Βουλή

Ομιλία Ν. Μηταράκη στη Βουλή κατά τη συζήτηση του Σ/Ν του Υπουργείου Εργασίας

Νέα Ομιλία Ν. Μηταράκη, Βουλευτή Χίου & Αναπληρωτή Τομεάρχη για την Κοινωνική Ασφάλιση στην Βουλή των Ελλήνων κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθηση και Αξιολόγηση των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, Ρυθμίσεις για την Κοινωνική Αλληλεγγύη και Εφαρμοστικές Διατάξεις του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) και άλλες διατάξεις».

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ιστορία του κ. Τσίπρα δεν είναι φυσικά success story, δεν είναι ούτε true story, όπως έλεγε προχθές ο κ. Τσακαλώτος. Είναι ένα failed – αποτυχημένο – story. Μετά το θέατρο στη Νίσυρο, είχαμε χθες το θέατρο στη Θεσσαλονίκη και σήμερα έχουμε το θέατρο της ονομαστικής ψηφοφορίας που ζητά – ποιος; – η Πλειοψηφία.

Είναι τρανή απόδειξη μιας κυβέρνησης που έχει χάσει τον έλεγχο σε όλα τα μέτωπα, στην οικονομία, στη διαπραγμάτευση, στο μεταναστευτικό, στα εθνικά μας θέματα, μιας κυβέρνησης συνυπεύθυνης για τις δηλώσεις Ζουράρι, δηλώσεις που έπρεπε να είχαν οδηγήσει σε άμεση αποπομπή, μια δήλωση προσβολή για τους νησιώτες μας, μιας κυβέρνησης συνυπεύθυνης για τις δηλώσεις Τσιρώνη που διαχωρίζει το εθνικό μας σύμβολο σε δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, μιας κοινοβουλευτικής Πλειοψηφίας συνυπεύθυνης για τις δηλώσεις Παρασκευόπουλου και για το εθνικό μας σύμβολο και για τη συμβίωση με την άκρα Δεξιά.

Είναι απόδειξη μιας κυβέρνησης που με τη σημερινή τροπολογία προσπαθεί να συγκρίνει το κοινωνικό μέρισμα της Κυβέρνησης Σαμαρά με τον τυχοδιωκτισμό της Κυβέρνησης Τσίπρα, μιας κυβέρνησης που δεν μπορεί να κυβερνήσει, μιας κυβέρνησης που οδηγείται σε ψεύτικες μαγκιές που διχάζουν την κοινωνία μας.

Αυτό που κάνατε ως Αντιπολίτευση, να προσπαθείτε να διχάσετε τον ελληνικό λαό, το συνεχίζετε σήμερα ως Κυβέρνηση, για ένα θέμα που συμφωνούσαμε όλοι κι εμείς έχουμε αποδείξει την κοινωνική μας ευαισθησία στην πράξη.

Όμως, σας θυμίζω ότι το κοινωνικό μέρισμα της Κυβέρνησης Σαμαρά. πρώτον, δόθηκε στα πλαίσια μιας συμφωνίας και σε συμφωνία με το πρόγραμμα, δεύτερον, σε ένα έτος που η ελληνική οικονομία είχε επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τρίτον, σε μια στιγμή που μειώναμε για όλους τους πολίτες τα φορολογικά βάρη, όχι λίγες μέρες μετά που ψηφίσαμε έναν προϋπολογισμό με μέτρα δισεκατομμυρίων, όχι λίγες μέρες μετά τη στιγμή που ο κ. Χουλιαράκης σηκώθηκε στην Αίθουσα και μας ενημέρωσε για 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ νέα μέτρα το 2019.

Από τη μία πανηγυρίζετε σήμερα γι’ αυτό που προσπαθείτε να φέρετε, από την άλλη οδηγείτε τον ελληνικό λαό στην εξαθλίωση με τα νέα μέτρα που φέρνετε, έχοντας οδηγήσει πίσω την ελληνική οικονομία και το 2015 και το 2016 στην ύφεση, έχοντας χάσει 20 δισεκατομμύρια ευρώ εθνικού πλούτου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, «το ασφαλιστικό έχει κλείσει» έλεγε ο πρώην Υπουργός, κ. Κατρούγκαλος. Το είπε και η νέα Υπουργός στην τελετή παράδοσης-παραλαβής του Υπουργείου.

Βλέπουμε, όμως, ότι το ασφαλιστικό είναι ακόμη ανοιχτό και, κυρίως, με το δημιούργημα του κυρίου Κατρούγκαλου, την προσωπική διαφορά, έχετε εκθέσει στον κίνδυνο του «κόφτη» ένα σημαντικότατο μέρος του εισοδήματος των Ελλήνων συνταξιούχων.

Διαβάζοντας το σημερινό νομοσχέδιο στα άρθρα που αναφέρονται στο ασφαλιστικό, τρία είναι τα βασικά συμπεράσματα:

Πρώτον, δεν είστε έτοιμοι για τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Πρέπει να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου. Σήμερα, δεκαπέντε μέρες πριν, έρχεστε με επείγον νομοσχέδιο, όπου τα σαράντα δύο του άρθρα αλλάζουν προβλέψεις του νόμου Κατρούγκαλου. Τα δύο τρίτα του νομοσχεδίου σήμερα αλλάζουν, λίγες εβδομάδες, λίγους μήνες μετά το νομοσχέδιο του κυρίου Κατρούγκαλου, καταδεικνύοντας πόσο σωστή ήταν η θέση της Νέας Δημοκρατίας τον Μάιο, που διαφωνήσαμε στο ενιαίο ταμείο και είχαμε προτείνει ενναλακτικά τη δημιουργία τριών αυτοτελών ταμείων για τους μισθωτούς, για τους αυτοαπασχολούμενους και για τους αγρότες.

Εσείς, για να εντυπωσιάσετε, ψηφίσατε τον ΕΦΚΑ και τώρα αποδεικνύεστε αδύναμοι να εφαρμόσετε τον δικό σας νόμο. Αλλάζετε και την κανονιστική πράξη έκδοσης του κανονισμού ασφάλισης και παροχών, το οποίο θα γίνει –λέει- με υπουργική απόφαση αντί προεδρικού διατάγματος, γιατί είναι –λέει- πιο εύκολο, γιατί δεν προλαβαίνετε να βγάλετε, όπως είναι το σωστό νομοθετικά, προεδρικό διάταγμα.

Επίσης, δεν ορίζετε καν μια προθεσμία για την έκδοσή του. Έπρεπε να βάλετε μια προθεσμία, έστω μακρά αλλά ρεαλιστική, για να προχωρήσει ομαλά η ενοποίηση. Γιατί οι εργαζόμενοι σας καταγγέλλουν ότι εδώ και επτά μήνες κάνετε μόνο ασκήσεις επί χάρτου και έχετε αποκλείσει τους εργαζόμενους, που έχουν τη γνώση, έχουν την τεχνογνωσία, απ’ όλες τις διαβουλεύσεις.

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι δεν προχωράτε τελικά σε ουσιαστική ενοποίηση ταμείων, γιατί ο ΕΦΚΑ είναι απλώς ένα άθροισμα των μερών του.

Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Ο κύριος Υφυπουργός είπε προχθές ότι ούτε ταμπέλες ούτε βαφές στα κτήρια δεν θα αλλάξουν. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι ο κάθε εντασσόμενος φορέας θα έχει εντός του ΕΦΚΑ δικό του τμήμα προσωπικού και δικό του τμήμα οικονομικής διαχείρισης. Δεν φτιάχνετε, λοιπόν, μια σύγχρονη, ευέλικτη νέα υπηρεσία και δεν θα επιτευχθούν, λοιπόν, και οι οικονομίες κλίμακος. Το ΓΛΚ μιλάει μόνο για 61.000 ευρώ τον μήνα κέρδος απ’ αυτό τον ενιαίο φορέα .

