Βουλή

Ομιλία Ν. Μηταράκη κατά την επεξεργασία του νέου Αναπτυξιακού Νόμου στις επιτροπές της Βουλής

Παρεμβάσεις Ν. Μηταράκη στην Κοινή Συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου, Οικονομικών Υποθέσεων και Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με τον νέο Αναπτυξιακό νόμο.

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη στη συνεδρίαση της επιτροπής την 08/06/2016:

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

η εκ νέου επιστροφή της χώρας στην ανάκαμψη απαιτεί, καταρχήν, να πιστέψουμε στην ιδιωτική οικονομία, να πιστέψουμε στον ιδιωτικό τομέα και στις επενδύσεις. Είναι δεδομένο ότι η χώρα μας χρειάζεται τα επόμενα χρόνια γύρω στα 100 δις ευρώ νέες επενδύσεις για να μπορέσει να μειώσει τα υψηλά επίπεδα ανεργίας, για να μπορεί να δημιουργήσει βιώσιμη ανάπτυξη. Λοιπόν, χρειάζεται μια κυβέρνηση, η οποία πιστεύει στον ιδιωτικό τομέα και όχι με πόνο ψυχής να ολοκληρώνει επενδύσεις και ιδιωτικοποιήσεις που ξεκινήσαν την προηγούμενη περίοδο. Στο Υπουργείο Ανάπτυξης δουλέψαμε μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών το 2012 – 2015 για τρεις μεγάλες επενδύσεις. Η κάθε μια πάνω από 1 δις ευρώ. Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, ο αγωγός ΤΑΠ και η αξιοποίηση του Ελληνικού. Και οι τρεις προχωράνε. Όμως, αυτή η Κυβέρνηση δεν πιστεύει στον ιδιωτικό τομέα, με αποτέλεσμα να προχωράνε με καθυστέρηση, να έχουμε ύφεση το 2015, το 2016 και πιθανότατα το 2017, χωρίς να έχουμε τη θετική επίδραση αυτών των επενδύσεων για το 2015 και το 2016 που το χρειαζόμαστε, αλλά αντίθετα σε αντάλλαγμα να αναγκαζόμαστε να προχωρήσουμε σε αύξηση φόρων. Χρειαζόμαστε, όμως, και ειδικά εργαλεία, όπως τον αναπτυξιακό νόμο. Αναπτυξιακός νόμος, όμως, που θα έρθει με ουσιαστικούς πόρους και απ’ ότι φαίνεται από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους το 2015 ήταν μηδέν, το 2016 και το 2017 θα είναι μηδέν, το 2018-2019 και 2020 θα είναι μικρή η επίπτωση του αναπτυξιακού νόμου.

Ο κ. Υπουργός έκανε μια αναφορά στις ουρές των παλαιών νόμων. Πράγματι, πριν το 2012, χιλιάδες έργα είχαν ενταχθεί στους προηγούμενους νόμους, αλλά τελικά βλέποντας την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι αυτές οι παλαιές επενδύσεις που θα δημιουργήσουν σύμφωνα με τη δική σας έκθεση, την όποια ώθηση μπορεί να δώσει ο αναπτυξιακός νόμος στην ελληνική οικονομία τα επόμενα τρία χρόνια. Άρα, είναι ο παλιός νόμος που έρχεται και συμβάλλει στην στήριξη της οικονομίας και όχι ο καινούργιος. Βέβαια, αυτός ο νόμος δεν στηρίζεται σε μια νέα μελέτη, δεν εισάγει μια ιδιαίτερη στόχευση και δεν εισάγει καινοτομία. Θα είμαι συγκεκριμένος σ’ αυτά που λέω. Ο ισχύον νόμος που ίσχυε μέχρι τις 31/12/2014 προέβλεπε πολλά ειδικά καθεστώτα, όπως τη γενική επιχειρηματικότητα, την περιφερειακή συνοχή, την τεχνολογική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα των νεών, τα  cluster, τις μεγάλες επενδύσεις μείζονος σημασίας, τα πολυετή οργανωμένα προγράμματα ανάπτυξης, όπου προβλεπόντουσαν στον παλιό νόμο. Παράλληλα, το leasing και οι φοροαπαλλαγές προβλεπόντουσαν στον παλιό νόμο. Συνεχίζουν και σήμερα και αυτό δεν είναι το αρνητικό, κύριε Υπουργέ, αλλά δεν είναι καινοτομία και στόχευση.  Ένας από τους προηγούμενους ομιλητές ανέφερε ότι ο προηγούμενος νόμος και το είπε ως αρνητικό είχε έμφαση τη δημιουργία θέσεων εργασίας, τη στήριξη του τουρισμού και τη στήριξη της πράσινης ενέργειας. Ναι, ήταν βασική προτεραιότητα της χώρας η δημιουργία των θέσεων εργασίας και ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και μάλιστα μια από τις βασικότερες ατμομηχανές. Επίσης η πράσινη ενέργεια ήταν ο βασικός στόχος της χώρας μας την προηγούμενη δεκαετία και απ’ ότι φαίνεται πιάσαμε τους στόχους και αυτό σημαίνει ότι λειτούργησε σε κάποιο μεγάλο βαθμό ο αναπτυξιακός νόμος. 

Έρχεται, όμως, σήμερα η κυβέρνηση να επιβάλει τρία χρόνια ξηρασία με την καθυστέρηση 1,5 χρόνου να έρθει ο νέος αναπτυξιακός νόμος στη Βουλή και θέλει περίπου 1,5 χρόνο μέχρι οι πόροι του νέου προγράμματος να μπορούν να μπουν στην ελληνική οικονομία. Έρχεστε και αναιρείτε με αυτό τον νόμο, θετικά βήματα που είχαν γίνε στο παρελθόν. Παραδείγματος χάριν, καταργείτε τις προκαταβολές σε μια εποχή, που όλοι γνωρίζουμε, ότι το τραπεζικό σύστημα δεν είναι σε θέση να δώσει το βραχυπρόθεσμο δανεισμό που χρειάζονται οι μικρομεσαίες, κυρίως, ελληνικές επιχειρήσεις για να μπορέσουν να υλοποιήσουν επενδύσεις. Μειώνει τις επιδοτήσεις, κάτω από το χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων σε μια εποχή που είναι πολύ πιο δύσκολο να ξεκινήσεις να επενδύεις.

Στον προηγούμενο νόμο υπήρχε μια πρόβλεψη και εκδόθηκε το π.δ. 35/2014, που έδινε τη δυνατότητα πλέον σε εξωτερικούς φορείς να ολοκληρώνουν αντί του Υπουργείου την τελική αξιολόγηση και την ολοκλήρωση των επενδύσεων, για να λύσει το πρόβλημα που είπε ο κ. Υπουργός, που πράγματι υπάρχει, μιας τεράστιας σειράς, ουράς επενδύσεων που υπάρχει, αλλά δεν το χρησιμοποιείτε αυτό το θετικό, τοπ.δ. πού έχει κρίνει το Σ.τ.Ε. ότι είναι συμβατό με την ελληνική δημόσια διοίκηση. Είναι χρήσιμο, κ.Υπουργέ, να το χρησιμοποιήσετε.

Επίσης, θετικά συνδέετε τον αναπτυξιακό νόμο με το fasttrack, με την χρήση της κεντρικής αδειοδοτικής αρχής, που ο ν.4146 εισήγαγε το 2013. Θα πρέπει όμως κ. Υπουργέ, να είστε λίγο προσεκτικοί πως θα γίνει η διασύνδεση, για να μην υπάρξουν στο μέλλον για το fast track γενικότερα, θέματα αποδοχής του ως ειδικού καθεστώτος από τοΣ.τ.Ε.. Χρειάζεται μια νομοτεχνική βελτίωση σε αυτό.

Ως προς την ουρά, θα κάνω δύο σχόλια. Κατά πρώτον, θέλω να ρωτήσω πόσες ολοκληρώσεις έγιναν το 2015 και το 2016, γιατί μιλάμε για μια ουρά επενδύσεων, που πράγματι υπάρχει, αλλά από την 1η Ιανουαρίου 2015 μέχρι σήμερα, πόσες επενδύσεις δημοσιεύτηκαν στο Φ.Ε.Κ., ως ολοκληρωμένες; Ανεξαρτήτως, αν υπήρχαν οι πόροι να πληρωθούν ή όχι. Πόσες τελικά φύγανε και βγήκανε από αυτήν τη σειρά;

Θα κάνω και δύο σχόλια ως προς τις μεταβατικές διατάξεις. Πρώτον, πιστεύω ότι πρέπει να γίνει ένα διαχωρισμός κ. Υπουργέ, ανάμεσα στις επενδύσεις που έχουν ήδη τελειώσει, έχουν ήδη υποβάλει τελική έκθεση και αυτές που ακόμα δεν έχουν έρθει να υποβάλουντελική έκθεση, ως προς τον χρόνο αποπληρωμής. Τα 7 χρόνια που λέτε, αντιλαμβάνεστε ότι τιμωρεί αυτό που έχει επενδύσει και πιθανότατα, οι τράπεζες να μη δεχτούν να του αναδιαρθρώσουν το δάνειο, με αποτέλεσμα ένα δάνειο που είναι σήμερα πράσινο να γίνει κόκκινο, με αποτέλεσμα να πωληθεί στα funds, με αποτέλεσμα αυτός ο επενδυτής να κινδυνεύει να χάσει την εταιρεία του. Δεν νομίζω, ότι αυτή είναι η πρόθεσή σας.

Δεύτερον, τέθηκε από κάποιους φορείς και νομίζω ότι είναι πολύ λογική πρόταση, όπως δίνετε τη δυνατότητα για παράταση στα έργα που έχουν ολοκληρώσει το 50%, να δοθεί η δυνατότητα να ολοκληρώσουν και έργα τα οποία είναι διατεθειμένα να πληρώσουν ένα παράβολο υπέρ του ελληνικού δημοσίου ή να δώσουν μια εγγύηση, για να ξεσκαρτάρουμε - σ' αυτό έχετε δίκιο - αυτούς που πραγματικά μπορούν να τελειώσουν τις επενδύσεις από αυτούς που δεν μπορούν.

Πάντως, συνολικά αυτός ο νόμος δε θα βοηθήσει, δυστυχώς, αυτό που σήμερα χρειαζόμαστε, την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη στη συνεδρίαση της επιτροπής την 07/06/2016:

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Καθηγητά, δύο ερωτήσεις ήθελα να κάνω αναφορικά με τον αναπτυξιακό νόμο.

Πρώτον, ο υπό συζήτηση αναπτυξιακός νόμος που συζητείται σήμερα στη Βουλή δεν προβλέπει προκαταβολή για την επένδυση και δίνει, κυρίως, έμφαση στις φοροαπαλλαγές. Οι τράπεζες είναι σε θέση να καλύψουν με βραχυπρόθεσμο δανεισμό τις ελληνικές επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο, ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν την επένδυση, μέχρι οι φοροαπαλλαγές ν’ αρχίσουν να έχουν θετική επίπτωση στην επένδυση;

Και δεύτερον, με τον 4146/2013 άρθρο 23, εάν θυμάμαι και μετά με το Προεδρικό Διάταγμα 35/2014 δόθηκε στις ελληνικές τράπεζες το δικαίωμα να ολοκληρώνουν επενδύσεις, να κάνουν τον έλεγχο και να κάνουν την τελική έκθεση προς το Υπουργείο. Αυτό δεν λειτούργησε στην πράξη. Οι τράπεζες έχουν την τεχνική δυνατότητα και τη διάθεση ρίσκου να κάνουν αυτή τη δουλειά που προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα; Ευχαριστώ. Αυτό αφορά την ουρά.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση