Βουλή

3η Συνεδρίαση Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων για Σ/Ν για τη μετεξέλιξη του ΟΓΑ

3η Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) και λοιπές διατάξεις».

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της ΝΔ): Κύριε Πρόεδρε, κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από το τέλος, εκεί που συνήθως βρίσκουμε τα μικρά γράμματα, τα πιο ουσιαστικά. Καταρχάς, θα τοποθετηθώ -όπως και χθες- από το άρθρο 56 που πιστεύουμε ότι δυνητικά μπορεί να είναι ένα σκάνδαλο, μια διάταξη με ενδεχόμενες ευθύνες για όσους την εφαρμόζουν. Το 2016 η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ νομοθέτησε και έδωσε τη δυνατότητα στον Υπουργό να δίνει σε ΜΚΟ και σε ΝΠΙΔ που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας πιστώσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είτε απευθείας είτε μέσω των Περιφερειών, χωρίς κριτήρια, πλαφόν, διαδικασία, έλεγχο των προσλήψεων και έλεγχο των προμηθειών. Έρχεστε σήμερα με το άρθρο 56, δύο χρόνια μετά, να εισάγεται κάποια κριτήρια εφαρμόζοντας μια διάταξη του νόμου 2646/98. Παρεμπιπτόντως, χθες κατέθεσα ερώτηση –όπως με συμβουλέψατε – την υπ’ αριθμόν 3484 με την οποία ζητώ να μάθω ποια χρήματα δόθηκαν και με ποια κριτήρια σε φορείς. Όμως, θα σημειώσω ότι νομοτεχνικά η τροπολογία που φέρνετε, σήμερα, είναι τεχνικά περιττή, γιατί η διάταξη του ν. 2646/98 που έθετε κάποιους όρους και προϋποθέσεις είχε ήδη γενική ισχύ και αφορά ήδη τις επιχορηγήσεις που έχουν δοθεί. Σας θυμίζω ότι αυτή η διάταξη είχε τότε κάνει ρητή αναφορά ότι η μη τήρησή της συνιστά απιστία κατά του Δημοσίου. Έτσι έρχεστε σήμερα εκ των υστέρων και εξ’ ανάγκης να επαναδιατυπώσετε αυτούς τους όρους. Αλλά κυρίες και κύριοι στις σημερινές συνθήκες αυτοί οι όροι είναι πολύ μακριά από το να προστατεύουν το δημόσιο συμφέρον, όταν δίνουν μια γενική εξουσιοδότηση στον Υπουργό - όπως προανέφερα –  χωρίς πλαφόν, κριτήρια και ειδικά χωρίς έλεγχο των προσλήψεων που αυτές οι ΜΚΟ μπορούν να κάνουν ή των προμηθειών. Είναι μια «φάμπρικα» διορισμών και σπατάλης.

Όσον αφορά στα υπόλοιπα άρθρα, σχετικά με το άρθρο 51 να αναφέρω ότι ήταν θετικές οι απόψεις των φορέων στη χθεσινή συνεδρίαση. Να σημειώσω ότι συμφωνούμε στην επιχορήγηση των Δήμων για την κατασκευή νέων χώρων βρεφονηπιακής φροντίδας. Επίσης, να σημειώσω ότι σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν μπορεί να εκτιμηθεί η δαπάνη των Δήμων και θέτω το ερώτημα αν μπορεί να προβλεφθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών η χρηματοδότηση των Δήμων, όταν λειτουργήσουν αυτοί οι νέοι βρεφονηπιακοί σταθμοί να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες.

Σχετικά με το άρθρο 52, προβλέψατε τη δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Ιδιωτικών Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας, το οποίο λειτουργεί στην ΗΔΙΚΑ. Ήταν μια θετική πρόβλεψη. Να είμαστε δίκαιοι στα καλά και στα κακά. Επίσης, προβλεπόταν μια υπουργική απόφαση, την οποία δεν την βρίσκουμε στο αρχείο. Φαντάζομαι ότι έχει εκδοθεί, αλλά, απλώς, δεν έχει αναρτηθεί με το νόμο. Θα ήθελα να μας τη δώσετε, γιατί για κάποιο λόγο δεν έχει γίνει σωστά η κωδικοποίηση. Τότε είχατε τονίσει την ανάγκη να μην παραβλεφθεί η προθεσμία. Είμαστε γενικά επιφυλακτικοί σε οποιαδήποτε παράταση δίνετε σε ένα σωστό μέτρο και να εφαρμοστεί χωρίς παρατάσεις.

Σχετικά με το άρθρο 53, εμείς διαφωνούμε. Έρχεστε και νομιμοποιείτε για μια ακόμη φορά εκ των υστέρων δαπάνες, οι οποίες δοθήκαν χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες προβλέψεις ή δεσμεύσεις των οικείων ποσών από τους προϋπολογισμούς.           

