Βουλή

Από 42 κρουαζιερόπλοια στη Χίο το 2015, φέτος έχουμε στόχο μόλις 8!

Συζήτηση επερώτησης προς την Υπουργό Τουρισμού και τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με την άμεση ανάγκη νέου στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,η Ελλάδα θα μπορούσε να βρίσκεται στην κορυφή του κλάδου της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο με δεκατέσσερις χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής, με σαράντα δύο λιμάνια που μπορούν να δεχθούν κρουαζιερόπλοια, με ανεξάντλητες φυσικές ομορφιές, με τα μνημεία μας, την ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, με αμέτρητες εναλλακτικές για ψυχαγωγία και διασκέδαση.

Η κρουαζιέρα είναι ένας κλάδος ο οποίος είναι ταχύτατα αναπτυσσόμενος και εξαιρετικά επικερδής για τις χώρες που εμπλέκονται. Μόνο στη Μεσόγειο ο τζίρος της κρουαζιέρας φθάνει τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Και επιπλέον, λόγω της φύσης της κρουαζιέρας, η διάχυση των ωφελειών είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλο είδος τουρισμού. Κι όμως, η Ελλάδα δεν κερδίζει.

Οι προβλέψεις της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων δείχνει ότι το 2017 θα είμαστε σε αφίξεις κάτω από τα επίπεδα του 2014. Ακόμη σημαντικότερο είναι ότι δεν έχουν αυξηθεί οι εταιρείες που θέλουν να ξεκινούν τις κρουαζιέρες τους από κάποιο ελληνικό λιμάνι, το λεγόμενο «homeporting», το οποίο έχει και τα περισσότερα οφέλη για τη χώρα μας, διότι είναι πολλαπλάσια η δαπάνη ανά επιβάτη στο λιμάνι εκκίνησης απ’ ό,τι είναι στα λιμάνια διέλευσης.

Περιμένουμε σήμερα να ακούσουμε από τους δύο αρμόδιους Υπουργούς, τον Υπουργό Ναυτιλίας και την Υπουργό Τουρισμού, ποιο είναι το ολοκληρωμένο σχέδιο της Κυβέρνησης, το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και οι στόχοι σας για να εκμεταλλευτείτε αυτές τις θετικές τάσεις που υπάρχουν στην αγορά της κρουαζιέρας, σε έναν κλάδο στον οποίο τα προηγούμενα χρόνια έγιναν σημαντικά βήματα.

Το 2012, παραδείγματος χάριν, έγινε ένα μεγάλο θεσμικό βήμα. Παρά τις αντιδράσεις που υπήρχαν τότε, μετά από πολλά πισωγυρίσματα, αντιστάσεις και παλινωδίες, έγινε η πλήρης και οριστική άρση του καμποτάζ, ενός περιορισμού που ίσχυε σχεδόν για έναν αιώνα -από το 1920- κι εμπόδιζε την Ελλάδα να γίνει η χώρα βάσης για τις μεγάλες εταιρείες της κρουαζιέρας.

Ολοκληρώσαμε μια μεταρρύθμιση που έπρεπε να είχε γίνει πριν από δεκαετίες. Θέσαμε τις βάσεις για να προχωρήσει και να εξελιχθεί η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Η άρση του καμποτάζ ήταν μια αναγκαία συνθήκη, αλλά από μόνη της δεν είναι αρκετή. Έγινε, όμως, ένα πρώτο βήμα και πολλά πρέπει τώρα να ακολουθήσουν.

Σε μια μεγάλη έρευνα που έγινε για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα από τη «διαΝΕΟσις» περιλαμβάνονται ογδόντα ένα κριτήρια με συντελεστές βαρύτητας, βάσει των οποίων οι εταιρείες κρουαζιέρα επιλέγουν ποιο θα είναι το λιμάνι εκκίνησης της κρουαζιέρας. Πέρα από το καμποτάζ, που παίζει έναν σημαντικότατο ρόλο, πάρα πολύ κρίσιμες είναι οι υποδομές και οι αεροπορικές μεταφορές.

Οι υποδομές, όπως ανάφερε και ο κ. Καραμανλής, πρέπει να ενισχυθούν. Και πρέπει να ενισχυθούν με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Πρέπει να υπάρχουν πολιτικές κινήτρων ή άρση αντικινήτρων για την προσέλκυση «homeporting». Στα κίνητρα που συζητούν οι εταιρείες, περιλαμβάνονται τα λιμενικά τέλη, η φορολογική αντιμετώπιση των εταιρειών, το κόστος των υπηρεσιών προς τα κρουαζιερόπλοια και τους επιβάτες.

Θέλουμε να ρωτήσουμε τον κύριο και την κυρία Υπουργό τι έχει κάνει η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα για να πείσει τις ξένες εταιρείες να χρησιμοποιήσουν τη χώρας μας ως λιμάνι βάσης, ποια είναι συγκεκριμένα η πολιτική χορήγησης κινήτρων, ποια είναι η πολιτική άρσης αντικινήτρων και ποιος είναι ο μελλοντικός σας σχεδιασμός, με συγκεκριμένους στόχους και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Δυστυχώς, έχουμε μείνει πίσω και στα κίνητρα και στις υποδομές. Καθυστερήσεις έχουμε σε κάθε προσπάθεια βελτίωσης των λιμενικών υποδομών που είναι η πρώτη εικόνα του επισκέπτη.

Να αναφερθώ και στο δικό μου λιμάνι, το λιμάνι της Χίου, του οποίου η εικόνα δίνει κάκιστη εντύπωση που αδικεί το νησί και τη χώρα, όπως και το αεροδρόμιο της Χίου, το οποίο πρέπει να λειτουργήσει επικουρικά για να μπορούν να υπάρχουν επιβιβάσεις και αποβιβάσεις και από τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Ρωτάμε, λοιπόν, την Κυβέρνηση: Ποιες είναι οι δράσεις σας στον τομέα των υποδομών; Ποιες είναι οι δράσεις σας ως προς τις εταιρείες κρουαζιέρας, για να προσελκύσετε νέες εταιρείες στα ελληνικά νερά;

Σημαντικό, επίσης, ρόλο παίζει το θέμα της ασφάλειας και της πολιτικής σταθερότητας. Απ’ ό,τι φαίνεται, η Ελλάδα δεν μπόρεσε ακόμη να εκμεταλλευτεί στον βαθμό που έπρεπε τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, όπου η χώρα μας ξεχωρίζει ως ασφαλής προορισμός.

Βέβαια, τα τελευταία δυόμισι χρόνια έκανε πολύ κακό στην εικόνα της χώρας, στην αίσθηση που υπάρχει για την ασφάλεια στη χώρα μας, το μεταναστευτικό πρόβλημα και στον Πειραιά και στα νησιά του Αιγαίου. Έπληξε τα νησιά μας και τη χώρα εν γένει, δίνοντας μια εικόνα ανομίας και καλλιεργώντας ένα αίσθημα ανασφάλειας, το οποίο οι ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδος αντιλαμβάνεσθε ότι μπορούν και διαδίδουν.

Και βλέπουμε τα αποτελέσματα. Το 2015 στη Χίο είχαμε σαράντα δύο αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Φέτος, κυρία Υπουργέ και κύριε Υπουργέ, ο στόχος είναι οκτώ αφίξεις. Σαράντα δύο αφίξεις το 2015, οκτώ αφίξεις το 2017. Γιατί; Διότι επηρεάστηκε αρνητικά η εικόνα των νησιών του Αιγαίου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρόλες τις δημοσιονομικές δυσκολίες στη διετία 2012-2014, είχαμε κάνει σοβαρά ανοίγματα για την τόνωση της κρουαζιέρας. Πέρα από την άρση του καμποτάζ, να σημειώσω την άδεια που έλαβε η χώρα μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να μπορέσει να στηρίξει μέσω των κοινοτικών κονδυλίων τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά, έργο το οποίο ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.

Είχαμε δουλέψει παράλληλα και σε μια άλλη εναλλακτική, στην εναλλακτική να υπάρξει ένα λιμάνι κρουαζιέρας ως λιμάνι βάσης στο Φάληρο, σε ένα από τα ειδυλλιακότερα σημεία της «Αττικής Ριβιέρας». Θα είχαμε σήμερα ένα υπερσύγχρονο terminal, που θα ανταποκρινόταν πλήρως στις ανάγκες των εταιρειών, σε ένα από τα πιο προνομιακά σημεία της Αθήνας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην εκμεταλλευτούμε πλήρως την πολύ δυναμική αγορά της κρουαζιέρας, μια αγορά το μέγεθος της οποίας είναι 12 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για τη Μεσόγειο. Χρειάζεται η προώθηση ενός σοβαρού και στιβαρού σχεδίου ανάπτυξης, που περνάει, βέβαια, από τον συντονισμό πολλών Υπουργείων, και του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Οικονομίας και των συναρμόδιων Υπουργείων τα οποία θα απαντήσουν σήμερα, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν, φυσικά, τις δημοσιονομικές επιπτώσεις αυτών των μέτρων, τα οποία θα είναι θετικά για την ελληνική οικονομία από την άποψη των επισκεπτών.

Ζητάμε να μας παρουσιάσετε σήμερα το σχέδιό σας, να μας πείτε για τα κίνητρα τα οποία θα δώσετε για την ενίσχυση της κρουαζιέρας, πώς μπορείτε να βοηθήσετε τον ελληνικό τουρισμό να εκμεταλλευτεί αυτές τις πολύ θετικές εξελίξεις.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη

ΝΟΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ζήτησα τον λόγο για μισό λεπτό μόνο για να διευκρινίσω στον κύριο Υπουργό τι ακριβώς είπα στην πρωτολογία μου.

Είπα ότι η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο συνδετικό πλεονέκτημα ως ο ασφαλής προορισμός στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Όμως, τα γεγονότα του μεταναστευτικού τα τελευταία δυόμισι χρόνια επηρέασαν αρνητικά την εικόνα της ασφάλειας στη χώρα. Δεν είπα ότι υπήρχε θέμα ασφαλείας.

Ευχαριστώ πολύ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση