Δευτέρα, 05 Ιούνιος 2017 11:57

Θέλω να πιστεύω ότι η Κυβέρνηση θα επιμείνει για το «18»

  • Εκτύπωση

Ανάμεσα σε δυο κόσμους κινείται το σκεπτικό του Νότη Μηταράκη για το προσφυγικό. «Για να είμαι ειλικρινής, κάπου μου αρέσει αυτή η διασύνδεση του προσφυγικού με αντισταθμιστικά οφέλη για το νησί και κάπου δεν μου αρέσει», ομολογεί σε συνέντευξη του στον «π».

Πατώντας σ’ αυτή τη διπλή βάρκα για την επιλογή του τρόπου διαπραγμάτευσης δηλώνει ότι σέβεται την άποψη του Ηγουμενοσυμβουλίου για το Μερσινίδι και υπόσχεται ότι ο ίδιος θα κάνει πράξη τη σύνθεση απόψεων και τη συναίνεση, αν εκλεγεί ξανά βουλευτής.

- Που πηγαίνει η κατάσταση;

Η Χίος έχει σηκώσει ένα δυσανάλογο βάρος, μίας κρίσης που δημιουργήθηκε το 2015. Η χώρα μας κατέστη ο βασικός διάδρομος διέλευσης των μεταναστευτικών πληθυσμών από το νότο και την ανατολή προς την Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή η Χίος θέτει θέμα εμπιστοσύνης απέναντι στην κυβέρνηση, που εδώ και 1,5 χρόνο δεν έχει καταφέρει να κάνει τα ελάχιστα.

Η αποσυμφόρηση του νησιού είναι ένα κοινό αίτημα όλων. Σε αυτό το πολύπλοκο περιβάλλον τέθηκε από τον Δήμο Χίου το αίτημα της δημιουργίας ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ.. Από την πρώτη στιγμή η Ν.Δ. μίλησε για διαχωρισμό προσφύγων και μεταναστών. Με αυτή τη λογική πήρα το πολιτικό κόστος και συμμετείχα σε μία συζήτηση των φορέων της Χίου για να βρεθεί μία λύση.

Λένε κάποιοι ότι η Κυβέρνηση είναι αναξιόπιστη. Το θεωρώ δεδομένο. Είναι ένας δύσκολος συνομιλητής που δεν πιστεύει σε δράσεις που θα αποσυμφορήσουν τα νησιά.

Συζήτησα με τον Δ. Αβραμόπουλο, που εξέφρασε την άποψη ότι ένα τέτοιο κέντρο είναι απαραίτητο. Ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν επιστρέψει στην Τουρκία το 2017. Και δεν είναι πρόβλημα της Τουρκίας, γιατί η Τουρκία δεν έχει αρνηθεί επαναπατρισμό. Η Ελλάδα δεν είναι σε θέση να οργανώσει επαναπατρισμούς για τους μη δικαιούμενους άσυλο. Αυτή είναι η βάση του προβλήματος.

Τότε γιατί δεχόμαστε τη δικαιολογία της Κυβέρνησης ότι πρέπει να δημιουργηθεί ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ. για να αποσυμφορηθεί η Χίος άμεσα;

Η βασική προτεραιότητά μου είναι η ασφάλεια των πολιτών της Χίου. Βλέποντας ότι η Σούδα, πέρα από ντροπή για ένα δυτικό κράτος, είναι και μία εστία κινδύνου και για τους ίδιους τους πρόσφυγες που βρίσκονται εκεί και για τους περίοικους αλλά και για τη Χίο ολόκληρη. Δεν μπορεί να λειτουργούμε ως στρουθοκάμηλοι και να προσπαθούμε επί χάρτου να βρούμε μία ιδανική λύση. Δυστυχώς πρέπει να βρούμε τη λύση με βάση τα σημερινά δεδομένα. Και τα σημερινά δεδομένα λένε ότι δεν υπάρχει στη Χίο σημείο που να μπορούν να μεταφερθούν αυτοί στους οποίους απορρίφθηκε το αίτημα ασύλου, ακόμα και σε πρώτο βαθμό.

Οι πολίτες όμως λένε ότι η πολιτική τάξη του νησιού δίνει μία λύση προσωρινή. Θεωρούν ότι, αν η Χίος δώσει τις δομές που χρειάζονται η Κυβέρνηση και η Ε.Ε., τα χρόνια θα περάσουν και το νησί δεν θα έχει εισπράξει το παραμικρό αντισταθμιστικό όφελος.

Η εγκατάλειψη της Χίου από αυτή την κυβέρνηση είναι δεδομένη. Σας θυμίζω ότι σε λίγους μήνες χάνουμε και το τελευταίο οχυρό που είναι ο χαμηλός συντελεστής του ΦΠΑ. Εγώ θα επαναφέρω το θέμα μέσω επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή άμεσα μέσα στον Ιούλιο. Κατέθεσα πρόσφατα μία ερώτηση για όλα τα μεγάλα έργα στο νησί. Το λιμάνι, το αεροδρόμιο, το Δικαστικό Μέγαρο, ο περιφερειακός, οι φυλακές. Τη συνολική διεκδίκηση πρέπει να την κάνουμε πέρα από το μεταναστευτικό.

Θεωρείτε ότι η Ε.Ε. έχει κατανοήσει ότι τα νησιά πρέπει να στηριχθούν; Κατανοεί ότι η ζωή τους έχει επιβαρυνθεί;

Συνομιλητής μας σε αυτή την περίπτωση δεν είναι η Ευρώπη. Είναι η ελληνική Κυβέρνηση. Για παράδειγμα, υπάρχει ένα πρόγραμμα, το ΕΣΠΑ 2014- 2020 το οποίο υπερβαίνει τα 20 δισ. ευρώ. Το πώς θα το κατανέμει η Ελλάδα είναι δικό μας θέμα. Το αν θα κάνουμε δηλαδή το αεροδρόμιο στη Χίο δεν είναι θέμα Ε.Ε..

 - Γιατί έρχεται τότε να μας δει η Επίτροπος Περιφερειακής Ανάπτυξης;

Η επίσκεψή της σηματοδοτεί ένα αίτημα που έχουμε κάνει οι φορείς της Χίου για να υπάρχουν για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου επιπλέον κονδύλια. Όμως το ότι πέρασε 1,5 χρόνο για να αποφασιστεί το ειδικό αναπτυξιακό πακέτο του Β. Αιγαίου είναι ευθύνη της ίδιας της κυβέρνησης.

Δεν είναι λάθος να μεταφέρουμε το προσφυγικό αποκλειστικά στην ευθύνη της κυβέρνησης; Η συμφωνία είναι μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας.

Η Ε.Ε. έχει κατανύμει στην Ελλάδα σημαντικά κονδύλια για τη μεταναστευτική κρίση. Τα περισσότερα δεν τα απορροφούμε. Όμως τα έργα υποδομών που απαιτούνται για τη Χίο είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Δεν απαιτείται ευρωπαϊκή παρέμβαση για να τελειώσουμε τον διάδρομο του αεροδρομίου. Δεν απαιτείται η παρέμβασή της για να τελειώσουμε τον περιφερειακό. Απαιτούνται πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση.

Στο θέμα του μεταναστευτικού φυσικά και θα πρέπει να πιέσουμε για επενδυτικά σχέδια στη Χίο. Όχι όμως μόνο εξαιτίας αυτού. Για να είμαι ειλικρινής, κάπου μου αρέσει αυτή η διασύνδεση και κάπου δεν μου αρέσει. Η ανάγκη της ανάπτυξης της Χίου είναι αυτοτελής σκοπός από μόνος του.

Μεγάλες επενδύσεις όμως, όπως τα Κεραμεία ή άλλες μικρότερες, έχουν επηρεαστεί από το μεταναστευτικό.

Χρειάζεται να υπάρξει πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης για τα 5 νησιά. Αυτό που σχεδιάζει η Κυβέρνηση είναι πάρα πολύ μικρό και δεν απευθύνεται στον ιδιωτικό τομέα. Απευθύνεται μόνο σε πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αλλά δεν απευθύνεται στον επιχειρηματία, που πιθανά οι δυνατότητες που θα του έδινε ο αναπτυξιακός νόμος να αποτελούσαν αντίβαρο για την ανησυχία που έχει για το μεταναστευτικό.

Είναι τεράστιο θέμα για τη Χίο ότι αυτή τη στιγμή δεν έχουμε εργοδότες. Τα νέα παιδιά δεν μπορούν να βρουν θέσεις εργασίας. Δεν βλέπω απέναντί μου μία κυβέρνηση που να πιστεύει στη νησιωτικότητα και στον ιδιωτικό τομέα. Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον έχω δύο επιλογές. Ή απλώς να διαμαρτύρομαι, που είναι και ο εύκολος τρόπος της αντιπόλιτευσης, ή όπου μπορώ να αποτελώ μέρος της λύσης. Οι πολιτικοί δεν μπορούμε πια να είμαστε ευχάριστοι. Τον λαϊκισμό του 2015 θα τον πληρώσουμε. Πρέπει λοιπόν να αποφασίσουμε όλοι ώριμα, χωρίς αυτόν τον στενό τοπικισμό που υπάρχει.

Σε αυτό το σενάριο όμως δεν θα πρέπει να απαντηθούν όλα τα ερωτήματα; Χρονοδιαγράμματα, κόστη, λειτουργικότητα. Όλα αυτά τέθηκαν από τους φορείς της Χίου;

Η συζήτηση που έγινε με το Υπουργείο δεν έλυσε όλα τα προβλήματα. Ήταν για να αποφύγουμε την εγκατάσταση του ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ. στους Ολύμπους, δηλαδή στην καρδιά της παραγωγικής γης του νησιού. Θεωρήθηκε από όλους τους φορείς ότι ο ιδανικός τόπος είναι το «18», το οποίο το επισκέφθηκα και πραγματικά δεν επιρρεάζει τον αστικό ιστό. Είναι πολύ μακριά από τα χωριά και την «Κιβωτό». Θεωρώ ότι το «18» είναι ένας χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει σε μακροχρόνια βάση πρόσφυγες και μετανάστες.

Τότε γιατί δεχθήκαμε το Μερσινίδι;

Η άποψη της Αστυνομίας που επιμένει για το Μερσινίδι είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει σχεδόν άμεσα ως μεταβατικό κέντρο. Αν μπορούσε να λειτουργήσει άμεσα για μικρό χρονικό διάστημα, ως πρώτο στάδιο για να πάμε στο «18», θεωρώ ότι θα ήταν ένα βήμα μπροστά.

Κάνει λάθος η Μητρόπολη λοιπόν;

Σέβομαι την άποψη του καθενός. Όμως, αν όλοι παραμερίσουμε το στενό προσωπικό και κομματικό μας συμφέρον, βάλουμε τη Χίο μπροστά και συνεννοηθούμε, μπορούμε να πετύχουμε πολλά πράγματα για το νησί μας.

Το γεγονός ότι η κυβέρνηση υποχώρησε στο «18» απέναντι σε 4 οργανωμένες φωνές ήταν θετικό. Γιατί δεν μπορεί να γίνει το ίδιο για το αεροδρόμιο; Υπόσχομαι ότι, εάν η Χίος με εκλέξει ξανά βουλευτή, εγώ αυτή τη συνεννόηση μεταξύ των φορέων της Χίου θα την κάνω σημαία μου, βάζοντας το νησί πάνω από όλα.

Στο θέμα του ΠΡΟΚΕΚΑ δεν κινούμαστε με την πλάτη στον τοίχο. Το ΠΡΟΚΕΚΑ είναι μία αναγκαιότητα. Δεν μπορούμε να πορευτούμε χωρίς προσωρινή δομή μέχρι να φτιαχτεί η υποδομή στο «18». Γιατί αν χρειαστούν ακόμα 6 μήνες, εγώ πως θα πάω στη Χίο να αντικρίσω τους κατοίκους στη Σούδα που θα μου πουν για πολλοστή φορά ότι κυκλοφορούν παραβατικά στοιχεία τα οποία είναι γνωστά; Πρέπει να παρέμβει λοιπόν η Αστυνομία και να συλλάβει όλους αυτούς και να τους πάει στο ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ.. Όσο δεν υπάρχει αυτή η δομή, τόσο μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα γιατί τους συλαμβάνει και μετά τους αφήνει ελεύθερους. Υπάρχει λοιπόν θέμα ασφαλείας. Θέλω να πιστεύω ότι η Κυβέρνηση θα επιμείνει στο «18».

Πρόσθετες Πληροφορίες

Διαβάστηκε 808 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 07 Ιούνιος 2017 12:31