Βουλή

Εισήγηση Ν. Μηταράκη στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σ/Ν για τη μετεξέλιξη του ΟΓΑ σε ΟΠΕΚΑ

Μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις».

Εισήγηση Ν. Μηταράκη

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Μου φτάνουν τα δώδεκα λεπτά.

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν τα επείγοντα και τα κατεπείγοντα νομοσχέδια έχουν γίνει κανονικότητα για την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Και όπως είπα και στην Επιτροπή, η έλλειψη σχεδιασμού από μέρους σας δεν αποτελεί ανάγκη επείγοντος από την πλευρά του Κοινοβουλίου. Ας οργανώνατε καλύτερα τις υπηρεσίες σας και τη δουλειά σας.

Το σημερινό νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακολουθεί όλη τη συνταγή ΣΥΡΙΖΑ: προχειρότητα, ιδεολογικές αγκυλώσεις, αναποτελεσματικότητα, νέες τοποθετήσεις υπαλλήλων, κάποιες νομιμοποιήσεις δαπανών και παράταση προθεσμιών. Ακούσαμε, πράγματι, πολλά αυτές τις δύο ημέρες για το πόσο η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ενδιαφέρεται και ενισχύει την κοινωνική πολιτική και πόσο αυτό είναι αποτελεσματικό. Αναφέρατε κάποια νούμερα στην Επιτροπή.

Εγώ ανέτρεξα στον Προϋπολογισμό. Στον Προϋπολογισμό διαβάζω ότι οι προνοιακές παροχές το 2014 ήταν 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ και το 2018 είναι 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ, σχεδόν τα μισά και έχουμε ψηφίσει τη μείωση του ΕΚΑΣ κατά 238 εκατομμύρια, μείωση λοιπών επιδομάτων κατά 12 εκατομμύρια, καταργούμε πολυτεκνικά επιδόματα, μειώνουμε το επίδομα θέρμανσης, καταργούμε και τις φοροαπαλλαγές για τις ιατρικές δαπάνες. Και καταλαβαίνετε ότι αυτά δεν αφορούν τους οικονομικά ισχυρούς, αλλά τους οικονομικά ασθενέστερους.

Να μιλήσουμε, όμως, για τη φτώχεια. Επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ο κίνδυνος φτώχειας των εργαζομένων –προσέξτε!- αυξήθηκε στο 14,1% από 13,1% που ήταν το 2013. Φτωχοποιείτε αυτούς που δουλεύουν, αυτούς που στηρίζουν την οικονομία και την κοινωνική πολιτική.

Να δούμε γενικότερα τον κίνδυνο φτώχειας των ευάλωτων ομάδων: Ο κίνδυνος φτώχειας, μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, μετά, δηλαδή, τα επιδόματα και όλη την προνοιακή πολιτική σας, μειώθηκε την τελευταία διετία κατά 0,9%. Την περίοδο 2012-2014 ο ίδιος δείκτης είχε μειωθεί κατά 1%. Εμείς, οι ανάλγητοι. Και αυτά είναι τα τελευταία επίσημα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Μας είπατε, κυρία Υπουργέ, ότι δίνετε διαρκώς χρήματα, στηρίζετε τους ασθενέστερους. Απ’ ό, τι φαίνεται, όμως, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι κοινωνικές μεταβιβάσεις που κάνετε δεν μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο φτώχειας. Δηλαδή, η κοινωνική σας πολιτική έχει μηδενική αποτελεσματικότητα.

Ειρωνεύθηκε η κυρία Υπουργός στην Επιτροπή όταν είπα ότι στη Νέα Δημοκρατία πιστεύουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να νικήσεις τη φτώχεια είναι να δημιουργήσεις δουλειές. Θέλετε, λοιπόν, να μιλήσουμε για την ανεργία;

Πράγματι, όταν ξεκίνησε η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση το 2008, η ανεργία στην Ελλάδα άρχισε να αυξάνει και έφτασε στο μέγιστο σημείο λίγους μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από την κυβέρνηση Σαμαρά. Από τότε, από το 2013, με την οικονομική πολιτική που ακολουθήσαμε, χωρίς επιπλέον μέτρα, είδαμε αποτελέσματα και καταφέραμε σε δεκαοκτώ μήνες -όταν παραδώσαμε τη διακυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2015- να έχουμε μειώσει την ανεργία κατά 2,2%.

Τώρα, πράγματι, βλέπουμε μια περαιτέρω μείωση της ανεργίας. Όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗΣ, αυτό το επιτυγχάνετε με θέσεις μερικής απασχόλησης -δεν είναι ποιοτικές θέσεις εργασίας- και γι’ αυτό αυξήθηκε ο κίνδυνος φτώχειας ανάμεσα στους εργαζόμενους κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Περιττό να πω τι θα είχε συμβεί στη χώρα αν δεν είχαμε δει το πείραμα Τσίπρα-Βαρουφάκη, που σε θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μας στοίχισε τελικά, κυρία Υπουργέ, διακόσιες είκοσι χιλιάδες θέσεις εργασίας

Θέλω να συζητήσουμε το εξής: Τελικά, ποιες νέες θέσεις εργασίας καταφέρατε εσείς να φέρετε σε αυτήν τη χώρα; Μόνο συμβάσεις, εξάμηνα, οχτάμηνα, θέσεις σε δημόσιους Οργανισμούς, με κοινωφελή εργασία, για μικρές περιόδους, εγκλωβίζοντας ανθρώπους που τους δημιουργείτε προσδοκίες για διορισμούς και τακτοποιήσεις.

Ποια μεγάλη επένδυση, κυρία Υπουργέ, έφερε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αυτήν την τριετία; Ποια αποκρατικοποίηση καινούρια κάνατε και προχώρησε; Και οι αποκρατικοποιήσεις, όμως, που έγιναν την προηγούμενη περίοδο, ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει να παράγουν θέσεις εργασίας.

Δεν θα σας αρνηθώ όμως, κάτι: Ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πράγματι δίνει έμφαση στην επιδοματική πολιτική -αυτό σας το αναγνωρίζω!- διότι με τον «νόμο Κατρούγκαλου» τις συντάξεις τις μετατρέψατε, ουσιαστικά, σε επιδόματα. Μετατρέπετε τους μισθούς σε επιδόματα. Βλέπουμε τα στοιχεία του ΕΦΚΑ. Ο μέσος μισθός το Μάιο του 2016 ήταν 949 ευρώ. Το Μάιο του 2017 έπεσε στα 927 ευρώ. Το Δεκέμβριο του 2017 το 58% των νέων προσλήψεων ήταν σε θέσεις μερικής και εκ περιτροπής απασχόλησης.

Μιας και αναφέρθηκα στις συντάξεις -θα τα πει και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος-, φτιάξατε ένα σύστημα άδικο, αναποτελεσματικό και αντιπαραγωγικό. Και ήδη ξεκίνησαν να έρχονται στους συνταξιούχους τα σημειώματα με την προσωπική διαφορά, αυτήν που εσείς ψηφίσατε και θα καταργήσετε την 1η Ιανουαρίου του 2019, όπως θα μειώσετε το αφορολόγητο για τους οικονομικά ασθενέστερους!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τρία χρόνια τώρα η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κρατάει τη χώρα πίσω. Αναδιανέμει φτώχεια και συνηθίζει τους πολίτες στην ελεημοσύνη. Όταν ξεκινούσαμε τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση του κοινωνικού κράτους, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, σας θυμίζω ότι η «Αυγή» το αποκάλεσε «εγγυημένη φτώχεια» για όλους και η κυρία Φωτίου το 2015 έλεγε ότι είναι «παγίδα φτώχειας». Τελικά, εσείς καταφέρατε και βρήκατε ένα καλύτερο όνομα. Το ονομάζετε αλλιώς και τώρα πανηγυρίζετε.

Το νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ουσιαστικά βάζει τίτλους τέλους για τον ΟΓΑ. Βάζετε την υπογραφή σας, για να πάψει να υπάρχει ακόμα και το όνομα του Οργανισμού που στήριξε την αγροτιά από το 1961, όταν το ίδρυσε ο εθνάρχης μας, Κωνσταντίνος Καραμανλής, του Οργανισμού που επί πενήντα πέντε και πλέον χρόνια στήριζε τους αγρότες, τις οικογένειές τους και την εθνική παραγωγή.

Με το νόμο 4387/2016, νόμος ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αφαιρέσατε τις ασφαλιστικές αρμοδιότητες και από τον ΟΓΑ και από το ΝΑΤ. Και απέμειναν στον ΟΓΑ μόνο τα προνοιακά επιδόματα των αγροτών, παρότι ο ίδιος ο κ. Τσίπρας όταν έβλεπε τους αγρότες, τους υποσχόταν τη διατήρηση του ΟΓΑ, κάτι που υποστηρίξαμε διαχρονικά εμείς, ως Νέα Δημοκρατία, αναγνωρίζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του αγροτικού πληθυσμού της χώρας, των Ελλήνων που δουλεύουν σκληρά.

Υποτίθεται -έτσι λέτε- ότι φέρνετε μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Όμως, τελικά, τι βλέπουμε σε αυτό το νομοσχέδιο; Βλέπουμε μια απλή μεταφορά υπάρχοντων επιδομάτων σε ένα νέο Οργανισμό, στον ΟΠΕΚΑ. Δεν τα μεταφέρετε καν όλα από το σύνολο των Υπουργείων. Δεν φτιάχνετε μια νέα συνεκτική δομή, αλλά ακολουθείτε το υφιστάμενο οργανωτικό πλαίσιο. Δεν εξορθολογίζετε τα επιδόματα, δεν αλλάζετε -όπως είπατε η ίδια στην Επιτροπή- τίποτα στα κριτήρια, στη διαδικασία ή στον τρόπο καταβολής.

Όσο λοιπόν, κατακερματισμένη λέτε ότι ήταν η κοινωνική και προνοιακή πολιτική μέχρι σήμερα, και μετά το νομοσχέδιο τόσο θα συνεχίσει να είναι.

Να αναφερθώ σε μερικά άρθρα.

Στο άρθρο 5 προβλέπεται ότι ο διοικητής και ο υποδιοικητής θα επιλέγονται από το πολυδιαφημισμένο μητρώο επιτελικών στελεχών. Όμως, αυτό δεν υπάρχει. Έτσι έρχεστε και βάζετε με το άρθρο 8 μια μεταβατική περίοδο, απροσδιόριστης διάρκειας, μέχρι να μπορέσετε να ετοιμάσετε αυτό το μητρώο. Είναι αυτό ομολογία ότι το μητρώο δεν λειτουργεί ή προσπαθείτε να δημιουργήσετε προϋπηρεσία στα δικά σας στελέχη, ώστε όταν δημιουργηθεί αυτό το μητρώο, τα δικά σας στελέχη, που εσείς κομματικά έχετε τοποθετήσει, να έχουν προτεραιότητα στην κατάληψη θέσεων για μια περίοδο πολλών ετών μετά;

Προβλέπεται, επίσης, ηλεκτρονική διασύνδεση των υπηρεσιών και πληροφοριακό σύστημα καταγραφής παροχών και δικαιούχων. Αυτό ναι, είναι θετικό. Όμως, δεν μας είπατε πότε θα εφαρμοστεί.

Γιατί ακούσαμε τον κύριο Διοικητή του ΟΓΑ να μας λέει ότι προχωράμε σιγά-σιγά και σύντομα, χωρίς στόχους, το σύστημα θα είναι έτοιμο.

Έχουμε δει τι έχει γίνει στον ΕΦΚΑ και την ΗΔΙΚΑ για το μητρώο ασφαλισμένων, που ακόμα έχει λάθη, και το αλαλούμ που ταλαιπωρεί ακόμα και σήμερα τον κόσμο. Άρα, δικαιολογημένα είμαστε απαισιόδοξοι για το πότε μπορείτε να λειτουργήσετε αυτό το πληροφοριακό σύστημα.

Εδώ στον ΕΦΚΑ μόλις χτες καταφέρατε και βγάλετε εγκύκλιο για την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, που το 2018 πληρώνουν ακόμα βάσει του εισοδήματος του 2015, ενώ είναι δεδομένο από τα στοιχεία των φορολογικών μηχανισμών, ότι έχει μειωθεί σημαντικότατα το εισόδημα των ελεύθερων επαγγελματιών. Πρόκειται περί ξεκάθαρου εμπαιγμού.

Γι’ αυτό, κυρία Υπουργέ, σας απαντώ: Δεν πιστεύουμε ότι έχετε προετοιμάσει τον ΟΠΕΚΑ, δεν πιστεύουμε ότι μπορείτε να τον οργανώσετε και δεν πιστεύουμε ότι μπορείτε να συμβάλλετε ουσιαστικά στην αναδιάρθρωση του προνοιακού κράτους. Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση ήταν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ακόμα αυτό δεν λειτουργεί πλήρως.

Τελειώνοντας, το Μέρος Α΄, θα αναφερθώ στο άρθρο 45, που προβλέπει την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών από πολίτες στον ΟΠΕΚΑ άτοκα. Δεν διαφωνούμε επί της αρχής, αλλά με δύο όρους: Πρώτον, να μπει ένα πλαφόν, να αφορά μέχρι ένα ύψος αχρεωστήτων καταβληθέντων και να εξαιρεί τις περιπτώσεις απάτης, όταν κάποιος έχει καταδικαστεί ότι με ψευδή δικαιολογητικά έπαιρνε καταβολές από τον πρώην ΟΓΑ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Αυτό είναι έτσι κι αλλιώς.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Δεν είναι στο νομοσχέδιο στο άρθρο 45. Το άρθρο 45 λέει «ανεξαρτήτως αιτίας». Φαντάζομαι ότι η κυρία Υπουργός θα μας κάνει μια νομοτεχνική.

Θα τελειώσω εντός χρόνου με το άρθρο 56 και θα αναφερθώ στα επόμενα άρθρα του Μέρους Β΄ στη δευτερολογία μου. Εμείς θεωρούμε ότι το άρθρο 56 είναι δυνητικός πυρήνας διαφθοράς. Πρώτη φορά εισήγατε αυτήν τη διάταξη, εσείς κυρία Υπουργέ, το 2016 και δώσατε στον Υπουργό Εργασίας -χωρίς διαδικασίες- το δικαίωμα να δίνει -χωρίς πλαφόν- επιχορηγήσεις σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, οι οποίες δεν ελέγχονται συγκεκριμένα από το κράτος ούτε πώς κάνουν προσλήψεις, ούτε πώς κάνουν συμβάσεις, ούτε πώς αγοράζουν υπηρεσίες.

Δημιουργείτε, λοιπόν, ένα νέο σύστημα, ένα μηχανισμό, όπου θα πηγαίνουν  λεφτά του τακτικού προϋπολογισμού σε ΜΚΟ που διαλέγετε εσείς, χωρίς καμμία διαδικασία, οι οποίες μπορεί να τα ξοδέψουν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Έρχεστε να μας πείτε, βέβαια, ότι σήμερα με το άρθρο 56 βάζετε κάποιους κανόνες. Λάθος! Εφαρμόζετε την τροπολογία που είχε περάσει η Κυβέρνηση Σαμαρά το 2013, που είχε γενική ισχύ για τις ΜΚΟ. Συγκεκριμένα αυτή η τροπολογία λέει ότι εάν δεν τα έχετε τηρήσει από το 2016 μέχρι σήμερα, είναι απιστία κατά την υπηρεσία. Το λέει συγκεκριμένα ο νόμος. Έρχεστε, λοιπόν, να επαναλάβετε αυτό που ήδη ισχύει.

Σας έχω κάνει μια ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων για να μας πείτε που δόθηκαν 7 εκατομμύρια ευρώ πέρσι, γιατί αυξήσατε αυτές τις παροχές προς τις ΜΚΟ κατά 15%, σύμφωνα με τα δικά σας νούμερα, από την ώρα που ψηφίσατε εσείς τη σχετική τροπολογία το 2016.

Η Νέα Δημοκρατία καταψηφίζει το νομοσχέδιο και θα αναφερθώ και σε κάποια άλλα άρθρα στη δευτερολογία μου.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Δευτερολογία Ν. Μηταράκη

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύρια Πρόεδρε.

Ακούσαμε από Βουλευτές της Συμπολίτευσης με κροκοδείλια δάκρυα να αναφέρονται στο πρόσφατο παρελθόν της χώρας. Ακόμα ο ελληνικός λαός περιμένει με έναν νόμο κι ένα άρθρο να αλλάξατε όλα αυτά που περιγράψατε. Διότι πλέον είστε Κυβέρνηση πάνω από τρία χρόνια. Είστε η μακροβιότερη Κυβέρνηση των μνημονίων και πλέον έχετε τη δική σας ιστορία και με αυτήν κρίνεστε.

Σωστά ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Μαντάς, είπε ότι τα προνοιακά επιδόματα είναι άνω του 1 δισεκατομμυρίου. Πράγματι είναι 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Έχει απόλυτο δίκιο. Βάσει των στοιχείων του προϋπολογισμού, το 2014 το ίδιο νούμερο ήταν 2,2 δισεκατομμύρια. Σήμερα οι κοινωνικές προνοιακές παροχές είναι οι μισές απ’ ό,τι ήταν το 2014.

Αναφέρθηκα στην πρωτολογία μου στα στοιχεία της φτώχειας. Ο κίνδυνος φτώχειας αυξήθηκε για τους εργαζόμενους, μειώθηκε οριακά για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Αυτό είναι αποτέλεσμα και απόδειξη ότι η προνοιακή πολιτική που ακολουθείτε δεν είναι αποτελεσματική.

Το σημερινό νομοσχέδιο, όπως το διαβάσαμε, διοικητικά διοργανώνει διαφορετικά τον τρόπο συγκέντρωσης των προνοιακών επιδομάτων και ως διοικητική αλλαγή είναι θετική. Το είπαμε αυτό και στην Επιτροπή. Όμως, αν έχουν δίκιο οι συνάδελφοι της Πλειοψηφίας ότι η προνοιακή πολιτική στην Ελλάδα είναι κατακερματισμένη, και μετά από αυτό το νομοσχέδιο παραμένει ακριβώς το ίδιο κατακερματισμένη, γιατί σύμφωνα με την κυρία Υπουργό δεν αλλάζουν ουσιαστικά ούτε τα κριτήρια ούτε ο τρόπος που δίνονται όλα αυτά τα προνοιακά επιδόματα. Βέβαια εδώ τίθεται ένα ερώτημα και αυτό το ερώτημα θα το απαντήσουμε τους επόμενους μήνες.

Με το άρθρο 4 παράγραφος 2 ορίζεται ότι θα υπάρξει ένας ενιαίος κανονισμός παροχών που θα αλλάξει δυνητικά τα κριτήρια. Θυμάμαι η κυβερνητική πλειοψηφία έλεγε σε αυτή την Αίθουσα ότι ο Νόμος Κατρούγκαλου, που δημιουργούσε την προσωπική διαφορά, δεν θα οδηγούσε ποτέ σε μείωση συντάξεων. «Ήταν καθαρά ένα λογιστικό τερτίπι» έλεγε ο κ. Κατρούγκαλος και ξέρουν οι συνταξιούχοι ότι 1/1/2019 θα χάσουν 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τις συντάξεις τους.

Ρωτάω, λοιπόν, και το καταγράφω για το μέλλον: Ο Ενιαίος Κανονισμός Προνοιακών Παροχών του άρθρου 4 παράγραφος 2 είναι προάγγελος μειώσεων στο αμέσως προσεχές διάστημα;

Η Κυβέρνηση βέβαια είναι ιδιαίτερα περήφανη για το κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης, αυτό που η κυρία Φωτίου ονόμαζε «παγίδα φτώχειας», όταν η Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου το είχε εισάγει ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Επίσης, η κυρία Φωτίου είπε ότι οι δεξιές κυβερνήσεις δεν επενδύουν στην πρόνοια. Μα, το 2014 οι δαπάνες για την πρόνοια ήταν διπλάσιες από τις σημερινές. Αντίθετα, όμως, εσείς επενδύετε μόνο στην πρόνοια και στερείτε από τον ελληνικό λαό την ελπίδα και τις ευκαιρίες για αξιοπρεπή διαβίωση μέσα από την εργασία. Μίλησε πριν ο εκπρόσωπος της Πλειοψηφίας για το braindrain. Μα, όλα τα νέα τα παιδιά που φεύγουν από τη χώρα δεν πάνε σε χώρες που ασκείται οικονομική πολιτική όπως αυτή που ασκεί ο ΣΥΡΙΖΑ.

Επί των άρθρων τέσσερα σημεία. Στο άρθρο 4 διαφωνούμε στο να αφαιρεθεί από την Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων το δικαίωμα να δίνει την κάρτα μετακίνησης. Αυτό νομίζω το είπαν ακόμα και κόμματα της Συμπολίτευσης. Φαντάζομαι η κυρία Υπουργός θα το αλλάξει.

Για το άρθρο 56 επιμένουμε ότι είναι αδιαφανής ο τρόπος που από το 2016 το Υπουργείο Εργασίας δίνει ανεξέλεγκτα κονδύλια χωρίς κανόνες σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Είναι δαπάνες που αυξήθηκαν κατά 15% από τη στιγμή που ψηφίστηκε η τροπολογία του 2016.

Άρθρα 52 και 53. Διαφωνούμε με τις παρατάσεις, διαφωνούμε για τις εκ των υστέρων νομιμοποιήσεις δαπανών. Ας κάνουν οι υπηρεσίες σωστά τη δουλειά τους.

Τέλος, άρθρο 54 για το Σικιαρίδειο. Εμείς θέλουμε μια μόνιμη, ουσιαστική και βιώσιμη λύση. Δεν είναι λύση η δεύτερη φορολογική και ασφαλιστική κατά παρέκκλιση ενημερότητα. Δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά τα προβλήματα του Ιδρύματος, το οποίο ακόμα, σύμφωνα με τον Διοικητή του, δεν έχει μελέτη βιωσιμότητας.

Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Για τις αναφορές της κυρίας Υπουργού.

Κατ’ αρχάς, κυρία Υπουργέ, μαθήματα κοινοβουλευτικής συμπεριφοράς δεν θα δεχθούμε από κανέναν.

Μάλλον, πρέπει κάποια στιγμή να κάνετε μια αυτοκριτική για τη στάση σας ως Αξιωματική Αντιπολίτευση την περίοδο 2012-2014 και για τις προεκλογικές σας υποσχέσεις, που τελικά δεν τηρήσατε.

Όμως, επί της ουσίας αυτών που είπατε, επειδή επιλέγεται στατιστικά ο κίνδυνος φτώχειας, αν συγκρίνετε το 2012, που ανέλαβε η Κυβέρνηση Σαμαρά, με το 2014, που παρέδωσε, μειώθηκε. Μειώθηκε επί της Κυβέρνησης Σαμαρά.

Εσείς, όμως, δεν απαντήσατε στα στοιχεία του προϋπολογισμού που σας είπα, για το 1 δισεκατομμύριο ευρώ λιγότερα που δίνετε κοινωνικές παροχές, δεν λέτε τίποτα για τις συντάξεις που μειώνονται δύο δισεκατομμύρια το 2019, δεν λέτε τίποτα για τη μείωση του αφορολόγητου, δεν λέτε τίποτα για την κατάργηση του ΕΚΑΣ, δεν λέτε τίποτα για την κατάργηση των πολυτεκνικών επιδομάτων. Για κοινωνική αναλγησία μάλλον τον εαυτό σας πρέπει να κατηγορήσετε.

Ευχαριστώ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση