Βουλή

Ομιλία Ν. Μηταράκη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το Σ/Ν για τους Δασικούς Συνεταιρισμούς

Ομιλία Νότη Μηταράκη, Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κατά τη συνεδρίαση με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις και άλλες διατάξεις».

ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Τον λόγο έχει ο κ. Μηταράκης.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής ΝΔ): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς βλέπουμε θετικά αυτό το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για τους δασικούς συνεταιρισμούς. Πράγματι είναι ένα θέμα εδώ και πάρα πολλά χρόνια που δεν είχε ολοκληρωθεί η νομοθετική επίλυση θεμάτων, που στην πράξη είχαν διαφανεί. Αυτό το νομοσχέδιο από ότι, ήδη, ειπώθηκε συζητείται από το 2005. Κύριε Υπουργέ, είναι θετικό ότι βλέπουμε σε σχέση με το προσχέδιο που είχε η Ειδική Γραμματεία Δασών το 2014 πάρα πολλά στοιχεία του διατηρήθηκαν στον τελικό σχέδιο νόμου που καταθέσατε σήμερα. Είναι θετικό, διότι είναι δείγμα πολιτικής προόδου και πολιτικού πολιτισμού όσο είναι δυνατόν παρά τις ιδεολογικές διαφορές που πάντα θα υπάρχουν να μην γκρεμίζει η κάθε κυβέρνηση αυτά που είχε προσπαθήσει να δημιουργήσει η προηγούμενη και να υπάρχει μια συνέχεια στο Κράτος.

Ο στόχος των δασικών συνεταιρισμών, αλλά και γενικότερα ο στόχος της ελληνικής πολιτείας ως προς το δασικό πλούτο της χώρας πρέπει να είναι διττός. Από τη μία η προστασία ενός δασικού κεφαλαίου, το οποίο μειώνεται από φυσικά αίτια, αλλά και από ανθρώπινη παρέμβαση χρόνο με το χρόνο, όπως, ήδη, είχαν γίνει ειδικές συζητήσεις στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής  για το πως μπορούμε να βελτιώσουμε την προστασία του δασικού μας πλούτου. Άρα, πρέπει να παραμείνει ως βασική, λοιπόν, προτεραιότητα της πολιτείας. Επίσης, η νομοθέτηση διαδικασιών λειτουργίας για τους δασικού συνεταιρισμούς πράγματι κινείται θετικά προς επίτευξη αυτού του σκοπού. 

Ένας ακόμη σημαντικός σκοπός, όπου επισημαίνω ότι και εδώ το νομοσχέδιο έρχεται θετικά να επιλύσει ζητήματα, είναι η αξιοποίηση αυτού του φυσικού πλούτου. Θέλω να σημειώσω κάτι το οποίο ακούστηκε στη αίθουσα, ότι η Ελλάδα παρά το δασικό της πλούτο εισάγει ακόμα και σήμερα τα 2/3 των αναγκών που έχουμε σε ξυλεία, με αποτέλεσμα στερώντας αυτές τις θέσεις εργασίας από τους Έλληνες δασεργάτες. Παράλληλα, θέλω να ελπίζω ότι η σωστή εφαρμογή αυτού του νομοσχεδίου, αλλά και η γενικότερη αντιμετώπιση του δασικού πλούτου από τις διευθύνσεις δασών θα βοηθήσει στην αύξηση της αυτάρκειας της χώρας μας σε ξυλεία στο βαθμό αυτό που είναι εφικτό.

Επίσης, επί της αρχής διατηρείται το καθεστώς, το οποίο υπάρχει για την ανάθεση στους δασικούς συνεταιρισμούς των τμημάτων του δημόσιου δάσους, τα οποία καλούνται να αξιοποιήσουν. Όμως, υπάρχει ένα έλλειμμα, το οποίο επισημάνθηκε και από άλλους συναδέλφους, ότι δεν προβλέπεται το πως θα γίνει η εκμετάλλευση δημοσίων δασών για τα οποία δεν θα εκδηλωθεί, τελικά, ενδιαφέρον από τους δασικούς συνεταιρισμούς. Το προηγούμενο σχέδιο νόμου του 2014 είχε προβλέψει ότι στην περίπτωση αυτή η εκμετάλλευση θα γινόταν από ιδιώτες δασολόγους, κατόπιν φυσικά διαγωνισμού, όπως, ήδη, εφαρμόζεται για τα υπόλοιπα δασοτεχνικά έργα, δηλαδή αναδασώσεις, δασική οδοποιία, ορεινά υδρονομικά κ.λπ.. Νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να συζητηθεί και πιθανότατα να μπορέσει να προβλεφθεί πριν αυτό το σχέδιο νόμου φτάσει στη β΄ ανάγνωση.

