Βουλή

Ερώτηση Ν. Μηταράκη για την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά και τις συνέπειες του μέτρου σε συνδυασμό με το προσφυγικό πρόβλημα

Ερώτηση Ν. Μηταράκη για την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά και τις συνέπειες του μέτρου σε συνδυασμό με το προσφυγικό πρόβλημα

Κοινή ερώτηση κατέθεσαν ο Νότης Μηταράκης και οι Χ. Αθανασίου, Εμ. Κόνσολας και Ι. Βρούτσης σχετικά με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και το σχέδιο της Κυβέρνησης για ενίσχυσή τους με ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα και πιθανώς λοιπά ισοδύναμα μέτρα, ιδίως όσο υπάρχει σε ένταση το προφυγικό - μεταναστευτικό πρόβλημα. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τους Υπουργούς:

- Οικονομικών, κ Ευκλείδη Τσακαλώτο

- Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γεώργιο Σταθάκη

 

Θέμα: «Διατήρηση μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και ειδικά σε αυτά που πλήττονται από προσφυγική/μεταναστευτική κρίση - Ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα».

Με δεδομένο ότι:

α) σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει η αναγνώριση της ανάγκης για ειδικά φορολογικά καθεστώτα σε διάφορες περιοχές τους (όπως ο μειωμένος ΦΠΑ ή ολική εξαίρεση από το ΦΠΑ σε αγαθά και υπηρεσίες πχ. Δανία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Αυστρία, Πορτογαλία, Φιλανδία είναι μερικές ενδεικτικές περιπτώσεις).

β)  ως νησιώτες γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα ότι το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ δεν αποτελεί προνόμιο ή χαριστική ρύθμιση για τα νησιά μας, αλλά χορηγήθηκε ως ελάχιστο αντισταθμιστικό μέτρο απέναντι στα οξυμένα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου, όπως το αυξημένο μεταφορικό κόστος, οι μειωμένες οικονομίες κλίμακος κ.λπ., καθώς επίσης και για συγκεκριμένους εθνικούς και κοινωνικούς λόγους που δεν έχουν εκλείψει μέχρι σήμερα.

Συγκεκριμένα:

α) Οι εξαιρέσεις από το καθεστώς ΦΠΑ, καθώς και η θεσμοθέτηση ευνοϊκότερου καθεστώτος ΦΠΑ, ισχύει σε πολλές χώρες της Ε.Ε. Τέτοια καθεστώτα ισχύουν για:

• Νησιωτικές περιοχές

• Ηπειρωτικές περιοχές οι οποίες δεν έχουν εδαφική συνέχεια ή εύκολη πρόσβαση στο κράτος στο οποίο ανήκουν

• Συνοριακές περιοχές

• Περιοχές στις οποίες τα κράτη μέλη ασκούν ειδικές πολιτικές για ιστορικούς, πολιτικούς, γλωσσικούς λόγους κ.λπ.

 

β) Η ύπαρξη ευνοϊκότερων καθεστώτων για τα νησιά, συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ, είναι απαραίτητη:

• ως αντισταθμιστικό μέτρο λόγω της εδαφικής ασυνέχειας

• για τη δυνατότητα επίτευξης οικονομιών κλίμακος

• ως αντισταθμιστικό μέτρο λόγω αυξημένου κόστους μεταφοράς αγαθών και υπηρεσιών

• για ενίσχυση της χαμηλής ανταγωνιστικότητας

• στην περίπτωση που τα νησιά αποτελούν σύνορα της Ευρώπης, όπως τα νησιά του Αιγαίου και ειδικά η Λέσβος, η Λήμνος, η Χίος, η Σάμος κ.λ.π. για την οικονομική επιβίωση του ντόπιου πληθυσμού.

• η θέσπιση ειδικών καθεστώτων για τα νησιά, διότι οι νησιώτες δεν απολαμβάνουν ισοδύναμα, με τους κατοίκους των ηπειρωτικών περιοχών τα βασικά κοινωνικά αγαθά του Κράτους (υγεία, παιδεία, πολιτισμός κ.λπ.).

 

γ) Η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ για τα νησιά και η απουσία αποτελεσματικών πολιτικών θα οδηγήσει τα νησιά μας στην:

• Σημαντική αύξηση του κόστους ζωής.

• Μείωση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων που παράγονται στα νησιά.

• Κατάρρευση του τουρισμού αν συνυπολογίσει κανείς τη θεσμοθέτηση Ελεύθερων Ζωνών Τουρισμού στις περιοχές της Τουρκίας απέναντι από τα ελληνικά νησιά (η ανάπτυξη δικτύου μαρίνων, η θεσμοθέτηση των ελευθέρων ζωνών είναι μερικές από τις εξαγγελίες του Προέδρου της Τουρκίας) και τις επιπτώσεις του μεταναστευτικού – προσφυγικού προβλήματος, το οποίο απειλεί να εκμηδενίσει κυριολεκτικά, σε ορισμένες περιπτώσεις, τον τουρισμό όπως συμβαίνει στη Λέσβο, αλλά και σε άλλα νησιά όπως η Χίος, η Σάμος, η Κως.

• Αύξηση της ανεργίας και της ερήμωσης των νησιών, ειδικά των πιο μικρών και άρα πιο μειονεκτικών.

• Απαξίωση των μεγάλων δημόσιων επενδύσεων που έχουν συγχρηματοδοτηθεί από την Ελλάδα και την Ε.Ε. όπως λιμάνια, αεροδρόμια, αρδευτικά έργα.

• Γιγάντωση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής δεδομένου ότι η μαύρη οικονομία θα είναι ο μόνος τρόπος οικονομικής επιβίωσης.

• Απόκτηση μεγάλης δύναμης από εισαγόμενες περιθωριακές – εγκληματικές ομάδες οι οποίες αρχίζουν να αναδύονται αυτή την εποχή εκμεταλλευόμενες τα προσφυγικά και μεταναστευτικά κύματα, καθώς και την αδυναμία επιβίωσης στα νησιά με νόμιμη δραστηριότητα.

• Κατάρρευση των Δημοσίων Εσόδων.

 

Από τα ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

• Η αποδόμηση των ειδικών καθεστώτων για τα νησιά, όπως εκείνου που αφορά στον ΦΠΑ, αποτελεί παραβίαση του Ελληνικού Συντάγματος, καθώς δεν αναγνωρίζει την «Νησιωτικότητα».

• Η κατάργηση του Ειδικού Καθεστώτος ΦΠΑ, που είναι το βασικότερο αναπτυξιακό εργαλείο, δεν βελτιώνει άμεσα την ανταγωνιστικότητα της νησιωτικής οικονομίας.

• Στην περίπτωση των Νησιών του Αιγαίου, η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ θα οδηγήσει σε μαζική φυγή και εγκατάλειψη ολόκληρων νησιών μετά από αιώνες και θα αποτελέσει εκτός από οικονομική και εθνική καταστροφή.

• Αντί για αύξηση των προσδοκώμενων εσόδων θα έχουμε μεγάλη μείωσή τους, όπως παρατηρήθηκε στα έσοδα των νησιών που καταργήθηκε η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ.

• Ο μόνος ωφελούμενος από μια τέτοια πολιτική είναι οι ανταγωνιστές της Ελλάδας, ειδικά στον Τουρισμό, και μάλιστα τρίτες χώρες όπως οι Τουρκία, οι οποίες μάλιστα δεν έχουν τους περιορισμούς της Συνθήκης Schengen σε ό,τι αφορά την προσέλκυση τουριστών από άλλες χώρες.

 

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

α) Σκοπεύετε να αναστείλετε την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά μας όσο εξακολουθεί να υπάρχει σε ένταση το προσφυγικό – μεταναστευτικό πρόβλημα;

β) Πρόκειται να εκπονηθούν ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα για τα νησιά;

γ) Τι ισοδύναμα μέτρα πρόκειται να πάρετε για τα νησιά που κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός του Διεθνούς χάρτη της κρουαζιέρας και εκτός διεθνούς τουριστικής αγοράς (τα στοιχεία των προκρατήσεων και των αφίξεων είναι σοκαριστικά), εξαιτίας της έντασης του προσφυγικού και μεταναστευτικού προβλήματος, λόγω της αφελούς αλλά άκρως επικίνδυνης πολιτικής των ανοιχτών συνόρων όταν οι άλλες χώρες κλείνουν η μια μετά την άλλη τα σύνορά τους;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

Δείτε την απάντηση του αρμόδιου Υπουργού

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση