Απάντηση επίκαιρης ερώτησης Ν. Μηταράκη στη Βουλή για τη ρύθμιση εκκρεμών θεμάτων της ΔΕΥΑΝΧ
Πρωτολογία Ν. Μηταράκη:
“Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, με το άρθρο 80 του ν. 4316 που εκδόθηκε την 24η Δεκεμβρίου 2014, η Βουλή των Ελλήνων ρύθμισε θέματα ανεξόφλητων οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης–Αποχέτευσης διαφόρων νομών της Ελλάδας –ένας εκ των οποίων ήταν και η Χίος- που αφορούν δάνεια που συνάφθηκαν με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τη Διεθνή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.
Το άρθρο 80 προέβλεπε, πρώτον, τη ρύθμιση αυτών των χρεών, δεύτερον, τη διαγραφή προστίμων, τρίτον, την άμεση παροχή φορολογικής ενημερότητας και, τέταρτον, προέβλεψε ότι με κοινές υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου σας και του Υπουργείου Εσωτερικών θα ρυθμιστεί κάθε επιπλέον αναγκαίο ζήτημα για την υλοποίηση αυτού του άρθρου.
Μετά δημιουργήθηκε ένα θέμα ερμηνείας, όταν η αρμόδια οικονομική εφορία της Μυτιλήνης δεν δέχθηκε την έννοια της φορολογικής ενημερότητας –παρά το γεγονός ότι προβλέπεται ρητώς, κατά την άποψη εγκρίτων νομικών, στην παράγραφο 2 του άρθρου 80- και ζήτησε ως προαπαιτούμενο την ύπαρξη αυτής της ΚΥΑ.
Κατά συνέπεια, αυτή η ΚΥΑ κατέστη πλέον επείγουσα.
Στις 18 Φεβρουαρίου η Δημοτική Επιχείρηση της Νήσου Χίου έγραψε σε εσάς και στον Υπουργό Εσωτερικών. Στις 3 Απριλίου κατέθεσα γραπτή ερώτηση και είχατε την ευγένεια κι εσείς και ο κ. Βούτσης να απαντήσετε ότι είστε στο τέλος της διαδικασίας έκδοσης αυτής της Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Συγκεκριμένα, στην επιστολή σας αναφέρετε, ότι βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας από το Υπουργείο Εσωτερικών ως προς την οριστικοποίηση των οφειλών και τον προσδιορισμό του ορίου που είναι σε θέση να αποπληρώσει κάθε εταιρεία.
Επειδή φτάσαμε στο τέλος Ιουνίου και επειδή υπάρχει ένα σοβαρό θέμα με την έλλειψη φορολογικής ενημερότητας -έχουν δεσμευτεί οι λογαριασμοί της ΔΕΥΑΝΧ και δεν της επιτρέπουν να πληρώσει τους προμηθευτές της, ένας εκ των οποίων είναι η ΔΕΗ και υπάρχει κίνδυνος να διακοπεί το ρεύμα και κατά συνέπεια, να διακοπεί η υδροδότηση της Χίου- τίθεται το ερώτημα αν αυτή η ΚΥΑ, κύριε Υπουργέ, θα εκδοθεί σύντομα. Ελπίζω ότι η απάντησή σας θα είναι πως είναι έτοιμη για υπογραφή.
Ευχαριστώ.”
Απάντηση Δ. Μάρδα: “Κύριε Πρόεδρε, κύριε Μηταράκη, η ΚΥΑ είναι σχεδόν έτοιμη να υπογραφεί. Γιατί αργήσαμε; Διότι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων σε ένα εξασέλιδο κείμενό της εξέφρασε κάποιες απόψεις, κάποιες παρατηρήσεις και πρέπει να τις λάβουμε υπόψη.
Όπως βλέπετε -κι έχετε βέβαια πολύ μεγαλύτερη εμπειρία από εμένα- αυτή η γραφειοκρατία η οποία δημιουργείται με νόμους που συχνά δεν είναι απόλυτα ακριβείς, αντανακλάται στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Το θέμα που αντιμετωπίζει η Χίος, δεν το αντιμετώπισαν άλλοι νομοί και άλλοι δήμοι, γιατί εκεί οι ΔΟΥ δέχθηκαν το γεγονός ότι θα μπορούσε να αποπληρωθεί αυτό το χρέος από πόρους που δεν προέρχονταν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όπως είναι οι ΚΑΠ. Δηλαδή, υπήρχε ομολογουμένως ένα πρόβλημα ερμηνείας.
Αυτό το πρόβλημα προσπαθούμε να το λύσουμε και να δώσουμε μια ακριβή κοινή υπουργική απόφαση. Θεωρούμε ότι σε λίγο χρονικό διάστημα θα λυθεί.
Να υπενθυμίσω, βέβαια, ότι η όλη ιστορία αρχίζει το 1980. Τότε εγκρίθηκαν αυτά τα δάνεια. Το 2007 η τότε κυβέρνηση μπήκε σε μια διαδικασία ρυθμίσεων, η οποία προέβλεπε έναν σαφή τρόπο έτσι ώστε να αποπληρώνονται αυτά τα δάνεια τα οποία πήραν οι δήμοι, στο πλαίσιο των χρημάτων που δόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα πράγματα περιεπλάκησαν το 2012, όταν έγινε αυτός ο γνωστός λογαριασμός, ο ΚΑΠ. Δηλαδή, όταν αποφασίστηκε να πληρώνονται οι δήμοι από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, εκεί υπήρξε μια εμπλοκή. Αυτή η εμπλοκή επιδιώχθηκε να λυθεί δύο χρόνια αργότερα με τον συγκεκριμένο νόμο και τώρα βρισκόμαστε στην επίλυση του προβλήματος.”
Δευτερολογία Ν. Μηταράκη: “Χαίρομαι από τη μία που έχει λυθεί το θέμα για όλες τις ΔΕΥΑ εκτός από της Χίου. Λυπάμαι ως Βουλευτής Χίου που έχουμε μείνει το μόνο νησί που αυτήν τη στιγμή αντιμετωπίζει αυτό το ουσιαστικό πρόβλημα, ένα πρόβλημα που προέρχεται από την ερμηνεία του νόμου.
Κατά την άποψή μας, επαναλαμβάνω, η παράγραφος 2 είναι ξεκάθαρη, ότι η φορολογική ενημερότητα είναι άμεση άμα τη δημοσίευση του νόμου. Δεν το δέχτηκε αυτό το δικαστικό τμήμα της Μυτιλήνης. Αντιλαμβάνεστε ότι αν προσφύγει η ΔΕΥΑΝΧ στα δικαστήρια, απλώς θα χάσουμε μερικά χρόνια και δεν θα λύσουμε το πρόβλημα.
Χαίρομαι που έχετε τη διάθεση να το αντιμετωπίσετε, γιατί, κύριε Υπουργέ, δυστυχώς από τον Ιανουάριο και μετά η νησιωτικότητα αντιμετωπίζει επιπλέον προβλήματα. Γνωρίζουμε όλοι ότι ετοιμάζεται ένα διπλό χτύπημα στο ΦΠΑ στα νησιά, ετοιμάζεται η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή, την ίδια στιγμή που πολλά προϊόντα θα πάνε από χαμηλό συντελεστή στον υψηλότερο. Και για τα νησιά αυτό είναι ένα διπλό χτύπημα. Και δεν έχουμε ακούσει μέχρι στιγμής αν υπάρχει μια πρόβλεψη για κάποιο μεταφορικό ισοδύναμο. Είχε πει ο κ. Βαρουφάκης ότι θα αποπληρώνει το ΦΠΑ πίσω στους κατοίκους; Και να γίνει αυτό, βέβαια, το πλήγμα για την ανταγωνιστικότητα είναι μεγάλο, γιατί ο τουρισμός θα αποφύγει τα νησιά που έχουν ένα ακριβότερο κόστος.
Η Χίος -δεν είναι δικιά σας αρμοδιότητα- έχασε 4 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ, έχασε το Ξενόγλωσσο Τμήμα Ναυτιλίας από το Υπουργείο Παιδείας. Στη Χίο δυστυχώς από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα ακούμε μόνο άσχημα νέα. Ένα θετικό μήνυμα δεν έχει έρθει.
Κύριε Υπουργέ, η ολοκλήρωση αυτού του θέματος, για να βοηθήσει τη ΔΕΥΑΝΧ να συνεχίσει την παροχή νερού, θα είναι ένα θετικό μήνυμα. Ελπίζω να συμβεί σύντομα.
Ευχαριστώ.”
Δευτερολογία Δ. Μάρδα: “«Σχεδόν έτοιμη» σημαίνει ότι έχουμε πάρει το εξασέλιδο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και προσπαθούμε να ενσωματώσουμε τις παρατηρήσεις, έτσι ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα πλέον κάποιας άλλης ερμηνείας. Αυτό είναι το «σχεδόν». «Σχεδόν» σημαίνει ότι είμαστε σε μια διαδικασία επεξεργασίας του εξασέλιδου. Θεωρούμε ότι στο επόμενο δεκαπενθήμερο θα έχουμε τελειώσει.
Σε ό,τι αφορά, βέβαια, τις θέσεις για τη διαπραγμάτευση και τη θέση των νησιών κλπ., δεν είναι ζήτημα να το κουβεντιάσουμε τώρα μιας και η διαπραγμάτευση τρέχει. Μην βλέπουμε, όμως, το μέρος μιας διαπραγμάτευσης. Ας βλέπουμε το σύνολο μιας διαπραγμάτευσης.
Ως προς τα θέματα της ανταγωνιστικότητας, έρχομαι λίγο στο παρελθόν μου. Η ανταγωνιστικότητα δεν προσδιορίζεται μόνο από τις τιμές, αλλά και από την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και προϊόντων. Αν κάπου χάνουμε σε τιμές, μπορούμε να κερδίσουμε έδαφος σε ποιότητα. Βλέπετε χώρες οι οποίες είναι πανάκριβες -και δεν είναι πανάκριβες λόγω του ΦΠΑ, αλλά λόγω της πανάκριβης παροχής υπηρεσιών- να σφύζουν από τουρίστες και χώρες οι οποίες είναι πάρα πολύ φθηνές, να μην έχουν τουρίστες.
Ως εκ τούτου, το μοναδικό στοιχείο που συνδέεται με την προσέλκυση των τουριστών, επαναλαμβάνω, δεν είναι οι τιμές, αλλά υπάρχουν και άλλοι προσδιοριστικοί παράγοντες, που πρέπει να τους λαμβάνουμε κατά νου στην περίπτωση κατά την οποία αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα και μόνο.
Ευχαριστώ.”