Το τρίτο συμπέρασμα είναι ότι, όπως σε όλα τα νομοσχέδια που έχει φέρει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπετε τη δημιουργία νέων δομών. Προβλέπετε, παραδείγματος χάριν, απεριόριστο αριθμό μονάδων ειδικού σκοπού -τι συνιστά ειδικός σκοπός;- χωρίς να προβλέπετε προϋπολογισμό, ούτε αρμοδιότητες ούτε τη στελέχωσή τους. Και βέβαια, υπάρχουν, όπως πάντα, πολλά παραδείγματα προχειρότητας: αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες και οργανικές μονάδες που έχουν διαφορετική ονομασία σε διαφορετικά σημεία του νομοσχεδίου.

Φέρνετε και κάποιες βελτιώσεις, όπως η πρόβλεψη για μεταβατική περίοδο από 1η Ιουλίου στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών του ΝΑΤ και διευκρινίσεις για τον υπολογισμό του εφάπαξ των ναυτικών μας.

Βέβαια, όλοι ξέρουμε ότι αυτά είναι ημίμετρα. Δίνουν μια μικρή ανάσα μόνο στο ΝΑΤ και στους ναυτικούς. Δεν αποτελούν ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένου και του ασφαλιστικού του κλάδου της ναυτιλίας, που είναι ο βασικότατος πυλώνας ανάπτυξης της χώρας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση τελικά αναδιανέμει φτώχεια και μιζέρια και το ασφαλιστικό του κυρίου Κατρούγκαλου είναι και αντικίνητρο για την εργασία και αντικίνητρο για την αποταμίευση και αντικίνητρο για την ασφάλιση. Και μετά τη φυσική μετανάστευση των Ελλήνων έχουμε και την ασφαλιστική μετανάστευση σε άλλες χώρες, σε άλλες αγορές.

Αναφέρθηκα πριν στη Νίσυρο. Ο κύριος Πρωθυπουργός χρησιμοποίησε τα νησιά μας ως σκηνικό για να δώσει την παράστασή του και, αντί να δώσει συγκεκριμένες απτές λύσεις στα οξύτατα προβλήματα των νησιωτών μας, μας παρουσίασε γενικόλογα σχέδια.

Ο κ. Τσίπρας ξέχασε ότι ο ίδιος στην επιστολή του προς τους Θεσμούς τον Ιούνιο του 2015, στη σελίδα 3, είναι ο ίδιος που πρότεινε την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά, μέτρο που έχει ήδη εφαρμόσει σε μεγάλο αριθμό νησιών και θα εφαρμόσει οριστικά σε όλα τα νησιά, γιατί, όπως διαβεβαίωσε προχθές από το Μαξίμου, θα καταργηθεί το ΦΠΑ σε όλα τα νησιά μετά απ’ αυτήν τη βραχύβια παράταση, που είναι αποτέλεσμα της ενωμένης αντίδρασης όλων των νησιωτών, που σας αναγκάσαν να υποχωρήσετε.

Όμως, αυτοί οι νησιώτες ζητούν από εσάς μια μόνιμη λύση στο θέμα του ΦΠΑ.

Τελειώνω σε ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.

Κλείνω με την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την έξοδο από την κρίση, όπως την εξέφρασε ο Πρόεδρός μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης:

Πρώτον, χρειάζεται αλλαγή στο μίγμα πολιτικής, με αποκλιμάκωση των συντελεστών φορολογίας για όλους και όχι μόνο για τους επιχειρηματίες, όπως ψευδώς διαστρεβλώνετε τα λεγόμενά μας.

Δεύτερον, χρειάζεται άμεση αποκατάσταση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος, για να στηρίξει τη μικρομεσαία επιχείρηση με επίλυση του οξύτατου προβλήματος των κόκκινων δανείων.

Τέλος, χρειάζονται μεταρρυθμίσεις παντού: στο κράτος, στη δικαιοσύνη, στη διοίκηση, για να έχουμε μια χώρα σύγχρονη και φιλική προς τους επενδυτές, προς τους εργαζόμενους, μια χώρα που θα παράγει πλούτο. Και αυτόν τον πλούτο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να διανείμουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ. 

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση