Νέο Επενδυτικό Νομοσχέδιο: Ένα σημαντικό βήμα για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών απέναντι στη χώρα μας
Δείτε τη συζήτηση του Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη, που έγινε την Παρασκευή, 5/4/2013 και ώρα 11:00 – 13:00 με κάθε ενδιαφερόμενο για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο στο Twitter χρησιμοποιώντας το hashtag #anaptyxiakos.
Πρωτολογία Ν. Μηταράκη στη Βουλή κατά τη συζήτηση για το Σ/Ν για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο (04/04/2013).
“Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, η μείωση της ανεργίας δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με θεωρίες και ιδεολογήματα. Είναι κάτι που απαιτεί μεθοδική και σκληρή δουλειά.
Σήμερα η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας χρειάζεται νέες επενδύσεις. Για να γίνουν νέες επενδύσεις, χρειαζόμαστε νέα κεφάλαια και ουδείς Βουλευτής της Αντιπολίτευσης χρησιμοποίησε αυτήν τη λέξη στη δική του ομιλία. Κανείς δεν μας είπε έναν εναλλακτικό τρόπο για να βρεθούν πόροι για την οικονομία μας σήμερα εκτός από τις ιδιωτικές επενδύσεις.
Το σχέδιο νόμου που συζητείται σήμερα στη Βουλή αφορά και τις μεγάλες και τις μεσαίες και τις μικρές επενδύσεις. Αφορά τις ελληνικές επενδύσεις, αφορά και τις ξένες επενδύσεις. Γιατί όταν αυτήν τη στιγμή έχουμε ανεργία στο 27% -το είπαν κάποιοι Βουλευτές της Αντιπολίτευσης ως μομφή, εγώ το δέχομαι ως θετικό, ναι, κάθε επένδυση είναι στρατηγική.
Θα προσπαθήσω στα οκτώ λεπτά που μου δίνει ο Κανονισμός της Βουλής να απαντήσω στα σχόλια των Εισηγητών των κομμάτων και των κυρίων συναδέλφων που ακούστηκαν.
Πρώτα απ’ όλα οι στρατηγικές επενδύσεις στο άρθρο 1 έχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Γιατί η Βουλευτής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων διάβασε μόνο την πρώτη γραμμή και δεν διάβασε όλο το άρθρο. Τίθενται δέκα κλάδοι της οικονομίας ως κλάδοι προτεραιότητας -και όποιος θέλει να αφαιρέσω έναν από αυτούς, ας μας το πει- τίθεται συγκεκριμένο ύψος επένδυσης και τίθενται συγκεκριμένες θέσεις εργασίας.
Ένας συνάδελφος έθεσε ως μομφή ότι εκατόν είκοσι θέσεις εργασίας είναι στρατηγικές. Ναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα εκατόν είκοσι θέσεις εργασίας είναι πάρα πολύ σημαντικές και αυτό πρέπει να το καταλάβουμε όλοι. Και φυσικά για την έγκριση μιας επένδυσης ως στρατηγικής, υπάρχει η διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων που όλοι οι συναρμόδιοι Υπουργοί λαμβάνουν την απόφαση έχοντας υπόψη ο καθένας τα θέματα της δικής του αρμοδιότητας.
Η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων δεν είναι ένας ακόμα μηχανισμός πάνω στους μηχανισμούς γραφειοκρατίας που ήδη έχουμε. Είναι αντικατάσταση. Είναι ένας νέος μηχανισμός αντί πολλαπλών μηχανισμών που στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν λειτουργήσει ως τροχοπέδη για την προσέλκυση επενδύσεων.
Για τον αναπτυξιακό νόμο ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει να επιμένει με το ίδιο επιχείρημα: ότι δεν έχει στόχευση. Σας έχω ζητήσει, κύριε συνάδελφε, και στην Επιτροπή και χθες στην πρωτολογία να μου πείτε συγκεκριμένα ποιους κλάδους της ελληνικής οικονομίας θέλετε να αφαιρέσουμε από τον αναπτυξιακό νόμο. Θέλετε να αφαιρέσουμε τη μεταποίηση, τον τουρισμό, την ενέργεια, την τεχνολογία, την νεανική επιχειρηματικότητα; Παρακαλώ να το προτείνετε και να κρίνουμε και να το αφαιρέσουμε αν θέλετε να έχει περισσότερη στόχευση. Η ελληνική οικονομία έχει δυνατότητα σήμερα σε πολλούς κλάδους. Και αυτό προσπαθεί να ενισχύσει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο.
Κλείνω με την παρένθεση του Εισηγητή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Μας κατηγορήσατε ότι το Παράκτιο Μέτωπο στοχεύει στην επενδυτική αναβάθμιση της δημόσιας περιουσίας. Μάλιστα. Στοχεύει στην επενδυτική αναβάθμιση της δημόσιας περιουσίας, περιουσίας του ελληνικού λαού που πρέπει να εκμεταλλευθούμε καλύτερα προς όφελος του ελληνικού λαού ισορροπημένα, όπως με μεγάλη λεπτομέρεια συζητήσαμε στην Επιτροπή.
Ακούσαμε από τον Ειδικό Αγορητή του ΠΑ.ΣΟ.Κ. την πρόταση να δούμε πιο θετικά συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας όπως τον τουρισμό, τις εξαγωγές και την απασχόληση. Στο υπό αναμόρφωση Προεδρικό Διάταγμα το οποίο δίνει τα κριτήρια βαθμολόγησης του αναπτυξιακού θα λάβουμε υπόψη αυτές τις προτάσεις. Βέβαια τονίζω ότι η πίτα του αναπτυξιακού είναι δεδομένη και ενισχύοντας κάποιους κλάδους αφαιρούμε κονδύλια από άλλους κλάδους. Και αυτό πρέπει πάντα να το έχουμε υπόψη.
Αναφερθήκατε επίσης στην ανάγκη να υπάρχουν οργανωμένοι υποδοχείς για τις επενδύσεις. Κινούμαστε σ’ αυτή την κατεύθυνση ειδικά στο θέμα των νέων τεχνολογιών και θα προχωρήσουμε σύντομα σε συγκριμένες ανακοινώσεις.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης στη δική του παρέμβαση θα κάνει συγκεκριμένα σχόλια και θα δεχθεί συγκεκριμένες τροπολογίες, άρα δε θα ήθελα εγώ σ’ αυτή την πρωτολογία να μιλήσω πολύ συγκεκριμένα. Αλλά θέλω να πω, παραδείγματος χάριν, στο θέμα των εγγυητικών επιστολών ότι θα αποδεχθούμε την πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για να δοθεί η δυνατότητα με τροπολογία να εκδίδονται εγγυητικές επιστολές με δέσμευση ισόποσης κατάθεσης σε τράπεζες.
Ως προς τις μεγάλες επενδύσεις που συζητήθηκαν συγκεκριμένα θέλω να κάνω τις εξής αναφορές. Όντως η επένδυση του fasttruck που έχει κατατεθεί στην Κρήτη είναι αναθεωρημένη λαμβάνοντας υπόψη τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και με αυτή την αναθεώρηση έγινε δεκτή από τη διυπουργική επιτροπή στρατηγικών επενδύσεων.
Προσπάθησαν κάποιοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να δημιουργήσουν την εντύπωση στην Αίθουσα ότι οι στρατηγικές επενδύσεις δεν είναι υποκείμενες στην ίδια περιβαλλοντική νομοθεσία, ότι δεν είναι υποκείμενες στο Σύνταγμα του ελληνικού κράτους. Αυτό είναι παντελώς αβάσιμο φυσικά, νομικά, πολιτικά και ηθικά. Οι μεγάλες επενδύσεις θέλουμε να κινηθούν ταχύτερα και να χρησιμοποιήσουν όπου είναι σύννομο ειδικά νομοθετικά εργαλεία με τον ίδιο σεβασμό στο περιβάλλον, βέβαια, στον πολιτισμό μας, στην ιστορία μας.
Συνεχίζω με σχόλια της Ήσσονος Αντιπολίτευσης. Έθεσαν χθες οι Ανεξάρτητοι Έλληνες ένα πυροτέχνημα αντισυνταγματικότητας εις βάρος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Τελικά αυτό το πυροτέχνημα δεν κατατέθηκε στη Βουλή. Θα ήθελα πάντως να το δω, αν θέλετε να το μοιράσετε στους συναδέλφους για να δούμε ποια ήταν τα επιχειρήματα των Ανεξαρτήτων Ελλήνων αμφισβητώντας τη συνταγματικότητα της ρύθμισης που είχαμε καταθέσει.
Είδαμε έντονη κριτική από τους προλαλήσαντες Βουλευτές των Ανεξάρτητων Ελλήνων για διάφορα θέματα. Αλλά βλέπω και μεγάλες ανακολουθίες. Μιλήσατε παραδείγματος χάριν, για την ανάγκη ταχύτερης απορρόφησης του ΕΣΠΑ. Σας θυμίζω ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2012 πετύχαμε το 102% του εθνικού στόχου. Ήδη σήμερα παρουσία του Πρωθυπουργού ξεκινάμε τη διαδικασία για το επόμενο ΕΣΠΑ που θα ξεκινήσει το 2014. Ενώ όμως θέλετε να προχωρήσουμε στο ΕΣΠΑ δεν ψηφίζετε τη σχετική τροπολογία που έχει στόχο την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ. Και αυτό δείχνει ανακολουθία λόγου.
Μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση -και θα σταματήσω εδώ με τους Ανεξάρτητους Έλληνες- ότι δεν θα ψηφίσετε την τροπολογία 373 γιατί τη χαρακτηρίζετε μια Βαβέλ ρυθμίσεων.
Αντίθετα, η 373 δείχνει ότι η Κυβέρνηση άκουσε με ιδιαίτερη προσοχή όλους τους συναδέλφους στην Επιτροπή και της Συμπολίτευσης και της Αντιπολίτευσης και καταθέτουμε διάφορες τροπολογίες, όπως καταθέσαμε και διάφορες νομοτεχνικές βελτιώσεις, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια της Επιτροπής, απόλυτα σεβόμενοι το δημοκρατικό διάλογο, αλλά επειδή είναι πολλές, εσείς θεωρείτε ότι είναι «βαβέλ» και δεν θέλετε να τις ψηφίσετε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούσαμε πολλές αρνήσεις από την Αντιπολίτευση κι έχω μία ολόκληρη λίστα αρνήσεων αλλά ο χρόνος δεν μου επιτρέπει να τις απαντήσω μία-μία.
Θέλω όμως να θέσω ένα συγκεκριμένο θέμα: Αυτήν τη στιγμή η χώρα κατάφερε να πετύχει τη δημοσιονομική ασφάλεια. Με την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος, με την πληρωμή των οφειλών του Δημοσίου, με την επίτευξη των στόχων της απορρόφησης του ΕΣΠΑ, προσπαθούμε να αυξήσουμε τη ρευστότητα στην αγορά. Σήμερα φέρουμε τον τρίτο πυλώνα, που είναι το θεσμικό πλαίσιο το οποίο είναι απαραίτητο για την προσέλκυση επενδύσεων.
Σε αυτήν τη δύσκολη στιγμή, αν μπορεί η Βουλή να μην σκεφτεί κομματικά, όπως κάνει πάντα, αλλά να δει λίγο πιο πέρα. Να δούμε ότι έχουμε πάνω από ένα εκατομμύριο ανέργους που χρειάζονται δουλειά και για να έρθουν αυτές οι δουλειές, χρειάζονται επενδύσεις. Οι επενδύσεις χρειάζονται κεφάλαια, χρειάζονται ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο να είναι σύγχρονο, με απόλυτο σεβασμό στο Σύνταγμα, στις παραδόσεις αυτού του τόπου και στο περιβάλλον, αλλά να είναι σύγχρονο, ευέλικτο και ανταγωνιστικό. Αυτό το θεσμικό πλαίσιο έχει φέρει η Κυβέρνηση σήμερα στη Βουλή. Θα ήθελα να δω όλες τις πτέρυγες της Βουλής να το στηρίζουν.
Ευχαριστώ πολύ.”
1η Παρέμβαση Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη (4/4/2013)
“Θέλω να διευκρινίσω κάτι πάνω στην ομιλία του Υπουργού, του κ. Χατζηδάκη.
Η Κυβέρνηση αποδέχτηκε δέκα τροπολογίες συνολικά, βουλευτικές και υπουργικές. Όλες αυτές οι τροπολογίες έχουν μοιραστεί κι έχουν κατατεθεί κανονικά.
Από τις δέκα τροπολογίες, τις επτά τις αποδέχτηκε αυτολεξεί ή με νομοτεχνικές βελτιώσεις που έχουν μοιραστεί από τις 10.00΄ το πρωί. Άρα, στις επτά τροπολογίες δεν υπάρχει κανένα θέμα σύγχυσης της Αίθουσας από τη διαδικασία. Είναι αυτολεξεί όπως έχουν κατατεθεί.
Σε δύο τροπολογίες έγιναν ελάχιστες διαφοροποιήσεις. Με την τροπολογία με γενικό αριθμό 284 που αναφέρεται στα δημόσια ΚΤΕΟ, για τα οποία είχε κατατεθεί μία τροπολογία για παράταση κατά είκοσι μήνες, η Κυβέρνηση αποδέχτηκε δεκατέσσερις μήνες.
Σε μια δεύτερη τροπολογία έγινε μια νομοτεχνική βελτίωση στο δικαίωμα υπαγωγής στο fast track επενδύσεων πάνω από 5 εκατομμυρίων ευρώ για επενδύσεις ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων. Ήταν κατατεθειμένη τροπολογία, απλώς έγινε μια νομοτεχνική βελτίωση κατά την αποδοχή.
Η πολυπλοκότητα της συζήτησης και όλο αυτό το τρίλεπτο που αναγκάστηκε να διαβάσει, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής, ο κύριος Υπουργός, αφορά στην τροπολογία με γενικό αριθμό366 και ειδικό 28 που έχει καταθέσει το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα. Είναι μια τροπολογία, η οποία καλύπτει για την ακρίβεια δεκατρία θέματα. Η Κυβέρνηση δέχτηκε κάποια από αυτά. Δεν μας δόθηκε η δυνατότητα να απαντήσουμε με νούμερα. Έπρεπε να διαβάσουμε ολόκληρο το κείμενο για το τι αποδεχόμαστε.
Άρα, το 95% της ομιλίας του Υπουργού, είναι επί της τροπολογίας με γενικό αριθμό 366 του ΠΑΣΟΚ, που έχει διανεμηθεί. Διάβασε ποια κομμάτια δέχεται. Όσα δεν διάβασε, δεν τα έχει αποδεχτεί ο Υπουργός. Άρα, δεν υπάρχει καμία έκπληξη. Ήταν λίγο πολύπλοκο, πράγματι, το παραδεχόμαστε όλοι, αλλά όλα έχουν μοιραστεί.
Ευχαριστώ πολύ.”
Πρωτολογία Ν. Μηταράκη στη Βουλή κατά τη συζήτηση για το Σ/Ν για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο (03/04/2012).
“Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν, για εμένα είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή να παρουσιάζω σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο που είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς από τα στελέχη και τους συνεργάτες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και άλλων συναρμόδιων Υπουργείων.
Θα ήθελα από το Βήμα της Βουλής να τους ευχαριστήσω για την ιδιαίτερα σκληρή δουλειά τους –σχεδόν επτά μέρες την εβδομάδα- γι’ αυτό το νομοσχέδιο. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλες τις κυρίες και κυρίους συναδέλφους απ’ όλα τα κόμματα της Βουλής για την εποικοδομητική κριτική τους κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, αλλά και τους πολίτες και τους φορείς που συμμετείχαν και στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης.
Προσπαθήσαμε να ενσωματώσουμε όσο το δυνατόν παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της επίμονης και μεγάλης σε χρονική διάρκεια διαδικασίας.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε είναι ένα νομοσχέδιο που έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο, έχοντας καταφέρει στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής να πετύχουμε την παραμονή της χώρας στο ευρώ και τη δημοσιονομική ασφάλεια που είναι προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε αναπτυξιακή διαδικασία. Καταφέραμε να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς στόχους του 2012 και να είμαστε εντός πλαισίων για το 2013.
Πρέπει, όμως, να πω και να αναγνωρίσω, όπως κάνουν όλες οι κυρίες και οι κύριοι συνάδελφοι, τις τεράστιες θυσίες που έχει υποβληθεί ο ελληνικός λαός για να φτάσουμε εδώ που είμαστε σήμερα και ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Διότι αυτή η χώρα έχει πολλές δυνατότητες, έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα που εδώ και δεκαετίες δεν εκμεταλλευτήκαμε στο βαθμό που μπορούσαμε. Αυτό το νομοσχέδιο είναι μια προσπάθεια σε αυτήν την κατεύθυνση για να βοηθήσει στο έργο της ανάπτυξης που σήμερα χρειάζεται τόσο πολύ ο τόπος.
Η ανάπτυξη δεν γίνεται με μαγικές συνταγές, δεν γίνεται με θεωρίες και ευχολόγια ούτε απλώς σχολιάζοντας θέματα, όπως οι πολλαπλασιαστές. Ανάπτυξη γίνεται με συγκεκριμένες επενδύσεις. Κάθε επένδυση χρειάζεται το θεσμικό αυτό πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει την υλοποίησή της, διότι όλοι γνωρίζουμε ότι εδώ και δεκαετίες υπήρχαν επενδύσεις.
Υπήρχαν επενδύσεις που θα είχαν δώσει δουλειά στους πολίτες αυτής της χώρας και όχι στους πολίτες των όμορων χωρών, αλλά δεν καταφέραμε να τις κρατήσουμε, δεν καταφέραμε να αξιοποιήσουμε τη δυναμική που μας έδωσε η ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο κοινό νόμισμα στο βαθμό που μπορούσαμε.
Το παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα εφικτά και άμεσης υλοποίησης. Δεν ξέρω αν είναι θεσμικό νομοσχέδιο, όπως είπε ένας συνάδελφος και δεν θα παίξω με τις λέξεις. Είναι ένα νομοσχέδιο που παίρνει συγκεκριμένα μέτρα και για τις μεγάλες και για τις μεσαίες και για τις μικρές επενδύσεις και για τις ελληνικές και για τις ξένες. Παίρνει μέτρα που μπορούν και θα εφαρμοστούν άμεσα μετά την ψήφιση αύριο αυτού του νομοσχεδίου από τη Βουλή των Ελλήνων.
Το δεδομένο είναι ένα και πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε σε αυτό, ότι αυτή η χώρα χρειάζεται επενδύσεις και θέσεις εργασίας σήμερα και όχι θεωρίες για το πώς μπορούμε να κάτσουμε και να ξανασχεδιάσουμε και να επανασχεδιάσουμε στα πλαίσια μιας ευρύτατης αναπτυξιακής στρατηγικής ή άλλες πολύ ωραίες φράσεις που ακούσαμε στη σημερινή συζήτηση.
Μιλήσαμε για εργασιακά δικαιώματα και φυσικά είναι δεδομένο ότι όλες οι επενδύσεις που προβλέπονται σε αυτό το νομοσχέδιο, μεγάλες, μεσαίες και μικρές, θα γίνουν με πλήρη σεβασμό των εργασιακών δεδομένων που υπάρχουν στη χώρα. Αλλά θα σας πω μια μεγάλη αλήθεια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Οι μισθοί και οι εργασιακές σχέσεις καθορίζονται σε τεράστιο βαθμό από το επίπεδο ανεργίας και το μεγαλύτερο ωφέλημα και για τον εργαζόμενο και για τον άνεργο είναι η χώρα μας να προσελκύσει επενδύσεις, να μειώσει την ανεργία και να δημιουργήσει για τα νέα παιδιά το μέλλον που μπορούν και δικαιούνται.
Η αναπτυξιακή στρατηγική χρειάζεται νέα κεφάλαια, κάτι που στελέχη της συναντιπολίτευσης ξέχασαν να αναφέρουν στις δικές τους παρουσιάσεις. Η ανάπτυξη χρειάζεται κεφάλαια και το μεγάλο ερώτημα είναι από πού θα έρθουν αυτά τα κεφάλαια. Τα κεφάλαια αυτά σήμερα πρέπει να έρθουν από τον ιδιωτικό τομέα για τον απλούστατο λόγο ότι το δημόσιο δεν έχει πόρους για να κάνει ένα μεγάλο κρατικοδίαιτο, κρατικοπληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης, όπως –αν θέλετε- έκανε προηγούμενες δεκαετίες και το λογαριασμό γι’ αυτές τις δεκαετίες πληρώνει και η δικιά μου γενιά.
Πυξίδα γι’ αυτό το νομοσχέδιο ήταν η αρχή της συνέχειας του κράτους. Ήταν πολύ άδικος ο χαρακτηρισμός του «ράβε-ξήλωνε», που ακούστηκε σε αυτή την Αίθουσα. Το αντίθετο, κρατήσαμε τα θετικά από τους νόμους που υπήρχαν στο παρελθόν, μάθαμε από λάθη, θεραπεύουμε αδυναμίες με στόχο και στον επενδυτικό νόμο για τις μεγάλες επενδύσεις, αλλά και στον αναπτυξιακό για τις μικρές και τις μεσαίες να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο που σήμερα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της ελληνικής οικονομίας. Χρειάζεται παραγωγή νέου πλούτου, όπως είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ.
Το νομοσχέδιο αυτό δημιουργεί μεγάλες αλλαγές. Πρώτη σημαντική αλλαγή είναι η δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων, η οποία δημιουργεί ένα μηχανισμό που καταπολεμά ουσιαστικά και συγκεκριμένα τη γραφειοκρατία. Ακούμε πολλές φορές να συζητάνε γενικά για το πρόβλημα της γραφειοκρατίας. Το πρόβλημα δεν λύνεται με γενικολογίες. Λύνεται με συγκεκριμένες δράσεις. Και μια δράση πολύ συγκεκριμένη είναι η συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων για τις στρατηγικές επενδύσεις σε ένα σημείο.
Στα θετικά της σημερινής συζήτησης αντιλαμβάνομαι ότι όλοι σχεδόν σε αυτή την Αίθουσα συμφωνούν πως αυτό το νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό. Διαφωνούν κάποιοι ιδεολογικά κατά πόσο θα έπρεπε να στηρίξουμε τις ιδιωτικές επενδύσεις, αλλά σχεδόν όλοι συμφωνούν ότι σε αυτή την κατεύθυνση, στην κατεύθυνση της στήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων, ναι, αυτό το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει και λύνει προβλήματα και αυτό το θεωρώ ιδιαίτερα θετικό.
Ακούστηκαν και πάρα πολλά πράγματα που δεν ισχύουν, όπως –παραδείγματος χάριν- ότι στις μεγάλες επενδύσεις θα ισχύει διαφορετική νομοθεσία, περιβαλλοντική νομοθεσία. Η εργασιακή νομοθεσία είναι απολύτως η ίδια. Αλλάζουν τα εργαλεία και οι διαδικασίες. Παραδείγματος χάριν, δημιουργείται ο θεσμός της πολυάδειας για να μπορούν σε ταχύτερο χρόνο με την ίδια κείμενη νομοθεσία εκτός περιβαλλοντικών να εκδοθούν οι σχετικές άδειες. Δημιουργούνται τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, αντιγράφοντας ένα θεσμό που ήδη χρησιμοποιεί το ελληνικό δημόσιο για τη δικιά του ακίνητη περιουσία.
Το αντιλαμβανόμαστε όλοι και συμφωνώ με τα σχόλια που ακούστηκαν ότι δεν έχουμε ολοκληρώσει τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό, αλλά δεν μπορούμε να περιμένουμε και χρόνια και να έχουμε 27% ανεργία μέχρι εμείς να είμαστε έτοιμοι. Για τις μεγάλες επενδύσεις θα είμαστε έτοιμοι από αύριο και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Ακούστηκαν, επί παραδείγματι, ανακρίβειες για το θέμα της αξιοποίησης της περιουσίας της Εκκλησίας και ακούω ότι και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες θα θέσουν θέμα αντισυνταγματικότητας. Περιμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να διαβάσω τι μπορεί αυτή η αίτηση αντισυνταγματικότητας να περιλαμβάνει.
Λέω ότι ακούστηκαν πολλά πράγματα που δεν ισχύουν γιατί, πρώτον, αυτό το νομοσχέδιο δεν επηρεάζει ούτε θετικά ούτε αρνητικά, δεν ανακατεύεται σε ιδιοκτησιακά θέματα –επηρεάζει μόνο περιουσία που ανήκει στην Εκκλησία- και, δεύτερον, φυσικά η Εκκλησία θα πρέπει να ανταποκριθεί στους ίδιους ακριβώς περιβαλλοντικούς όρους για τα μεγάλα έργα, όπως οποιοσδήποτε άλλος επενδυτής.
Δυο άλλα σημεία που θα ήθελα να τονίσω στο θέμα των στρατηγικών επενδύσεων είναι, κατ’ αρχήν, η δυνατότητα χορήγησης αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων κρατών, αν επενδύσουν σε ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα. Δεχθήκαμε την εισήγηση του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας να μειώσουμε το ποσό στις 250.000 ευρώ. Αυτό θα είναι θετικός καταλύτης φέτος, τώρα, από σήμερα, από φέτος το καλοκαίρι για την υποδομή, η οποία έχει πληγεί φυσικά από τη μεγάλη κρίση.
Κατά δεύτερον, υλοποιώντας μια προγραμματική δέσμευση του Πρωθυπουργού προχωράμε στη δημιουργία της εταιρίας «ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΑΕ», με στόχο να υπάρξει μια ισορροπημένη και ενιαία στρατηγική ανάπτυξης για την περιουσία του ελληνικού δημοσίου, δηλαδή του ελληνικού λαού, σε όλο το πλαίσιο από το Σούνιο μέχρι το Φάληρο.
Για το θέμα του επενδυτικού νόμου οι στόχοι μας είναι η ρευστότητα, η ταχύτητα και η διαφάνεια και θα πω δυο λέξεις για το καθένα. Θα ήθελα, όμως, να τονίσω και να επαναλάβω μια ερώτηση που σας έχω κάνει, κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, από την Επιτροπή.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Ένα λεπτό ακόμη θα ήθελα, αν δεν σας είναι πρόβλημα.
Μας κατηγορείτε για έλλειψη στόχευσης στον αναπτυξιακό νόμο και σας ρώτησα πολύ συγκεκριμένα: Πείτε μου ποιους κλάδους της οικονομίας θέλετε να αφαιρέσω από τον αναπτυξιακό νόμο. Θέλετε να αφαιρέσω τον τουρισμό; Ευχαρίστως πείτε μου. Τη μεταποίηση; Την ενέργεια; Την τεχνολογία; Πείτε μου επιτέλους! Γιατί το μόνο παράδειγμα που λέτε -φαίνεται δεν σας αρέσει το άθλημα- είναι το παράδειγμα του γκολφ και έχω την εντύπωση ότι δεν έχουμε κάποιο αίτημα για γκολφ αυτή τη στιγμή υποβεβλημένο.
Θα τελειώσω μιλώντας επί μισό λεπτό γι’ αυτά τα τρία σημεία του αναπτυξιακού νόμου.
Ως προς τη ρευστότητα, δίνουμε το 100% της επιχορήγησης μπροστά, με εγγυητική επιστολή, διασφαλίζοντας έτσι τα συμφέροντα του δημοσίου, αλλά από την άλλη δίνοντας απαραίτητη ρευστότητα στην αγορά που είναι κρίσιμη για την πραγματοποίηση αυτών των επενδύσεων. Μεταφέρουμε όλα τα κονδύλια ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτό μέχρι στιγμής δεν έχει σχολιαστεί στην Αίθουσα. Τα μεγάλα έργα πάνω από 50 εκατομμύρια θα δικαιούνται μόνο φορολογικά κίνητρα. Τα έργα κάτω από 50 εκατομμύρια, ανεξαρτήτως πλέον κλάδου, θα δικαιούνται και φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις.
Μέχρι στιγμής για τη γενική επιχειρηματικότητα προβλέπονταν μόνο φορολογικά κίνητρα, το οποίο –όπως άκουσα να αναφέρεται σχετικά και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ- σε βάθος χρόνου είναι θετικό. Στην παρούσα συγκυρία της ελληνικής οικονομίας, όπου η ρευστότητα είναι το μεγάλο ζήτημα, είδαμε από τις αιτήσεις που δέχθηκε ο ν. 3908 πως μόνο τα φορολογικά κίνητρα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Ως προς την ταχύτητα, καθιερώνουμε την ανάθεση σε πιστοποιημένους φορείς συνεπικουρώντας το δημόσιο, κατ’ επιλογή των επενδυτών, ως προς το δικαίωμα ελέγχου της ολοκλήρωσης των επενδυτικών έργων, ώστε να υπάρξουν περισσότεροι πόροι και ταχύτερα να κινηθεί ο αναπτυξιακός νόμος.
Τέλος, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στα θέματα της διαφάνειας, γιατί πράγματι υπήρξαν θέματα στο παρελθόν. Έχουν ήδη ληφθεί και από την προηγούμενη κυβέρνηση και από εμάς πολύ συγκεκριμένα μέτρα διαδικασιών, προχωράμε και σε δυο τελευταία μέτρα με αυτό το νόμο.
Πρώτον, δημιουργούμε το αυτοτελές Γραφείο Επιθεώρησης Ιδιωτικών Επενδύσεων, που θα ελέγχει και τις επενδύσεις που έγιναν μετά, ανεξάρτητα από την ιεραρχία του Υπουργείου, ανεξάρτητα και από εμένα, τον επιβλέποντα Υφυπουργό, και τους πιστοποιημένους φορείς. Δεύτερον, τα μεγάλα έργα πλέον από 50 εκατομμύρια και όχι από 150, που έλεγε ο προηγούμενος νόμος, θα έρχονται εδώ στην Ολομέλεια της Βουλής για κύρωση, ώστε να υπάρχει διαφάνεια.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα συνεχίσω με κάποια σχόλια στη δευτερολογία μου.
Ευχαριστώ.”
1η Παρέμβαση Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη (3/4/2013)
“Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επί της ομιλίας της οποίας έγινε, θέλω απλώς να διευκρινίσω δύο πράγματα.
Ίσως η κ. Καφαντάρη δεν ήταν πριν εδώ, κατά τη διάρκεια της δικής μου ομιλίας, όταν μίλησα για το θέμα της αξιοποίησης της περιουσίας της Εκκλησίας ως στρατηγικού επενδυτή.
Είναι εμφανές και από την τροπολογία την οποία καταθέσαμε -και είναι στη διάθεση όλων των συναδέλφων- ότι αναφέρεται μόνο σε ακίνητα που ανήκουν στην Εκκλησία. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο δεν παρεμβαίνει ούτε θετικά ούτε αρνητικά σε οποιοδήποτε ιδιοκτησιακό θέμα εκκρεμεί υπό οποιαδήποτε άλλη διαδικασία. Δεν παίρνει θέση. Αναφέρεται σε ακίνητα που ήδη ανήκουν εκεί.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας θυμίζω ότι η περιβαλλοντική νομοθεσία, το Σύνταγμα που αναφέρατε πριν εννοείται ότι ισχύει για κάθε περίπτωση στρατηγικών επενδύσεων. Το λέω αυτό γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν παρανοήσεις και να ξεκινήσουμε μία συζήτηση που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Το ίδιο θα σας πω και για το άρθρο 31 για το Λαγονήσι, για το οποίο κάναμε μία μεγάλη συζήτηση στην Επιτροπή. Ζητήθηκε εγγράφως και υπογεγραμμένα από τον Δήμαρχο Σαρωνικού να γίνει μία τροπολογία. Το ζήτησαν σχεδόν όλα τα κόμματα στην Επιτροπή, δηλαδή να αφαιρεθεί το τμήμα Η’ –και έγινε- και να αυξηθεί ο συντελεστής, όπως ακριβώς γράφει και ο Δήμαρχος Σαρωνικού. Αυτό ακριβώς κάναμε.
Σας θυμίζω ότι είναι μία έκταση και μία περιουσία που ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Το εν λόγω ξενοδοχείο είναι δημόσια περιουσία. Είναι νοικιασμένο μέχρι το 2078, αν θυμάμαι καλά, και ήδη αυτά τα θέματα έχουν λυθεί σε τελεσίδικες διαιτητικές αποφάσεις.
Η Κυβέρνηση εφαρμόζει αυτές τις αποφάσεις για να αποφύγει τον κίνδυνο να χρειαστεί να πληρώσει μεγάλες αποζημιώσεις, που ήδη το ελληνικό δημόσιο δυστυχώς πληρώνει γι’ αυτή την έκταση.
Σας ευχαριστώ.”
2η Παρέμβαση Υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Νότη Μηταράκη (3/4/2013)
“Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Κύριε συνάδελφε, για δύο θέματα που θέσατε θα ήθελα να δώσω πολύ σύντομες απαντήσεις.
Καταρχήν η εταιρεία «Επενδύστε στην Ελλάδα» και η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Επενδύσεων θα έχουν την εξής σχέση: Η εταιρεία θα είναι αυτή που θα έχει την ευθύνη για την προσέλκυση επενδύσεων και για τη σχέση με τον επενδυτή. Τη σχέση με το κράτος την αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Επενδύσεων, που θα είναι ο μόνος φορέας του κράτους, ο οποίος πλέον θα διαχειρίζεται για λογαριασμό της «Invest in Greece» και των επενδυτών που έχει προσελκύσει η «Invest in Greece» την αδειοδοτική διαδικασία. Η διασύνδεση λοιπόν του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα γίνεται εντός του περιβάλλοντος του Υπουργείου Ανάπτυξης και αυτό βελτιστοποιεί τις συνέργιες και το αποτέλεσμα.
Σχετικά με τις θέσεις εργασίας, πρώτον, υπογράψαμε πριν από σύντομο χρονικό διάστημα Υπουργική απόφαση για τον έλεγχο των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των εταιρειών που στηρίχθηκαν με τον αναπτυξιακό νόμο. Ελέγχουμε πλέον με συγκεκριμένο μηχανισμό ότι πράγματι τηρούν τις θέσεις εργασίας που προβλέπεται και σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλουμε τα νόμιμα πρόστιμα.
Ως προς τις στρατηγικές επενδύσεις αποδεχθήκαμε μία τροπολογία της ΔΗΜΑΡ η οποία ήταν στη σωστή κατεύθυνση και το αυτοτελές Γραφείο Επιθεώρησης Ιδιωτικών Επενδύσεων θα έχει και την αρμοδιότητα να ελέγχει ότι οι στρατηγικές επενδύσεις που εντάχθηκαν στη διαδικασία του fasttrackπράγματι δημιουργούν και τηρούν τις θέσεις εργασίας που υποσχέθηκαν.
Ευχαριστώ.”
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Νότης Μηταράκης, μετά την κατάθεση στην Βουλή του Νομοσχέδιου του Υπουργείου (21/2/2013), με τίτλο ««Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις», έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η προτεραιότητα μας, σύμφωνα με τις οδηγίες του Πρωθυπουργού, είναι η καταπολέμηση της ανεργίας, δηλαδή η προσέλκυση επενδύσεων. Με το Επενδυτικό & Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο, που καταθέσαμε σήμερα στη Βουλή, λαμβάνουμε συγκεκριμένα μέτρα υπέρ της επιχειρηματικότητας.
Συγκεκριμένα, ως προς τις στρατηγικές επενδύσεις μειώνουμε την γραφειοκρατία και απλουστεύουμε διαδικασίες αδειοδότησης και υλοποίησης. Η δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων που αναλαμβάνει την ευθύνη των αδειοδοτήσεων, η θεσμοθέτηση των ΕΣΧΑΣΕ για την ρύθμιση πολεοδομικών και χωροταξικών θεμάτων και η διευκόλυνση παροχής αδειών παραμονής σε επενδυτές είναι σημαντικά βήματα για την τόνωση των επενδύσεων.
{slideshare}[slideshare id=16677622&doc=2013219-130221125643-phpapp01]{/slideshare}
Για τις ιδιωτικές επενδύσεις, ο Αναπτυξιακός Νόμος στοχεύει στην άμεση αύξηση της ρευστότητας, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στην περαιτέρω θωράκιση της διαφάνειας. Συγκεκριμένα το Νομοσχέδιο περιλαμβάνει την παροχή προκαταβολών έως το 100% της επιχορήγησης, την ενίσχυση των επιχορηγήσεων, το δικαίωμα του επενδυτή να ελέγχεται η επένδυση του από πιστοποιημένους εξωτερικούς φορείς και η δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης.
Επίσης, βάζουμε τις βάσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση του Αττικού Παράκτιου Μετώπου από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο με την ίδρυση Εταιρείας Ειδικό Σκοπού.
{slideshare}[slideshare id=16677454&doc=20130221-130221124639-phpapp01&type=d]{/slideshare}
Τέλος, δίνουμε μια μόνιμη λύση για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων που θα δημιουργήσει πολλαπλά οφέλη για τον Ελληνικό τουρισμό, τη νησιωτική Ελλάδα και εν γένει για την ελληνική οικονομία.
Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις κάνουμε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση. Ένα σημαντικό βήμα για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών απέναντι στη χώρα μας. Αυτή η προσπάθεια άλλωστε είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση της ανεργίας που πλήττει εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και την δημιουργία ενός σύγχρονου ανταγωνιστικού και παραγωγικού μοντέλου».
{slideshare}[slideshare id=16677924&doc=aitiologikiekthesi-130221131502-phpapp02&type=d]{/slideshare}
{slideshare}[slideshare id=16678011&doc=sxedio-nomou-130221132134-phpapp02&type=d]{/slideshare}