Ξέρετε, όταν κάποιος διαχειρίζεται έναν Φορέα του Δημόσιου έχει ευθύνες και δεν μπορεί να έρχονται στη Βουλή, εκ των υστέρων, διατάξεις νομιμοποίησης δαπανών που παρατύπως έχουν ήδη γίνει και πρέπει να αναζητηθούν και ευθύνες από την πλευρά Υπουργείου, για αυτούς τους Φορείς που δεν τήρησαν τις νόμιμες διαδικασίες.

Ως προς το άρθρο 54, ακούσαμε χθες τον πρόεδρο του Φορέα που φαίνεται να προσπαθεί να κάνει μια φιλότιμη προσπάθεια σε μια δύσκολη εποχή, σημειώνω όμως ότι κατά τα λεγόμενά του δεν έχει ολοκληρωθεί μια μελέτη βιωσιμότητας. Πρέπει να βρεθεί μια ουσιαστική και μόνιμη λύση για την χρηματοδότηση ή την απορρόφηση από το Δημόσιο του Σικιαρίδειου Ιδρύματος,  η λύση δεν μπορεί να δίνεται να φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες, όταν δεν υπάρχει κατατεθειμένο ένα οριστικό σχέδιο για την βιωσιμότητα του Ιδρύματος. Θεωρώ πολύ πιο ορθό τρόπο, να δώσει η Κυβέρνηση μια επιχορήγηση έκτακτη, αν αυτή χρειάζεται, να καλύψει τις ανάγκες και να καλύψει από κει και πέρα ο Οργανισμός τις δικές του οφειλές.

Ως προς το άρθρο 55 αναφορικά με τους Ρομά, είχα κάποιες αμφιβολίες χθες όταν συζητάγαμε επί της αρχής, ακούσαμε τα θετικά σχόλια των Φορέων και  αίρουμε τις επιφυλάξεις που είχαμε.

Ως προς το άρθρο 57, επίσης είναι ένα θετικό άρθρο, απλώς θα θέλαμε να ρωτήσουμε: Κατά πόσο θα είστε έτοιμοι για τη λειτουργία των κατασκηνώσεων φέτος, γιατί προβλέπονται 3 κοινές υπουργικές αποφάσεις μέχρι τις 15 Απριλίου, ώστε να μη χαθεί η φετινή κατασκηνωτική περίοδος.

Αυτά επί του μέρους Β.

Ως προς τον κύριο άρθρο για τον ΟΠΕΚΑ, όπως είπα χθες στην πρωτολογία μου, είναι μια θετική ιδέα, ώστε να ενωθούν υπό μια σκέπη τα προνοιακά επιδόματα- έτσι και αλλιώς επιδοματική είναι επί της ουσίας  όλη η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης, μετατρέποντας μισθούς και συντάξεις σε επιδόματα εν τοις πράγμασι- η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε τον ίδιο στόχο, άρα να μπούμε στις λεπτομέρειες.

Ως προς τα άρθρα 1 έως4 να σημειώσω ότι είναι λογικό, ότι ο Φορέας θα εξαρτάται, σχεδόν αποκλειστικά, από τον κρατικό Προϋπολογισμό, απλώς να κάνω μια σημείωση, δεν υπάρχει πρόβλεψη χρηματοδότησης του Φορέα από Κοινωνικά προγράμματα. Θα μπορούσε αυτό να ήταν στους πόρους χρηματοδότησης στα άρθρα 1 έως 4, ακόμα και αν δεν υπάρχει κάποιο ώριμο Κοινοτικό Πρόγραμμα για να ενταχθεί ο Φορέας άμεσα.

Ως προς τα άρθρα 5 με 8 για τα Όργανα Διοίκησης, η Κυβέρνηση έχει διαφημίσει- πολύ διαφημίσει- το Μητρώο Στελεχών και ότι « από κει θα γίνονται οι προσλήψεις, οι τοποθετήσεις διοικητών και υποδιοικητών». Εδώ φαίνεται μια μεταβατική διάταξη, μια ομολογία στην πράξη, ότι αυτό το Μητρώο δεν λειτουργεί ή προσπαθείτε να δημιουργήσετε μια γενιά στελεχών δικών σας, τα οποία αποκτούν την απαραίτητη εμπειρία και προφίλ χωρίς να είναι στο Μητρώο, έτσι ώστε όταν τελικά λειτουργήσει αυτό το Μητρώο Στελεχών, αυτοί οι δικοί σας άνθρωποι να αποτελούν τους αποκλειστικούς υποψηφίους.

Να σημειώσω επίσης, ότι δίνεται στο Δ.Σ. το ποσό των 30.000 ευρώ ετησίως για συνέδρια, ξένες αποστολές, συμμετοχή σε διεθνείς Οργανισμούς. Πρώτη φορά βλέπω σε Οργανισμό, σε κανονισμό λειτουργίας, συγκεκριμένο ποσό. Ο στόχος είναι να περιορίσετε το Δ.Σ. σε αυτό το ποσό ή ουσιαστικά τους λέτε, ότι «μέχρι αυτό το ποσό μπορείτε εν λευκώ να δαπανείτε»;

Στα άρθρα 9 έως 12, παρατηρώ ότι δημιουργείτε 5 νέες θέσεις έμμισθων δικηγόρων. Είναι νέες θέσεις, υπάρχουν σήμερα στον ΟΓΑ δικηγόροι; Έχετε και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Γιατί χρειάζονται 5 νέες προσλήψεις και αν χρειάζεστε 5 νέες προσλήψεις, με ποια κριτήρια θα τις κάνετε, θα προκηρύξετε διαγωνισμό ή το Δ.Σ. κατά το δοκούν θα διορίσει «τα δικά μας παιδιά»;

Στα άρθρα 13 έως 33, που αφορούν την διάρθρωση του νέου Φορέα, διατηρείτε σχεδόν εξολοκλήρου τη δομή του πρώην ΟΓΑ. Έχω μια διοικητική ερώτησή να σας κάνω. Έχετε σχεδιάσει ουσιαστικά τις ανάγκες του νέου Οργανισμού ή απλώς προσπαθείτε, όπως είπα και χθες, να προσαρμόσετε το νέο Οργανισμό στην υφιστάμενη Δομή;

Στα άρθρα 34 με 42, υπάρχουν οι προβλέψεις, που είπε και η κύρια συνάδελφος της Πλειοψηφίας, για μετατροπή θέσης ΙΔΑΧ σε θέση μονίμου, εγώ θα κάνω μια πιο ουσιαστική ερώτηση. Έχει γίνει μια ουσιαστική μελέτη- νομίζω κάτι αντίστοιχο προσπάθησε να υπονοήσει χθες και η πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΓΑ- μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, τι προσωπικό χρειάζεται ο ΟΠΕΚΑ για να ανταποκριθεί στις ανάγκες ή απλώς παίρνουμε το τι έχουμε σήμερα και με αυτό προσπαθούμε να σχεδιάσουμε;

Μπορεί να χρειάζεται περισσότερους, ή όπως πολύ σωστά είπε η κυρία Υπουργός εχθές χάρη στην τεχνολογία, πιθανότατα να χρειάζεται λιγότερους. Πάω στο άρθρο 43 ως 46. Ως προς τα θέματα οικονομικής διαχείρισης. Θέλω να ρωτήσω αυτό περί το να χρεωθεί των καταβληθέντων που θα επιστραφούν  ατόκως, λέει ανεξαρτήτως λόγου. Έχω να κάνω δύο ερωτήματα. Κατά πρώτον, μήπως θα έπρεπε να υπάρχει ένα πλαφόν  στο ατόκως, δεν θα κυνηγήσουμε τον άνθρωπο που πήρε 1000 ευρώ, αλλά να υπάρχει και ένα όριο, όπως επίσης πρέπει να υπάρχει ένα όριο σε υποθέσεις απάτης. Όταν κάποιος είναι καταδικασμένος για απάτη δεν μπορεί να τα παίρνει πίσω το δημόσιο ατόκως. Δεν νομίζω ότι αυτή ήταν η πρόθεσή σας, κυρία Υπουργέ. Άρα εδώ θέτω το θέμα του πλαφόν ναι ατόκως, αλλά μέχρι ένα λογικό όριο και όχι σε περιπτώσεις απάτης εις βάρος του δημοσίου, δεν μπορούμε να δίνουμε συγχωροχάρτι.

Ως προς το άρθρο 47, έχοντας υπόψη και τα προβλήματα που βλέπουμε στον ΕΦΚΑ για το μητρώο ασφαλισμένων που ακόμα έχει σημαντικά προβλήματα δεν είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι πόσο γρήγορα και πόσο σωστά, μπορεί να λειτουργήσει αυτό το ενοποιημένο μητρώο του ΟΠΕΚΑ.

Για το άρθρο 48, για τη λειτουργική διασύνδεση του ΟΠΕΚΑ με τα κέντρα κοινότητας, τα οποία είναι αρμοδιότητες είναι δομές των ΟΤΑ. Τέθηκαν κάποια θέματα εχθές και από τους φορείς, κατά πόσο λειτουργούν σωστά και φαίνεται να υπάρχει μια επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ των κέντρων κοινότητας και των περιφερειακών υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ. Συντηρούμε δομές για άλλη μια φορά  και αντί να φτιάξετε στην πράξη ένα συνεκτικό οργανωμένο σύστημα προνοιακής πολιτικής,  δημιουργείτε κάτι δαιδαλώδες  και πιθανότατα αναποτελεσματικό στην πράξη.

Για όλα τα άρθρα κύριε Πρόεδρε, εμείς θα επιφυλαχθούμε για την Ολομέλεια. Ευχαριστώ πολύ.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση