Βουλή

Τελευταία ευκαιρία της Κυβέρνησης να διασώσει το νησιωτικό ΦΠΑ στα νησιά

Παρεμβάσεις Ν. Μηταράκη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της Νέας Δημοκρατίας, στην ολομέλεια της Βουλής κατά την συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής "Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής".

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναλάβατε τη διακυβέρνηση αυτής της χώρας, προτάσσοντας το δήθεν ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς. Ευαγγελιστήκατε τον ανθρωπισμό. Όμως, εσείς, οι υποτιθέμενοι καλοί, είστε αυτοί που με την πολιτική σας το 2015 ανοίξατε τα σύνορα της χώρας, κατακλύζοντάς τη με πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς σχέδιο.

Εσείς, επίσης, εκβιάσατε την Ευρώπη, λέγοντας τότε ότι θα τη γεμίσετε τζιχαντιστές, προκαλώντας ουσιαστικά το κλείσιμο των συνόρων μας όχι προς την Ανατολή, όπως θα έπρεπε, αλλά από τη Δύση. Στοιβάξατε ανθρώπους στη Μόρια, στη Βιάλ, στο Βαθύ. Στις λάσπες τους πνίγηκε ο ανθρωπισμός σας. Εξαιτίας της πολιτικής σας διασύρεται η χώρα μας διεθνώς μέσα από τα ρεπορτάζ μεγάλων δικτύων, όπως του BBC και της Deutsche Welle. Μετατρέψατε τα νησιά του Αιγαίου σε αποθήκες ψυχών και σχεδόν κυνικά ο κύριος Υπουργός παραδέχθηκε τον προηγούμενο Οκτώβριο σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου ότι συνειδητά καταπατάται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που προέβλεπε μέγιστο αριθμό προσφύγων και μεταναστών στα ΚΥΤ.

Εγκλωβίσατε και διχάσατε τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες βρέθηκαν αντιμέτωπες με ένα πρόβλημα πολύ μεγαλύτερο από τις δυνατότητες και τα μέσα που διαθέτουν. Από το 2017 και μετά οι ροές περιορίστηκαν αισθητά, αλλά η κατάσταση στα νησιά δεν βελτιώθηκε, γιατί εξακολουθείτε να μην έχετε ενεργή πολιτική προστασίας των συνόρων μας και η Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σύνορα. Παρά τη Συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης-Τουρκίας, ούτε η διαδικασία ασύλου λειτουργεί αποτελεσματικά ούτε γίνονται επιστροφές βάσει της Συμφωνίας όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας.

Κύριε Υπουργέ, δεν θα μπω στη φιλολογική συζήτηση αν οι όροι «λαθρομετανάστης», «λαθρεπιβάτης», «λαθρέμπορος» είναι δόκιμοι στην ελληνική γλώσσα. Θα σας πω, όμως, γιατί η ομιλία σας είχε μια ιδεοληψία, ότι υπάρχει ένας σαφέστατος διαχωρισμός σε ένα ευνομούμενο κράτος μεταξύ όσων δικαιούνται διεθνούς προστασίας και είναι πρόσφυγες και μεταξύ όσων μπαίνουν παράτυπα, παράνομα στη χώρα μας και πρέπει να επιστραφούν βάσει των διεθνών συνθηκών στις χώρες προέλευσής τους.

Επίσης, μια που αναφερθήκατε στον όρο, θα ήθελα να καταθέσω στα Πρακτικά μια επιστολή του Γραφείου Πρωθυπουργού, που κακώς χρησιμοποιεί τον όρο «λαθρομετανάστες». Να το ψάξετε.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΙΤΣΑΣ (Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής): Έχει απαντήσει ο Πρωθυπουργός γι’ αυτό.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είχα πει σε μια παλαιότερη τοποθέτησή μου ότι κάθε νομοσχέδιο ΣΥΡΙΖΑ μαζί με τις τροπολογίες περιλαμβάνει πάντα τρία συστατικά: Πρώτον, παρατάσεις προθεσμιών, απόδειξη της ανικανότητάς σας να διοικήσετε αποτελεσματικά το κράτος, δεύτερον, προσλήψεις, δημιουργία νέων δομών, βολέματα «ημετέρων» και τρίτον, εκ των υστέρων νομιμοποίηση κάθε είδους δαπανών.

Και σε αυτό το νομοσχέδιο όχι απλώς δεν ξεφεύγετε από τη συνταγή, αλλά την εφαρμόζετε στον υπερθετικό βαθμό. Μόλις δυο μέρες πριν από το κλείσιμο της Βουλής, φέρνετε ένα νομοσχέδιο που αφορά τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος με διαδικασίες κατεπείγοντος, για να μην το συζητήσουμε στις Επιτροπές, για να μην κληθούν και ακουστούν οι φορείς, για να έχουμε πολύ περιορισμένο χρόνο συζήτησης σήμερα στην Ολομέλεια.

Δεν είναι ότι απλά νομοθετείτε με κακό τρόπο. Νομοθετείτε επίτηδες με κατεπείγοντα νομοσχέδια και πληθώρα τροπολογιών για να συσκοτίσετε, για να μπερδέψετε τους πολίτες και να μην ακουστούν αντίθετες απόψεις.

Στο σημερινό νομοσχέδιο κάθε άρθρο και κάθε τροπολογία είναι μια τακτοποίηση, κάθε τροπολογία και ένα ρουσφέτι, ένα δωράκι και όλα αυτά με την επίκληση της έκτακτης ανάγκης στο μεταναστευτικό. Προφανώς, υποτιμάτε την νοημοσύνη μας.

Τι συνιστά για εσάς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Πλειοψηφίας, έκτακτο γεγονός; Πόσο κρατάει η έκτακτη ανάγκη στο σύμπαν των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Έναν μήνα; Έναν χρόνο; Δύο χρόνια; Τέσσερα, τελικά, χρόνια;

Εδώ και τέσσερα χρόνια κατασπαταλάτε δημόσιο χρήμα, εθνικό και ευρωπαϊκό, γιατί είμαστε, όπως λέτε, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ήταν έκτακτη ανάγκη το 2015 -πάλι με δική σας αποκλειστική ευθύνη- και από τότε πέρασαν τέσσερα χρόνια και δεν νομιμοποιείστε σήμερα να μιλάτε για έκτακτο γεγονός.

Θυμάστε και την παρέμβασή μου στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, όπου μια παρέκκλιση του 2016 έγινε 2017, έγινε πρώτο εξάμηνο του 2018, έγινε δεύτερο εξάμηνο του 2018, έγινε τώρα 31 Δεκεμβρίου του 2019.

Διαβάζουμε στην αιτιολογική έκθεση ότι η εφαρμογή του νέου δημόσιου λογιστικού και προπαντός, το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις έχουν συνδυαστικά αναδείξει μια σειρά κρίσιμων προϋποθέσεων για τη διαδικασία προμηθειών.

Κύριε Υπουργέ, μέχρι πού φτάνει η υποκρισία αυτής της Πλειοψηφίας; Σας θυμίζω ότι για το ΚΕΕΛΠΝΟ κάνατε Εξεταστική Επιτροπή, γιατί λειτουργούσε με ένα δικό του θεσμικό πλαίσιο, για να μπορεί να έχει την απαραίτητη ευελιξία για να μπορεί να προστατεύει τη δημόσια υγεία.

Ήρθατε, βέβαια, εσείς το 2016, το εντάξατε στο δημόσιο λογιστικό και από τότε το καταπατάτε πάλι με παρεκκλίσεις, με προθεσμίες συστηματικά, όπως καταπατάτε συστηματικά το δημόσιο λογιστικό και σε όλες τις διαδικασίες του μεταναστευτικού, όπως παραδέχεστε στην αιτιολογική έκθεση.

Με το σημερινό νομοσχέδιο έχουμε κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, όταν στο άρθρο 6 έχουμε νομιμοποίηση δαπανών, χωρίς να λέτε ούτε καν από πότε ξεκινά το διάστημα της νομιμοποίησης και στο άρθρο 7 παρατείνετε για ένα ακόμα χρόνο το έκτακτο και νομιμοποιείτε προμήθειες και συμβάσεις αξίας 12 εκατομμυρίων ευρώ.

Όπως σας είπε και ο εισηγητής μας κ. Βαρβιτσιώτης υποβάλατε, φαίνεται, αυτές τις δαπάνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να πληρωθούν με ευρωπαϊκά κονδύλια, απερρίφθησαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τώρα τα φορτώνετε στην πλάτη του Έλληνα φορολογούμενου.

Σ’ αυτό το νομοσχέδιο κάνετε ρουσφέτια, όπως τις κατ’ εξαίρεση προσλήψεις στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Με το άρθρο 2 απογυμνώνετε από προσωπικό τις περιφερειακές Υπηρεσίες που έχουν μεγάλες ανάγκες και φέρνετε τους υπαλλήλους στην Κεντρική Υπηρεσία.

Μ’ αυτό το νομοσχέδιο ομολογείτε ανεπάρκεια και ανικανότητα, καθώς ακόμα δεν έχετε φτιάξει Γενική Διεύθυνση Οικονομικών στο Υπουργείο και με το άρθρο 2 φαίνεται ότι ούτε το 2019 θα το πέτυχετε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουν κατατεθεί αμέτρητες τροπολογίες. Ήταν δεκαοκτώ, όταν σηκώθηκα, αν δεν κάνω λάθος. Δίνετε παρατάσεις σχεδόν σε κάθε υποχρέωση που είχε αυτή η Κυβέρνηση από τους δικούς σας νόμους. Δίνετε παρατάσεις σε νομοσχέδια που ψηφίστηκαν για να υπηρετήσουν τη διαφάνεια κι εσείς σήμερα για άλλη μια φορά ψηφίζετε την παρέκκλιση. Τέταρτη φορά στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Νομιμοποίηση δαπανών 500.000 ευρώ στο Υπουργείο Εξωτερικών. Στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης 500.000.000 ευρώ.

Στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με την τροπολογία που έχω μπροστά μου που καταθέσατε, τη με γενικό αριθμό 1883 και ειδικό 21, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους –κι αυτό είναι αδιανόητο- δεν κάνει καν πρόβλεψη για το ύψος των δαπανών που εσείς νομιμοποιείτε.

Θα σταθώ στη με γενικό αριθμό 1860 και ειδικό 11 τροπολογία που αφορά το Γραφείο του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και αναφέρεται σε πολλαπλασιασμό θέσεων, σε επιδόματα, σε αποσπάσεις από το σύνολο του Δημοσίου. Αν ζούσαμε σε μια κανονική χώρα και είχαμε μια κανονική Κυβέρνηση, θα συμφωνούσαμε ίσως με την ενίσχυση αυτών των ελεγκτικών μηχανισμών.

Όμως, εσείς, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, χρησιμοποιείτε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για τη δίωξη των πολιτικών σας αντιπάλων. Είναι γνωστός πλέον ο ρόλος της εκλεκτής σας κυρίας Παπασπύρου, της οποίας ο ρόλος στην υπόθεση Novartis στην Εξεταστική για την Υγεία και το ΚΕΕΛΠΝΟ και στο Μάτι πρέπει να ελεγχθεί. Πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες στη Γενική Επιθεώρηση και να μην μπορεί κατά το δοκούν να επιλέξει τους ημέτερους για αποσπάσεις σ' αυτήν την Υπηρεσία, τη στιγμή εξάλλου που είναι γνωστή και η αλλεργία σας στις Ανεξάρτητες Αρχές, με τελευταίο ηχηρό περιστατικό την κυβερνητική πρόταση να τοποθετηθεί η κυρία Θάνου επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την οποία πρώτος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Δεν θέλετε Ανεξάρτητες Αρχές ούτε ελεγκτικούς μηχανισμούς. Θέλετε όργανα εφαρμογής της δικιάς σας βούλησης.

Ως προς τη με γενικό αριθμό 1869 τροπολογία, συμφωνούμε με τις ρυθμίσεις, αλλά ζητάμε διαχωρισμό και αφαίρεση των διατάξεων που προβλέπουν νομιμοποίηση δαπανών.

Ως προς τη με γενικό αριθμό 1878 τροπολογία για τις αποζημιώσεις για τη Μόρια, διαφωνούμε με το γεγονός ότι εξαιρεί περιπτώσεις όπως κλοπές και διαφυγόντα κέρδη από τις αποζημιώσεις, αλλά συμφωνούμε κατά τα άλλα και ζητάμε διαχωρισμό των υπόλοιπων διατάξεων.

Κλείνω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λέγοντας το εξής: Φέρατε πληθώρατροπολογιών, αλλά απουσιάζει αυτή που ίδιος ο κ. Τσίπρας είχε υποσχεθεί στους νησιώτες, δηλαδή τη διατήρηση του νησιωτικού ΦΠΑ στα νησιά που πλήττονται από τη μεταναστευτική κρίση. Και αφού δεν το πράξατε εσείς, ως οφείλατε, το κάνουμε εμείς. Καταθέσαμε τη με γενικό αριθμό 1883 και ειδικό 20 τροπολογία και καλούμε την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό να την κάνουν δεκτή, όπως έχετε υποσχεθεί στους νησιώτες.

Σας ακούσαμε, κύριε Υπουργέ, που είπατε ότι σκέφτεστε τις επόμενες λίγες μέρες να φέρετε μια λύση σταθερού χαρακτήρα. Σας ενημερώνουμε ότι πριν έρθει η Κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου υπήρχε λύση σταθερού χαρακτήρα. Ήταν ο νησιωτικός ΦΠΑ σε όλα τα νησιά, που εμείς αρνηθήκαμε την κατάργησή του, καθώς ήταν «κόκκινη γραμμή» για τον Αντώνη Σαμαρά και την Κυβέρνησή του. Εσείς την παραχωρήσατε με την πρώτη ευκαιρία στους δανειστές.

Αν θέλετε να φέρετε διάταξη, εδώ είναι η Βουλή και σήμερα είναι η τελευταία μέρα νομοθετικού έργου. Σας περιμένουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κατ’ αρχάς συμφωνούμε με την πρόταση σας. Καθώς μιλούσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, ήρθε κι άλλη μία υπουργική τροπολογία για την νομιμοποίηση δαπανών του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Υπουργική;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ:Υπουργική.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):Δύο θα έρθουν. Θα έρθει ακόμα μία.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Μπορεί να αποφασίσει η Κυβέρνηση πόσες δαπάνες θέλει να ξεπλύνει, να τις φέρει, να ξέρουμε πριν μιλήσουν οι ομιλητές; Γιατί κάθε δέκα λεπτά ξεπλένει και κάποια άλλη δαπάνη.

 Αυτή η παρωδία, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Καλώς. Συμφωνείτε. Να δώσουμε τον λόγο στον κ. Παπαθεοδώρου.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΛΛΗΣ: Μιλάτε…(δεν ακούστηκε)

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Μιλάω, όπως μου δίνει το Σύνταγμα το δικαίωμα, και κάποια στιγμή στον ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να μάθετε να ακούτε και τις απόψεις της Αντιπολίτευσης. Ζούμε σε ένα δημοκρατικό καθεστώς, κύριε συνάδελφε.

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, δεν νομίζω ότι υπάρχει προηγούμενο μετά τη Μεταπολίτευση αυτού που βιώνουμε σήμερα. Αν ζητήσω να αναγνωστούν οι τροπολογίες, θέλετε τέσσερις ώρες να τις διαβάσετε. Αν ζητήσω να αναγνωστούν, θέλετε τέσσερις ώρες να διαβάσετε αυτά που ήρθαν την τελευταία μισή ώρα.

Είναι αδύνατον, κύριε Πρόεδρε, να συνεχισθεί αυτή η διαδικασία με τον τρόπο που επιθυμεί η Κυβέρνηση, εκτός αν η Κυβέρνηση δεν επιθυμεί η Βουλή να ενημερώνεται πλέον για το τι νομοθετεί.

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, με όλον τον σεβασμό, πάνω στην τροπολογία που καταθέτετε ως προς το θέμα, παραδείγματος χάριν, της κατεπείγουσας ανάγκης προμήθειας καυσίμων από το Λιμενικό Σώμα, σας θυμίζω ότι ν.4331 έδωσε προθεσμία για αυτήν την εξαίρεση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2016. Μετά ήρθε ο ν.4487 και έδωσε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2017. Ήρθε ο ν.4504 και έδωσε μέχρι τις 30/6/2018. Ήρθε ο ν.4551 και έδωσε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Έρχεστε σήμερα και ζητάτε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2019.

Στο προηγούμενο άρθρο ο ν.4480 είχε δώσει προθεσμία μέχρι τα τέλη του 2016. Ήρθε μετά ο ν.4504 και έδωσε μέχρι...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):Κύριε Μηταράκη, σας έδωσα τον λόγο για να κάνετε μια διευκρινιστική ερώτησή, όχι τοποθέτηση. Αυτά στην ομιλία σας.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.

 

Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, το εξής: Από το 2015 μέχρι σήμερα, τι ενέργειες έχουν γίνει ώστε να λυθούν οριστικά αυτά τα ζητήματα; Αντιλαμβάνομαι το έκτακτο την πρώτη φορά, έστω τη δεύτερη, όχι, όμως, την τρίτη και σίγουρα όχι την τέταρτη.

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Ακούσαμε θετικά την παρέμβαση του Προέδρου της Βουλής, ο οποίος αναγνωρίζει ότι υπάρχει αντικειμενικά θέμα στον τρόπο που σήμερα προσπαθεί η Ολομέλεια να νομοθετήσει.

Επιτρέψτε μου, με όλο τον σεβασμό, κύριε Πρόεδρε, να θίξω δύο θέματα.

Πρώτον, αντιλαμβάνομαι -και το συζήτησα και με τον κύριο Υπουργό των Οικονομικών, τον κ. Τσακαλώτο- ότι πάντα στο τέλος του χρόνου μπορεί να προκύπτουν θέματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, κύριε Πρόεδρε, κατατέθηκε στη Βουλή την προηγούμενη Παρασκευή. Πέρασε από την Επιτροπή τη Δευτέρα. Η πλειονότητα των τροπολογιών ήρθε κατά τη διάρκεια της συζήτησης και πολλές τώρα.

Κύριε Πρόεδρε, αν η Κυβέρνηση είχε καταθέσει σχεδόν όλες τις τροπολογίες στην Επιτροπή τη Δευτέρα, δεν θα είχε προκύψει το σημερινό θέμα στην Ολομέλεια.

Θα είχαμε προλάβει τη Δευτέρα να τις δούμε, θα είχαν ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο και θα είχαν έρθει σήμερα στην Ολομέλεια.

Δεν μπορώ να καταλάβω κύριε Πρόεδρε, τι προέκυψε σήμερα το πρωί, σε πολλούς Υπουργούς. Τώρα ανακάλυψαν ότι έχουν προθεσμίες; Αντιλαμβάνομαι ότι υπήρχε ο Προϋπολογισμός για πέντε ημέρες. Όμως, τη Δευτέρα η Κυβέρνηση και η Διάσκεψη των Προέδρων επέλεξε να φέρει το νομοσχέδιο αυτό στην Επιτροπή. Ε, το 80% των τροπολογιών δεν ήταν έτοιμες τη Δευτέρα ή -για να το πω καλύτερα- δεν θα έπρεπε να είναι έτοιμες τη Δευτέρα; Γιατί, αλλιώς φυσικά και θα πάμε τις επόμενες ημέρες. Προέχουν τα κοινοβουλευτικά μας καθήκοντα από οποιαδήποτε άλλη υποχρέωση.

Κύριε Πρόεδρε, εάν μου επιτρέπετε και για το σχόλιο που ειπώθηκε για το θέμα «πλυντήριο». Μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο και μέσα σε αυτές τις τροπολογίες υπάρχουν διατάξεις με τις οποίες η Κυβέρνηση ζητά την εκ των υστέρων νομιμοποίηση δαπανών στα Υπουργεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, Εσωτερικών, Αγροτικής Ανάπτυξης, Αμύνης, Εξωτερικών, Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Πολιτισμού και Ναυτιλίας. Ζητείται από την Ολομέλεια της Βουλής -επίσημα σήμερα, κύριε Πρόεδρε, δεν κάνουμε κάποια υπόνοια, δεν λέμε κάτι ύποπτο- δαπάνες που έχουν απορριφθεί βάσει του δημόσιου λογιστικού ή βάσει των Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου υπάρχει επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να νομιμοποιηθούν εκ των υστέρων. Ίσως είναι αργκό η λέξη «πλυντήριο». Ίσως θα έπρεπε εμείς να σκεφτούμε μια πιο καθώς πρέπει λέξη να πούμε. Ζητώ συγνώμη, αλλά αυτή η λέξη προέκυψε. Να το πούμε «εξωραϊσμός»; Πώς θέλετε να το πούμε;

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΨΑΡΙΑΝΟΣ: Στεγνοκαθαριστήριο.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Στεγνοκαθαριστήριο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Εμείς που έχουμε πάει στην Οξφόρδη, κύριε Τσακαλώτε, πώς να το πούμε;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΥΤΣΗΣ (Πρόεδρος της Βουλής): Μόνο που έδωσαν εξηγήσεις οι Υπουργοί ένας προς ένας.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, επί των συγκεκριμένων δαπανών μια-μια, δεν ξέρουμε ποια είναι. Ένα γενικό πλαίσιο μας είπαν, κάποιο παράδειγμα διάλεξαν, δεν γνωρίζουμε τι είναι.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Παραβίαση από όλους τους Υπουργούς όλων των διατάξεων…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Για αυτό κύριε Πρόεδρε, έχει δημιουργηθεί αυτό το θέμα.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΥΤΣΗΣ (Πρόεδρος της Βουλής): Κύριε Μηταράκη, οι δαπάνες…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Μα, δεν έχουμε τις δαπάνες.

Ξέρετε ότι για την τροπολογία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κύριε Υπουργέ, δεν προβλέπει το ύψος των δαπανών που εκ των υστέρων νομιμοποιούνται; Έρχεται διάταξη να νομιμοποιήσουμε δαπάνες και η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι κενή; Λέει, «Προκύπτουν δαπάνες». Πόσες; Εκατό χιλιάδες ευρώ; Ένα εκατομμύριο; Δέκα εκατομμύρια; Εκατό εκατομμύρια; Γιατί δεν το λέει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους; Εγώ δεν αμφιβάλω για τον κ. Βίτσα. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους γιατί δεν μας το λέει;

Αυτά είναι τα δεδομένα, κύριε Πρόεδρε. Όταν ο κ. Πετρόπουλος πήρε τον λόγο για να παρουσιάσει μια τροπολογία, ψάχναμε να βρούμε ποια είναι η τροπολογία. Δηλαδή, το πρωί δεν μπορούσε να είχε έρθει; Για αυτό δημιουργείται η καχυποψία, η αμφιβολία και το σημαντικότερο όλων, οι πολίτες που μας ακούνε, αμφιβάλλουν κατά πόσο εμείς οι Βουλευτές όλοι ξέρουμε τι ψηφίζουμε. Γιατί όταν την πήραμε τώρα την τροπολογία, η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρουμε τι ψηφίζουμε.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Θα αλλάξει η διαδικασία;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Να συνεννοηθούμε, λοιπόν, πότε θα συνεχίσουμε…

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση