Βουλή

Η επιστροφή στη βιώσιμη ανάπτυξη απαιτεί συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης και όχι θεωρητικές προτάσεις

Ομιλία Ν. Μηταράκη στην ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου από τον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων με θέμα: "Μελέτη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας".

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πολύ σημαντικό σήμερα ο προβληματισμός των Επιτροπών Οικονομικών, Παραγωγής και Εμπορίου για το παραγωγικό μοντέλο της χώρας.

Πολύ πιο έντονος ο προβληματισμός έξω στην κοινωνία, όπου κόσμος βλέπει τη χώρα να έχει επιστρέψει το 2015 σε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, βλέπει τις τελευταίες εβδομάδες, μήνες τα λουκέτα να πολλαπλασιάζονται.

Υπάρχει μια έντονη αγωνία στην αγορά για το τι μέλλει γενέσθαι, γιατί ανάπτυξη δεν βλέπουμε, θέσεις εργασίας δεν βλέπουμε και η μέση ελληνική οικογένεια, πλέον, δεν έχει μια αίσθηση οικονομικής ασφάλειας.

Σημαντικός, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο προβληματισμός, αλλά πρέπει να τον συνδυάσουμε και με τα πεπραγμένα, πρέπει να τον συνδυάσουμε με έναν απολογισμό, καθώς δεκαέξι μήνες έχουν περάσει από την Διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Είπαν οι προλαλήσαντες ομιλητές, ότι το διεθνές περιβάλλον πηγαίνετε πιο δύσκολο, οι επιπτώσεις του Brexit, θα επηρεάσουν γενικότερα την Ευρώπη και ειδικότερα την Ελλάδα. Σε αυτό το περιβάλλον δεν χρειαζόμαστε ένα νέο θεωρητικό πλαίσιο, δεν χρειαζόμαστε μια ακαδημαϊκή συζήτηση, χρειαζόμαστε συγκεκριμένες δράσεις σε βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, που η Βουλή και η Κυβέρνηση, πρέπει να έχουν να νομοθετήσει θετικά.

Ο πρώτος πυλώνας είναι - για να δούμε πού βρισκόμαστε - το θέμα της αξιοπιστίας της χώρας μας, η οποία τις τελευταίες μέρες διαβάζουμε, ότι παραλίγο να βρεθεί εκτός κοινού νομίσματος το 2015, το PlanX, το οποίο αυτό το θέμα αξιοπιστίας, θα επηρεάσει το κλίμα για τη χώρα μας, καθώς διεκδικούμε επενδύσεις σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.

Ο δεύτερος βασικός πυλώνας για την χώρα, είναι η ρευστότητα και τι έγινε δεκαέξι μήνες για τη ρευστότητα;

Μάλλον, έκλεισαν οι τράπεζες, βρεθήκαμε σε ένα δύσκολο περιβάλλον, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτό πρέπει να ανατάξουμε και είναι η βασική ευθύνη της Κυβέρνησης και σε αυτό πρωτοβουλίες δεν βλέπουμε.

Χρειάζεται να μειωθεί η φορολογία, γιατί, πλέον, δεν άντεχε η μικρομεσαία επιχείρηση. Δεν είμαστε ανταγωνιστικοί για τις ξένες επενδύσεις, δεν έρχονται στη χώρα μας και τι κάνει αυτή η Κυβέρνηση για τη φορολογία;

Την αυξάνει, αλλά αυξάνει και την εταιρική φορολογία και το φόρο επιμερισμάτων και τις εισφορές για τον μικρομεσαίο επιχειρηματία, που προσπαθεί μόνος του παλεύοντας να επιβιώσει.

Αρνητική, λοιπόν, αξιοπιστία, αρνητική ρευστότητα, αρνητική φορολογία.

Μιλάμε για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και, πράγματι, η γραφειοκρατία είναι ένα μεγάλο δομικό και διαρθρωτικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, αλλά κάθε Κυβέρνηση πρέπει να κρίνεται με το τι παραλαμβάνει, τι κάνει και τι παραδίδει.

Υπήρχε ο νόμος πλαίσιο για τις Αδειοδοτήσεις, ο οποίος «πάγωσε», δεν εκτελέστηκε, δεν εκδόθηκαν κανονιστικές πράξεις, που έπρεπε να έχουν εκδοθεί το 2015 και το 2016.

Άρα, πήραμε πίσω στο θέμα των Αδειοδοτήσεων, πήραμε πίσω στο θέμα των χρήσεων γης, που ακυρώθηκε ο νόμος, που είχε ψηφιστεί και αναμένουμε τον καινούργιο νόμο, έχοντας ένα κενό. Πάμε πίσω και σε αυτό.

Η νομοθεσία Fast Track, η Κεντρική Διορθωτική Αρχή, όπου ο ΣΥΡΙΖΑ φώναζε εναντίον, τη δέχτηκε στην πράξη, χρησιμοποίηση την Κεντρική Διορθωτική Αρχή στον Αναπτυξιακό Νόμο, που ψηφίσετε πριν από λίγες μέρες, αλλά βλέπουμε με πολύ χαμηλή ταχύτητα, πολύ αργά να προχωράνε οι φάκελοι, που βρίσκονται εκεί.

Άρα, στο θέμα της γραφειοκρατίας δεν προχωρήσαμε μπροστά, μάλλον, πήγαμε πίσω.

Στο θέμα των μεταρρυθμίσεων, έχουμε πάει πίσω. Δεν έχει φέρει αυτή η Κυβέρνηση, 16 μήνες ουσιαστικές, θετικές μεταρρυθμίσεις για το καλό της ελληνικής οικονομίας.

Μιλήσαμε για το θέμα του διεθνούς εμπορίου, βέβαια, μίλησε και ο κ. Υπουργός και ήθελα, απλώς, να το σημειώσω, ότι το διεθνές εμπόριο είναι μέρος των μεταρρυθμίσεων. Αναφέρθηκε στις μεγάλες διεθνείς συμφωνίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκεί, απλώς, να πω στον κ. Υπουργό, ότι η θέση της Ελλάδος, πάντα ήταν και παραμένει, ότι οι μεγάλες εμπορικές συμφωνίες της Ε.Ε., είναι μικτή αρμοδιότητα και των Εθνικών Κοινοβουλίων και του Ευρωκοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Το επόμενο σημείο είναι τα αναπτυξιακά εργαλεία.

Το ΕΣΠΑ, είναι αυτό που είναι, δεν αυξήθηκε. Αυτό που παραλάβατε με τη διαπραγμάτευση του 2012 - 2014, αυτό αξιοποιείτε, θετικό.

Σε ό,τι αφορά τον αναπτυξιακό νόμο. Ο αναπτυξιακός νόμος που έρχεται έχει ελάχιστη επίπτωση στην ελληνική οικονομία. Αυτό ακούστηκε στη συζήτηση. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι τι κάνετε και τι κάνουμε όλοι μαζί στην πράξη για να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας; Πάμε μπροστά ή πάμε πίσω; Σε όλους τους πυλώνες που ανέφερα πάμε πίσω. Αυτό είναι η μεγάλη αγωνία. Την περίοδο 2012-2014, σύμφωνα με τη μελέτη του ΚΕΠΕ για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα, μια μελέτη που αριθμεί με ονοματεπώνυμο την κάθε επένδυση που ήρθε, αναφέρει ότι η χώρα μας προσέλκυσε 37 δις ευρώ νέες επενδύσεις. Πολλές από αυτές τις επενδύσεις υλοποιούνται τώρα, όπως ο αγωγός ΤΑΠ, το Ελληνικό, ο Αστέρας, ο ΟΛΠ, τα Περιφερειακά Αεροδρόμια. Όμως, το ερώτημα που πρέπει να τεθεί στην Κυβέρνηση - αυτή είναι η μεγάλη μου αγωνία – αφορά ποιες είναι οι νέες επενδύσεις που δημιουργούνται και αρχίζουν να μπαίνουν στη διαδικασία, ώστε να υλοποιηθούν το 2017, το 2018 και το 2019; Δυστυχώς, δεν ακούμε καμία. Ακούμε να υλοποιούνται αυτές του 2012 με 2014, και είναι θετικό, αλλά δεν ακούμε νέες συγκεκριμένες επενδύσεις. Ο κίνδυνος, λοιπόν, είναι η ύφεση, που πλέον, δυστυχώς, από τους περισσότερους αναλυτές θεωρείτε δεδομένη για το 2016 και θα συνεχίσει το 2017, το 2018 και το 2019.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν χρειαζόμαστε, απλώς, ένα θεωρητικό παραγωγικό μοντέλο. Θετικές είναι οι συζητήσεις, κύριε Καθηγητά, και είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν καλές προτάσεις. Χρειάζεται και η Κυβέρνηση να ώστε να έχει ένα συγκροτημένο σχέδιο για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και να το υλοποιήσει. 

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση