Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης στη Βουλή για το Αεροδρόμιο της Χίου

Print

Ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης και ο Βουλευτής Χίου της Νέας Δημοκρατίας συζητούν στη Βουλή για το Αεροδρόμιο της Χίου στα πλαίσια Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (Επίκαιρη Ερώτηση).

Πρωτολογία Νότη Μηταράκη στη Βουλή των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της συζήτησης επίκαιρης ερώτησης για το Αεροδρόμιο της Χίου:

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, καταρχάς, να σας ευχαριστήσω που κάνετε σωστά τη δουλειά σας. Όταν απαντώνται μόνο τέσσερις από τις είκοσι μία ερωτήσεις, το ότι είστε εδώ για να απαντήσετε αποτελεί εξαίρεση.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Συγγνώμη, κύριε Μηταράκη, του Υπουργείου εννοείτε;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Όχι, αναφέρομαι συνολικά. Από τις είκοσι μία ερωτήσεις που ήταν προς συζήτηση σήμερα, θα απαντηθούν μόνο τέσσερις. Και μπράβο που είστε εδώ να απαντήσετε.

Επίσης, πριν δύο χρόνια σχεδόν ήμασταν πάλι εδώ και συζητήσαμε πάλι σε αυτήν την Αίθουσα το θέμα της επέκτασης του διαδρόμου και της ανακαίνισης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου Χίου. Από τότε, δυστυχώς, μετά από δύο χρόνια, ελάχιστα έχουν αλλάξει.

Η επέκταση του αεροδρομίου είναι απαραίτητη σε ένα νησί το οποίο προσπαθεί να αναπτύξει το τουριστικό προϊόν του, ειδικά σε μια εποχή που λόγω του μεταναστευτικού βιώνει μεγάλη μείωση στην άφιξη ξένων τουριστών. Παραδείγματος χάρη, να σημειώσω ότι πέρσι είχαμε μείωση 69% των πτήσεων charterπρος τη Χίο. Φέτος, είναι πιθανό να μην έχουμε ούτε μία πτήση charterπρος τη Χίο.

Αντιλαμβάνομαι ότι τριάντα πέντε χρόνια συζητάμε γι’ αυτό το αεροδρόμιο. Φυσικά, οι ευθύνες είναι διαχρονικές. Να δούμε, όμως, το τώρα:

Τον Δεκέμβριο του 2014 η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την αναγκαία έκταση για την επέκταση του διαδρόμου και είχε ετοιμάσει την προκήρυξη του έργου για την περίφραξη του clearwayγια την επέκταση του διαδρόμου.

Δύο χρόνια μετά, ελάχιστα έχουν γίνει. Μερικώς έχει ξεκινήσει το έργο της περίφραξης και δεν έχει βρεθεί λύση στο θέμα της μετακίνησης της Λεωφόρου Χρήστου. Παρότι σας έχω κάνει σχετική ερώτηση από τις 23 Σεπτεμβρίου, ακόμη δεν έχει απαντηθεί. Δεν έχουν ολοκληρωθεί κάποιες απαλλοτριώσεις στο νότιο τμήμα του αεροδρομίου. Σας έχω κάνει σχετική αναφορά στις 30 Ιανουαρίου και περιμένω για την απάντησή σας.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κατέθεσε στις 16 Ιανουαρίου ένα ενημερωτικό σημείωμα, στο οποίο αναφέρονται τα απαιτούμενα έργα για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου, δηλαδή ο διάδρομος, ο αεροσταθμός, το πεδίο ελιγμών και ο παραλιακός δρόμος.

Θέλω, λοιπόν, να σας ρωτήσω σήμερα τα εξής: Αποδέχεστε τα έργα που προτείνει η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας; Πώς τοποθετείστε; Κυρίως, έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση γι’ αυτά τα έργα; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Πότε θα γίνουν;

Να θυμίσω ότι είναι σημαντικό να μας πείτε ξεκάθαρα ποια είναι η θέση του Υπουργείου για το θέμα του αεροδρομίου. Διότι όταν είχατε έρθει προεκλογικά τον Σεπτέμβριο του 2015 στη Χίο είχατε πει, «Η επιχειρηματολογία που συνδέει την επέκταση του διαδρόμου με τον αριθμό των πτήσεων στο νησί εκφράζεται μόνο από τον κ. Μηταράκη».

Ευχαριστώ πολύ.

 

Δευτερολογία Νότη Μηταράκη στη Βουλή των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της συζήτησης επίκαιρης ερώτησης για το Αεροδρόμιο της Χίου:

ΠΑΝΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ:Κύριε Υπουργέ, από την πρωτολογία σας αντιλαμβάνομαι ότι όσο έχουμε Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν θα έχουμε νέο αεροδρόμιο στη Χίο. Νομίζω ότι το είπατε καθαρά σχεδόν στο τέλος.

Σας θυμίζω ότι η πρόβλεψη της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν ότι τα αεροδρόμια που δεν θα ιδιωτικοποιόντουσαν -αυτά που δεν περιλαμβάνονταν στα δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια- θα λειτουργούσαν υπό δημόσιο έλεγχο.

Εν πάση περιπτώσει, η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός ενός αεροδρομίου αφορά τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος της Χίου και δεν ξέρω αν έχετε χρόνια να περιμένουμε μέχρι το Υπερταμείο να αποκτήσει διοίκηση και να αποφασίσει πώς θα λειτουργήσει.

Το κρίσιμο είναι να προχωρούν αυτά τα έργα. Και αν το υπερταμείο αποφασίσει κάπως να ιδιωτικοποιήσει το αεροδρόμιο της Χίου, φαντάζομαι ότι η επένδυση που θα κάνει το ελληνικό δημόσιο δεν θα πάει χαμένη. Αντιθέτως, θα αντικατοπτρίζεται στο τίμημα που θα ληφθεί.

Απ’ ό,τι φαίνεται ούτε η περίφραξη τελειώνει, γιατί για να γίνει η περίφραξη χρειάζεται -και είχατε πει όταν ήλθατε στη Χίο ότι θα το προέβλεπε το Υπουργείο να το κάνει- τη μετακίνηση της οδού Χρήστου προς την Αεροπόρου Ροδοκανάκη. Δεν μπορεί να κλείσει η περίφραξη, απ’ ό,τι φαίνεται και να καταργηθεί ο παλιός δρόμος για πολλούς μήνες ακόμη. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι από εδώ δεν φαίνεται να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2020 να ξεκινήσει το έργο.

Έχουμε, λοιπόν, ένα νησί του Βορείου Αιγαίου, το οποίο πλήττεται από τη μεταναστευτική κρίση, βλέπει να μην έχει πλέον πτήσεις charter, γιατί, δυστυχώς, αεροσκάφη airbus, γεμάτα με επιβάτες, καύσιμα και αποσκευές δεν μπορούν να προσγειωθούν στον υπάρχοντα αεροδιάδρομο. Αναγκάζονται, λοιπόν, να σταματήσουν για ανεφοδιασμό σε άλλα νησιά και κατ’ επέκταση, αυτό το κάνει μη ανταγωνιστικό. Την ίδια στιγμή η Κυβέρνηση δεν κατάφερε, δια του Υπουργείου Εξωτερικών, να επεκτείνει για άλλη μια χρονιά το πιλοτικό πρόγραμμα για βίζες Σένγκεν για τα νησιά του βορείου Αιγαίου, ώστε τουλάχιστον να έχουν τουρισμό από τη γείτονα. Έτσι, λοιπόν, δημιουργείται ένα αδιέξοδο.

Πρόσφατα ο κ. Κουρουμπλής και η κυρία Κουντουρά κάλεσαν τους φορείς των νησιών για να βρουν ιδέες προβολής του τουριστικού προϊόντος. Μα, αν δεν υπάρχει αεροδρόμιο σε ένα ακριτικό νησί, σε ένα νησί της παραμεθόριου, το οποίο να μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες τάσεις του τουρισμού, είναι δεδομένο ότι όλες αυτές οι συζητήσεις γίνονται για το θεαθήναι.

Η Υπηρεσία Πολιτική Αεροπορίας στο σχέδιό της μιλάει για πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Περιγράφει τα απαιτούμενα έργα για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου. Ο αεροσταθμός είναι πάρα πολύ μικρός και πάρα πολύ παλιός. Ο διάδρομος και η απαλλοτρίωση παραδόθηκε - σας θυμίζω- τον Δεκέμβριο του 2014. Έγιναν όλες οι διοικητικές αποβολές και παραδόθηκαν τα κλειδιά -να το πω απλά- στην Υπηρεσία Πολιτική Αεροπορίας τον Δεκέμβριο του 2014. Δύο χρόνια μετά ακόμη δεν έχει κλείσει ούτε το ήσσονος σημασίας έργο της περίφραξης και στο πεδίο ελιγμών, στον παραλιακό δρόμο δεν έχει γίνει καμμία πρόοδος.

Τελικά, πιστεύω αυτό που σας είπα και πριν, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πιστεύει πως η Χίος χρειάζεται αεροδρόμιο. Ευτυχώς, αυτό θα αλλάξει σύντομα.

Ευχαριστώ.

 

Δείτε όλη τη συζήτηση στη Βουλή στη συνέχεια: