Βουλή

Ερώτηση για τη σημαντική απώλεια δημοσίων πόρων από τις συμφωνίες επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων

Ερώτηση για τη σημαντική απώλεια δημοσίων πόρων από τις συμφωνίες επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων

Η επανεκκίνηση της κατασκευής μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, που διακόπηκε με ευθύνη της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κοστίζει ακριβά στο Δημόσιο και τους φορολογούμενους. Το επισημαίνουν με ερώτηση που κατέθεσαν στους συναρμόδιους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 42 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Υπογραμμίζουν σχετικά ότι μόνον για τους τρεις αυτοκινητόδρομους (Ιονία Οδός, Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός) η Κυβέρνηση συμφώνησε να δώσει στους εργολάβους επιπλέον 465.000.000 ευρώ, ενώ εκκρεμεί η συμφωνία για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Επισημαίνουν, ακόμη, ότι η ευθύνη για τις καθυστερήσεις ανήκει στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η οποία με την ανικανότητα, τα πισωγυρίσματα, τη ματαίωση διαγωνισμών και την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, οδήγησε τα έργα σε αδράνεια, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ασφυκτικά περιθώρια για την ολοκλήρωσή τους.

Τονίζουν, ταυτόχρονα, ότι «η κατάτμηση του αυτοκινητόδρομου Πύργου – Πατρών και το γεγονός ότι και τα τρία τμήματα του έργου δόθηκαν στον όμιλο Καλογρίτσα (που τυγχάνει να είναι κουμπάρος του κ. Σπίρτζη) εγείρει ζήτημα ηθικής τάξης (δεδομένης και της επικαιρότητας των τηλεοπτικών αδειών), καθώς και σημαντικά ερωτήματα για την ανάγκη και τη σκοπιμότητα κατάτμησης του έργου, που, εν τέλει, το μοναδικό αποτέλεσμα είναι ότι οδήγησε στη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του».

Καταλήγοντας, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας υπογραμμίζουν ότι «η καθυστέρηση στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους κατασκευής τους, η οποία βαρύνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό, έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη λειτουργία της τοπικής οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και την ανάπτυξη».

Με βάση τα παραπάνω, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ρωτούν τους συναρμόδιους Υπουργούς:

Ποιο είναι συνολικά το επιπλέον κόστος των συμφωνιών για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (Αιγαίου, Μορέας, Ιόνια, Ολυμπία και Κεντρική Οδός) μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Ποια επιπλέον ποσά έχουν δαπανηθεί ή θα δαπανηθούν, βάσει των νέων συμφωνιών, για την ολοκλήρωση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων;

Θα αποδοθούν ευθύνες για τις σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής τους και την περαιτέρω επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού;

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τους:

- Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γεώργιο Σταθάκη

- Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρήστο Σπίρτζη

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ: Σημαντική απώλεια δημοσίων πόρων από τις συμφωνίες επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων

Οι σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την ανελαστική ημερομηνία του Μαρτίου του 2017 οδηγούν την Κυβέρνηση σε συμφωνίες επανεκκίνησης που δημιουργούν σημαντικές αμφιβολίες τόσο για την τήρηση του κοινοτικού και εθνικού δικαίου περί υγιούς ανταγωνισμού, όσο και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ φέρει ακέραια την ευθύνη για τις καθυστερήσεις των έργων: με την ανικανότητά της, τα πισωγυρίσματα, τις επαναδιαπραγματεύσεις, την κατάτμηση έργων, την ακύρωση ή/και ματαίωση διαγωνισμών, το πάγωμα έργων και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων οδήγησε τα έργα των αυτοκινητοδρόμων στην αδράνεια με αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωσή τους.

Μάλιστα, η συμφωνία επανεκκίνησης ανάμεσα στο Δημόσιο και τις κοινοπραξίες, στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι αυτοκινητόδρομοι, στοχεύει να διευθετήσει τον τρόπο καθορισμού νέων αποζημιώσεων και πριμοδότησης για την επιτάχυνση των εργασιών, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων, την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων από το Δημόσιο, την καταβολή αποζημιώσεων, κλπ. Περαιτέρω, οι πιέσεις της τρόικα για την υπογραφή συμφωνίας, προκειμένου να δεσμευθούν τόσο οι παραχωρησιούχοι, όσο και οι κατασκευαστές των έργων ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος της ολοκλήρωσης των έργων των οδικών αξόνων έως τον Μάρτιο του 2017, οπότε κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013.

Οι κατασκευαστές, οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων. Μάλιστα, με δεδομένο ότι οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, αφού το Δημόσιο φέρει την ευθύνη των καθυστερήσεων, το Δημόσιο οδηγείται στην καταβολή αποζημιώσεων ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος των δημοσίων έργων. Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι ζητούν τα «πριμ επιτάχυνσης» των κατασκευαστών να καταβληθούν άμεσα (στο σύνολο τους ή σημαντικό μέρος αυτών), γεγονός που δημιουργεί περαιτέρω πιέσεις στο ήδη περιορισμένο ΠΔΕ.

Ήδη, η Κυβέρνηση, κι ενώ ακόμη εκκρεμεί η συμφωνία με τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει δώσει στους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους των άλλων τριών αυτοκινητοδρόμων (Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός) επιπλέον χρήματα της τάξεως των 465 εκ. ευρώ. Ποσά με τα οποία βαρύνεται και ο κρατικός προϋπολογισμός και ο Έλληνας φορολογούμενος. Ποσά που θα είχαν παραμείνει στο δημόσιο ταμείο, αν η Κυβέρνηση δεν ταλαντευόταν μεταξύ των ιδεοληπτικών της θέσεων και της ανικανότητας εφαρμογής δημοσίων πολιτικών.

Παράλληλα, η κατάτμηση του αυτοκινητόδρομου Πύργου - Πατρών και το γεγονός ότι και τα τρία τμήματα του έργου δόθηκαν στον όμιλο Καλογρίτσα εγείρει ζήτημα ηθικής τάξης (δεδομένης και της επικαιρότητας των τηλεοπτικών αδειών), καθώς και σημαντικά ερωτήματα για την ανάγκη και τη σκοπιμότητα κατάτμησης του έργου, που, εν τέλει, το μοναδικό αποτέλεσμα είναι ότι οδήγησε στη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του.

Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει απαντήσεις στο εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα που έχει ανακύψει από την κοντόφθαλμη πολιτική της. Η καθυστέρηση στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους κατασκευής τους, η οποία βαρύνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη λειτουργία της τοπικής οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και την ανάπτυξη.   

Κατόπιν τούτων, ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Ποιο είναι συνολικά το επιπλέον κόστος των συμφωνιών για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (Αιγαίου, Μορέας, Ιόνια, Ολυμπία και Κεντρική Οδός) μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Ποια επιπλέον ποσά έχουν δαπανηθεί ή θα δαπανηθούν, βάσει των νέων συμφωνιών, για την ολοκλήρωση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων; 

2. Θα αποδοθούν ευθύνες για τις σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής τους και την περαιτέρω επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση