Βουλή

Επίκαιρη ερώτηση Ν. Μηταράκη σχετικά με την ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλιας

Επίκαιρη ερώτηση Ν. Μηταράκη σχετικά με την ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλιας

Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε ο Βουλευτής Χίου, κ. Νότης Μηταράκης, προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη, σχετικά με κίνδυνο αφελληνισμού και την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας  της ακτοπλοΐας στον ευαίσθητο χώρο του Ανατολικού Αιγαίου.

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη

 

Θέμα: Κίνδυνος αφελληνισμού και ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας  της ακτοπλοΐας στον ευαίσθητο χώρο του Ανατολικού Αιγαίου

 

Κραυγή αγωνίας και απόγνωσης απευθύνουν προς το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού οι Έλληνες Ακτοπλόοι που δραστηριοποιούνται στον εθνικά ευαίσθητο χώρο του Ανατολικού Αιγαίου, καθώς πολλοί από αυτούς αναγκάζονται πλέον να αναστείλουν την εκτέλεση δρομολογίων μεταξύ των νησιών και της απέναντι μικρασιατικής ακτής.

Πρόκειται για μία δυσάρεστη εξέλιξη που οδηγεί σε υποστολή της Ελληνικής Σημαίας σε μία τόσο ζωτική για την Ελλάδα περιοχή. Μία εξέλιξη που έχει την αφετηρία της στο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της δικής μας πλευράς και σε αντίστοιχα πλεονεκτήματα που επιφυλάσσει για τους Τούρκους ακτοπλόους το δικό τους ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο.

Πλεονεκτήματα που πηγάζουν είτε από συνθέσεις πληρωμάτων προσαρμοσμένες στο προσήκον μέτρο ενός ταξιδιού 20 λεπτών, είτε και από την παροχή συνδυασμένων υπηρεσιών, καθώς οι ανταγωνιστές μας Τούρκοι ακτοπλόοι εκμεταλλεύονται επιχειρηματικά και τα απέναντι από τα νησιά μας μικρασιατικά λιμάνια.

Ως αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων οι Έλληνες Πλοιοκτήτες της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου, της Κω και της Ρόδου είτε υποχρεώθηκαν να αποσύρουν τα πλοία τους, είτε «υποτάχθηκαν» στους Τούρκους μέσω κοινοπραξιών με δυσμενείς όρους, είτε μετατράπηκαν σε ναυτικούς  πράκτορες έναντι προμήθειας.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

 

Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να διασφαλίσει ότι θα παραμείνουν βιώσιμοι και ανταγωνιστικοί και θα πάψουν να αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό οι Έλληνες ακτοπλόοι που δραστηριοποιούνται μεταξύ των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και της απέναντι μικρασιατικής ακτής;

 

Ο Ερωτών Βουλευτής

Νότης Μηταράκης

 

Δείτε την απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας

«Η Κυβέρνηση δεν χτίζει ένα κλίμα αξιοπιστίας με τη ναυτιλιακή κοινότητα.  Και κακά τα ψέματα κανένα μέλος της ναυτιλιακής κοινότητας δεν αισθάνεται ότι μπορεί να μείνει και να δημιουργήσει σε ένα περιβάλλον ανασφάλειας και αβεβαιότητας».

Ο κ. Μηταράκης σημείωσε ακόμα πως και στον τομέα της ακτοπλοΐας, και της ναυτιλίας γενικότερα, χαρειαζόμαστε όχι αγκυλώσεις και ιδεοληψίες, όχι μικροπολιτική και φραστικά τερτίπια, όχι ψευτο-παλικαρισμούς και «Κούγκια», αλλά ουσιαστική δουλειά. Δουλειά για τις διαρθρωτικές αλλαγές, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Σημείωσε ακόμα ότι «η μεταβολή του φορολογικού καθεστώτος της ναυτιλίας παρουσιάζει σημαντικούς κινδύνους. Ο κλάδος επιβαρύνεται πλέον περισσότερο από ό,τι σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Και βεβαίως υπάρχει κίνδυνος γιατί αν φύγουν οι ναυτιλιακές εταιρείες, ούτε τα δημόσια έσοδα θα αυξήσουμε και θα απωλέσουμε και ποιοτικές θέσεις εργασίας».

Σχετικά με τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι Έλληνες Ακτοπλόοι που δραστηριοποιούνται στον εθνικά ευαίσθητο χώρο του Ανατολικού Αιγαίου, ο κ. Μηταράκης επεσήμανε στην πρωτολογία του ότι «πολλοί από αυτούς αναγκάζονται, πλέον, να αναστείλουν την εκτέλεση δρομολογίων μεταξύ των νησιών και της απέναντι μικρασιατικής ακτής. Πρόκειται για μία δυσάρεστη εξέλιξη που οδηγεί σε υποστολή της Ελληνικής Σημαίας σε μία τόσο ζωτική για την Ελλάδα περιοχή. Μία εξέλιξη που έχει την αφετηρία της στο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της δικής μας πλευράς και σε αντίστοιχα πλεονεκτήματα που επιφυλάσσει για τους Τούρκους ακτοπλόους το δικό τους ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο.

Κλείνοντας την τοποθέτηση του του, υπογράμμισε επίσης ότι στο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας προστίθεται πλέον και το θέμα της αύξησης του Φ.Π.Α. σε 23%, όχι μόνο στα συγκεκριμένα δρομολόγια, αλλά στο σύνολο της ακτοπλοΐας. «Και σε λίγα χρόνια κύριε Υπουργέ θα ψάχνουμε με το κυάλι να βρούμε στην ακτοπλοΐα ελληνικό καράβι».

Πρωτολογία Ν. Μηταράκη

Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι ακτοπλόοι μας στην ευαίσθητη εθνικά περιοχή του Ανατολικού Αιγαίου, ειδικά αυτοί που πραγματοποιούν διεθνή δρομολόγια προς τη γείτονα χώρα.

Πολλοί από αυτούς αναγκάζονται πλέον να αναστείλουν την εκτέλεση δρομολογίων. Είναι μια δυσάρεστη εξέλιξη που υποστέλλει την ελληνική σημαία σε μια τόσο ζωτική περιοχή. Είναι μια εξέλιξη που έχει αφετηρία το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της δικής μας πλευράς και τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα που έχουν οι Τούρκοι ακτοπλόοι στο δικό τους ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο.

Υπάρχει δηλαδή μια ασυμμετρία συνθηκών. Πλεονεκτήματα που πηγάζουν είτε από συνθέσεις πληρωμάτων προσαρμοσμένες σε ένα ταξίδι πολλές φορές είκοσι λεπτών είτε από την ύπαρξη συνεργειών και από την παροχή συνδυασμένων υπηρεσιών, καθώς οι ανταγωνιστές μας Τούρκοι ακτοπλόοι εκμεταλλεύονται επιχειρησιακά και τα απέναντι από τα νησιά μας ιδιωτικοποιημένα λιμάνια.

Ως αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων, Έλληνες πλοιοκτήτες της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου, της Κω και της Ρόδου είτε υποχρεώθηκαν να αποσύρουν τα πλοία τους είτε «υποτάχθηκαν» σε Τούρκους μέσω κοινοπραξιών με δυσμενείς όρους είτε μετατράπηκαν απλώς σε ναυτικούς πράκτορες.

Υπάρχουν και εκείνοι, όπως ο πλοιοκτήτης κ. Σπανός που σας έγραψε από την «DodekanisosSeaways», ο οποίος, μη θέλοντας να κάνει κάτι από τα προαναφερθέντα, απλώς έκλεισε την επιχείρησή του.

Από τότε που σας έκανα την ερώτηση μέχρι σήμερα υπάρχει και το επιπλέον θέμα της αύξησης του ΦΠΑ στο 23% για τους επιβάτες της ακτοπλοΐας. Αυτό επηρεάζει αρνητικά ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Γνωρίζω το ενδιαφέρον σας και θα ήθελα να σας ρωτήσω σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, προκειμένου να διασφαλίσετε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας απέναντι στον ανταγωνισμό που έχουμε από τις ασύμμετρες συνθήκες που έχουν οι πλοιοκτήτες από την όμορη χώρα.

Ευχαριστώ πολύ.

Δευτερολογία Ν. Μηταράκη

Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ για την απάντησή σας. Συμφωνώ απόλυτα με τους προβληματισμούς που θέσατε.

Είναι πράγματι ένα δύσκολο ζήτημα και απαιτεί δύσκολες αποφάσεις που πρέπει κάποια στιγμή να λυθούν.

Πράγματι, το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο. Ποτέ τα προβλήματα στη διακυβέρνηση του τόπου δεν είναι καινούργια, αλλά κάποια στιγμή φτάνουμε σε οριακά σημεία. Στην παρούσα περίπτωση βλέπουμε πλέον η ελληνική σημαία να υποστέλλεται, να σταματούν να λειτουργούν αυτά τα πλοία και να αυξάνεται η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών.

Είναι μεγάλο το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ακτοπλοΐας. Βλέπετε ότι οι εταιρείες έχουν συσσωρευμένα χρέη. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα επιβίωσης γενικότερα της ακτοπλοΐας που εάν δεν επιβιώσει –εκτός εάν προχωρήσετε σε αυτό που λέγατε πριν, σε μια κρατική επιχείρηση, που είναι πολύ δύσκολο να δούμε πώς αυτό μπορεί να χρηματοδοτηθεί και να είναι ανταποδοτική κιόλας για τα λεφτά του Έλληνα φορολογουμένου- κινδυνεύουν και τα ελληνικά νησιά, αλλά και οι διεθνείς πλόες να μην έχουν πλοία με ελληνική σημαία, με αποτέλεσμα και οι ναυτικοί να μην έχουν θέσεις εργασίας, γιατί δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς εργοδότες.

Νομίζω ότι το επόμενο, διάστημα, κύριε Υπουργέ, θα ξεκινήσει και η συζήτηση γενικότερα για την ελληνική ναυτιλία, για το θέμα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και για το κατά πόσον η χώρα θα συνεχίσει να αποτελεί ένα ασφαλές λιμάνι για τους Έλληνες πλοιοκτήτες που δημιουργούν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας εδώ, στη στεριά, εκτός από τις θέσεις στη θάλασσα, καθώς συζητούμενες αλλαγές στη φορολογία των επιχειρήσεων ήδη οδηγούν επιχειρήσεις στο εξωτερικό.

Χώρες όπως η Γερμανία είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικές στο φορολογικό καθεστώς που προσφέρουν στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Χώρες όπως η Κύπρος, η Μάλτα, το Ηνωμένο Βασίλειο, χώρες εντός της Ευρώπης προσπαθούν να βρουν την αφορμή για να πάρουν πίσω ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που ήρθαν στην Ελλάδα ίσως την προηγούμενη δεκαετία.

Οι περιορισμοί κεφαλαίων που παρατηρήθηκαν στις ελληνικές τράπεζες –δεν θα μπω στη γενικότερη συζήτηση γιατί έγινε αυτό- δημιούργησαν ένα τεράστιο πρόβλημα στην ελληνική ναυτιλία, όπως και ένα γενικότερο κλίμα πολιτικής αξιοπιστίας, κατά πόσο γενικά το πολιτικό σύστημα, αλλά και η Κυβέρνηση θέλει να παραμείνουν αυτές οι επιχειρήσεις εδώ. Είναι ζητήματα που πρέπει να δούμε άμεσα, πριν αυτές οι ελληνικές εταιρείες φύγουν από τη χώρα.

Υπάρχει, λοιπόν, ένα γενικότερο θέμα ανταγωνιστικότητας στην ακτοπλοΐα και την εμπορική ναυτιλία. Είναι πολύ μεγάλη η πρόκληση. Υπάρχουν δύσκολες αποφάσεις που, όπως πολύ σωστά είπατε, κύριε Υπουργέ, πρέπει να ληφθούν. Όμως, αν χαθούν όλες αυτές οι θέσεις εργασίας από τον τόπο μας, η ζημιά θα είναι μεγάλη και μη αναστρέψιμη.

Ευχαριστώ πολύ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση