Βουλή

1η Συνεδρίαση Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων για Σ/Ν για τη μετεξέλιξη του ΟΓΑ

Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) και λοιπές διατάξεις».

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ(ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της Ν.Δ.): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Εμείς δεν βλέπουμε  κανένα λόγο να ψηφιστεί ως επείγον αυτό το νομοσχέδιο. Είναι μια πάγια τακτική που πλέον, προσπαθεί η Κυβέρνηση να κάνει σε πολλά νομοσχέδια.

Ξέρετε, κυρία Υπουργέ, υπάρχει ένα ρητό στο managementτης διοίκησης επιχειρήσεων, που λέει ότι «η προχειρότητα και η έλλειψη σχεδιασμού από πλευράς σας, δεν συνιστά την ανάγκη  επείγοντος από τη δική μας πλευρά». Είναι μια σοβαρή  μεταρρύθμιση  και πρέπει να συζητηθεί. Αν θεωρούσατε  ότι έπρεπε να εφαρμοστεί από το Φεβρουάριο, όταν κατατέθηκε ο ν.4512/2018, μπορούσατε εκεί να είχατε συμπεριλάβει όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις. Το να πάμε δέκα μέρες νωρίτερα, μετά από τρία χρόνια  διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δεν νομίζουμε ότι έχει καμία νομοθετική λογική. Ευχαριστώ.

Ομιλία Ν. Μηταράκη

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σημερινό νομοσχέδιο σηματοδοτεί το τέλος του Ο.Γ.Α. ενός πρωτοπόρου Οργανισμού που ιδρύθηκε το 1961 από τον εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή και που επί 55 και πλέον χρόνια στήριζε τον αγροτικό πληθυσμό της χώρας παρέχοντας σύνταξη και ασφάλιση στους αγρότες και στις οικογένειές τους.

Ο κ. Τσίπρας είχε ο ίδιος δεσμευτεί, ότι ο Ο.Γ.Α. θα παραμείνει ως ασφαλιστικός φορέας και αφενός με το νόμο Κατρούγκαλου του αφαιρέθηκαν οι ασφαλιστικές αρμοδιότητες ενώ με το σημερινό νομοσχέδιο μπαίνει μια οριστική ταφόπλακα.

Κύριε Υπουργέ, δε θα διαφωνήσω μαζί σας ότι η κυβέρνησή σας κάνει μεγάλες προσπάθειες στον τομέα της επιδοματικής πολιτικής, αφού με το νόμο Κατρούγκαλου μετατρέψατε τις συντάξεις σε επιδόματα και το 2019 θα έρθουν νέες μειώσεις και το 2020 θα έρθει η μείωση του αφορολόγητου.

Με την εκτόξευση της μερικής απασχόλησης μετατρέψατε τους μισθούς σε επιδόματα και αντί να δημιουργήσετε νέες θέσεις εργασίας, μοιράζετε επιδόματα τα Χριστούγεννα.

Θέλετε να μιλήσουμε για τη φτώχεια;

Επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. ο κίνδυνος φτώχειας των εργαζομένων αυξήθηκε στο 14,1% από 13,1% που ήταν το 2013, δηλαδή, φτωχοποιείτε αυτούς που δουλεύουν, αυτούς που στηρίζουν τη δραστηριότητα και με τους φόρους τους την οικονομία και την κοινωνική πολιτική.

Με τον τρόπο που ασκείτε την προνοιακή πολιτική δεν καταφέρατε να βελτιώσετε ούτε τη θέση των υπολοίπων ευάλωτων ομάδων.

Στη διετία σας ο κίνδυνος φτώχειας μειώθηκε μόνο κατά 0,8% για τις ευάλωτες ομάδες, όσο ακριβώς μειώθηκε και την περίοδο 2012-2014, την περίοδο των ανάλγητων Σαμαροβενιζέλων.

Άρα, η προνοιακή πολιτική που ακολουθείτε δεν είναι αποδοτική.

Εσείς δε θέλετε να βελτιώσετε την κοινωνική πολιτική, θέλετε να τη συρρικνώσετε, όπως μειώσατε τα επιδόματα πολυτέκνων και τριτέκνων.

Εμείς στη Ν.Δ. πιστεύουμε, ότι ο καλύτερος τρόπος για να νικήσεις τη φτώχεια είναι να δημιουργήσεις δουλειές, δουλειές, δουλειές με αξιοπρεπείς μισθούς, να δημιουργήσουμε εθνικό πλούτο και να μπορούμε να στηρίξουμε τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Ως προς το νομοσχέδιο επί της αρχής η επιδοματική και κοινωνική πολιτική στην Ελλάδα είναι πράγματι κατακερματισμένη και σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματική και γι' αυτό, ήδη, από το 2014 η Ν.Δ. είχε ξεκινήσει την προσπάθεια να συγκεντρώσει σε έναν φορέα το σύνολο των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων.

Στα μέσα του 2014 ξεκίνησε η προετοιμασία καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης και στόχος ήταν η προνοιακή πολιτική να ασκείται από το αρμόδιο Υπουργείο.

Πήγαμε, όμως, και ένα βήμα παραπάνω.

Ξεκινήσαμε το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το οποίο εσείς λοιδορήσατε και τελικά το μετονομάσατε και ήρθατε να το εφαρμόσετε πιλοτικά με καθυστέρηση δύο και πλέον ετών και ακόμα δεν εφαρμόζεται πλήρως.

Τι φτιάχνετε με αυτό το νομοσχέδιο;

Μετονομάζετε τον Ο.Γ.Α. σε Ο.Π.Ε.Κ.Α..

Όμως, με ποια προετοιμασία;

Έχετε κάνει καταγραφή των προνοιακών επιδομάτων ή επιλέξατε κάποια και τα υπόλοιπα παραμένουν διάσπαρτα σε Υπουργεία, Γραμματείες και λοιπούς Οργανισμούς;

Έχετε καταγράψει και αξιολογήσει τις διαδικασίες παροχής επιδομάτων σήμερα;

Έχετε κάνει ουσιαστική δουλειά να δείτε την αποτελεσματικότητα των επιδομάτων που σήμερα δίνετε;

Επίσης, δίνετε στον νέο Οργανισμό τα εργαλεία, ώστε να έχει επιχειρησιακή και λειτουργική επάρκεια; Δυστυχώς, όχι. Εδώ, όπως και στον ΕΦΚΑ, που εδώ και 13 μήνες δεν μπορεί να βρει τον βηματισμό του, κυριαρχούν η προχειρότητα, ο ανορθολογισμός, η ελλιπής αξιολόγηση και η έλλειψη προοπτικής. Φτιάχνετε σήμερα προς τον σκελετό μιας νέας δομής, χωρίς να φτιάχνετε τη διαδικασία. Ο νέος Οργανισμός ΟΠΕΚΑ θα είναι μια ακόμα συρραφή ανόμοιων προνοιακών επιδομάτων και ακόμα και αυτά τα μεταφέρετε μερικώς με όλες τις υφιστάμενες παθογένειες.

Πριν ολοκληρώσω την παρουσίαση μου για το πρώτο μέρος, θέλω από σήμερα να περάσω στο δεύτερο μέρος, στα ψιλά γράμματα του νομοσχεδίου και αύριο, στην κατά την άρθρων συζήτηση θα μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες.

Στο άρθρο 56 βάζετε μια διάταξη που έρχεται να αλλάξει μια δικιά σας διάταξη του 2016. Ανοίγετε ένα μεγάλο παράθυρο να δίνετε επιχορηγήσεις σε μη κυβερνητικές οργανώσεις, χωρίς κριτήρια, χωρίς πλαφόν ποσού, χωρίς διαδικασία, ανεξέλεγκτα. Μια μηχανή εξυπηρετήσεων και τακτοποίησης ημετέρων από την πίσω πόρτα. Μια διαδικασία που είναι ανοιχτή στη διαφθορά και δίνει θέσεις εργασίας και συμβάσεις χωρίς κανένα έλεγχο του δημοσίου. Έρχεστε σήμερα να βάλετε κάποια υποτυπώδη κριτήρια για να αποφύγετε τις ευθύνες του νόμου του 1999 που θεωρεί απιστία όσες επιχορηγήσεις δόθηκαν χωρίς την τήρηση κάποιων διαδικασιών και έρχεστε και εκμεταλλεύεται μια παλιά διάταξη για να ανοίξετε σήμερα ένα μεγάλο παράθυρο.

Θέλουμε να μας πείτε τι ποσά και σε ποιους φορείς έχετε δώσει από το 2016 μέχρι σήμερα. Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή; Τι δράσεις αφορούσαν; Με ποια κριτήρια προσλήφθηκαν οι υπάλληλοι σε αυτές τις μη κυβερνητικές οργανώσεις; Με ποια κριτήρια δόθηκαν οι συμβάσεις αυτών των ΜΚΟ; Πέρασαν από τη διαδικασία δημοσίων συμβάσεων που προβλέπει ο νόμος ή επειδή είναι ΜΚΟ προσλαμβάνουν όποιον θέλουν και δίνουν συμβάσεις όπου θέλουν;

Επίσης, στα άρθρα 51 με 55 δίνετε 15 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό για νέα τμήματα βρεφονηπιακών σταθμών. Θετικό. Σε ποιους Δήμους; Με ποια κριτήρια θα επιλέξετε τους Δήμους που θα πάρουν αυτή την επιχορήγηση; Δεν υπάρχει κάτι στον νόμο. Επίσης, έρχεστε και εκ των υστέρων νομιμοποιείτε δαπάνες φορέων του δημόσιου που δεν έγινε σωστά η δέσμευση των ποσών στους προϋπολογισμούς, όπως θα έπρεπε. Έχετε διατάξει ένορκη διοικητική εξέταση για αυτούς τους φορείς που έκαναν δαπάνες χωρίς την απαραίτητη δέσμευση ποσών;

