέου νόμου, είχατε γίνει αποδέκτης ενδιαφέροντος ξένων επιχειρήσεων για επενδύσεις; Δηλαδή, σας ζητούσαν την υλοποίησή του για να έλθουν στη χώρα μας;
Οι επενδυτές στις διμερείς επαφές μας έθεταν δύο συγκεκριμένα θέματα. Πρώτον μας εξιστορούσαν πολλές ιστορίες «γραφειοκρατικής τρέλας» και δεύτερον μας καλούσαν να τους περιγράψουμε εμείς πετυχημένα παραδείγματα επενδύσεων στην Ελλάδα. Ο νέος επενδυτικός νόμος είναι ένα εργαλείο που μπορεί ανατρέψει αυτήν την αντίληψη στο εξωτερικό. Δεν είναι όμως το μόνο.
ΕΡ.: Για την ενεργοποίηση του νόμου χρειάζεται η έκδοση υπουργικών αποφάσεων ή προεδρικών διαταγμάτων; Αν ναι, ποιες και ποια είναι, αντίστοιχα; Πότε θα εκδοθούν και ποια θα είναι η πρώτη;
Λειτουργεί ήδη μια ομάδα εργασίας στο υπουργείο έτσι ώστε εντός των προσεχών εβδομάδων, αμέσως μετά τη δημοσίευση του Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, να προχωρήσει η έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων και των υπουργικών αποφάσεων.
ΕΡ.: Σε πόσες μέρες θα μπορεί να αδειοδοτείται μία επένδυση με το νέο νόμο ;
Εξαρτάται από την πολυπλοκότητα της επένδυσης και αν π.χ. απαιτείται η έκδοση ειδικού Προεδρικού Διατάγματος για την ένταξη της επένδυσης στα ΕΣΧΑΣΕ. Για τις περισσότερες άδειες, εάν παρέλθουν 45 ημέρες δίχως να εκδοθούν οι άδειες, με τις συνήθεις διαδικασίες, ο Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με αιτιολογημένη απόφασή του και εφαρμόζοντας την ισχύουσα νομοθεσία, είτε εκδίδει, εντός ενός μηνός, απόφαση αδειοδότησης είτε απορρίπτει την αίτηση.
ΕΡ.: Ποιες είναι οι κύριες αλλαγές που έρχονται με το νέο αναπτυξιακό νόμο; Πότε θα είναι “ανοικτός” για την υποβολή αιτήσεων και ποια θα είναι τα κίνητρα που θα χορηγούνται;
Η δυνατότητα να δίνεται άμεσα το 100% της επιχορήγησης με την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής. Επίσης, οι επενδυτές μπορούν να επιλέξουν πλέον το μίγμα ενίσχυσης που επιθυμούν (επιχορήγηση – επιδότηση δόσεων – leasing- φορολογικά κίνητρα) δίχως ποσοστιαίους περιορισμούς ανά είδος. Εξίσου σημαντική είναι και η ανάθεση ελέγχων επενδυτικών σχεδίων σε πιστοποιημένους φορείς. Η υποβολή αιτήσεων θα πραγματοποιείται καθ’ όλη την διάρκεια του έτους και οι αιτήσεις θα εξετάζονται δύο φορές το χρόνο από την υπηρεσία.
ΕΡ.: Ποιος είναι ο στόχος της χορήγησης κινήτρων ως προς τη διαμονή ξένων επενδυτών ακινήτων στη χώρα μας; Υπάρχει ενδιαφέρον και από ποιους;
Δεν είμαστε πρωτεργάτες σ’ αυτό. Κυνηγάμε τον ανταγωνισμό. Η Ελλάδα έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα και φιλικές – παραδοσιακές σχέσεις με πολλά κράτη. Η προσπάθεια που κάνουμε είναι να προσελκύσουμε μόνιμο τουρισμό. Είναι ένα μέτρο που θα έχει πολλαπλά οφέλη. Στην τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και συνολικότερα για την Ελληνική οικονομία λόγω της εισροής συναλλάγματος.
ΕΡ.: Ποια είναι τα σχέδια της κυβέρνησης με το “Παράκτιο Μέτωπο”;
Πρώτη προτεραιότητα είναι να γίνει ένα master Plan για την συνολική ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας. Αυτή η διαδικασία θα ξεκινήσει άμεσα. Στόχος μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων και η ανάπτυξη της περιοχής με τρόπο που θα λαμβάνει υπόψην του όλα τα περιβαλλοντικά και οικονομικά στοιχεία της ευρύτερης περιοχής καθώς και τα υφιστάμενα έργα (Φλοίσβος, Ελληνικό, ΣΕΦ κτλ).
ΕΡ. Κύριε Μηταράκη, είστε το κυβερνητικό στέλεχος που έχετε αναλάβει τις επαφές με το Κατάρ, στο πλαίσιο του ενδιαφέροντός τους για επενδύσεις στη χώρα μας. Σε τι φάση βρίσκονται αυτές και έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη δημιουργία του Ταμείου για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;
Η Μεικτή Επιτροπή Συνεργασίας Ελλάδας Κατάρ εργάζεται πλέον συστηματικά. Η πλευρά του Κατάρ μελετά συγκεκριμένες επενδύσεις και όπως γνωρίζετε προχώρησε ήδη η εξαγορά της Οξιάς…
ΕΡ.: Είστε, επίσης, αρμόδιος και για την εφαρμογή μέτρων απλοποίησης των διαδικασιών για τις εξαγωγές. Ποια είναι τα επόμενα άμεσα βήματα που θα κάνετε για να δώσετε ώθηση σε αυτές;
Τον επόμενο μήνα θα έχουμε στα χέρια μας από τους Ολλανδούς εμπειρογνώμονες το πρώτο σχέδιο για το νέο Οργανισμό Εξωστρέφειας. Η δημιουργία του Ενιαίου Φορέα, που θα προκύψει από την ενοποίηση του InvestinGreeceτου ΟΠΕ και τη συμμετοχή των Οικονομικών και Εμπορικών Ακολούθων, θα είναι μια κρίσιμη θεσμική μεταρρύθμιση που θα έχει πολλαπλά οφέλη για το παραγωγικό μοντέλο της Ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, εφαρμόζουμε αυτή τη στιγμή πυλωτικά προγράμματα για τη διευκόλυνση των εξαγωγικών διαδικασιών, ειδικά σε ότι αφορά τα προϊόντα υψηλής ζήτησης και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να τις απλοποιήσουμε ριζικά. Κινούμαστε εντός των στοχοχρονοδιαγραμμάτων που εμείς οι ίδιοι έχουμε θέσει ώστε μειωθούν ο εξαγωγικός χρόνος κατά 50% και τα κόστη κατά 20% έως το 2015.
ΕΡ.: Τα γεγονότα της Κύπρου εκτιμάτε ό,τι θα επηρεάσουν την ελληνική οικονομία;
Όχι σημαντικά. Τα γεγονότα της Κύπρου καταδεικνύουν την ορθότητα των δικών μας επιλογών που δεν επιτρέψαμε την δημιουργία του παραμικρού χρηματοδοτικού κενού.
ΕΡ.: Το “διαζύγιο” στο “γάμο” Εθνικής – Eurobank, τελικά ήταν για το καλό της οικονομίας; Τι σημαίνει για την πορεία της;
Το συμφέρον της Ελληνικής οικονομίας, λόγω και των έκτακτων γεγονότων στην περιοχή, επέβαλλε την προστασία του τραπεζικού συστήματος και την άμεση ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης. Πάνω σε αυτή τη γραμμή κινήθηκε η κυβέρνηση καθώς έτσι διασφαλίζει πλήρως την ασφάλεια των καταθέσεων και επιταχύνει τις διαδικασίες για την αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά.
Οφείλω να σημειώσω πάντως ότι τα θέματα αυτά είναι πολύ ευαίσθητα και δεν χωρούν λαϊκισμοί. Μιλούσα από την αρχή της κρίσης για την ανάγκη διατήρησης της Ελληνικότητας του συστήματος. Παράμετρος κρίσιμη και βραχυπρόθεσμα αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα. Κάποιοι αντίθετα, μιλούσαν μόνο για κοινές μετοχές. Ελπίζω να κατάλαβαν τώρα τις επιπτώσεις. Τους λαϊκισμούς επαναλαμβάνει σήμερα και ο ΣΥΡΙΖΑ που αξιώνει μεν ένα Ελληνικό τραπεζικό σύστημα αλλά δεν δεχόταν μηχανισμούς που θα επέτρεπαν την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Γι΄αυτό το λόγο θα πρέπει το θεσμικό πλαίσιο να ενισχύει το ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον αντί να το αποτρέπει. Όσον αφορά την συγχώνευση τους, είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για διαζύγιο και θα πρέπει να περιμένουμε την ολοκλήρωση των εξελίξεων.
{slideshare}[slideshare id=18741837&doc=20130413imerisia-130413123204-phpapp01&type=d]{/slideshare}