Τα νέα μου

Σκέψεις γύρω από το μεταφορικό ισοδύναμο

Σκέψεις γύρω από το μεταφορικό ισοδύναμο

'Αρθρο Ν. Μηταράκη στον Πολίτη Χίου για το μεταφορικό Ισοδύναμο.

Με την επικείμενη κατάργηση του νησιωτικού ΦΠΑ και στα τελευταία πέντε νησιά που αντιμετωπίζουν οξύ το πρόβλημα του μεταναστευτικού (Χίος, Λέσβος, Κως, Σάμος, Λέρος), από 30.6.2018 γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη να κάνουμε μια σοβαρή συζήτηση για το πώς θα ενισχυθεί η νησιωτικότητα.

Τα νησιά μας δεν είναι μόνο καλοκαιρινός προορισμός διακοπών. Αφενός είναι χώρος οικονομικής δραστηριότητας, με επαγγελματίες και εργαζόμενους που μάχονται για την επιβίωση, συχνά σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, εσωτερικού και από γειτονικές χώρες. Αφετέρου, η διατήρηση, στήριξη και αύξηση του νησιωτικού πληθυσμού είναι στόχος εθνικός. Η νησιωτικότητα κατοχυρώνεται από το άρθρο 101 του Συντάγματος, το οποίο εντέλει τη Διοίκηση και το Νομοθέτη να λαμβάνουν ειδική μέριμνα για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές, με σκοπό την ανάπτυξή τους.

Πριν λοιπόν η κυβέρνηση νομοθετήσει την επιδότηση των μετακινήσεων από και προς τα νησιά θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε να υπάρχει ζήτηση υπηρεσιών μεταφοράς. Στη σημερινή κατάσταση με την μεταναστευτική κρίση, τον ανταγωνισμό από Τουρκία, την κατάργηση του νησιωτικού ΦΠΑ, την έλλειψη υποδομών, το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ανεπαρκές στο να καλύψει έστω και μερικώς τις αρνητικές επιπτώσεις των ανωτέρω.

Ήδη και ο Πρωθυπουργός, και ο αρμόδιος Υφυπουργός Ναυτιλίας παραδέχτηκαν ότι το μεταφορικό ισοδύναμο δεν αποτελεί σε καμιά περίπτωση αντιστάθμισμα στους αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά, οι οποίοι είναι αποτέλεσμα της ανικανότητας του κ. Τσίπρα να προστατεύσει ένα κεκτημένο της χώρας μας από τότε που θεσπίστηκε ο φόρος. Η Νέα Δημοκρατία κατάθεσε επανειλημμένως, τροπολογίες για τη διατήρηση των νησιωτικών συντελεστών, οι οποίες απορρίφθηκαν όλες από την κυβέρνηση: το Νοέμβριο του 2017, το Δεκέμβριο του 2017 και την τελευταία, μόλις λίγες μέρες πριν. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ μας είπε ότι είναι επικίνδυνο να συνδέουμε ΦΠΑ και μεταναστευτικό και ο υπουργός με την ίδια αιτιολογία μας κάλεσε να την επανακαταθέσουμε σε άλλο σχετικό νομοσχέδιο!!!

Όπως έχει δομηθεί το μεταφορικό ισοδύναμο δίνει πίσω στους νησιώτες πολύ λίγα, σε πολύ λιγότερους, και με πιο πολύπλοκο τρόπο.

Μεγάλος χαμένος είναι ο κλάδος του τουρισμού, ο οποίος αποτελεί βασική οικονομική δραστηριότητα και μια από τις κύριες πηγές εισοδήματος για τη Χίο. Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν καλύπτει τους εκτός Χίου επισκέπτες, ούτε την παροχή υπηρεσιών. Σε συνάρτηση με την αύξηση του ΦΠΑ και την επιβολή τέλους διανυκτέρευσης και την αύξηση των τιμών στα καύσιμα, το τουριστικό προϊόν μας γίνεται πολύ πιο ακριβό σε απόλυτα μεγέθη, αλλά και σε σχέση με το αντίστοιχο της Τουρκίας. Η απώλεια ανταγωνιστικότητας θα είναι σημαντική και θα φανεί άμεσα και από τη φετινή περίοδο.

Επιπλέον με το μεταφορικό ισοδύναμο:

Δεν ωφελούνται τα τοπικά προϊόντα που διατίθενται εντός των νησιών.

Το διατιθέμενο ποσό είναι 50 εκ. € για το 2018 και μοιράζεται σε 50 νησιά. Πρόκειται προφανώς για πολύ χαμηλότερη ενίσχυση από το κόστος του μειωμένου ΦΠΑ.

Δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας των υπηρεσιών, κυρίως σε σύγκριση με την Τουρκία.  

Εισάγονται κριτήρια εισοδήματος, περιουσίας και άλλα, τα οποία θα εξειδικευτούν με υπουργικές αποφάσεις. Άρα ούτε καν όλοι οι μόνιμοι κάτοικοι δεν θα λάβουν το ισοδύναμο.

Εισάγεται γραφειοκρατική διαδικασία υποβολής αίτησης, προσκόμισης και ελέγχου δικαιολογητικών. Απαιτείται διασύνδεση πολλών υπηρεσιών και δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Οι κάτοικοι λοιπόν θα υποχρεωθούν σε χρονοβόρα και πολύπλοκη διαδικασία, για να πάρουν πίσω τι; Τη διαφορά ενός ακτοπλοϊκού εισιτηρίου; Ανάλογη επιβάρυνση θα υπάρχει και στις επιχειρήσεις.

Περιμένουμε μεν την τελική μορφή του νομοσχεδίου στη Βουλή, αλλά σε καμία περίπτωση δε μπορούμε να πούμε ότι το μεταφορικό ισοδύναμο αποτελεί ολοκληρωμένο σχέδιο προστασίας της νησιωτικότητας.

Περισσότερο είναι προσπάθεια της κυβέρνησης να κατευνάσει τους νησιώτες για τα όσα προβλήματα με ευθύνη της τους έχει δημιουργήσει.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση