Βουλή

Ερωτήματα που χρήζουν απάντησης από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου

Ερωτήματα που χρήζουν απάντησης από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου

Επίκαιρη Επερώτηση Ν. Μηταράκη και 17 ακόμη Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Θέμα: «Ερωτήματα που χρήζουν απάντησης από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου».

 

Κύριε Υπουργέ,

Ο κ. Πρωθυπουργός, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κάλυμνο, εξήγγειλε την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τα νησιά του Αιγαίου, που ως έννοια παραπέμπει στην εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς προσώπων, αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών στα νησιά με το αντίστοιχο κόστος στην ηπειρωτική χώρα.

Ανακοίνωσε, λοιπόν, τη χορήγηση 50 εκ. ευρώ για να καλυφθεί το κόστος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (το οποίο ήδη έχει συρρικνωθεί και υποεκτελείται, για να παρουσιάζει πλεονάσματα η κυβέρνηση), ενώ άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρξει στήριξη και από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Παράλληλα, ανακοίνωσε την εκπόνηση σχετικής μελέτης.

Είναι σαφές ότι οι συγκεκριμένες εξαγγελίες, θα κριθούν από τη συνέπειά τους αλλά και από την αντιστοίχησή τους με την πραγματικότητα.

Είναι, όμως, εμφανές ότι υπηρετούν προεκλογικού χαρακτήρα σκοπιμότητες για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Μια απόφαση, η οποια έχει την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και προσωπικά του Πρωθυπουργού.

Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου που εξήγγειλε ο κ. Πρωθυπουργός, είναι κυριολεκτικά λόγια του αέρα από τη στιγμή που δεν υφίστανται εθνικοί πόροι για να το χρηματοδοτήσουν, ενώ, ταυτόχρονα, δεν υπάρχει σαφής δέσμευση από την Ε.Ε. για τη χρηματοδότησή του.

Τα 50 εκ. ευρώ που εξήγγειλε ο κ. Τσίπρας δεν καλύπτουν το κόστος, εκτός εάν οι πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης είναι η επανάληψη επιδοματικών πρακτικών για λίγους, δίκην φιλοδωρήματος με μια περιορισμένη και συμβολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

Μετριοπαθείς υπολογισμοί που έγιναν κατά το παρελθόν, υπολογίζουν, πως το κόστος από την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού εισοδήματοςθα είναι πολλαπλάσιο.

Είναι δυνατόν η κυβέρνηση να καταργεί τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για να εισπράξει, όπως έχει προϋπολογίσει 85 εκ. ευρώ, και την ίδια στιγμή να εμφανίζεται ως έχουσα τη δυνατότητα να διαθέσει πολλαπλάσιο ποσό για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά του Αιγαίου;

Αν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, τότε γιατί προχώρησε στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά που αποτελούσαν το μοναδικό αναπτυξιακό και συγκριτικό τους πλεονέκτημα;

Ο κ. Πρωθυπουργός δεν διευκρίνισε, επίσης, αν η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα ισχύει για τα νησιά του Αιγαίου ή για όλες τις νησιωτικές περιοχές της χώρας, οπότε ανεβαίνει και το κόστος.

Μίλησε, επίσης, για εκπόνηση μελέτης, χωρίς να διευκρινίζει αν πρόκειται για νέα μελέτη ή για τη μελέτη που η ανάθεσή της δημοσιεύθηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ τον περασμένο Ιούλιο.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για την απόφαση ανάθεσης μελέτης από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με ημερομηνία 17-7-2017 και αρ.πρ. 4111_08/1960 και τίτλο: «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/&ίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του  Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής».

Με βάση την απόφαση, η μελέτη προβλεπόταν να ολοκληρωθεί σε 6 μήνες, δηλαδή, στο τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να έχει παραδοθεί.

Αντικείμενο της μελέτης είναι ο υπολογισμός του κόστους  του  Νησιωτικού  Μεταφορικού Ισοδυνάμου για έξι (6) κατηγορίες νησιών (Πολύ μεγάλα νησιά >30.000 κατοίκους, Μεγάλα  νησιά  15000~30.000 κατοίκων., Μεσαία  νησιά  5000~15000 κατοίκων, Μικρομεσαία νησιά  3000~5.000 κατοίκων, Μικρά  νησιά  1000~3000 κατοίκων και  Πολύ  μικρά  νησιά  κάτω 1000  κατοίκων).

Προβλεπόταν, επίσης, ο υπολογισμός του μεταφορικού ισοδύναμου με βάση τον πληθυσμό και την παραδοχή ότι το κόστος αυτό θα υπολογίζεται για δύο (2)  μετακινήσεις  ανά  κάτοικο  και  έτος  προς την  έδρα  της  Διοικητικής Περιφέρειας, τον Πειραιά ή αντίστοιχο άλλο προορισμό.

Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο αποκαλύπτεται η πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει το κόστος του μεταφορικού ισοδύναμου, τον αριθμό των δικαιούχων αλλά και τις μετακινήσεις.

Φυσικά, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή μνεία για την κάλυψη του αυξημένου μεταφορικού κόστους αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών που θα εκτοξευθεί ακόμα περισσότερο με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

Καμία, επίσης, πρόβλεψη δεν υπάρχει για την κάλυψη του μεταφορικού ισοδύναμου για τις μετακινήσεις από νησί σε νησί.

Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει σαφείς και πειστικές απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται. Διαφορετικά θα επιβεβαιώσει ότι πρόκειται για μια ακόμα χονδροειδή προσπάθεια εξαπάτησης των νησιωτών.

Κατόπιν των ανωτέρω, επερωτάται ο Κύριος Υπουργός:

1. Ποιοι είναι οι πόροι που διαθέτει η κυβέρνηση για την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τους κατοίκους των νησιών και από που προέρχονται; Επαρκούν αυτοί οι πόροι για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου;

2. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η κυβέρνηση, σε επίπεδο Ε.Ε., για να υπάρξει χρηματοδότηση για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου με δεδομένο ότι το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό και σε ετήσια βάση;

3. Θα υπάρξει νέα ανάθεση προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την εκπόνηση μελέτης και πότε θα γίνει αυτό;

4. Ποια είναι η τύχη της μελέτης με τον τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/μίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής»;

5. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη είχε την εμφανή στόχευση του εντολέα της (της κυβέρνησης) δηλαδή, να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ποια είναι η πρόθεση της κυβέρνησης; Η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ή η περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά ή για ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες;

6. Η εφαρμογή αφορά μόνο στα νησιά του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου ή σε όλα τα νησιά της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των Επτανήσων, των Σποράδων, της Σαμοθράκης και των νησιών του Αργοσαρωνικού;

7. Υπάρχει μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους για την πλήρη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με δεδομένο ότι δεν υπήρξε αντίστοιχη μελέτη για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, ούτε υπάρχουν μέχρι σήμερα, απολογιστικά στοιχεία για τη δημοσιονομική απόδοση αλλά και τις επιπτώσεις του συγκεκριμένου μέτρου;

Οι Επερωτώντες Βουλευτές

1. Εμμανουήλ Κόνσολας
2. Ιωάννης Πλακιωτάκης
3. Χαράλαμπος Αθανασίου
4. Ελευθέριος Αυγενάκης
5. Ιωάννης Αντωνιάδης
6. Φωτεινή Αραμπατζή
7. Χρίστος Δήμας
8. Κωσταντίνος Αχ. Καραμανλής 
9. Κωσταντίνος Κατσαφάδος 
10. Θεοδώρα (Ντόρα) Μπακογιάννη
11. Χρήστος Μπουκώρος
12. Αθανάσιος Μπούρας
13. Κωνσταντίνος Σκρέκας
14. Γεώργιος Στύλιος
15. Ιωάννης Βρούτσης
16. Παναγιώτης (Νότης) Μηταράκης
17. Ιωάννης Κεφαλογιάννης
18. Θεόδωρος Φορτσάκης

 

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση