Απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση του κ. Κωνσταντίνου Μαρκόπουλου σχετικά με την ενίσχυσης της εξαγωγικής επιχειρηματικότητας
Πρωτολογία Ν. Μηταράκη: “Κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ερώτηση που καταθέτετε είναι πάντα καίρια. Και πάντα είναι επίκαιρο το θέμα των εξαγωγών, γιατί στο νέο μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας είναι δεδομένο ότι η εξωστρέφεια αποτελεί τη βασική πηγή πλέον δημιουργίας πλούτου στη χώρα μας. Και κατά συνέπεια κατεύθυνσή μας πρέπει να είναι διαρκώς η στήριξη των εξαγωγών, του τουρισμού και των άλλων πηγών που φέρνουν εισόδημα στη χώρα μας, όπως οι ξένες επενδύσεις.
Πράγματι, είχαμε μια κόπωση των εξαγωγών προς το τέλος του 2013 και τις αρχές του 2014. Το 2012 ήταν μια χρονιά ρεκόρ, ξεπεράσαμε τα 27 δισεκατομμύρια. Τις διατηρήσαμε πάνω από τα 27 δισεκατομμύρια το 2013. Είδαμε μια κάμψη από το Σεπτέμβριο μέχρι το Φεβρουάριο, η οποία αναστράφηκε κάπως οριακά το Μάρτιο κατά 1,4%.
Κατά πρώτον, θα πρέπει να δούμε τα διαρθρωτικά αιτία της ελληνικής οικονομίας. Οι ελληνικές επιχειρήσεις βγήκαν να εξάγουν ως αντίδραση στην οικονομική κρίση και διαρθρωτικά δεν έχουν ακόμα οργανωθεί με το βάθος και το μέγεθος που απαιτεί η επίτευξη μεγάλων στόχων στις ξένες αγορές. Αυτός είναι ένας διαρθρωτικός λόγος που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ειδικά για την περίοδο αυτή παρατηρούμε και μια πάρα πολύ σημαντική πτώση των εξαγωγών ελαιολάδου κατά 74%, το οποίο οφείλεται σε χαμηλότερη παραγωγή.
Μιας που λέμε για ελαιόλαδο, θέλω να πω το εξής: Επισκέφθηκα το Νοέμβριο του 2012 στο Παρίσι τη «SIAL», τη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών. Πάντα λέγαμε για το ελληνικό ελαιόλαδο ότι εμείς ως Ελλάδα δεν εκμεταλλευόμαστε την προστιθέμενη αξία, πουλάμε χύμα στο εξωτερικό και κάποιες άλλες χώρες φτιάχνουν το καλό μπουκάλι, το καλό όνομα και το πουλάνε με υπεραξία. Στη «SIAL» είδα ό,τι η Ελλάδα πλέον το κάνει. Έχουμε καταφέρει ποιοτικά να αναβαθμιστούμε πάρα πολύ. Αλλά είδα εκατό περίπτερα ίδια, το οποίο δείχνει το πρόβλημα μεγέθους της ελληνικής οικονομίας, δείχνει ότι ακόμα αυτές οι εταιρείες δεν έχουν το μέγεθος να βγουν στις μεγάλες αγορές.
Επίσης, θέλω να πω ότι υπάρχει κρίση σε χώρες που είναι βασικές χώρες αποστολής των προϊόντων μας, όπως είναι η Κύπρος, η Συρία, η Τουρκία και σε νέες αγορές όπως είναι η Ρωσία και η Ουκρανία, που επηρεαζόμαστε από την κρίση.
Τι κάναμε για την αντιμετώπιση της κρίσης; Πρώτον, τα μέτρα που πήραμε στην Ελλάδα: Αξιοποιούμε το Πρόγραμμα «Εξωστρέφεια 2» ξοδεύοντας 140 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση των εσωστρεφών επιχειρήσεων και στο νέο ΕΣΠΑ 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ θα δοθούν για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ο Ενιαίος Φορέας Εξωστρέφειας δουλεύει από 1η Απριλίου και ήδη συμμετέχει σε είκοσι πέντε εκθέσεις – στο πρώτο τετράμηνο της λειτουργίας του, είκοσι πέντε διεθνής εκθέσεις.
Συνεχίζουμε την εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές, την οποία παρουσίασα και πριν από μήνες σε επίκαιρη επερώτηση και σχετική ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής μειώνοντας κατά 50% το χρόνο και κατά 20% το κόστος για τους Έλληνες εξαγωγής.
Όταν λέμε «χτυπάμε τη γραφειοκρατία», εδώ είναι ένα συγκεκριμένο παράδειγμα: είκοσι πέντε μέτρα, τρία χρόνια ορίζοντας του προγράμματος, στόχοι συγκεκριμένοι, 50% μείωση του χρόνου, 20% μείωση του κόστους του κόστους. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα στο πρώτο από τα τρία έτη εφαρμογής του Προγράμματος έχουμε πιάσει το ένα τρίτο των ποσοτικών στόχων.
Στη δευτερολογία θα παρουσιάσω τις πρωτοβουλίες μας εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα θέματα ρευστότητας.
Ευχαριστώ πολύ.”
Δευτερολογία Ν. Μηταράκη: “Κύριοι συνάδελφοι, η αλήθεια είναι ότι ο χρόνος που έχουμε για αυτή τη συζήτηση αδικεί το βάθος. Νομίζω ότι ακόμα και μία επίκαιρη επερώτηση θα μπορούσαμε να κάνουμε και να συζητήσουμε για ώρες για το θέμα των εξαγωγών, γιατί υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα θέματα που μπορούν να τεθούν.
Ως προς το διαρθρωτικό, να σημειώσω το εξής: Όταν οι ελληνικές εξαγωγές το 2010 ήταν 21 δισεκατομμύρια και το 2012, το 2013 ήταν 27 δισεκατομμύρια, οι ελληνικές εταιρείες εκμεταλλεύτηκαν αυτό που λέμε «εύκολες νίκες». Βγήκαν δηλαδή γρήγορα στις αγορές που μπορούσαμε να βγούμε πιο εύκολα. Το να πάμε από τα 27 δισεκατομμύρια στα 30 και στα 35 δισ., πέρα από οποιαδήποτε δράση της Κυβέρνησης, πέρα από οποιονδήποτε «οδικό χάρτη» -που θα τον συζητήσουμε- απαιτεί πλέον και οι ελληνικές εταιρείες να έχουν περισσότερη εξαγωγική έμφαση οι ίδιες και μέγεθος –να είναι μικρομεσαίες μεν, αλλά όχι μικρομεσαίες των πέντε εργαζομένων, αλλά των είκοσι πέντε ή των σαράντα πέντε εργαζομένων- για να μπορούν να έχουν τον κόσμο που χρειάζεται ώστε να μπορούν να βγουν στο εξωτερικό και τη σταθερή ποιότητα που απαιτούν οι μεγάλες αγορές.
Όσον αφορά τις χώρες-στόχους, τα τελευταία δύο χρόνια πήγαμε συγκεκριμένα σε μεγάλες αγορές και κάναμε εκατοντάδες εκθέσεις ως Υπουργείο Ανάπτυξης και επιχειρηματικές αποστολές, κάποιες υπό τον Πρωθυπουργό, για να ανοίξουμε μεγάλες αγορές. Και ο στόχος του Φορέα Εξωστρέφειας είναι ακριβώς αυτός: Να βάλουμε τους πόρους στις κατηγορίες της οικονομίας που έχουν ήδη καθοριστεί με το εθνικό αναπτυξιακό πρότυπο και στις χώρες-στόχους που ήδη έχουμε πάει τα προηγούμενα χρόνια.
Αναφέρατε για τους εξαγωγείς. Θέλω να πω ότι δουλεύουμε συστηματικότατα με τους εξαγωγείς. Υπάρχει ειδική συντονιστική επιτροπή και έχω ζητήσει και από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εξαγωγέων και περιμένω ακόμα συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε ακόμα περισσότερο τώρα.
Ως προς τα πλαίσια της ελληνικής Προεδρίας, πρώτη προτεραιότητα για εμάς ήταν η επιτάχυνση των συμφωνιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μεγάλους εμπορικούς εταίρους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Σιγκαπούρη, η Ιαπωνία είναι τέσσερις μεγάλες συμφωνίες οι οποίες προχώρησαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της ελληνικής Προεδρίας. Είναι δύσκολες στις διαπραγματεύσεις. Έχουμε συζητήσει στην Αίθουσα της Ολομέλειας τις επιπτώσεις, τα καλά και τα κακά αυτών των μεγάλων συμφωνιών.
Για εμάς έχει πολύ περισσότερα καλά. Ανοίγουν αγορές, όπως παραδείγματος χάρη στον Καναδά, όπου διπλασιάζεται η ποσότητα γαλακτοκομικών προϊόντων που μπορούν να πάνε αδασμολόγητα -μιλώντας για δασμούς. Μια μεγάλη πρωτοβουλία της ελληνικής Προεδρίας ήταν η συζήτηση στα πλαίσια του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για τη μείωση των μη δασμολογικών εμποδίων, το οποίο βοηθάει τις μικρές χώρες και τους μικρούς παραγωγούς. Όσο μεγαλύτερος είναι ένας παραγωγός τόσο πιο εύκολα αντιμετωπίζει τέτοια εμπόδια, γιατί έχει τεχνογνωσία. Όσο πιο μικρός είναι ένας παραγωγός τόσο πιο δύσκολα μπορεί να τα αντιμετωπίσει.
Ως προς τη ρευστότητα, καταρχήν να πω ότι ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων διπλασίασε την πίστωση ανά επιχείρηση για την εγγύηση των εξαγωγικών πιστώσεων. Εξασφαλίσαμε 500 εκατομμύρια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να δίνονται εξαγωγικές πιστώσεις ανακυκλούμενες. Δηλαδή θα έχουν 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ το χρόνο συνολική επίπτωση.
Μεγάλο θέμα είναι το ΦΠΑ. Βλέπουμε τα χθεσινά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Από 1,5 δισεκατομμύριο που χρωστούσε ΦΠΑ το Υπουργείο Οικονομικών πριν από 12 μήνες, τώρα χρωστάει 650 εκατομμύρια. Αυτό δείχνει μια πολύ σημαντική πρόοδο, λόγω της αυτοματοποίησης επιστροφών ΦΠΑ σε μεγάλες εισαγωγικές επιχειρήσεις. Αυτό βοηθάει σημαντικά στην ελληνική οικονομία.
Στόχος φέτος είναι η αύξηση των εξαγωγών μας κατά 4,5%. Αυτό βέβαια σε μεγάλο βαθμό θα επηρεαστεί και από την κατάσταση στις διεθνείς αγορές. Είδαμε σήμερα τα στοιχεία για τις χώρες του G7 και τις χώρες BRICS-Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα- όπου έχουν μείωση εξαγωγών κατά 2,5% το πρώτο τρίμηνο του 2014. Το σενάριο που σας ανέφερα πριν στηρίζεται στην παραδοχή ότι δεν έχουμε κάποιες σημαντικές αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία, η οποία παραμένει ανταγωνιστική και ακόμα δεν είναι εξασφαλισμένη η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη.
Ευχαριστώ πολύ.”