Τέλος, έρχεστε και δίνετε μια νέα απαλλαγή από ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα στο Σικιαρίδειο Ίδρυμα. Καλά κάνατε και τη δώσατε πέρυσι, το ψηφίσαμε και εμείς. Υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο αυτού του Ιδρύματος να βγει από την κρίση; Διότι, με μερικές παρατάσεις μηνών δεν λύνονται προβλήματα. Αν αυτό που ψηφίζουμε σήμερα λύνει οριστικά το πρόβλημα, καλώς. Αν δεν το λύνει, θέλουμε να μας πείτε τι έρχεστε να κάνετε για να το λύσετε οριστικά.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο, είναι φανερό ότι φτιάχτηκε μια δομή στο πόδι. Αντί να σχεδιάζετε μια νέα δομή με βάση τις ανάγκες του προνοιακού κράτους, στριμώχνετε το προνοιακό κράτος στην υφιστάμενη δομή του ΟΓΑ. Δημιουργείτε ένα μηχανισμό που έμμεσα αυξάνετε τις οργανικές θέσεις και προχωράτε σε κεκαλυμμένες μονιμοποιήσεις. Διατηρείτε θετικά όλα τα περιφερειακά καταστήματα και μου κάνει εντύπωση που δεν υπάρχει ένα που να καλύπτει τα νησιά του Αιγαίου, χωρίς όμως να γίνεται αξιολόγηση αυτών των δομών. Ταυτόχρονα, έχετε φτιάξει ένα πλέγμα 200 ακόμα δομών, τα Κέντρα Κοινότητας, τα οποία, έρχονται σήμερα να διασυνδεθούν με τον ΟΠΕΚΑ, αλλά με επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ αυτών και των περιφερειακών δομών, χωρίς σαφή εικόνα του τι κάνουν, χωρίς σαφή εικόνα του τι κοστίζουν και χωρίς να προσδιορίζεται η σχέση τους με τα ΚΕΠ που ήδη λειτουργούν στους Δήμους.

Αντί να φτιάχνετε ένα συνεκτικό και οργανωμένο σύστημα προνοιακής πολιτικής, δημιουργείται ένα νέο δαιδαλώδες και αναποτελεσματικό σύστημα. Προβλέπεται επίσης και ένα μητρώο ΟΠΕΚΑ και αυτό αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του νομοσχεδίου. Μέχρι πότε θα δημιουργηθεί αυτό; Με ποια διαδικασία, όταν ο ΕΦΚΑ και η ΗΔΙΚΑ δεν μπορούν να βάλουν σε σειρά το μητρώο ασφαλισμένων, το οποίο, ήταν πιο καλά οργανωμένο; Σημειώνω, μιλώντας για προνοιακή πολιτική, μόνο από πλευράς ανασφάλιστων υπερηλίκων, μία μόνο από τις περιπτώσεις προνοιακών επιδομάτων έχουν υποβληθεί την τελευταία διετία 19.500 αιτήσεις και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε έχουν εκδοθεί αποφάσεις από τη δικιά σας κυβέρνηση μόνο για 1650, ούτε το 10% αυτών των επιδομάτων.

Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η καλύτερη κοινωνική πολιτική είναι οι δουλειές, για να έχουμε λιγότερη ανάγκη από προνοιακά επιδόματα, αλλά και να μπορούμε να μοιράσουμε περισσότερα σε όσους τα χρειάζονται πραγματικά.

Πέρα από αυτό, πιστεύουμε και στηρίζουμε μια συνεκτική, αποτελεσματική προνοιακή πολιτική.

Στηρίζουμε ένα κοινωνικό κράτος, το οποίο για να είναι βιώσιμο πρέπει να στηρίζεται σε μια οικονομία που παράγει.

Οι προϋποθέσεις γι' αυτό είναι η πλήρης χαρτογράφηση της σημερινής κατάστασης των δικαιούχων και παροχών ανά φορέα και υπηρεσίες χορήγησης.

Η αξιολόγηση της μέχρι σήμερα ασκούμενης πολιτικής.

Τρίτον, η συγκρότηση μιας νέας προνοιακής πολιτικής με βάση συγκεκριμένων στόχων πολιτικής, με γνώμονα τον άνθρωπο και την αξιοπρέπειά του και φυσικά με καθαρούς κανόνες, απλές αντικειμενικές διαδικασίες, καθαρά κριτήρια και διαβάθμιση παροχών.

Προϋποθέσεις που το δικό σας νομοσχέδιο δεν πληροί και δεν καλύπτει.

Σας ευχαριστώ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση