Καταλύτης ανάπτυξης και πολλαπλασιαστής ισχύος της ελληνικής οικονομίας είναι τα έργα ΣΔΙΤ
“Κυρίες και Κύριοι,
Σας ευχαριστώ πολύ για τη σημερινή σας παρουσία εδώ. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που είμαι ανάμεσα σε ανθρώπους που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή της ευθύνης.
Ο λόγος που σας καλέσαμε σήμερα εδώ, είναι γιατί έχουμε να μοιραστούμε μαζί σας καλά νέα. Και τα «καλά νέα» αφορούν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στα έργα που γίνονται μέσω συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τα λεγόμενα έργα ΣΔΙΤ αλλά και τις νέες προοπτικές που διανοίγονται.
Και αισιοδοξώ ότι με το πέρας της σημερινής ημερίδας, θα έχει οικοδομηθεί ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα θετικά των έργων ΣΔΙΤ.
Πεποίθηση μας είναι ότι η χώρα πρέπει να στραφεί στρατηγικά στη δημιουργία φιλικού επενδυτικού κλίματος για την προσέλκυση επενδύσεων. Σε αυτό το στόχο, κινούμαστε μεθοδικά και με σχέδιο.
Ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τις επενδύσεις, αποτέλεσε πρώτη προτεραιότητα. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος 4146/2013, συνέβαλε από το πρώτο χρόνο εφαρμογής του στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος. Στον τομέα των Στρατηγικών Επενδύσεων συστάθηκε η κεντρική Αδειοδοτική Αρχή, ως υπηρεσία μιας στάσης – one stop shop. Θεσμοθετήθηκαν νέα εργαλεία όπως τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΣΕ) και το δικαίωμα της Κεντρικής Αρχής να εκδίδει άδειες. Για τις επενδύσεις άνω των 2 εκατ. ευρώ, θεσπίστηκε ο θεσμός του Διαμεσολαβητή του Επενδυτή.
Σύμφωνα με την μελέτη του ΚΕΠΕ, η χώρα σταδιακά γίνεται πόλος έλξης επενδυτικού ενδιαφέροντος και τα τελευταία 2 χρόνια έχει προσελκύσει επενδύσεις αξίας 37,6 δις ευρώ. Επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν σε σταθερό οικονομικό περιβάλλον, με ξεκάθαρους κανόνες και αυστηρές προδιαγραφές, προς το συμφέρον του ελληνικού λαού.
Ανάλογος καταλύτης ανάπτυξης και πολλαπλασιαστής ισχύος της ελληνικής οικονομίας, είναι και τα έργα ΣΔΙΤ. Και εκεί η απόσταση που διανύθηκε είναι μεγάλη.
Το θεσμικό πλαίσιο των έργων ΣΔΙΤ έχει δημιουργήσει γόνιμο έδαφος για επενδύσεις και υψηλής ποιότητας δημόσια έργα. Οι διαδικασίες ανάθεσης είναι απόλυτα ξεκάθαρες, διαφανείς και σύννομες με τις κοινοτικές οδηγίες. Υπάρχουν οι απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες, που εξασφαλίζουν ότι το δημόσιο θα παραλαμβάνει έργα λειτουργικά και με τις καλύτερες ποιοτικές προδιαγραφές. Και όλα αυτά λίγο καιρό πριν, δεν ήταν καθόλου αυτονόητα…
Τα ελληνικά έργα ΣΔΙΤ, έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες που τα καθιστούν πρωτοποριακά και μοναδικά στην Ευρώπη. Είναι τα μόνα έργα ΣΔΙΤ στην Ευρώπη, όπου η χρηματοδοτική συμμετοχή του δημοσίου γίνεται μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων των Διαρθρωτικών Ταμείων, όπως το πρόγραμμα Jessica. Επίσης, για πρώτη φορά συμμετέχει σε έργα ΣΔΙΤ, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και αυτό είναι μια σημαντική επιτυχία.
Μία ακόμα καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα, είναι ότι το δημόσιο δεν προπληρώνει το μερίδιό του στο έργο, αλλά η αποπληρωμή γίνεται με την παραλαβή και στη βάση ενός λεπτομερούς μηχανισμού αξιολόγησης της ποιότητας. Σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση στη παράδοση του έργου, ο ανάδοχος επιβαρύνεται με αρκετά υψηλό πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης.
Θα σας φέρω πέντε χαρακτηριστικά παραδείγματα, που αποδεικνύουν τη νέα πραγματικότητα στα έργα ΣΔΙΤ.
Πρώτο παράδειγμα στο οποίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το καινοτόμο μίγμα χρηματοδότησης, είναι η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή 14 σχολικών μονάδων σε 7 δήμους της Αττικής.
Είναι το πρώτο έργο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που χρηματοδοτήθηκε μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου Jessica και για πρώτη φορά με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας. Για το λόγο αυτό, για να προχωρήσει το έργο, χρειάστηκε η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Δεύτερο παράδειγμα, είναι η κατασκευή των 7 σταθμών της Πυροσβεστικής, ένα έργο συνολικής αξίας 25,9 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί και το πρώτο έργο ΣΔΙΤ που ολοκληρώθηκε, καθώς τις προσεχείς ημέρες θα παραλάβουμε τον 7ο και τελευταίο σταθμό.
Στη παράδοση του έργου υπήρξε καθυστέρηση, η οποία όχι μόνο δεν θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο, αλλά το δημόσιο θα καταβάλλει 5,7 εκατ. Ευρώ λιγότερα από τις προβλεπόμενες πληρωμές.
Τρίτο παράδειγμα πετυχημένου έργου ΣΔΙΤ, είναι η πρόταση που κατέθεσε πρόσφατα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων για την υλοποίηση ως έργων ΣΔΙΤ των xray – scanners στα τελωνεία. Αυτό το έργο ήταν προγραμματισμένο από το Υπουργείο Οικονομικών εδώ και 20 χρόνια περίπου, χωρίς να καταφέρει να προχωρήσει. Τελικά, επελέγη η διαδικασία των ΣΔΙΤ και είμαστε βέβαιοι ότι σύντομα το δημόσιο θα αποκτήσει ένα σημαντικό εργαλείο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Το μεν δημόσιο θα διατηρήσει την εξουσία του ελέγχου και ο ανάδοχος θα αμείβεται στη βάση της συνεχούς λειτουργίας αυτού του συστήματος.
Το τέταρτο παράδειγμα, αφορά ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της Αττικής, την τηλεματική για τις αστικές συγκοινωνίες. Πριν πέντε μήνες υπογράφηκε η σύμβαση και όμως ήδη πιλοτικά θα έχετε δει τις πρώτες έξυπνες στάσεις σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας. Ένα έργο που αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής και το σύστημα συγκοινωνιών της Αθήνας.
Πέμπτο και τελευταίο παράδειγμα, αλλά ίσως το πρώτο σε σημασία, είναι τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων που γίνονται μέσω ΣΔΙΤ. Δεν χρειάζεται να πω πολλά για τη σημασία των εν λόγω έργων, καθώς είναι γνωστά σε όλους τα τεράστια πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στη χώρα μας, για τη μη ορθολογική και ενάντια στους ευρωπαϊκούς κανόνες, διαχείριση των απορριμμάτων.
Για τον λόγο αυτό, ξεκινήσαμε 13 έργα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια, ύψους 1,5 δις ευρώ που αφορούν το 70% του ελληνικού πληθυσμού. Οι πρώτες περιοχές που έχουμε ανάδοχο είναι η Ήπειρος, η Πελοπόννησος, η Δυτική Μακεδονία, οι Σέρρες και η Ηλεία και σύντομα θα έχουμε και στην Αλεξανδρούπολη.
Με ξεκάθαρη πολιτική βούληση προχωράμε αποφασιστικά, για να αντιμετωπίσουμε μία χρόνια παθογένεια του ελληνικού κράτους και να δώσουμε λύση σε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα και να έχουμε έργα με σωστά περιβαλλοντικά πρότυπα.
Φυσικά και θα ακούσουμε τις απόψεις των νέων επικεφαλής των ΟΤΑ και θα συζητήσουμε μαζί τους κάθε τρόπο βελτίωσης του υπάρχοντος συστήματος, όμως ειλικρινά:
Στο ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων δεν υπάρχει χρόνος. Τα έργα θα έπρεπε να είχαν γίνει χτες. Και τα έργα που έχουν προχωρήσει, έχουν περάσει από το στάδιο της διαβούλευσης και έχουν την αποδοχή των κατοίκων.
Κυρίες και Κύριοι,
Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο σε όλους, πως μέσω της διαδικασίας των ΣΔΙΤ, θα έχετε στα χέρια σας έναν σημαντικό πολλαπλασιαστή ισχύος, καθώς με λιγότερους δημόσιους πόρους, γίνονται περισσότερα και καλύτερα έργα. Όλα τα έργα περνούν από αυστηρό δημόσιο έλεγχο και ο ανάδοχος επιλέγεται στη βάση της οικονομικότερης προσφοράς για το ελληνικό δημόσιο.
Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η αγορά δείχνει έμπρακτα την εμπιστοσύνη της στο θεσμικό πλαίσιο των ΣΔΙΤ, καθώς στους διαγωνισμούς των έργων ΣΔΙΤ, συμμετέχουν πολλές ξένες και ελληνικές εταιρείες, μικρού και μεγάλου μεγέθους.
Αποτελεί ισχυρή μου πεποίθηση και γι’ αυτό το λόγο σας καλέσαμε σήμερα εδώ, πως τα έργα ΣΔΙΤ μπορούν να συμβάλλουν τα μέγιστα στο νέο και ουσιαστικό ρόλο που μπορεί και οφείλει να διαδραματίσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα τα τοπικά προβλήματα αλλά και τις ευκαιρίες που υπάρχουν.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, θα σταθεί δίπλα σας, αρωγός και συμπαραστάτης, προκειμένου να μεταφέρει την τεχνογνωσία και τις καλές πρακτικές που διαθέτει για τα έργα ΣΔΙΤ, στους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Πιο συγκεκριμένα: Θα συνδράμουμε τους ΟΤΑ μέσω ειδικών εκπαιδευτικών σεμιναρίων που θα γίνουν για τους υπαλλήλους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έχουν επιφορτιστεί με τα έργα ΣΔΙΤ.
Επιπλέον, η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ μέσω των έμπειρων στελεχών της, θα συνδράμει τους ΟΤΑ σε όλη τη διαδικασία της δημοπράτησης των έργων.
Κυρίες και Κύριοι,
Πριν κλείσω την ομιλία μου και δώσω τον λόγο στον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ κ. Μαντζούφα, ο οποίος έχει ουσιαστική συμβολή στη πρόοδο που έχει επιτευχθεί στα έργα ΣΔΙΤ και θα σας δώσει τις τεχνικές λεπτομέρειες για τα έργα, θα ήθελα να πω ότι:
η επιτυχία των έργων ΣΔΙΤ, βάζει ένα ακόμα λιθαράκι στη συνολική εικόνα, που δείχνει ότι κάτι αλλάζει στην ελληνική οικονομία.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014 υπογράφηκαν 3 συμβάσεις, αξίας 130 εκ ευρώ. Και είναι τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ που υπογράφηκαν μετά το 2009 και το ξεκίνημα της κρίσης. Τα τρία αυτά έργα φέρνουν τη χώρα μας 4η στην γενική κατάταξη πανευρωπαϊκά στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ και 4η με όρους αξίας συμβάσεων ΣΔΙΤ, ως προς το ΑΕΠ. Και δεν είναι μόνο αυτά. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2015, αναμένεται να υπογραφούν 9 Συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 650 εκατ. ευρώ. Για έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη.
Σας ευχαριστώ.”