Θα ήθελα να αναφέρω κάποια σχόλια επί των άρθρων παρ’ ότι η συζήτηση είναι επί της αρχής, γιατί έχει αρκετές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, οι οποίες αξίζουν σχολιασμού. Καταρχήν είναι θετικό το άρθρο 1, το οποίο προβλέπει την ανάληψη από τις πρωτοβάθμιες δασικές συνεταιριστικές οργανώσεις πολλαπλών δραστηριοτήτων.  Αυτό θα βοηθήσει στην εξυγίανση, στην ανάπτυξη και τη βελτίωση της λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών δίνοντάς τους περισσότερες δυνατότητες για το τι θα μπορούν να πράξουν ως εμπορικές δραστηριότητες.

Επίσης, τέθηκε στη συζήτηση η ανάγκη της αύξησης του αριθμού των μελών από 7 σε 25. Θα επιθυμούσα σχετικά με αυτό να ακούσουμε τους φορείς την ερχόμενη Τρίτη. Βέβαια, κάθε φορά που έρχεται ο νομοθέτης να ορίσει ένα τέτοιο ελάχιστο αριθμό πάντα αυτό το νούμερο είναι τεχνητό. Παράλληλα, πρέπει να σκεφτούμε τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί ένας τέτοιος στόχος νομοθετημένος να δημιουργήσει, όπως για παράδειγμα στα νησιά ή σε περιοχές όπου ο χώρος δεν είναι τόσο μεγάλος σε δασικό πλούτο και υπάρχουν δασεργάτες, αλλά δεν υπάρχουν στον αριθμό αυτό που θα μπορούσαν να επιβιώσουν εμπορικά. Δηλαδή, μπορεί να δημιουργηθούν δασικοί συνεταιρισμοί 25 δασεργατών, οι οποίοι, όμως, να μην έχουν τον όγκο εργασίας που να καλύψει τις βιοποριστικές ανάγκες αυτών των εργαζομένων.

Νομίζω ότι καλό θα ήταν να ξανασκεφτείτε το άρθρο 3, κ. Υπουργέ, καθώς και να ακούσουμε τους φορείς που θα τοποθετηθούν.

Στο άρθρο 5 ορίζεται ρητά η ιδιότητα του δασεργάτη, ως προϋπόθεση για την απόκτηση της ιδιότητας μέλους. Θετικό ακούγεται επί της αρχής και στην αιτιολογική έκθεση έχετε και ένα σχετικό ακραίο παράδειγμα δασικού συνεταιρισμού, το οποίο, μόνο το 12% των μελών είχαν την ιδιότητα του δασεργάτη. Όμως, θέλω να θέσω το θέμα ως προς τις εργασιακές σχέσεις, καθώς επεκτείνουμε τις δραστηριότητες, στις οποίες, μπορεί να εμπλακεί ένας δασικός συνεταιρισμός. Εκ των πραγμάτων θα υπάρξουν και άλλοι εργαζόμενοι και εδώ, τους υποχρεώνουμε νομοθετικά να είναι δύο ταχυτήτων. Να είναι εργαζόμενοι - μέλη με όλες τις ιδιότητες και τη συμμετοχή και στα κέρδη του συνεταιρισμού αυτών που έχουν τη νομική ιδιότητα του δασεργάτη, η οποία, είναι πολύ συγκεκριμένη, αλλά σε άλλους εργαζόμενους, οι οποίοι, προσφέρουν την εργασία τους, τους υποχρεώνουμε να έχουν μια σταθερή μισθωτή σχέση χωρίς να εκμεταλλεύονται του κέρδους του συνεταιρισμού. Ίσως αυτό είναι πολύ περιοριστικό, ειδικά σε σχέση με το άρθρο 1, το οποίο, διευρύνει τις αρμοδιότητές ενός δασικού συνεταιρισμού.

Ως προς το άρθρο 5, είναι θετικό η δυνατότητα που δίνεται σε νέους εργαζόμενους να εκπαιδευτούν ως δόκιμα μέλη στην ιδιότητα του δασεργάτη. Βέβαια, αυτή η περίοδος δόκιμου  μέλους πιθανότατα θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στις απολαβές τους, κάτι που επίσης, πρέπει να δούμε, γιατί, χρειάζεται νομοθετικά να δημιουργήσουμε αυτή την ειδική ταχύτητα.

Δύο σχόλια  πάνω στο άρθρο 8: Πρώτον, δίνεται η αρμοδιότητα στις Διευθύνσεις Δασών να προχωρήσουν στη θεωρητική εκπαίδευση των δοκίμων δασεργατών. Ορθό ακούγεται, βέβαια, γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ και είναι ένα πρόβλημα που συζητήσαμε και πρόσφατα κατά την επίσκεψή σας στην Χίο, ότι οι Διευθύνσεις Δασών γενικά ανά την Ελλάδα και διαχρονικά, έχουν υποστελεχωθεί και δεν έχουν το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό διαθέσιμο για τις ώρες που απαιτούνται για να οργανώσουν μια ολοκληρωμένη κατά νόμο εκπαίδευση των δοκίμων. Πρέπει να δούμε αν χρειάζονται κάποιες εναλλακτικοί διάδρομοι εκπαίδευσης, οι οποίοι, να οριστούν από το Υπουργείο, ώστε να μην βρεθούμε στο φαινόμενο σε κάποιους νομούς να υπάρχουν νέοι άνθρωποι που θέλουν να ενταχθούν σε ένα δασικό συνεταιρισμό, να τους δέχεται ο δασικός συνεταιρισμός, αλλά να καθυστερήσουν για μήνες ή χρόνια η ολοκλήρωση αυτής της θεωρητικής εκπαίδευσης.

Επίσης, να σημειώσω κάτι που είναι μια πάγια παθογένεια της διοίκησης, ότι το σχέδιο νόμου προβλέπει την έκδοση κανονιστικών πράξεων της διοίκησης για τον ορισμό όλων των προϋποθέσεων και των λεπτομερειών της απονομής της ιδιότητας του δασεργάτη και του δοκίμου. Θέλω να ελπίζω ότι αυτές οι αποφάσεις είναι σχεδόν έτοιμες, πιθανόν θα μπορούν να διανεμηθούν κιόλας σε κάποια επόμενη συνεδρίαση επιτροπής και όταν εκδοθεί αυτό το νομοσχέδιο και ψηφιστεί, να εκδοθούν αρκετά γρήγορα. Δυστυχώς, όπως είπα και πριν και αυτό δεν είναι μια παθογένεια μόνο σημερινή, υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις για αυτό.

Θέλω να σημειώσω ως θετικό το άρθρο 12, που καθιερώνεται η οικονομική ευθύνη των μελών, γιατί, υπάρχει μια χρονιά παθογένεια στους συνεταιρισμούς να δημιουργούνται μεγάλες οικονομικές υποχρεώσεις, να φορτώνονται στους συνεταιρισμούς και να δημιουργείται ένα αδιέξοδο. Οι συνεταιρισμοί πρέπει να έχουν και τα θετικά και τα αρνητικά της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στα οποία, δημιουργούνται.

Επί των άρθρων, τα οποία, με μεγάλη λεπτομέρεια ορίζονται τρόποι λειτουργίας, εκλογών, αρχαιρεσιών κ.λπ. των συνεταιρισμών, θα κάνω ένα σχόλιο επαναλαμβάνοντας κάτι που είχαμε πει στη συζήτηση περί αγροτικών συνεταιρισμών που συζητήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ότι δημιουργεί μια κρατικιστική νοοτροπία όταν ερχόμαστε σε ένα συνεταιρισμό που έχει μέλη και ίσως θέλουν να αποφασίζουν μόνα τους, τις δικές τους διαδικασίες στα πλαίσια μιας γενικότερης νομοθετικής εξουσιοδότησης, να ερχόμαστε εμείς και να ορίζουμε την κάθε λεπτομέρεια για το πώς πρέπει να λειτουργήσουν. Νομίζω ότι είναι περιττή ως νοοτροπία και θα μπορούσαμε να καθορίζουν τη διαδικασία εκλογών και ανάδειξης οργάνων, όπως κρίνουν τα ίδια τα μέλη με το δικό τους κανονισμό λειτουργίας.

Ως προς το άρθρο 39, δημιουργείται με νόμο η Πανελλήνια Συνομοσπονδία και δεν αντιλαμβάνομαι τον λόγο να ορίσουμε εμείς, με νόμο τη δυνατότητα ή μη, που φυσικά και υπάρχει σε μια ελεύθερη χώρα σαν την Ελλάδα να δημιουργηθεί μια συνομοσπονδία, επειδή στο άρθρο 39 αυτή η συνομοσπονδία δεν αναλαμβάνει από το κράτος κάποιες ειδικές αρμοδιότητες, είναι μια ελεύθερη συνομοσπονδία, άρα νομίζω ότι είναι περιττό να ορίσουμε ότι μπορεί να δημιουργηθεί. Φυσικά μπορεί να δημιουργηθεί από οποιονδήποτε Ένωση Συνεταιρισμών ή Πανελλήνια Συνομοσπονδία και να τους εκφράζει. Νομίζω ότι είναι περιττό το άρθρο, όχι αρνητικό.

Να σημειώσω, ότι βλέπουμε πολύ θετικά το άρθρο 42, το οποίο δίνει κίνητρα στους Συνεταιρισμούς και ειδικά κίνητρα και κονδύλια για την προστασία από τις πυρκαγιές.

Όλοι μας είδαμε τις πρόσφατες πυρκαγιές που ταλαιπώρησαν τη χώρα μας και δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στη Χίο, όπου είχαμε δύο μεγάλες και δύο μικρότερες πυρκαγιές μέσα λίγες εβδομάδες. Επίσης, τον τεράστιο ρόλο που έχουν οι εθελοντικές Οργανώσεις, αλλά και οι Δασικοί Συνεταιρισμοί είναι πολύ κοντά σ' αυτό, δηλαδή, είναι θετικό να μπορούμε να ενισχύσουμε με μέσα από το Πράσινο Ταμείο ή από άλλους πόρους τους Δασικούς Συνεταιρισμούς για την πρόληψη των πυρκαγιών, αλλά να δούμε παράλληλα και άλλες δράσεις που μπορούν να αναλάβουν.

Αυτό, είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί και το είχαμε θέσει και στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, όπως π.χ. είναι το θέμα των δασώσεων που προκύπτουν σε αγροτικές καλλιέργειες και έχουν επισημανθεί ως αιτία πυρκαγιών και κατά πόσο μπορούμε με την ύπαρξη των Δασικών Συνεταιρισμών να αντιμετωπίσουμε τέτοια θέματα και να αποφύγουμε την ίδια την καταστροφή του περιβάλλοντος. Γιατί, όπως σωστά είχε ειπωθεί, με νομοθεσία στο παρελθόν μπορούσε κάποιος για το περιβάλλον να το εκμεταλλευθεί αυτό αρνητικά, αλλά θα πρέπει να δούμε και το πώς μπορούμε μέσα σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον να αντιμετωπίσουμε το θέμα των δασώσεων εντός των αγροτικών εκτάσεων.

Επίσης, πρέπει να δούμε πως οι Δασικοί Συνεταιρισμοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις αναδασώσεις και τα αντιπλημμυρικά έργα, που είναι απαραίτητο να γίνουν μετά από μεγάλη πυρκαγιά.

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω, ότι είναι πολύ θετικό το άρθρο 50, το οποίο δίνει αρμοδιότητες fasttrackγια τα μεγάλα έργα, ώστε κατά προτεραιότητα να εξετάζονται θέματα που προκύπτουν από τη Δασική Νομοθεσία. Αυτή η προτεραιοποίηση είναι σημαντική, κυρίως σε μια εποχή που η πατρίδα μας εναγωνίως επιδιώκει τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Επίσης, θα ακούσουμε, κυρία Πρόεδρε, τους Φορείς την Τρίτη και θα τοποθετηθούμε με λεπτομέρεια στην β΄ ανάγνωση.

Εμείς, κυρία Πρόεδρε, επί της αρχής, είμαστε θετικοί.

Σας ευχαριστώ πολύ, κύρια Πρόεδρε.

ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Σας ευχαριστούμε πολύ. Καταρχάς, έχουν γίνει προτάσεις για να προσκληθούν 24 Φορείς και εγώ, προτείνω να κληθούν όλοι και όσοι έρθουν, γιατί είναι αρκετοί από μέρη απομακρυσμένα. Άρα, ότι προτάσεις έγιναν για τους Φορείς, είναι δεκτές και θα κληθούν όλοι τους, αλλά μπορούν και με υπόμνημα να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το νομοσχέδιο.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση