Βουλή

Πρωταρχική υποχρέωση της πολιτείας η είσπραξη των 35 δισ. οφειλών που εκκρεμούν στο ΚΕΑΟ

Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Νότης Μηταράκης απάντησε σήμερα στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, σε τρεις επίκαιρες ερωτήσεις. 

Η πρώτη επίκαιρη ερώτηση, με θέμα: «Σοβαρή δυσλειτουργία λόγω υποστελέχωσης των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ Αγροτών Θεσσαλίας» της Βουλευτού Καρδίτσας  της Νέας Δημοκρατίας  κυρίας Ασημίνας Σκόνδρα.

Ο κ. Μηταράκης αναφέρθηκε στα σημαντικότατα προβλήματα υποστελέχωσης των υποκαταστημάτων του ΕΦΚΑ ανά την Ελλάδα, τονίζοντας ότι το υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ενίσχυσης του φορέα σε επίπεδο υλικοτεχνικών υποδομών αλλά και ανθρώπινου δυναμικού. Στο πλαίσιο αυτό, ο υφυπουργός τόνισε πως πάγιος στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, παραμένει η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, που θα επιταχύνει τις διαδικασίες έκδοσης των συντάξεων και θα καταστήσει τη Δημόσια Διοίκηση αποτελεσματικότερη.

Η δεύτερη επίκαιρη ερώτηση με θέμα: «Υπάρχει τελικά τιτλοποίηση και πώληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ);» ήταν από τον βουλευτή του ΚΙΝΑΛ, κ. Γεωργίου Μουλκιώτη.

Ο υφυπουργός Εργασίας, αρχικά δήλωσε πως ο υπουργός κ. Βρούτσης ορθώς διέψευσε το δημοσίευμα για την ύπαρξη συγκεκριμένου σχεδίου τιτλοποίυησης των οφειλών. Στη συνέχεια, αφού αναφέρθηκε στις συνολικές οφειλές των 35 δισ. ευρώ προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και στο πως αυτές επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, υπογράμμισε πως είναι υποχρέωση της πολιτείας η είσπραξη των συγκεκριμένων οφειλών ειδικά στις περιπτώσεις στρατηγικών κακοπληρωτών. 

Εν συνεχεία, αναφέρθηκε στην ευεργετική ρύθμιση των 120 δόσεων, όπως αυτή βελτιωμένη εφαρμόζεται σήμερα. Τέλος, τόνισε πως δεν μπορούν να χάνονται τα χρήματα από τις οφειλές τα οποία τελικά δεν εισπράττονται, ενώ υπογράμμισε πως η ετήσια εισπραξιμότητα του ΚΕΑΟ τα τελευταία χρόνια κυμαίνεται γύρω στο 3.5% επί του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών, δηλαδή είναι χαμηλή και άρα θα πρέπει το κράτος να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις.

Τέλος, στην τελευταία ερώτηση με θέμα: «Ανάκληση εγγράφου 2016 σχετικά με την απασχόληση συνταξιούχων του ΝΑΤ σε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) », του Βουλευτή Χίου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη.

Τη δέσμευσή του επανέλαβε ο υφυπουργός, πως στο νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, το υπουργείο Εργασίας σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας, θα δώσει οριστική λύση στο ζήτημα της απασχόλησης συνταξιούχων στο διδακτικό προσωπικό της ΑΕΝ και θα ισχύσει από 01.01.2017 έως τις 31.07.2020, προκειμένου να μην ανοίξει ένας κύκλος αναδρομικών για όσους εργάστηκαν στις ΑΕΝ από την ημερομηνία εκείνη μέχρι και σήμερα.Ο υφυπουργός Εργασίας τόνισε πως το πρόβλημα δημιουργήθηκε από τον νομο Κατρούγκαλου, ο οποίος επέβαλλε μια τιμωρητική λογική στους συνταξιούχους εκείνους οι οποίοι μπορούν και θέλουν ακόμα να προσφέρουν, καλλιεργώντας έτσι τον ηλικιακό ρατσισμό.

Εν συνεχεία, ο υφυπουργός αναφέρθηκε στην επιστολή από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, η οποία εμπεριείχε εσφαλμένη ερμηνεία του άρθρου 20 του Ν. 4387/2016 (Νόμος Κατρούγκαλου). Η επιστολή αυτή όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός δεν είχε καμία νομική βάση και εξέθετε τους συνταξιούχους καθηγητές σε κίνδυνο αναδρομικών κρατήσεων.

Τέλος, ο κ. Μηταράκης δήλωσε πως με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, θα υπάρξει πέρα από την ειδική και γενική διάταξη προκειμένου να επανεξετασθεί το συγκεκριμένο σημείο του νόμου Κατρούγκαλου. "Εσείς δημιουργήσατε το πρόβλημα και εμείς καλούμαστε να το λύσουμε και θα το λύσουμε", κατέληξε ο υφυπουργός. 

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Προχωράμε στις ερωτήσεις που θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ Παναγιώτης Μηταράκης.

Πρώτα θα συζητηθεί η πρώτη με αριθμό 298/9-12-2019 επίκαιρη ερώτηση δευτέρου κύκλου της Βουλευτού Καρδίτσας  της Νέας Δημοκρατίας  κυρίας Ασημίνας Σκόνδρα προς τον Υπουργό  Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Σοβαρή δυσλειτουργία λόγω υποστελέχωσης των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ Αγροτών Θεσσαλίας».

Κυρία Σκόνδρα, έχετε τον λόγο.

ΑΣΗΜΙΝΑ ΣΚΟΝΔΡΑ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, να σας ευχαριστήσω, κατ’ αρχήν, που παρ’ όλο τον φόρτο εργασίας σας, βρίσκεστε εδώ σήμερα για να μας απαντήσετε στις ερωτήσεις.

Είναι βέβαιο ότι είστε γνώστης του τεράστιου προβλήματος που αντιμετωπίζουν τόσο οι ασφαλισμένοι όσο και οι εργαζόμενοι στον ΕΦΚΑ. Η ερώτησή μου, όμως, επικεντρώνεται στη σοβαρή δυσλειτουργία και κατ’ επέκταση αδυναμία εξυπηρέτησης χιλιάδων αγροτών στη Θεσσαλία από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ-ΟΓΑ που εδρεύει στη Λάρισα. Και εδρεύει μόνο στη Λάρισα, διότι επειδή υπήρχαν οι κατά τόπους ανταποκριτές του ΟΓΑ δεν υπήρχαν υποκαταστήματα στις άλλες πόλεις των υπολοίπων νομών.

Ως γνωστόν, η δημιουργία του ΕΦΚΑ με την ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ χωρίς κανέναν σχεδιασμό και προγραμματισμό, αλλά και χωρίς την αντίστοιχη στελεχιακή των υπηρεσιών, αποδείχθηκε εξαιρετικά προβληματική.

Ειδικά ο ΟΓΑ είχε να αντιμετωπίσει και ένα επιπλέον ζήτημα, γιατί οι υπάλληλοί του δεν μεταφέρθηκαν στο σύνολό τους στον νέο φορέα, αλλά χωρίστηκαν στη μέση με τους μισούς να εντάσσονται στον ΕΦΚΑ και οι άλλοι μισοί στον ΟΠΕΚΑ.

Η Θεσσαλία, όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι αμιγώς γεωργική και κτηνοτροφική περιοχή. Το πρόβλημα έγινε εξαιρετικά οξύ, αφού οι λιγοστοί εργαζόμενοι του ΕΦΚΑ-ΟΓΑ Λάρισας έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με ζητήματα που δεν αφορούν μόνο στην έλλειψη προσωπικού, αλλά και των απαραίτητων υλικοτεχνικών υποδομών.

Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι από 1ης.1.2017 μέχρι που αναλάβατε το Υπουργείο Εργασίας οι υπάλληλοι κυμαίνονταν από οχτώ έως έντεκα. Τον Ιούνιο του 2009 υπήρχαν εννέα άτομα, ήτοι οκτώ υπάλληλοι και μια προϊσταμένη. Είχαν να χειριστούν δώδεκα διαφορετικά αντικείμενα και για τους τέσσερις νομούς της Θεσσαλίας με εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους.

Τα παραπάνω δεδομένα δημιούργησαν συμφόρηση της όλης κατάστασης, αφόρητες συνθήκες εργασίας για τους ίδιους, αλλά και ατελείωτη ταλαιπωρία και ανεπίτρεπτες καθυστερήσεις για τους συναλλασσόμενους ασφαλισμένους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Περάστε στο ερώτημα.

ΑΣΗΜΙΝΑ ΣΚΟΝΔΡΑ: Βεβαίως, κύριε Πρόεδρε.

Η αναλογία για κάθε υπάλληλο ήταν χιλιάδες ασφαλισμένοι αγρότες. Αντιλαμβάνεστε την αγανάκτηση των πολιτών, ειδικά για τους προερχόμενους από άλλους νομούς, όπως τους Καρδιτσιώτες και τις Καρδιτσιώτισσες που ταξιδεύουν εκατόν πενήντα και πλέον χιλιόμετρα για να πάρουν απάντηση σε κάποιο ερώτημά τους ή να προχωρήσει η διεκπεραίωση των ζητημάτων τους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρία Σκόνδρα, δεν μπορώ να περιμένω άλλο. Πείτε το ερώτημα.

ΑΣΗΜΙΝΑ ΣΚΟΝΔΡΑ: Γνωρίζω, κύριε Υπουργέ, την τεράστια προσπάθεια που καταβάλλετε, ώστε να απαλειφθούν τα προβλήματα που σας κληροδοτήθηκαν. Γι’ αυτό και εγώ σας θέτω το ερώτημα που λέει και ο κύριος Πρόεδρος εάν εξετάζετε τη δημιουργία υποκαταστήματος ΕΦΚΑ-ΟΓΑ στον νομό της Καρδίτσας, που σαφώς και θα εκτονώσει την κατάσταση.

Αν δεν περιγράψουμε την κατάσταση, πώς θα ερωτήσουμε, κύριε Πρόεδρε;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ναι, αλλά πρέπει να το προσαρμόζουμε στον χρόνο.

Πριν δώσω τον λόγο στον Υπουργό, συνιστώ και στους νέους Βουλευτές που επανεξελέγησαν ή εξελέγησαν για πρώτη φορά να μην ευχαριστούν τους Υπουργούς -το είπα αυτό και στην προηγούμενη Κυβέρνηση- επειδή έρχονται να απαντήσουν σε ερωτήσεις. Είναι πρώτιστο κοινοβουλευτικό τους καθήκον να έρχονται και να είναι παρόντες στον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Είναι πιο σημαντικός από το νομοθετικό έργο.

Κύριε Υφυπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι αυτονόητο ότι τα μέλη της Κυβέρνησης και οι Υφυπουργοί είμαστε υποχρεωμένοι να είμαστε παρόντες στην Εθνική Αντιπροσωπεία και να απαντάμε στις ερωτήσεις των Βουλευτών.

Ως προς το θέμα που θέτετε για τον ΕΦΚΑ Καρδίτσας, είναι ένα θέμα που θέσαμε και συζητήσαμε και στην πρώτη μας συνάντηση τον Ιούλιο. Θέλω να πω ότι είστε η πρώτη Βουλευτής που με επισκέφθηκε στο Υπουργείο Εργασίας. Το πρώτο αίτημα τοπικής κοινωνίας που συζητήσαμε ήταν το θέμα του ΕΦΚΑ Καρδίτσας.

Κατ’ αρχήν, θα ήθελα να τονίσω, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τη γενικότερη εικόνα στον ΕΦΚΑ, την οποία παραλάβαμε και κληθήκαμε να αντιμετωπίσουν. Αναρίθμητα και άλυτα είναι πολλά προβλήματα που άφησε πίσω της η προηγούμενη Κυβέρνηση. Παρατηρούμε από την πρώτη στιγμή, από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε, μια εικόνα ερήμωσης,  εγκατάλειψης και απόλυτης απαξίωσης των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

Έχουμε παρουσιάσει την κατάσταση λεπτομερώς. Ένα εκατομμύριο πενήντα έξι χιλιάδες συνταξιοδοτικά ζητήματα εκκρεμούν. Μια ενοποίηση έγινε μόνο στα χαρτιά ένα βράδυ. Τον Δεκέμβριο του 2016 άλλαξαν όλες οι ταμπέλες του ΕΦΚΑ σε όλη την Ελλάδα, αλλά μέχρι εκεί. Δεν υπάρχει ούτε ενιαίος κανονισμός παροχών ούτε ενιαίος τρόπος λειτουργίας ούτε έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί ο ΕΦΚΑ.

Έχουμε υποκαταστήματα υποστελεχωμένα, υποδομές οι οποίες έχουν προβλήματα διάλυσης. Πρόκειται για μια κατάσταση που δεν αξίζει ούτε στους ασφαλισμένους ούτε στους εργαζόμενους στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Από την πρώτη στιγμή προσπαθήσαμε και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια στα πλαίσια της ισχύουσας νομοθεσίας και με τις αλλαγές, βέβαια, στον ασφαλιστικό νόμο που θα επέλθουν τον Ιανουάριο του 2020 να βελτιώσουμε την κατάσταση στον ΕΦΚΑ.

Όσον αφορά το θέμα των εγκυκλίων που εκκρεμούν, προχωρούμε ταχύτατα και καθημερινά σχεδόν εκδίδουμε εγκυκλίους και απαντάμε αναπάντητα ερωτήματα που είχαν τεθεί από το 2016 στο Υπουργείο Εργασίας και από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου δεν είχε ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο και αυτό οδηγούσε σε πολύ σημαντικές καθυστερήσεις.

Ενισχύουμε το προσωπικό. Έχουμε «παγώσει» τις αποσπάσεις και μετατάξεις από τον ΕΦΚΑ. Έχουμε ενισχύσει τις ομάδες οι οποίες εκδίδουν συντάξεις, ώστε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που βρήκαμε.

Ειδικά ως προς τον ΟΓΑ, η δημιουργία του ΟΠΕΚΑ, η διάσπαση των εργαζομένων μεταξύ δύο θεσμών, δημιούργησε πολύ σημαντικά προβλήματα είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Πιο συγκεκριμένα για τη σύσταση υποκαταστήματος ΟΓΑ στον νομό Καρδίτσας, σας ενημερώνω ότι, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 8/2019, στον νομό Καρδίτσας προβλέπεται η λειτουργία της τοπικής διεύθυνσης, η οποία θα εξυπηρετεί όχι μόνο τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ, αλλά το σύνολο των ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ, ενοποιημένα πλέον, με πιο σύγχρονη τεχνολογία, με καλύτερες διαδικασίας, με διευρυμένες αρμοδιότητες σε σχέση με τις υφιστάμενες δομές των περιφερειακών τμημάτων αγροτών.

Με αυτόν τον τρόπο θα διευκολυνθεί η πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ για σημαντικό αριθμό ασφαλισμένων.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρία Σκόνδρα, έχετε τον λόγο.

ΑΣΗΜΙΝΑ ΣΚΟΝΔΡΑ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, είναι σημαντικό οι συμπολίτες μας να γνωρίζουν τις πρωτοβουλίες που δρομολογούν οι υπηρεσίες του Υπουργείου σας, ώστε να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση που μας κληροδότησε ο ΣΥΡΙΖΑ και μόνο στις συντάξεις οι εκκρεμότητες ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο, όπως είπατε.

Είναι τεράστια η αναμονή, σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνάει τα τρία χρόνια για την έκδοση συντάξεων και σκεφτείτε τώρα για συντάξεις αναπηρίας και όλες τις υπόλοιπες συναλλαγές που έχουν ακόμα και για τα χαρτιά τα οποία χρειάζονται να πάρουν για να καταθέσουν τα παραστατικά τους στις υπηρεσίες του ΚΕΠΑ.

Επίσης, χιλιάδες αγρότες είναι εγκλωβισμένοι στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, αφού καθυστερεί τόσο πολύ η υπαγωγή, η εγγραφή ή η διαγραφή στον ΟΓΑ, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν και το δικαίωμα συμμετοχής τους σε προγράμματα αγροτικά, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Όλοι αντιλαμβανόμαστε τις αδυναμίες του συστήματος και ότι η δυσλειτουργία της Υπηρεσίας οφείλεται στον τεράστιο φόρτο εργασίας βεβαίως και για αυτό δεν μεμφόμαστε τους υπαλλήλους, οι οποίοι κάνουν ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν, ωστόσο ο αριθμός τους είναι ανεπαρκής, για να εξυπηρετήσουν τους αγρότες και τους συνταξιούχους στο σύνολό τους.

Παρόλο που επί των ημερών σας στον ΕΦΚΑ-ΟΓΑ Λάρισας από εννέα άτομα προσωπικό τον Οκτώβριο έφτασε τα δεκαοκτώ, ήτοι δεκαπέντε μόνιμοι και τρεις συμβασιούχοι κοινωνικής εργασίας, ωστόσο ζητούμενο παραμένει να βρεθούν οριστικές λύσεις που θα επιφέρουν μία κανονικότητα και θα εκλείψει η καθημερινή ταλαιπωρία των αγροτών και των κτηνοτρόφων μας και βεβαίως των υπαλλήλων, είτε μέσω περισσότερου προσωπικού είτε μέσω εξορθολογισμού της διαδικασίας και χρήσης πληροφοριακών συστημάτων. Κατ’ εμέ ο συνδυασμός και των δύο θα ήταν το βέλτιστο.

Επίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ με το τερατούργημα και την προχειρότητά του, όπως μοίρασε τους υπαλλήλους, μοίρασε και τα γραφεία, με αποτέλεσμα σήμερα στη Λάρισα δεκαοκτώ υπάλληλοι να έχουν στη διάθεσή τους τέσσερα γραφεία. Αρκεί να σας πω ότι για να χωρέσουν όλοι, δύο εξ αυτών φιλοξενούνται στο γραφείο της διευθύντριας.

Πρέπει να μεριμνήσετε και γι’ αυτό, κύριε Υπουργέ. Πώς περιμένουμε να αποδώσουν οι εργαζόμενοι στο δύσκολο αντικείμενο υπολογισμού συντάξεων, όταν αναγκάζονται να δουλεύουν κυριολεκτικά ένας πάνω στον άλλον;

Τέλος, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας ρωτήσω για τους ανταποκριτές που παλαιότερα έδιναν ασφαλιστικές ενημερώσεις και βεβαιώσεις, που βοηθούσε κάπως την αποσυμφόρηση, αλλά από 1.1.2019 το σύστημα είναι ανενημέρωτο. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να μην κατεβαίνουν από την ορεινή Αργιθέα, τις Σποράδες και την Αργαλαστή οι ασφαλισμένοι στη Λάρισα;

Δεύτερον, σχετικά με την ενοποίηση, κύριε Υπουργέ, να σας ρωτήσω το εξής: Πόσο θα μας δυσκολέψει και πόσο χρόνο θα πάρει, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ έφτιαξε τον ΕΦΚΑ, αλλά δεν φρόντισε για το καταστατικό του, καθώς δεν ενοποιημένες νομοθεσίες των ταμείων;

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Μηταράκη, έχετε τον λόγο.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κυρία συνάδελφε, που μας επισημάνατε συγκεκριμένα προβλήματα, τα οποία θα τα κοιτάξουμε με μεγάλη προσοχή.

Επίσης, να σας πω ότι πρόσφατα είχα επισκεφτεί και τα γραφεία του πρώην ΟΓΑ στην Αθήνα. Είδα πώς δουλεύουν οι εργαζόμενοι, είδα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, μία υπεράνθρωπη προσπάθεια του προσωπικού του ΕΦΚΑ για να εξυπηρετήσει τους αγρότες, αλλά υπάρχουν πολλά διαδικαστικά θέματα που πρέπει και θα επιλύσουμε.

Ακόμη, να τονίσω ότι η Διοίκηση του ΕΦΚΑ προχώρησε στην έκδοση αποφάσεων μεταφοράς αρμοδιοτήτων από το Περιφερειακό Τμήμα Αγροτών Θεσσαλίας σε λοιπές περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ στη Θεσσαλία, ώστε να αποσυμφορηθεί η υπάρχουσα δύσκολη κατάσταση.

Συγκεκριμένα, με αποφάσεις του Διοικητή του ΕΦΚΑ μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες του Περιφερειακού Τμήματος Αγροτών Θεσσαλίας, προκειμένου να διεκπεραιωθούν οι εκκρεμότητές του, στους προϊσταμένους Διεύθυνσης των Περιφερειακών Υποκαταστημάτων Μισθωτών Καρδίτσας, Λάρισας και Μαγνησίας και των τοπικών Υποκαταστημάτων Μισθωτών Λάρισας και Τρικάλων για όλα τα αιτήματα έκδοσης απόφασης υπαγωγής στην ασφάλιση, μεταβολή στοιχείων μητρώου και απόδοση εξόδων κηδείας, επιδόματος κυοφορίας τοκετού και βοηθήματος λοχείας, αλλά και αποφάσεων διακοπής από την ασφάλιση και διαγραφής από τα μητρώα ασφαλισμένων. Με αυτόν  τον τρόπο δόθηκαν περισσότεροι εργαζόμενοι για να εξυπηρετήσουν τους αγρότες Καρδίτσας.

Όσον αφορά τη στελέχωση, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων τακτικού προσωπικού του 2020, ο ΕΦΚΑ ενέκρινε την πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ διακοσίων ενενήντα ατόμων, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες του φορέα σε προσωπικό.

Να τονίσω πάντως –και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα- ότι για μας το 2020 αποτελεί έτος ψηφιακού μετασχηματισμού. Με τη χρήση της τεχνολογίας θα μπορέσουμε να διευκολύνουμε την πρόσβαση ασφαλισμένων και συνταξιούχων στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Αυτοματοποιημένα θα μπορούμε να εντοπίζουμε τα περισσότερα αιτήματα.

Έχουμε δε βάλει συγκεκριμένους στόχους: το καλοκαίρι του 2020 το ένα τρίτο των συντάξεων να εκδίδεται ψηφιακά, το καλοκαίρι του 2021 το 90% των αιτήσεων να αντιμετωπίζεται ψηφιακά. Αντίστοιχα, εγγραφές, αλλαγές στα μητρώα του ΕΦΚΑ θα μπουν στην συνολική στρατηγική του Υπουργείου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Τέλος, για το θέμα των ανταποκριτών, καθώς τελειώνει αυτός ο θεσμός, θα υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αγροτών, τις οποίες θα ανακοινώσουν ως Υπουργείο Εργασίας εν ευθέτω χρόνω.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Προχωρούμε στην τρίτη με αριθμό 296/9.12.2019 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Βοιωτίας του Κινήματος Αλλαγής κ. Γεωργίου Μουλκιώτη προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα: «Υπάρχει τελικά τιτλοποίηση και πώληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ);».

Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΟΥΛΚΙΩΤΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Πρόεδρε, η παρούσα ερώτηση είναι πολυπαθής με την έννοια ότι έχει κατατεθεί επίσης στις 18/11/19. Τότε ο κ. Μηταράκης δήλωσε κώλυμα και δεν συζητήθηκε. Επανήλθε ο κ. Βρούτσης ο οποίος θα απαντούσε την ερώτηση, αλλά δήλωσε ότι δεν θα είναι έτοιμος, προκειμένου να μας αναφέρει τα ποσά των ετών που ήταν ανείσπρακτα του ΚΕΑΟ και με συναίνεση δική μου ανεβλήθη. Και τελικά συζητάμε σήμερα την ερώτηση.

Κύριε Υπουργέ, υπήρξε ένα σαφές δημοσίευμα του Reuters, όπου αναφέρεται ότι εσείς που έχετε την ευθύνη προβαίνετε σε διαδικασία τιτλοποίησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ασφαλιστικών ταμείων του ΚΕΑΟ ύψους 12 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία μάλιστα θα εκδίδονταν κάτω της ονομαστικής αξίας. Αυτή ήταν η δήλωση, όπως αναφέρθηκε στο Reuters.

Ο κύριος Υπουργός, ο κ. Βρούτσης, το διέψευσε και βεβαίως υπήρχε και η δική σας απάντηση, το «ουδέν σχόλιον». Είναι πασιφανές ότι δημιούργησε ένα ζήτημα αυτό, δημιούργησε κάποια σχόλια και υπήρχε μια ασάφεια. Αυτή η ασάφεια και η σύγχυση επικράτησε από τις δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι σαφές: Ποιος και με βάση ποια απόφαση εκπόνησε το σχέδιο τιτλοποίησης, εφόσον υπήρξε, που αποκάλυψε το Reuters; Επίσης, τι προτίθεστε να κάνετε σχετικά με τις ανείσπρακτες και ληξιπρόθεσμες οφειλές των ασφαλιστικών ταμείων;

Δεύτερον, ποια ποσά ανείσπρακτων οφειλών έχουν εισπραχθεί από το ΚΕΑΟ από το 2016 έως και το 2018 και ποιος πλέον είναι ο στόχος του 2019;

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Μηταράκη, έχετε τον λόγο.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Καταρχήν, κύριε συνάδελφε, ζητώ συγνώμη που δεν ήμουν διαθέσιμος στην πρώτη κατάθεση της ερώτησής σας. Βρισκόμουν στο εξωτερικό, σε επίσημη αποστολή του Υπουργείου Εργασίας. Γνωρίζετε ότι προσπαθώ πάντα και δεν έχω χάσει σχεδόν ποτέ τα τελευταία χρόνια ερώτηση στη Βουλή. Το θεωρώ υποχρέωσή μου να είμαι παρών να απαντήσω.

Ως προς το θέμα των δημοσιευμάτων, ήταν απόλυτα σαφής ο Υπουργός, ο κ. Βρούτσης, και πάρα πολύ σωστά είπε ότι δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο τιτλοποίησης οφειλών. Αυτή είναι η πραγματικότητα και αυτό επιβεβαιώνω κι εγώ σήμερα στην Εθνική Αντιπροσωπεία.

Να δούμε όμως το θέμα. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, υπάρχει ένα μεγάλο ποσό συσσωρευμένων χρεών αυτή τη στιγμή στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του ΚΕΑΟ, οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης ανέρχονται στο ποσό των 35 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αντιλαμβάνεστε τις περικοπές των συντάξεων που έγιναν τελευταία χρόνια, την προσπάθεια πολλών κυβερνήσεων να αναζητήσουν ποσοστά πολύ χαμηλότερα του συνόλου αυτών των ληξιπρόθεσμων οφειλών, για να καλύψουν στα δύσκολα χρόνια της κρίσης τις υποχρεώσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης απέναντι στους συνταξιούχους.

Θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι είναι πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας να εισπράττει τις οφειλές προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και συγχρόνως να καταβάλλει ανελλιπώς κάθε μήνα όλα τα οφειλόμενα στους συνταξιούχους. Νομίζω σε αυτό θα μπορέσουμε να συμφωνήσουμε.

Προσπαθήσαμε, λοιπόν, από την πρώτη στιγμή να βρούμε έναν τρόπο να αντιμετωπίσουμε αυτές τις ορισμένες εκκρεμείς ληξιπρόθεσμες εισφορές. Ανέρχονται –να σας το πω απλά- σε περίπου δύο χρόνια εισφορών προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης. Εξετάζουμε, λοιπόν, πράγματι κάθε πιθανή λύση που μπορεί να μας φέρει αποτελέσματα, βελτίωση της εισπραξιμότητας με το μικρότερο δυνατό κόστος και με απτά αποτελέσματα.

Όλη αυτή η κατάσταση οφειλών λειτουργεί σε βάρος των ασφαλισμένων.

Ξεκινήσαμε από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησης της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, δίνοντας τη μεγάλη ευκαιρία με τις γενναίες βελτιώσεις και παρατάσεις, τη ρύθμιση των εκατόν είκοσι δόσεων. Δώσαμε την καλύτερη ρύθμιση που έχει γίνει για τις οφειλές προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και μάλιστα, αυτό το πρόγραμμα των εκατόν είκοσι δόσεων θα οδηγούσε και σε άρση των μέσων αναγκαστικής εκτέλεσης που είχαν επιβληθεί εις βάρος οφειλετών.

Σήμερα το ΚΕΑΟ εισπράττει περίπου 1,3 δισεκατομμύρια με 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο από ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αυτό είναι περίπου το 3,7% των συσσωρευμένων οφειλών.

Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση και είμαστε υποχρεωμένοι να δουλέψουμε, να βρούμε λύσεις για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΟΥΛΚΙΩΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, εκλαμβάνω από την απάντησή σας ότι είναι σαφής και ρητή η αναφορά στη Βουλή ότι δεν θα υπάρξει τιτλοποίηση και πώληση των ανείσπρακτων οφειλών σε funds. Αυτό εκλαμβάνω ως απάντηση που δώσατε σαφώς και ρητώς.

Σε σχέση με τις δηλώσεις όπως ήταν, υπήρξαν δηλώσεις και διαρροές. Κάτι έπρεπε να υπάρχει. Δεν ξέρω, βεβαίως, πώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου σήμερα έρχεται και λέει αυτό το οποίο σε κάθε περίπτωση είναι θετικό, με την έννοια ότι δεν πάνε σε funds οι ανείσπρακτες οφειλές του ΚΕΑΟ.

Από εκεί και πέρα, κύριε Υπουργέ, είπατε για τα ανείσπρακτα. Πράγματι, το `είναι ένας μηχανισμός που είναι αρκετά αποτελεσματικός. Πιστεύω ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τις οποίες έχει.

Όμως, δεν μου απαντήσατε στην ερώτηση -για την οποία και ο κ. Βρούτσης ήθελε να συλλέξει τα στοιχεία για να τα δώσει στη Βουλή και τα οποία μέχρι σήμερα δεν ήρθαν- τι έχει γίνει από τις ανείσπρακτες οφειλές των ετών 2016 έως 2018 και του τρέχοντος. Δεν λέτε τι υπήρχε και τι υπάρχει κάθε έτος σε σχέση με την ερώτηση. Δεν απαντήσατε σε αυτή την ερώτηση στην πρωτολογία σας. Ελπίζω να απαντήσετε στη δευτερολογία σας.

Είπατε, κύριε Υπουργέ, για τις εκατόν είκοσι δόσεις και ψηφίστηκε και προχθές μια τροπολογία. Να σας ρωτήσω ένα απλό: Κάποιος ο όποιος απεντάχθηκε, επειδή δεν μπορούσε να δώσει τη μία δόση, έχετε την αίσθηση ότι με την προϋπόθεση που θέτει ο νέος νόμος, να υπάρχει καταβολή όλων των οφειλών, αυτής της ενημερότητας, προκειμένου να ενταχθεί στις εκατόν είκοσι δόσεις, σε νέα φάση θα έχει τέτοια δυνατότητα; Υπάρχει περίπτωση ποτέ να υπάρχει τέτοια δυνατότητα του οφειλέτη; Όταν δεν μπορούσε να δώσει τη μία δόση, είναι δυνατό να δώσει όλες τις ανείσπρακτες οφειλές και την τρέχουσα, για να ενταχθεί πάλι σε αυτές τις δόσεις;

Επίσης, αυτό είναι συνέχεια και μιας άλλης πρόβλεψης και ρύθμισης του Υπουργείου σας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, στα οποία βάλατε το χρονικό όριο των είκοσι τεσσάρων ετών. Και αυτό είναι ένα θέμα ατελέσφορο τελείως, δηλαδή το ηλικιακό κριτήριο να μπαίνει σε ένα τέτοιο ζήτημα.

Θέλω να πω ότι το Υπουργείο δεν έχει μια σαφή αντίληψη και εικόνα του τι πάει να κάνει. Κινείται με λογικές επικοινωνιακές. Λυπάμαι που το λέω, είναι μια κρίσιμη κατάσταση, αλλά δεν μπορεί να κινούμαστε με τέτοιες λογικές. Έχουμε  δεδομένες καταστάσεις και οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα όπως είναι, για να είμαστε χρήσιμοι και να μπορέσουμε να πούμε κάτι συγκεκριμένο στους πολίτες.

Σε κάθε περίπτωση, βεβαίως, όσον αφορά το ζήτημα των ανείσπρακτων οφειλών σε σχέση με το ΚΕΑΟ, θέλουμε να μας πείτε -παρακαλούμε πολύ- γιατί δεν υπάρχουν οι εισπράξεις και πού οφείλεται αυτό, αφού το ΚΕΑΟ διαθέτει το αποτελεσματικό σύστημα και τον μηχανισμό, προκειμένου να ανταποκριθεί στις όποιες υποχρεώσεις υπάρχουν και να έχει τη δυνατότητα να εισπράξει τα ποσά τα οποία λέτε ότι υπάρχουν ανείσπρακτα.  Και αναφέρετε, βεβαίως, ένα ανείσπρακτο ποσό ύψους 35 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Παρακαλώ πολύ για την απάντησή σας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε συνάδελφε.

Με προβληματίζουν λίγο τα συμπεράσματα τα οποία βγάλατε στη δευτερολογία σας. Κατ’ αρχήν, είπα ξεκάθαρα ότι εξετάζουμε κάθε πιθανή λύση που μπορεί να μας φέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της εισπραξιμότητας ανείσπρακτων οφειλών.

Και επειδή μου ζητήσατε συγκεκριμένα στοιχεία, θα σας δώσω τα νούμερα: Επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ το 2016 εισπράχτηκαν από ληξιπρόθεσμα 820 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι περίπου το 1,5% έως 2% των ληξιπρόθεσμων οφειλών που είχε εκείνη τη στιγμή το ΚΕΑΟ. Το 2017 εισπράχθηκε 1 δισεκατομμύριο ευρώ, το 2018 εισπράχθηκαν 1.300.000 ευρώ και φέτος θα πάμε περίπου στο 1.400.000 ευρώ.  

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΟΥΛΚΙΩΤΗΣ: Θα το καταθέσετε –πιστεύω- αυτό στα Πρακτικά, κύριε Υπουργέ.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Το είπα. Αν θέλετε, να το καταθέσω στα Πρακτικά, είναι ένα πινακάκι, δεν έχω θέμα.

Άρα, η ουσία είναι ότι μέχρι στιγμής διαδοχικές κυβερνήσεις -και δεν αμφιβάλλω ότι όλες οι κυβερνήσεις προσπάθησαν- μπορούσαν και εισέπρατταν κάθε χρόνο περίπου το 3,5% των συσσωρευμένων οφειλών. Και όσο περνάνε τα χρόνια, όσο είναι οφειλές πενταετίας, δεκαετίας, δεκαπενταετίας, εικοσαετίας, αντιλαμβάνεστε ότι τα περισσότερα στο τέλος γίνονται ανεπίδεκτα εισπράξεως και χάνονται. Αυτό είναι κάτι που πρέπει, λοιπόν, να μας προβληματίσει. Δεν μπορεί να χάνονται οφειλές οι οποίες δεν εισπράττονται και τελικά δεν καταλήγουν αυτά τα λεφτά στα ταμεία.

Και υπάρχουν πολλαπλές περιπτώσεις, κύριε συνάδελφε. Υπάρχουν μικρές επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες οι οποίοι χτυπήθηκαν από την κρίση. Το καταλαβαίνουμε, όλοι περάσαμε δέκα δύσκολα χρόνια και γι’ αυτό έγινε η ρύθμιση των εκατόν είκοσι δόσεων και γι’ αυτό έγιναν και οι βελτιώσεις προχθές. Ίσως δεν συμφωνείτε με όλες, αλλά έγιναν βελτιώσεις, για να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε όσους περισσότερους μπορούσαν σε εκατόν είκοσι δόσεις.

Όμως, υπάρχει και κάτι άλλο, κύριε συνάδελφε. Υπάρχουν στρατηγικοί κακοπληρωτές που χρωστάνε πολλά εκατομμύρια στον ΕΦΚΑ, στρατηγικοί κακοπληρωτές που είναι εν λειτουργία με πολλαπλά ΑΦΜ, με πολλαπλές εταιρείες, έχουν προσπαθήσει χρόνια από το ΚΕΑΟ και με ποινικά μέσα και με αστικά μέσα να εισπράξουν αυτά τα ποσά. Μέχρι στιγμής, τα τελευταία πολλά χρόνια η εισπραξιμότητα διατηρείται σε αυτό το 3%, 3,5%. Αυτό είναι ένα νούμερο που δεν μπορεί να μας ικανοποιεί. Δεν μπορεί το ασφαλιστικό σύστημα να χρειάζεται πόρους για να αυξήσει τα ποσοστά αναπλήρωσης σε αυτούς που δούλεψαν πάνω από τριάντα πέντε, σαράντα χρόνια, να άρει το πλαφόν των 1.300 ευρώ στις επικουρικές –αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας- να δώσει αναδρομικά -όπου τελικά καταλήξουν με την πιλοτική δίκη- να μειώσει τις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών και συγχρόνως να έχουμε δύο, δυόμισι χρόνια εισφορές ανείσπρακτες.

Θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι πρέπει να βρεθεί μία λύση. Πρέπει να βελτιώσουμε την εισπραξιμότητα. Άρα, αυτό που σας λέω καθαρά είναι ότι ορθά ο κ. Βρούτσης και εγώ διαψεύσαμε το δημοσίευμα του «REUTERS», γιατί αυτό το συγκεκριμένο σχέδιο που είπε δεν έχει εκπονηθεί. Άρα, δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα. Δεν υπάρχει αυτό το έτοιμο σχέδιο. Σας λέω, όμως, ότι πρέπει να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση για να στηρίξουμε τα ταμεία, είναι υποχρέωσή μας και σε αυτό πιστεύω ότι δεν θα διαφωνήσετε.

Ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Πριν προχωρήσουμε, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία, δεκαεπτά τετραετείς σπουδάστριες και σπουδαστές από τη Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής και ένας συνοδός αξιωματικός και τριάντα πέντε μαθήτριες και μαθητές και τρεις συνοδοί εκπαιδευτικοί από το 2ο Γυμνάσιο Νάουσας.

Η Βουλή καλωσορίζει και τα δύο γκρουπ των φιλοξενουμένων.

(Χειροκροτήματα απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής)

Θέλω να ευχαριστήσω τον συνάδελφο κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη, ο οποίος αποδέχθηκε αίτημα του Υπουργού κ. Θεοδωρικάκου λόγω προκαθορισμένου ραντεβού να αναβληθεί επ’ ολίγον η ερώτησή του που είχε σειρά προς τον κ. Μηταράκη.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Προχωρούμε και επιστρέφουμε στον υπομένοντα με ευγένεια κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη, Βουλευτή Χίου του ΣΥΡΙΖΑ, του οποίου θα συζητηθεί τώρα η ερώτηση.

Θα συζητηθεί λοιπόν η τέταρτη με αριθμό 304/9-12-2019 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Χίου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα: «Ανάκληση εγγράφου 2016 σχετικά με την απασχόληση συνταξιούχων του ΝΑΤ σε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ)».

Κύριε Μιχαηλίδη, έχετε τον λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, τον Οκτώβριο με μία αιφνιδιαστική απόφασή σας εκδώσατε ένα έγγραφο με το οποίο εξαιρείτε και καταργείτε μια μεγάλη ομάδα συνταξιούχων ναυτικών του τέως ΝΑΤ από την εξαίρεση της περικοπής κατά 60% της σύνταξής τους αν αυτοί οι συνταξιούχοι προσφέρουν υπηρεσίες στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Το έγγραφό σας αυτό προφανώς δημιούργησε καταρχήν μια μεγάλη, σοβαρή δυσλειτουργία στην ομαλή εκτέλεση του εκπαιδευτικού προγράμματος των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και από την άλλη βεβαίως δημιούργησε ένα μείζον ζήτημα για αυτούς τους ίδιους, μιας και όχι μόνο τους αφαιρείτε το δικαίωμα στην ουσία να προσφέρουν υπηρεσίες, αλλά έχοντας και αναδρομική ισχύ το έγγραφό σας αυτό, τους ζητείται στην ουσία να επιστραφούν  αποδοχές τριών χρόνων, δηλώνοντας μάλιστα ότι επρόκειτο για κακού τύπου ρύθμιση που είχε γίνει από προκάτοχό σας και την οποία μάλιστα θα διορθώνατε με επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία.

Θέλω να σας θυμίσω ότι πριν από τρεις μέρες ψηφίστηκε ένα πολυνομοσχέδιο στο οποίο πράγματι θα είχατε την ευχέρεια να ρυθμίσετε, αν πράγματι υπήρχε τέτοιο ζήτημα, πράγμα το οποίο δεν πράξατε. Επίσης θέλω να επισημάνω ότι όλα αυτά τα τρία χρόνια από το 2016 μέχρι το 2019, που ανακαλύψατε ότι υπάρχει αυτή η κακή ρύθμιση με την απόφαση του προκατόχου σας, δεν υπήρξε απολύτως κανένα  ζήτημα, οι πληρωμές των ενταλμάτων γίνονταν κανονικά και άρα δεν μπορούμε πραγματικά να κατανοήσουμε το σκεπτικό, τη λογική αυτού του εγγράφου σας.

Παρακαλώ να μας διευκρινίσετε τι προτίθεσθε ακριβώς να κάνετε και κυρίως ποιοι ήταν οι λόγοι για τους οποίους προβήκατε σε αυτή την αιφνίδια, ανεξήγητη και βλαπτική απόφασή σας.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τον λόγο έχει ο κ. Μηταράκης.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Κύριε συνάδελφε, μου προκαλεί τεράστια εντύπωση η ερώτησή σας για δυο λόγους. Πρώτον, γιατί την έχουμε ήδη απαντήσει στις 7 Νοεμβρίου σε αυτή την Αίθουσα κι έχουμε ξεκάθαρα πει ότι η Κυβέρνηση θα φέρει ειδική νομοθετική…

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Σε ποιον;

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Έχουμε απαντήσει σε εσάς...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):  Κύριε Κεγκέρογλου, δεν μιλήσατε εσείς, ο κ. Μιχαηλίδης μίλησε.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων):…κι έχουμε πει ότι θα φέρουμε διάταξη νόμου, η οποία αναδρομικά  από 1/1/2017 θα λύσει το θέμα το οποίο δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Αλλά ο κύριος λόγος που με εκπλήσσει η ερώτησή σας, κύριε συνάδελφε, είναι ο εξής. Και θα σας διαβάσω και θα μου πείτε αν σας θυμίζει κάτι αυτό που θα σας διαβάσω: «Στους συνταξιούχους του ΕΦΚΑ οι οποίοι αναλαμβάνουν εργασία ή αποκτούν ιδιότητα ή δραστηριοποιούνται σε δραστηριότητα υποχρεωτικά υπακτέα στον ΕΦΚΑ», και η εργασία ως καθηγητή είναι υποχρεωτικά υπακτέα στον ΕΦΚΑ, «οι ακαθάριστες συντάξεις, κύριες και επικουρικές, καταβάλλονται μειωμένες σε ποσοστό 60%». Πιο κάτω γράφει: «Ειδικά στην περίπτωση που δραστηριοποιούνται σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, η σύνταξη αναστέλλεται». Είναι ο νόμος Κατρούγκαλου που εσείς ψηφίσατε, κύριε συνάδελφε, ο δικός σας νόμος δημιούργησε αυτό το πρόβλημα.

Είπατε ότι ο προκάτοχός μου έστειλε μια εγκύκλιο. Δεν έστειλε μια εγκύκλιο, έστειλε μια επιστολή, η οποία δεν έχει ΑΔΑ, δεν έχει  βγει στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, δεν έχει κοινοποιηθεί στον ΕΦΚΑ. Ξέρετε γιατί; Γιατί ήταν παράνομη. Διότι το ίδιο άρθρο του νόμου Κατρούγκαλου δεν δίνει στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εξουσιοδοτική διάταξη να του δίνει το δικαίωμα να δίνει εξαίρεση.

Αλλά αυτή επιστολή του κ. Πετροπούλου, πρέπει να περάσει στην ιστορία, να μπει στην Εθνική βιβλιοθήκη. Να σας τη διαβάσω: «Από τη γραμματική και τελεολογική ερμηνεία της ως άνω διάταξης προκύπτει ότι αυτή δεν έχει εφαρμογή σε περιπτώσεις όλως ευκαιριακής απασχόλησης». Δηλαδή ένας καθηγητής που διδάσκει τριάντα ώρες τη βδομάδα τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι όλως ευκαιριακής απασχόλησης; Περνούσε απ’ έξω και του είπαν ανέβα για μία ώρα να βοηθήσεις; Όχι. Κατά συνέπεια, ούτε η επιστολή του κ. Πετρόπουλου, ακόμα κι αν είχε νομική βάση, δεν κάλυπτε αυτούς τους καθηγητές. Γιατί μόλις ο ΕΦΚΑ έκανε έλεγχο –και ο ΕΦΚΑ έκανε έλεγχο- έκρινε ότι αυτοί οι καθηγητές που δίδασκαν για τρία χρόνια τριάντα ώρες τη βδομάδα, άρα ήταν πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, δεν καλύπτονταν από αυτήν την επιστολή του κ. Πετροπούλου.

Άρα, ξέρετε ποιο ήταν το λάθος που κάναμε; Όταν προέκυψε αυτό το θέμα -και είχα κάνει και εγώ ερώτηση το 2016- εμπιστευθήκαμε ότι ξέρετε να νομοθετείτε. Αλλά δεν ξέρετε νομοθετείτε. Ήρθατε σε έναν νόμο δικό σας, που δεν είχε εξουσιοδοτική διάταξη να βγάλετε μία επιστολή άνευ οποιασδήποτε νομικής αξίας. Εσείς δημιουργήσατε το πρόβλημα και τώρα εμείς πρέπει να το λύσουμε και θα το λύσουμε.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία δεκαεπτά μαθητές και μαθήτριες και δύο εκπαιδευτικοί συνοδοί τους από το 11ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας.

Η Βουλή τούς καλωσορίζει.

(Χειροκροτήματα απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής)

Ορίστε, κύριε Μιχαηλίδη, έχετε τον λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ: Κύριε Υφυπουργέ, καλή η αντιπολίτευση στην Αντιπολίτευση, αλλά έχω την αίσθηση ότι θα πρέπει επιτέλους να συναισθανθείτε ότι είστε Κυβέρνηση και ως εκ τούτου δεν απαντάτε στο ερώτημά μου επί της ουσίας. Δηλαδή, τι πρωτοβουλία θα αναλάβετε, όπως υποσχεθήκατε, έτσι ώστε να διορθώσετε αυτό που εσείς λέτε ότι ήτανε ένα πάσχον έγγραφο του προκατόχου σας. Και σε αυτό δεν μου απαντάτε.

Και σας λέω και πάλι ότι, ήδη, οι ασφαλισμένοι του ΝΑΤ, ναυτοδιδάσκαλοι, έχουν ήδη ενημερωθεί από τον ασφαλιστικό τους φορέα ότι προχωράει ο ασφαλιστικός τους φορέας στην παρακράτηση του 60% των συντάξεων -στη διάθεσή σας στο σχετικό μήνυμα- και μάλιστα προτίθενται σύντομα να αποσυρθούν, διότι όπως αντιλαμβάνεστε η περικοπή του 60% είναι ουσιαστικά καταστροφική για τους ίδιους.

Επίσης, το μείζον ζήτημα που δημιουργείται και λυπούμαι διότι ως βουλευτής του νομού Χίου θα έπρεπε να έχετε υπόψη σας, ότι η καθυστέρηση αυτή της πρωτοβουλίας, την οποία έχετε εξαγγείλει εδώ και δύο μήνες, δημιουργεί μείζον ζήτημα για την Ακαδημία Εμποροπλοιάρχων των Οινουσσών. Και μάλιστα, η διακοπή ενδεχομένως ή τέλος πάντων προβλήματα στη λειτουργία αυτής της Ακαδημίας, δημιουργεί μείζον ζήτημα για την ίδια τη ζωή του νησιού, των νησιωτών. Και αντ’ αυτού μας λέτε ότι η προηγούμενη διακυβέρνηση δεν ρύθμισε κατά τρόπο ομαλό το ζήτημα και λοιπά και λοιπά.

Επιτέλους, συνέλθετε. Επαναλαμβάνω, καλή η αντιπολίτευση στην Αντιπολίτευση, αλλά επιτέλους πάρετε και πρωτοβουλίες να λύσετε ζητήματα. Καλή η επικοινωνιακή πολιτική, κύριε Μηταράκη, αλλά ξέρετε υπάρχουν και ζητήματα εκρηκτικά, για τα οποία οφείλετε, επιτέλους, να αναλάβετε ευθύνη και να τα επιλύσετε. Και απαντήστε μου, παρακαλώ, πότε θα αναλάβετε αυτήν τη νομοθετική πρωτοβουλία.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ωραία.

Κύριε Μηταράκη, ορίστε, έχετε τον λόγο.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Αγαπητέ συνάδελφε, κακώς σας κατηγόρησα στην πρωτολογία για την ερώτησή σας, γιατί με τη δευτερολογία σας είχατε μία αφοπλιστική ειλικρίνεια. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτό. Δεχθήκατε, εν τοις πράγμασι, ότι ήταν παράνομη η επιστολή του κ. Πετρόπουλου. Δεν αφιερώσατε χρόνο να την υποστηρίξετε στη δευτερολογία σας και αυτό είναι πολύ σωστό…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ: Δεν είπα τέτοια πράγματα. Σας παρακαλώ.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Όπως, επίσης, είπατε έμμεσα ότι ήταν καταστροφικός ο νόμος Κατρούγκαλου για τις επιπτώσεις που δημιούργησε στους συνταξιούχους που δουλεύουν, άρα σας ευχαριστώ γι’ αυτήν την αφοπλιστική ειλικρίνειά σας.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, συγγνώμη, αλλά δεν είπα τέτοια πράγματα εγώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε συνάδελφε, αυτά είναι κατά την ερμηνεία που δίνει ο κ. Μηταράκης και όχι κατά λέξη αυτών που είπατε εσείς. Το συμπληρώνω εγώ. Κατ’ ερμηνείαν του κυρίου Υφυπουργού.

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Επίσης, σας γνωστοποιώ ότι ο ΝΑΤ δεν έχει προβεί σε καμμία ενέργεια. Αν έχετε κάποιο επίσημο έγγραφο του ΝΑΤ, παρακαλώ να το καταθέσετε. Ο ΝΑΤ δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια εν αναμονή της νομοθετικής πρωτοβουλίας.

Η διάταξη είναι συγκεκριμένη και θα λέει «οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν έχουν εφαρμογή σε συνταξιούχους του ΕΦΚΑ, πρώην ΝΑΤ, που παρέχουν εκπαιδευτικό έργο στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση από 1/1/2017 ως 30/7/2020. Αυτό θα μπει στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, εκεί που πρέπει να μπει σωστά, νομοθετικά και νομοτεχνικά. Το έχουμε ανακοινώσει από τις 7 Νοεμβρίου, απαντώντας στην ερώτηση του κ. Κεγκέρογλου, ώστε να μην υπάρχει καμμία ανησυχία και αμφιβολία στους συνταξιούχους του ΝΑΤ.

Να πω όμως -και το έχει πει και ο Υπουργός, ότι στον νόμο Βρούτση τον Ιανουάριο θα υπάρχει μία γενικότερη μέριμνα για τους συνταξιούχους που επιλέγουν να παραμείνουν στην αγορά εργασίας.

Θεωρούμε ότι ο νόμος Κατρούγκαλου είναι τιμωρητικός στους συνταξιούχους, δημιουργεί ηλικιακό ρατσισμό και ο Υπουργός έχει ήδη πει ότι επανεξετάζει γενικότερα αυτό το άρθρο ώστε να υπάρχει και μία γενική πιο ευνοϊκή διάταξη που να επιτρέπει σε όσους θέλουν, για προσωπικούς λόγους, να παραμείνουν λίγα χρόνια παραπάνω την αγορά εργασίας, να μην έχουν αντικίνητρο, αλλά να μπορούν αυτό να το πράξουν.

Μην ανησυχείτε, λοιπόν, κύριε συνάδελφε και να μην ανησυχούν κυρίως οι καθηγητές των σχολών που ακούνε σήμερα την Ολομέλεια της Βουλής. Η Κυβέρνηση στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα φέρει και ειδική και γενική διάταξη, θα τους καλύψει αναδρομικά από την 1/1/2017. Θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που δημιούργησε ο νόμος Κατρούγκαλου, που εσείς, κύριε συνάδελφε, ψηφίσατε –εμείς σας θυμίζω το είχαμε καταψηφίσει αυτό το άρθρο- εσείς το έχετε ψηφίσει, άρα είναι μάλλον οξύμωρο να διαμαρτύρεστε για τις επιπτώσεις ενός άρθρου που εσείς ψηφίσατε στους συνταξιούχους του ΝΑΤ.

Το πρόβλημα εσείς το δημιουργήσατε, εμείς θα το λύσουμε.

Ευχαριστώ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση