Ερώτηση Ν. Μηταράκη σχετικά με την εφαρμογή του ΦΠΑ επί των ναυλοσυμφώνων των Επαγγελματικών Τουριστικών Πλοίων του Ν. 4256/2014
Στην ερώτηση του επισημαίνει ότι η πρόσφατη μεταφορά των ναυλώσεων των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών στην κατηγορία του 23% ΦΠΑ είναι άδικη και παράλογη. Παράλληλα, υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών επιχειρήσεων έναντι των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία και την Κροατία και οι οποίες υπάγονται σε καθεστώς ΦΠΑ 0% και 6%, αντίστοιχα.
Τέλος, ο κ. Μηταράκης αναφέρει στην ερώτηση του και τις αρνητικές συνέπειες που βιώνει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού από την πρόσφατη αναβίωση της συζήτησης για το Grexit αλλά και τα Capital Controls σημειώνοντας ότι το 60% και πλέον των ναυλώσεων για το 2015 έχουν ήδη ακυρωθεί.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης που κατατέθηκε προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο και τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Γεώργιο Σταθάκη, έχει ως εξής:
«Με τα πρόσφατα φορολογικά μέτρα οι ναυλώσεις των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών κατατάσσονται πλέον στην κατηγορία του 23% ΦΠΑ. Πρόκειται για μια ρύθμιση άδικη και παράλογη, καθώς:
1. Ο στεριανός τουρισμός θα υπάγεται (ορθώς) στο συντελεστή ΦΠΑ 13%, ενώ ο θαλάσσιος στον 23%
2. Η εφαρμογή της νέας φορολογικής ρύθμισης για τα ξενοδοχεία αρχίζει την 1η Οκτωβρίου του 2015, ενώ για τις ναυλώσεις των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών έχει άμεση εφαρμογή.
Προς επίρρωση της γενικής εικόνας αξίζει να σημειωθεί ότι:
1. 60% και πλέον των ναυλώσεων για το 2015 έχουν ήδη ακυρωθεί, ενώ οι προτεινόμενες ρυθμίσεις καθιστούν δυσχερέστερη κάθε προσπάθεια προσέλκυσης νέων πελατών,
2. Η Ελληνική Επιχείρηση θαλάσσιου τουρισμού είναι μία καθαρά εξωστρεφής και συναλλαγματοφόρα τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε ένα εξόχως ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο δραστηριοποιούνται φιλόδοξα και επιχειρήσεις από τις γειτονικές χώρες της Τουρκίας και της Κροατίας, όπου ο συγκεκριμένος ΦΠΑ είναι μόνο 0% και 6%, αντίστοιχα.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Προτίθενται, κι αν ναι, πότε και με ποια μέτρα να μην αδικείται ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικότερα οι ναυλώσεις επαγγελματικών τουριστικών σκαφών σε σχέση με τον στεριανό τουρισμό ως προς τα φορολογικά βάρη;
2. Προτίθενται να προβλέψουν μεταβατική περίοδο για τις συμβάσεις που έχουν ήδη υπογραφεί ή εναλλακτικά να υπάρχει εφαρμογή του μέτρου από την 1η Οκτωβρίου 2015;»