Βουλή

Ερώτηση & ΑΚΕ Ν. Μηταράκη για τα αλκοολούχα ποτά ΠΓΕ, συμπεριλαμβανομένης της μαστίχας

Ερώτηση & ΑΚΕ Ν. Μηταράκη για τα αλκοολούχα ποτά ΠΓΕ, συμπεριλαμβανομένης της μαστίχας

Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων κατέθεσε ο Νότης Μηταράκης και άλλοι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης για τα αλκοολούχα ποτά Προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης - ΠΓΕ.

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

Προς τους Υπουργούς:

Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο

Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Δημήτρη Παπαδημητρίου

Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Βαγγέλη Αποστόλου

Θέμα: «Εκπρόθεσμη συζήτηση στη Βουλή του σχεδίου Κοινοτικού Κανονισμού για τα αλκοολούχα ποτά Προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης-ΠΓΕ»

Κύριοι Υπουργοί,

Στις 30 Μαρτίου 2017 σε κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής συζητήθηκε το νέο Σχέδιο του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα αλκοολούχα ποτά Γεωγραφικής Ένδειξης.

Αντικείμενο της συζήτησης σύμφωνα με την κοινοτική διαδικασία υιοθέτησης της πρότασης Κανονισμού, ήταν η διατύπωση γνώμης, αντιρρήσεων ή και ενστάσεων της χώρας μας ως κράτους – μέλους της ΕΕ στις νέες ρυθμίσεις του υπό συζήτηση σχεδίου.

Υπενθυμίζεται ότι, έχουν αναγνωριστεί στην κατηγορία των γεωγραφικών επωνυμιών (κανονισμός 110/2008) το «Τσίπουρο Μακεδονίας», το «Τσίπουρο Θεσσαλίας», το «Τσίπουρο Τυρνάβου» και η «Τσικουδιά Κρήτης», η «Μαστίχα Χίου» ενώ αναγνωρίστηκε ως αποκλειστική επωνυμία, η επωνυμία ούζο.

Ωστόσο με έκπληξη πληροφορηθήκαμε εκ των υστέρων, ότι η Κυβέρνηση έφερε την εν λόγω συζήτηση στη Βουλή μετά το πέρας της προβλεπόμενης προθεσμίας (10-3-2017) που όριζε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως καταληκτική! Ενδεικτικό της σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζει το ζήτημα η Κυβέρνηση και της σημασίας που δίνει στα εν λόγω προϊόντα.

Έστω και έτσι, την ανικανότητα και την αβελτηρία της κυβέρνησης την κάλυψε η υπεύθυνη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Που στη συζήτηση στη Βουλή επικεντρώθηκε σε αλλαγές του σχεδίου κανονισμού που να ενισχύουν την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων και όχι να την αποδυναμώνουν. Και αναδείξαμε τρία, κυρίως, σημεία, που χρήζουν βελτίωσης:

τη διαφύλαξη της υφιστάμενης ευελιξίας στο κοινοτικό κανονιστικό πλαίσιο, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα των αγροτικών προϊόντων, ώστε να μην επιβαρύνεται με υπέρμετρο διοικητικό βάρος, γραφειοκρατία και οικονομικό κόστος η αναγνώριση γεωγραφικών ενδείξεων.

τη διασφάλιση της προστασίας υφιστάμενων γεωγραφικών ενδείξεων μέσω του σχετικού μητρώου, το οποίο θα μπορεί να αναθεωρείται όχι μόνο από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά με τη συνεργασία Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπως επιβάλλουν οι αρχές δημοκρατικής νομιμοποίησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

τον σεβασμό στις ευρωπαϊκές δικαστικές αποφάσεις, αναφορικά με την δυνατότητα εμφιάλωσης στον τόπο παραγωγής, ώστε και η γεωγραφική προέλευση να προστατεύεται και η αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας να μην παραβιάζεται. Άλλωστε, οι αρμόδιοι φορείς προειδοποιούν για τον κίνδυνο νοθείας, αντιγραφής ή υποβάθμισης των ελληνικών παραδοσιακών ποτών εξαιρετικής ποιότητας, από το σχέδιο του εν λόγω κανονισμού εξ αιτίας της ταύτισης των 2 διακριτών εννοιών, της συσκευασίας και της εμφιάλωσης.

Σε κάθε περίπτωση, τα ζητήματα που εγείρονται είναι τα ακόλουθα:

Εάν η Κυβέρνηση σε γνώση της έφερε τη συζήτηση εκπρόθεσμα, τότε εμπαίζει την Εθνική Αντιπροσωπεία καλώντας την να γνωμοδοτήσει εκ των υστέρων, ως μη ακουόμενη.

Εάν πάλι αγνοούσε ότι έχασε την προθεσμία, τότε η ανικανότητά της καθίσταται επικίνδυνη.

Το μόνο βέβαιο δυστυχώς, είναι ότι με απόλυτη ευθύνη της στέρησε από τη χώρα μας την ευκαιρία να διαμορφώσει εγκαίρως τις ελληνικές θέσεις για τον Κανονισμό και να ζητήσει ουσιαστικές τροποποιήσεις για τα εθνικά μας συμφέροντα, όπως το έκαναν άλλα κράτη – μέλη (Ιρλανδία, Ιταλία).

Κατόπιν τούτων και επειδή:

Το σχέδιο του νέου κοινοτικού κανονισμού αφορά άμεσα τον κλάδο παραγωγής αλκοολούχων ποτών της χώρα μας. Έναν κλάδο κατ’ εξοχήν εξαγωγικό, με ποσοστό της τάξης του 65%, έναν κλάδο, το 70% της συνολικής παραγωγής του οποίου, αντιπροσωπεύεται από τα αλκοολούχα ποτά Γεωγραφικής Ένδειξης

Δεν πρέπει να τεθούν σε κίνδυνο οι 21.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας του κλάδου στην Ελλάδα, ούτε να μεταφερθεί εκτός χώρας σημαντική προστιθέμενη αξία.

Οι γνωμοδοτήσεις των Εθνικών Κοινοβουλίων συν-διαμορφώνουν τις θέσεις των κρατών – μελών και του κοινοτικών οργάνων.

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:

1. Γιατί φέρατε προς συζήτηση το Σχέδιο Κανονισμού της ΕΕ εκπρόθεσμα, 20 ολόκληρες ημέρες μετά την καταληκτική προθεσμία που έδινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (10-3-2017);

2. Ποιες ήταν οι ελληνικές θέσεις που διατυπώθηκαν (αν διατυπώθηκαν) στα κοινοτικά όργανα κατά τη διάρκεια του αρχικού σχεδιασμού του Κοινοτικού Κανονισμού για τα αλκοολούχα ποτά; Παρακαλούμε για την κατάθεση των σχετικών πρακτικών και εγγράφων.

3. Πώς σκοπεύετε να διασφαλίσετε, έστω και στο και 5’ την προστασία των Γεωγραφικών Ενδείξεων στα ελληνικά παραδοσιακά αλκοολούχα ποτά στο πλαίσιο των ως άνω προτάσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης για βελτίωση του σχετικού Κοινοτικού Κανονισμού;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μηταράκης Παναγιώτης                 
Αραμπατζή Φωτεινή                       
Βεσυρόπουλος Απόστολος              
Στύλιος Γεώργιος                           
Αντωνιάδης Ιωάννης                      
Γεωργιάδης Σπυρίδων - Άδωνις    
Κεφαλογιάννη Όλγα                      
Καραμανλή Άννα                            
Οικονόμου Βασίλης                        
Γεωργαντάς Γιώργος                     
Καράογλου Θεόδωρος                   
Σκρέκας Κώστας                            
Κουμουτσάκος Γεώργιος                
Γκιουλέκας Κωνσταντίνος              
Φωτήλας Ιάσων                             
Κέλλας Χρήστος                             
Δημοσχάκης Αναστάσιος                
Χαρακόπουλος Μάξιμος                 
Βούλτεψη Σοφία                            
Αντωνίου Μαρία                             
Αναστασιάδης Σάββας                    
Κόνσολας Μάνος                            
Μπούρας Αθανάσιος                      
Ανδριανός Γιάννης                        
Γιαννάκης Στέργιος                      
Μπουκώρος Χρήστος                    
Βαγιωνάς Γεώργιος         

Δείτε τις απαντήσεις των αρμόδιων Υπουργών

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση