Θα πετύχουμε! Δεν υπάρχει άλλη λύση!
Κ. Υπουργέ θα μου επιτρέψετε να σας ζητήσω να μου σχολιάσετε τις τοποθετήσεις Σόιμπλε και Μέρκελ για το λεγόμενο κούρεμα; Αν δεν γίνει αυτό πως θα είναι βιώσιμο το χρέος μας;
Σήμερα η προτεραιότητα μας είναι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος. Τότε, βάση της συμφωνίας της 27ης Νοεμβρίου του 2012 οι ευρωπαίοι εταίροι θα εξετάσουν περαιτέρω μέτρα για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Σημασία λοιπόν έχει να εργαστούμε αταλάντευτα για την επίτευξη του στόχου αντί να αναλωνόμαστε σε αντιπαραθέσεις.
Είσαστε ένας από τους βασικούς συντελεστές της επίτευξης της συμφωνίας για τον TAP. Παρόλα ταύτα, δεν έχει φανεί κάποια άλλη μεγάλη επένδυση. Ακόμα και η προσπάθεια για επενδύσεις από το Κατάρ δεν έχει κάποιο αποτέλεσμα. Με ελάχιστες επενδύσεις, με όλους του οικονομικούς δείκτες αρνητικούς και με απολύσεις στο δημόσιο, πως θα επιτευχθεί ανάπτυξη και κατ΄ επέκταση μείωση της ανεργίας;
Καταρχήν από το 2012, οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις υπερδιπλασιάστηκαν, σε σχέση με το 2011 και είναι πλέον άνω του ετήσιου μέσου όρου των ετών πριν την κρίση. Τους τελευταίους 12 μήνες είδαμε μια σειρά επενδύσεων, αναφέρω χαρακτηριστικά επενδύσεις από Fairfax, Emirati Al Dahra, PPF Group, PSP Investgments, Philip Morris, Unilever, HP, Cosco, Socar, SAP, NSN, Pain & Partners, Rhone Capital, Diamond Resorts, Dufry Group, Strategic Initiatives, καθώς και την ανακεφαλαιοποίηση τριών συστημικών τραπεζών.
Δουλεύουμε αθόρυβα αλλά αποτελεσματικά. Οι συνομιλίες με την κυβέρνηση του Κατάρ αλλά και τους Κινέζους προχωρούν. Το κλίμα έχει αλλάξει μετά τις επισκέψεις που πραγματοποίησε ο Α. Σαμαράς.
Μια που αναφερθήκατε στο Κατάρ, να θυμίσω ότι μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού, επέστρεψε στον διαγωνισμό για το Ελληνικό (προσφορές θα κατατεθούν στο 4ο τρίμηνο του 2013), έχει προβεί σε δυο σημαντικές επενδύσεις στον τουριστικό τομέα και μόλις πρόσφατα ανακοινώθηκε και μια νέα επένδυση της QatarPetroleum. Και είμαστε ακόμα στην αρχή. Το κυνήγι των επενδύσεων θέλει επιμονή, επαγγελματισμό, συστηματικότητα και υπομονή. Και για την προσέλκυση τους και για την υλοποίηση τους.
{slideshare}[slideshare id=24645012&doc=66960246-130726042607-phpapp01&type=d]{/slideshare}
Κ. Υπουργέ, υπάρχει αρκετή γκρίνια από πολλές επιχειρήσεις για καθυστερήσεις διεκπεραίωσης των φακέλων για σύσταση ΚΟΕ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να χρηματοδοτηθούν. Που οφείλεται αυτό; Και ασφαλώς γιατί δεν έχει καταπολεμηθεί;
Πριν από ένα χρόνο υπήρχαν κατατεθειμένα στη ΓΔΙΕ χιλιάδες επενδυτικά σχέδια που όχι μόνο δεν είχαν ελεγχθεί αλλά ούτε καν αξιολογηθεί. Θεσπίσαμε νέες διαδικασίες για να ξεπεράσουμε μεγάλα γραφειοκρατικά εμπόδια, καταργήσαμε τους επιτόπιους ελέγχους για 1000 φωτοβολταικά πάρκα κάτω των 100 KW, κάναμε τρείς προσκλήσεις για τη στελέχωση της υπηρεσίας και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχουμε θέσει στο τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει αξιολογηθεί το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων που υποβλήθηκαν το 2012. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης για τον Α και Β’ κύκλο και απομένουν μόνο τα ειδικά καθεστώτα. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα εντατικοποιηθεί η διαδικασία ελέγχου. Παράλληλα με τις ρυθμίσεις που θεσπίσαμε με το Ν. 4146/2013 δεν πρόκειται να επαναληφθούν ανάλογα φαινόμενα. Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες προχωράμε στην έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που θα δίνει τη δυνατότητα σε πιστοποιημένους φορείς να πραγματοποιούν ελέγχους – χωρίς να απαιτείται ΚΟΕ – γεγονός το οποίο θα επιταχύνει σημαντικά τις διαδικασίες.
Κύριε Μηταράκη, με αφορμή τις αλλαγές που επιφέρει ο Ν. 4152/2013 έχει ξεσπάσει «πόλεμος» μεταξύ του ΟΕΕ και του Υπουργείου Ανάπτυξης. Σας κατηγορούν ότι με τις νέες ρυθμίσεις ισοπεδώθηκε η διαμόρφωση των τάξεων και η τριτοβάθμια εκπαίδευση και δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι για τα φορολογικά έσοδα και τις επιχειρήσεις. Τιαπαντάτε;
Στόχος των νέων διατάξεων είναι να απλοποιήσει το σύστημα. Είχαμε τέσσερις κατηγορίες λογιστών, ο οποίες ενοποιήθηκαν σε δύο. Η Α’ τάξη περιλαμβάνει τα διπλογραφικά βιβλία, δηλαδή τα πιο πολύπλοκα από τεχνικής άποψης και η δεύτερη τάξη που θα περιλαμβάνει τα απλογραφικά. Στην κατηγορία Α πρόσβαση θα έχουν μόνο οι πτυχιούχοι. Αυτό το διευκρινίζω, γιατί έγινε μεγάλη συζήτηση για τα δικαιώματα των μη πτυχιούχων. Στην κατηγορία Β δίνεται το δικαίωμα πρόσβασης σε βοηθούς λογιστών μετά από πολυετή εμπειρία και σε αποφοίτους άλλων προγραμμάτων κατάρτισης στο λογιστικό επάγγελμα. Διευκρινίζω ότι αυτό ίσχυε και με το Ν.2515/97 ο οποίος έδινε το δικαίωμα στους αποφοίτους λυκείου να τηρούν απλογραφικά βιβλία μέχρι 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Αυτό που άλλαξε με τη διάταξη, είναι τα χρόνια. Από δεκατρία έως δεκαπέντε χρόνια, πάει στα πέντε έως επτά. Άρα, δεν αλλάζει η ουσία. Δεν δώσαμε πρόσβαση σε νέες κατηγορίες, στους μη πτυχιούχους πανεπιστημίων. Απλώς επιταχύναμε τη διαδικασία. Υπάρχει μεγάλη παραπληροφόρηση για το συγκεκριμένο θέμα. Η αλήθεια είναι ότι δεν δόθηκαν επιπλέον δικαιώματα σε μη πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Έχετε μιλήσει πολλές φορές για την εξωστρέφεια της Ελληνικής οικονομίας. Από τις επαφές που έχετε πραγματοποιήσει στο εξωτερικό, ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται;
Οι εξαγωγές μας μπορούν να αποτελέσουν βασικό μοχλό της ανάπτυξης. Ήδη σημειώνουν πολύ καλές επιδόσεις. Από 27, 6 δις Ευρώ το 2012 φέτος αναμένεται θα φτάσουν τα 30 δις Ευρώ. Αυτό είναι ένα ενθαρρυντικό σημάδι αν αναλογιστούμε ότι το 2010 οι Ελληνικές εξαγωγές βρίσκονταν μόλις στα 21 δις. Αυτήν την προσπάθεια την ενθαρρύνουμε με την στρατηγική που έχουμε χαράξει και η οποία κινείται σε τρείς άξονες: Πρώτος, η διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δεύτερος, ηαναδιάρθρωση και ουσιαστική συνεργασία και αξιοποίηση όλων των φορέων εξωστρέφειας – για την οποία θα κατατεθεί σύντομα σχέδιο νόμου στη Βουλή – και τρίτος η διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου μετην απλοποίηση των προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών.
Θα τα καταφέρει η Ελλάδα να ξεπεράσει το σκόπελο του φθινοπώρου; Δεδομένου ότι αναμένουμε τον μεγάλο έλεγχο της τρόικας.
Η βούληση της κυβέρνησης είναι να εκπληρώσει όλες τις προαπαιτούμενες δράσεις και είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε. Μέσα σε ένα χρόνο κάναμε μια τεράστια προσπάθεια και καταφέραμε να αποκαταστήσουμε την αξιοπιστία της χώρας μας στο εξωτερικό. Αυτή η προσπάθεια στηρίχθηκε στις τεράστιες θυσίες των Ελλήνων πολιτών και αυτές τις θυσίες δεν θα τις αφήσουμε να πάνε χαμένες.
Πώς θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό 2014 – 2016;
Κατ, αρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι για το 2013 και το 2014 δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα χρηματοδοτικό κενό. Η χρηματοδότηση της χώρας είναι εξασφαλισμένη. Για τη διετία 2015-2016 δεν θα χρειαστούν οριζόντια μέτρα και αν έχουν επιτευχθεί οι βασικοί στόχοι για τις αποκρατικοποιήσεις, το πρωτογενές πλεόνασμα και την επιστροφή σε αναπτυξιακούς ρυθμούς θα ανοίξει ο δρόμος των αγορών.
Θα αντέξει η δικομματική κυβέρνηση;
Πιστεύω πως ναι. Πρέπει να αντέξει γιατί δεν υπάρχει καμία άλλη εναλλακτική πρόταση.
Το τελευταίο διάστημα ειδικά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εξαπολύσει δριμύτατη επίθεση κατά της Κυβέρνησης και του Αντώνη Σαμαρά προσωπικά. Βοηθά ο συγκεκριμένος αντιπολιτευτικός λόγος την προσπάθεια της χώρας;
Αναμφίβολα δεν συμβάλλει στην εμπέδωση της σταθερότητας και στη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν εννοεί να καταλάβει ότι δεν είμαστε μόνοι μας. Ειδικά στον τομέα των επενδύσεων, όλες οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου την ίδια προσπάθεια καταβάλλουν. Οι ανταγωνιστές μας τις ίδιες πόρτες χτυπούν. Αυτή η στρατηγική της αξιωματικής αντιπολίτευσης να εναντιώνεται σε όλους και σε όλα είναι επιζήμια. Η ανάπτυξη μπορεί να προκύψει μόνο από τον ιδιωτικό τομέα. Από την υγιή επιχειρηματικότητα και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει.
Θα έχουμε και άλλα μέτρα κ. Υπουργέ;
Τα περιθώρια για νέα μέτρα έχουν εξαντληθεί προ πολλού. Αυτό το έχει ξεκαθαρίσει προς όλες τις κατευθύνσεις ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Κ. Υπουργέ, στον επενδυτικό νόμο στον οποίο έχει ποντάρει η κυβέρνηση, υπάρχουν αρκετά κενά. Π.χ δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Σε μία ομολογουμένως δύσκολη περίοδο για τα δημόσια κτίρια, δεν θα έπρεπε να δοθούν κίνητρα και προς τα εκπαιδευτήρια;
Το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών κατευθύνεται κυρίως στον δευτερογενή τομέα της οικονομίας, και στον τριτογενή με έμφαση στην έρευνα, την τεχνολογία και τον τουρισμό. Η παροχή υπηρεσιών δεν αποτέλεσε αντικείμενο των προηγούμενων και του παρόντος αναπτυξιακού νόμου αλλά θα μπορούσε να εξεταστεί στο μέλλον.