Βουλή

Μηταράκης για Υδατοδρόμια: Επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ βιώνουμε επενδυτική ξηρασία

Ομιλία κ. Νότη Μηταράκη, βουλευτή Χίου, στη Συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στο Σχέδιο Νόμου «Θέματα Υδατοδρομίων, αστικών οδικών μεταφορών και λοιπές διατάξεις».

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι

Επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ βιώνουμε μια επενδυτική ξηρασία. Μετά από 4 χρόνια διακυβέρνησής σας, δεν έχετε φέρει ούτε μια δική σας μεγάλη επένδυση. 

Ο ελληνικός λαός θα σας θυμάται: Για την επιστροφή στην ύφεση το 2015-2016, το κλείσιμο των τραπεζών, την εξαντλητική φορολόγηση κάθε παραγωγικής δραστηριότητα, τα εξοντωτικά πρωτογενή πλεονάσματα που δεχτήκατε, για την εκχώρηση της περιουσίας του Δημοσίου, ακόμα και μουσείων, στο Υπερταμείο. Πολεμήσατε το Ελληνικό, τον TAP, τα περιφερειακά αεροδρόμια, τις ιδιωτικοποιήσεις γενικότερα. Το αποτέλεσμα καταδεικνύεται και στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού σας όπου δεν προβλέπεται άνοδος για το 2018 στον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου.

Και τώρα, για το 2019 προβλέπετε αύξηση επενδύσεων 11,9%. Προφανώς προεξοφλείτε εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις επερχόμενες εκλογές … γιατί με τις δικές σας πολιτικές… τέτοια αύξηση δεν εξηγείται!! Γιατί εμείς, τη διετία 2012-2014, σε πολύ πιο δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες είχαμε εξασφαλίσει επενδύσεις 37,6 δις €. 

Στο επενδυτικό πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συζήτηση και τα υδατοδρόμια. Με το νόμο 4146/2013 που η κυβέρνηση Σαμαρά είχε φέρει προς ψήφιση, ορίστηκε το πλαίσιο αδειοδότησης υδατοδρομίων. Στόχος ήταν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, και να επισπευτούν οι επενδύσεις, που ειδικά για τα μικρότερα και πιο απομακρυσμένα νησιά είναι εξαιρετικής σημασίας. Το νομοσχέδιο προσέλκυσε τριάντα αιτήσεις. Προλάβαμε και εκδώσαμε τρεις άδειες. Για τις υπόλοιπες 27, εδώ και τέσσερα χρόνια δεν έχετε να επιδείξετε καθόλου έργο.

Το θέμα των υδατοδρομίων δεν το θέτουμε για πρώτη φορά. Δεν το θυμηθήκαμε τώρα. Με ερώτησή μου στις 8 Δεκεμβρίου 2015 σας επεσήμανα τον κίνδυνο να χαθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον που τότε υπήρχε, λόγω των καθυστερήσεων και της γραφειοκρατίας. Επανήλθα με νεότερες ερωτήσεις το Μάιο του 2016 και τον Απρίλιο του 2017 υπογραμμίζοντας κάθε φορά τα οφέλη που θα είχαν τα υδατοδρόμια για τις τοπικές κοινωνίες: αναπτυξιακά, αλλά και για τη διασύνδεσή τους με κοντινά νησιά. Πάντα η ίδια απάντηση: Ότι επεξεργάζεστε νέο νομοθετικό πλαίσιο.

Ήρθατε και προσπαθήσατε να ακυρώσατε τα πάντα. Υποσχεθήκατε ένα βελτιωμένο πλαίσιο και έτσι «πάγωσαν» ή και ακυρώθηκαν τελείως, ακόμα και ώριμες επενδύσεις. Ειδικά για τη Χίο, η επένδυση είχε φτάσει στην υποβολή πλήρους φακέλου για το υδατοδρόμιο που ακόμα περιμένει τις δικές σας εγκρίσεις.

Τέσσερα χρόνια μετά, αντιγράφετε κακέκτυπα το νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας. Στερήσατε επί τέσσερα χρόνια ένα κομμάτι της αναπτυξιακής προοπτικής των νησιών. Για να φέρετε πάλι τις ιδεοληψίες σας: Δε δίνετε δικαίωμα για ίδρυση ιδιωτικών υδατοδρομίων, αλλά μόνο στο δημόσιο. Ενώ είναι γνωστές οι δυσλειτουργίες του δημόσιου τομέα και σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Παρόλο που για τα υδατοδρόμια δεν απαιτούνται ιδιαίτερες υποδομές. Ενώ την ίδια στιγμή, δεχτήκατε την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, την παράταση της παραχώρησης του Ελευθέριος Βενιζέλος, την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Και ξαφνικά με τα υδατοδρόμια θυμηθήκατε ότι είστε αριστεροί.

Χρειαστήκατε μια ολόκληρη κυβερνητική θητεία για να φέρετε βελτιώσεις σε ένα νομοσχέδιο, που  μπορούσαν να έχουν γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο με μια τροπολογία. Αν έπρεπε να αποδείξετε στην εαυτό σας ότι χρειαζόταν. Τότε θα διατηρούνταν η δυναμική που είχε αναπτυχθεί και οι επενδυτές θα συμμορφώνονταν πιο γρήγορα.

Μια ολόκληρη κυβερνητική θητεία σας πήρε να φτιάξετε ένα άρθρο.  Και ενώ συνεχίζετε, σε συνεργασία με το Υπερταμείο, την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης για λιμάνια και μαρίνες, συγχρόνως βάζετε προσκόμματα στη δυνατότητα αυτών να προβούνε στην ίδρυση υδατοδρομίων (μέσα σε αυτά ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ). Με το άρθρο 31 δίνετε ασφυκτικό περιθώριο στη μεταβίβαση των αδειών και θα δημιουργήσετε αξιώσεις αποζημιώσεων από όσους δε μπορέσουν να τη μεταβιβάσουν.

Κύριε Υπουργέ, με την ιδιότητά μου ως βουλευτής Χίου, δράττομαι της ευκαιρίας της παρουσίας σας εδώ και μια και μιλάμε για συναφές αντικείμενο, να σας θέσω το ζήτημα του αεροδρομίου της Χίου – ενόψει και επικείμενης επίσκεψής σας στο νησί. Τέσσερα χρόνια κύριε Υπουργέ και το μόνο που κάνετε είναι να κωλυσιεργείτε.

Πριν πέντε περίπου μήνες, το Υπουργείο, η Περιφέρεια και ο Δήμος υπογράψατε ένα Μνημόνιο Συνεργασίας. Φάνηκε αμέσως ότι ήταν μια ακόμα υπεκφυγή, καθώς από τότε ουδεμία πρόοδος έχει υπάρξει σε αυτά που έχει αναλάβει το Υπουργείο, δηλαδή την επέκταση του διαδρόμου και την ανακαίνιση του κτιρίου. Θα έχει μεγάλη ευθύνη η κυβέρνηση εάν το έργο δεν προχωρήσει και χαθούν τα χρήματα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο.  Προχωρήστε άμεσα με τα όσα υποτίθεται συμφωνήσατε. 

Η κυβέρνηση δε μπορεί να πείσει για το φιλοεπενδυτικό προφίλ της. Γιατί δεν πιστεύει στις επενδύσεις. Ακόμα και σε ότι νομοθετείτε, μετά βάζετε συνεχώς προσκόμματα για να μην εφαρμοστεί τίποτα. Όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο γρήγορα θα επιστρέψουν οι επενδύσεις.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση