Ομιλία Ν. Μηταράκη στη Βουλή για άγονες αεροπορικές γραμμές: 16 μήνες Κυβέρνηση Αριστεράς και ακόμη αντί να φέρνετε λύσεις, απλά σχολιάζετε το παρελθόν
Κατά τη συζήτηση, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρ. Σπίρτζης, δεν κατάφερε να δώσει καμία πειστική απάντηση στα τέσσερα καίρια ερωτήματα που έθεσαν οι επερωτώντες βουλευτές της Ν.Δ.:
1. Γιατί το Υπουργείο του, παρόλο που εξαρχής γνώριζε ότι οι υφιστάμενες συμβάσεις έληγαν στις 31 Μαρτίου, δεν προχώρησε έγκαιρα στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές, με αποτέλεσμα τώρα τα χρονοδιαγράμματα να είναι εντελώς οριακά, αν όχι ήδη εκπρόθεσμα;
2. Με ποια ακριβώς διαδικασία προέβη στην –παράτυπη σύμφωνα με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου– παράταση του υπάρχοντος καθεστώτος;
3. Πώς είναι δυνατόν να πανηγυρίζει ο κ. Σπίρτζης μιλώντας για μείωση του κόστους στις άγονες γραμμές, όταν την ίδια στιγμή μειώνει κατά 50% τον αριθμό των δρομολογίων, δίνοντας πρακτικά το τρίτο χτύπημα στα ελληνικά νησιά και τον τουρισμό μας, μετά από την αύξηση του ΦΠΑ και την επιβολή φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια;
4. Πώς έχει διασφαλίσει ότι το υπάρχον καθεστώς θα παραταθεί τελικά και μετά τις 31 Μαΐου, πώς ότι ο νέος διαγωνισμός θα έχει ολοκληρωθεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου και ποια εναλλακτική νόμιμη διαδικασία θα ακολουθήσει αν τελικά δεν ξεπεραστούν τα προβλήματα που το ίδιο το Υπουργείο προκάλεσε με την κωλυσιεργία του;
Κάποια στιγμή θα πρέπει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. να αντιληφθεί ότι δεν βρίσκεται στην αντιπολίτευση, αλλά είναι αυτός που κυβερνά και φέρει στο ακέραιο την ευθύνη των πράξεων και των παραλείψεών του.
Πρωτολογία Ν. Μηταράκη:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεκαέξι μήνες διακυβέρνηση Αριστεράς και πλέον πρέπει να προχωρήσετε από το αφήγημα των προηγούμενων και να βρεθείτε αντιμέτωποι με τα προβλήματα του ελληνικού λαού, να φέρετε λύσεις και όχι να σχολιάζετε απλώς το τι έγινε στο παρελθόν. Ο λαός –υποτίθεται- σας εμπιστεύθηκε για να κάνετε κάτι καλύτερο. Εδώ, θα ήθελα να θέσω το θέμα της νησιωτικότητας γενικότερα.
Σε δεκαέξι μήνες Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο ελληνικός λαός και κυρίως οι νησιώτες μας έχουν μόνο αρνητικά νέα δεχθεί. Θα πω δύο παραδείγματα τα οποία θα έρθουν πολύ σύντομα. Πρώτον, η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά, η οποία θα ολοκληρωθεί την 1η Ιανουαρίου 2017 και θα επηρεάσει σημαντικά το κόστος ζωής, αλλά και την ανταγωνιστικότητα αυτών των νησιών. Ακούμε ότι η Κυβέρνηση θα νομοθετήσει να βάλει επιπλέον φορολογία στον τουρισμό, επιβαρύνοντας τα ξενοδοχεία, δημιουργώντας ένα ακόμα πλήγμα στα νησιά μας.
Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα νησιά είναι το θέμα της πρόσβασης, αυτό που ονομάζουμε «μεταφορικό ισοδύναμο». Είναι πολύ πιο ακριβό να μετακινηθείς από την πρωτεύουσα, από τον διεθνή αερολιμένα της Αθήνας, παραδείγματος χάρη, προς οποιοδήποτε νησί, απ’ ό,τι να μεταφερθείς στην ηπειρωτική Ελλάδα. Για το λόγο αυτό, το ίδιο το ελληνικό Σύνταγμα προβλέπει μια ρήτρα νησιωτικότητας, η οποία εξειδικεύθηκε ακόμα περισσότερο με νομοθεσία την περίοδο 2012-2015.
Η στήριξη των άγονων γραμμών αποτελεί μια ειδική περίπτωση που εμπίπτει στην ρήτρα και στην έννοια της νησιωτικότητας. Υπάρχει ανάγκη να συνδέσουμε όχι μόνο την πρωτεύουσα, αλλά κυρίως άλλες περιοχές της χώρας και να νησιά μεταξύ τους, αυτά τα νησιά που λόγω του μικρού μεγέθους του πληθυσμού, του μικρού αριθμού τουριστών που τα επισκέπτονται δεν είναι απόλυτα οικονομικό να λειτουργήσουν οι αεροπορικές εταιρείες και να προσφέρουν τις υπηρεσίες που χρειάζονται, υπηρεσίες που χρειάζονται, πρώτον, για οικονομικούς λόγους, αλλά και δεύτερον, όπως πολύ σωστά είπε ο Πρόεδρος ο κ. Πλακιωτάκης, χρειάζονται και για εθνικούς λόγους.
Έρχεται λοιπόν η Κυβέρνηση καθυστερημένα και προχωράει σε έναν διαγωνισμό για την κάλυψη των άγονων γραμμών. Ενώ αρχικά έλεγε ότι δεν είναι εφικτό να δώσει παράταση, έδωσε και τελικά προχωράει σε έναν διαγωνισμό, κάτι το οποίο δείχνει σημαντική μείωση των δρομολογίων.
Κύριε Υπουργέ, τα νησιά μας, θα δεχθούν τα δύο πλήγματα που σας είπα πριν από λίγο, τον ΦΠΑ, το τέλος στα ξενοδοχεία, ενώ κάποια από αυτά παράλληλα αντιμετωπίζουν και το πολύ μεγάλο προσφυγικό ρεύμα του 2015, το οποίο δημιούργησε τεράστια προβλήματα. Τα νησιά αυτά δεν μπορούν να αντέξουν και τη μείωση των δρομολογίων των άγονων γραμμών. Αντιμετωπίζουν έναν έντονο τουριστικό ανταγωνισμό. Αντιμετωπίζουν την ανάγκη οι κάτοικοι να συνδεθούν με όμορα νησιά και με άλλες περιοχές της χώρας. Αυτό απαιτεί τη στήριξη αυτών των γραμμών.
Είπατε στην ομιλία σας στη Βουλή στις 5 Φεβρουαρίου ότι το υπάρχον σύστημα είναι στρεβλό και προτείνατε πολλαπλές αλλαγές.
Θέλω να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, αν τελικά θα αλλάξετε κάτι στις άγονες γραμμές. Γιατί, απ’ ό,τι φαίνεται, ο διαγωνισμός που προκηρύξατε ως προς τις βασικές λογικές δεν αλλάζει κάτι, δεν προσφέρει κάτι. Το μόνο που προσφέρει τελικά είναι η μείωση των δρομολογίων. Προσφέρει, επίσης, μια μεγάλη αβεβαιότητα κατά πόσο ο διαγωνισμός θα μπορέσει να ολοκληρωθεί στο χρόνο του, κατά πόσο, δηλαδή, δεν θα υπάρξει διακοπή δρομολογίων, κάτι που θα έχει πολύ μεγάλη, αρνητική επίπτωση.
Κι επειδή μιλάτε για ένα άλλο σχέδιο, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω κατά πόσο θα πρέπει ίσως να δούμε κάποια στιγμή το θέμα της προσβασιμότητας συνολικά -της θαλάσσιας προσβασιμότητας, της εναέριας προσβασιμότητας- και της έννοιας «νέων μέσων», όπως τα υδροπλάνα, τα οποία έρχονται στην ελληνική επικράτεια, κατά πόσο θα πρέπει να υπάρξει μια καλύτερη στρατηγική η οποία φυσικά και θα απαιτήσει πόρους, πόρους που είναι απαραίτητοι και για οικονομικούς και για εθνικούς λόγους, στηρίζοντας περιοχές της χώρας οι οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλα προβλήματα.
Τέλος, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Με το δημοσιονομικό κόφτη που αναμένεται να νομοθετήσει η Κυβέρνηση, πώς θα επηρεαστούν οι νησιώτες; Παραδείγματος χάρη, τα δρομολόγια των άγονων γραμμών στα καράβια και στα αεροπλάνα, θα βρίσκονται σε αυτόν τον δημοσιονομικό κόφτη; Δηλαδή, αν η Κυβέρνηση δεν καταφέρει να πετύχει τους δημοσιονομικούς της στόχους, το 2018 υπάρχει κίνδυνος ξαφνικά αυτά τα νησιά να μην συνδέονται;
Σας ευχαριστώ.
Δευτερολογία Ν. Μηταράκη:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ομιλία του κυρίου Υπουργού, αλλά και του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτική. Έδειξε μια αθηνοκεντρική νοοτροπία, παραγνωρίζοντας την έννοια της νησιωτικότητας και τα ιδιαίτερα ζητήματα που οι νησιώτες βιώνουν στην καθημερινή τους ζωή.
Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση ήταν η επιμονή του κυρίου Υπουργού στα λογιστικά στοιχεία, τα οποία δεν αμφισβητώ. Πρόκειται για μια καθαρά μνημονιακή λογική, η οποία δεν μας εκπλήσσει μετά τη μεταστροφή του ΣΥΡΙΖΑ σε μνημονιακό κόμμα, αλλά και πάλι, ως προς το λογιστικό θέμα, πρέπει να πω ότι η χώρα μας πρέπει να κάνει κάποιες επιλογές. Και είναι σημαντική εθνική και οικονομική επιλογή η νησιωτικότητα.
Σας θυμίζω, κύριε Υπουργέ, ότι υπήρξαν κάποιες ακραίες φωνές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου πριν από χρόνια, που απορούσαν γιατί κατοικούνται τα μικρά νησιά αφού οικονομικά δεν συμφέρει. Είναι επικίνδυνο αυτό. Αντιλαμβάνονται ότι κοστίζει 47 εκατομμύρια να συνδέσουμε αυτά τα νησιά και ότι αποτελεί ένα κόστος στη σημερινή πραγματικότητα, αλλά δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε αυτούς τους εθνικούς λόγους.
Επίσης, μου έκανε ιδιαίτερα εντύπωση αυτό που είπατε και για το οποίο σας προειδοποίησα στην ομιλία μου ώστε να αλλάξετε το αφήγημα -είστε πλέον Κυβέρνηση- και όχι απλώς να σχολιάζετε το παρελθόν. Είπατε κάτι πρωτότυπο, ότι κυβερνάτε μόνο οκτώ μήνες. Μου θυμίζει, κυρία Πρόεδρε, κάτι που είχε πει ο Χάρρυ Κλυνν τη δεκαετία του 1980: «Με συγχωρείτε, αλλά πριν από εσάς πάλι εσείς ήσασταν». Και δεκαέξι μήνες έχετε μια ευθύνη γι’ αυτό το θέμα που συζητάμε σήμερα.
Λέτε ότι εμείς κάνουμε τον κόσμο να ανησυχεί. Έχετε δίκιο. Εμείς είπαμε στον κόσμο ότι θα υπογραφεί νέο μνημόνιο και ότι θα καταργηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά. Και έγινε και το ένα και το άλλο. Είπαμε ότι θα καταργηθεί η αναγκαστικότητα των συνεταιρισμών, το οποίο συζητάγαμε εδώ πριν από μερικές εβδομάδες, και ήδη καταργήθηκε της Σάμου. Εμείς είμαστε αυτοί που τρομάζαμε τον κόσμο! Είπαμε ότι θα μπουν νέοι φόροι και μπαίνουν φόροι στα ξενοδοχεία, που και αυτό επηρεάζει τα νησιά. Εμείς τρομάζαμε τον κόσμο!
Είπατε, κύριε Υπουργέ, να μιλήσουμε για διαφορές. Να μιλήσουμε για διαφορές. Επί των δικών μας ημερών λειτουργούσαν οι είκοσι οκτώ άγονες γραμμές και χρηματοδοτούνταν κανονικά. Αυτή είναι συγκεκριμένη διαφορά. Γιατί στη δική σας ομιλία δεν είπατε τίποτα που να μας δώσει μια ασφάλεια ότι θα γίνει ο διαγωνισμός.
Μιλήσατε για μείωση δαπανών. Εγώ αντιλέγω, κύριε Υπουργέ, ότι η σύμβαση που κάνατε είναι πολύ ακριβότερη από τη δική μας. Το Υπουργείο σήμερα πληρώνει πολύ περισσότερα, ουσιαστικά, γιατί έχει καταρρεύσει το κόστος των καυσίμων. Και όταν υπογράφηκαν αυτές οι συμβάσεις, πριν από πολλά χρόνια, ήταν σε ένα εντελώς διαφορετικό κόστος καυσίμων. Και σήμερα, με αυτά τα μειωμένα ποσά που λέτε, η κερδοφορία των δρομολογίων, χωρίς να έχω τα επίσημα στοιχεία –να μας τα δώσετε εσείς- είναι σίγουρα πιο ανεβασμένη.
Αυτό που μου έκανε, επίσης, εντύπωση είναι το σχόλιο που κάνατε για τα δρομολόγια που έχουν πολλές στάσεις. Πάρτε για παράδειγμα το δρομολόγιο Ρόδος-Σάμος-Χίος-Μυτιλήνη-Λήμνος.
Αν κατάλαβα καλά αυτό που είπατε, κύριε Υπουργέ, ο πολίτης της Χίου που πρέπει να πάει στη Μυτιλήνη, γιατί εκεί είναι η έδρα της Περιφέρειας, η έδρα της ΔΟΥ, η έδρα του ΙΚΑ -όλες οι μεγάλες δημόσιες υπηρεσίες στο Βόρειο Αιγαίο εδρεύουν στην Μυτιλήνη- θα πετάξει με αυτό το αεροπλάνο από τη Χίο στη Μυτιλήνη και μετά θα πρέπει από τη Μυτιλήνη να πάει πίσω στη Ρόδο και να περιμένει μία-δυο ημέρες να ξαναρχίσει αυτό το δρομολόγιο, για να πάει Ρόδο-Σάμο και πίσω στο σπίτι του. Πιο γρήγορα θα πάει κολυμπώντας, κύριε Υπουργέ! Και αυτή η έννοια των άγονων γραμμών, που σωστά είπατε ότι έχουν πληρότητα 50%, είναι να εξυπηρετήσει αυτή τη νησιωτικότητα.
Κλείνοντας, πριν με προειδοποιήσετε, κυρία Πρόεδρε, για τον χρόνο, να επανέλθω σε ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει πάρα πολλές φορές σε αυτή την Αίθουσα οι δυο μας σε πολλές επίκαιρες ερωτήσεις, στις οποίες μου κάνετε την τιμή να απαντήσετε, σχετικά με το αεροδρόμιο της Χίου.
Παρότι ολοκληρώθηκε η απαλλοτρίωση τον Δεκέμβριο του 2014, ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί ο διαγωνισμός για να δημιουργηθεί ο νέος διάδρομος προσγείωσης. Εξαιτίας αυτού, σχεδόν όλες οι πτήσεις charter έχουν ακυρωθεί γι’ αυτό το καλοκαίρι.
Η Χίος φέτος δεν θα έχει τουρισμό από το εξωτερικό, μόνο από τις εσωτερικές γραμμές, και γι’ αυτό είναι κρίσιμο και για τη Χίο, όπως και για τα άλλα νησιά του Αιγαίου, να διατηρηθούν αυτές οι άγονες γραμμές.
Διαβεβαιώστε μας, κύριε Υπουργέ, ότι ο διαγωνισμός θα γίνει.
Ευχαριστώ.