Τα νέα μου

Νότης Μηταράκης στη Βουλή: Τα κοινωφελή προγράμματα από τον σχεδιασμό τους δεν είναι μόνιμη λύση για τους ανέργους

Ο υφυπουργός Εργασίας κ. Νότης Μηταράκης απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών Βαγγέλη Απόστολου από τον ΣΥΡΙΖΑ και Βασίλη Κεγκέρογλου από το ΚΙΝΑΛ ανακοίνωσε νέο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας μέσω του ΟΑΕΔ. Εν συνεχεία, απάντησε σε επίκαιρη ερώτηση από τον Βουλευτή Β3΄ Νοτίου Τομέα Αθηνών του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Χρήστου Κατσώτη με θέμα: «Για τους εργαζόμενους στην επιχείρηση “S/M ΚΑΡΥΠΙΔΗΣ” (πρώην S/M Αρβανιτίδης)».

Διαβάστε παρακάτω τα πρακτικά της Ολομέλειας και παρακολουθείστε τα σχετικά αποσπάσματα: 

Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019

Αθήνα, σήμερα στις 3 Οκτωβρίου 2019, ημέρα Πέμπτη και ώρα 9.35΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Α΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.

Εισερχόμαστε στη συζήτηση των ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ:

Από τις εγγεγραμμένες στο σημερινό δελτίο επίκαιρες ερωτήσεις μία μόνον δεν θα συζητηθεί, λόγω αναρμοδιότητας. Είναι η υπ’ αριθμόν 47/30-9-2019 πρώτη επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Δυτικής Αττικής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Γεωργίου Τσίπρα προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με θέμα: «Λύσεις συμβάσεων συνεργατών NN Hellas και αντιδράσεις φορέων». Αρμόδιο για να απαντήσει είναι το Υπουργείο Οικονομικών. Υποθέτω πως ο κ. Γεώργιος Τσίπρας θα την επανακαταθέσει.

Στις τρεις πρώτες επίκαιρες ερωτήσεις θα απαντήσει ο κ. Μηταράκης. Του κ. Κεγκέρογλου και του κ. Αποστόλου οι επίκαιρες ερωτήσεις είναι σχεδόν ταυτόσημες. Οπότε προτείνουμε, εάν δεν έχετε αντίρρηση,  να συζητηθούν από κοινού, οι  δύο Βουλευτές να αναπτύξετε στον χρόνο που έχετε την ερώτησή σας και ως προς την απάντηση του Υπουργού να είναι και για τις δύο ερωτήσεις. Οπότε, κύριε Κατσώτη, θα πάτε τρίτος ενώ είστε δεύτερος στη σειρά, για να διευκολυνθεί η διαδικασία.

Η πρώτη επίκαιρη ερώτηση που θα συζητηθεί, λοιπόν, είναι η με αριθμό 48/30-9-2019 δεύτερη επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα: «Εντείνεται η ανασφάλεια των εργαζόμενων στα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας».

Η συναφής ερώτηση είναι η με αριθμό 429/28-8-2019 πρώτη ερώτηση του κύκλου αναφορών - ερωτήσεων του Βουλευτή Εύβοιας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ευάγγελου Αποστόλου προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα: «Παράταση της απασχόλησης μέσω των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα στην προστασία των δασικών οικοσυστημάτων της Χώρας».

Κύριε Κεγκέρογλου, έχετε πρώτος τον λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, μέσα στο 2018 το Υπουργείο Εργασίας επεξεργάστηκε δύο προγράμματα κοινωφελούς εργασίας του πρώτου και του δεύτερου κύκλου. Αυτά που αφορούσαν τον πρώτο κύκλο ξεκίνησαν πριν από έναν περίπου χρόνο.

Όπως γνωρίζετε, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο έχει αποδεχθεί την πρόταση της ελληνικής Κυβέρνησης, από το 2011 κιόλας, για την υλοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας, με δύο βασικούς άξονες και προϋποθέσεις. Πρώτα απ’ όλα, την επανασύνδεση με την εργασία των μακροχρονίως ανέργων, των ανθρώπων που έχουν χάσει τη δουλειά τους ή που δεν έχουν εργαστεί για μεγάλο διάστημα.

Ο δεύτερος άξονας είναι η υλοποίηση προγραμμάτων έργων μικρής κλίμακας, είτε αυτά αφορούν υπηρεσίες είτε αφορούν συγκεκριμένο έργο. Βεβαίως και στους δήμους και στις περιφέρειες και στις άλλες υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και του δημόσιου τομέα που απασχολούνται οι άνεργοι που συμμετέχουν στα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας στην πράξη καλύπτουν τα τεράστια κενά τα οποία υπάρχουν στις υπηρεσίες.

Το ερώτημα είναι εάν μετά την παράταση που έδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση για τέσσερις μήνες και εν όψει της έναρξης του δεύτερου κύκλου, ο οποίος θα έχει οπωσδήποτε ένα μεγάλο κενό τεσσάρων - πέντε μηνών από τη λήξη των προγραμμάτων -που συμβαίνει να είναι αυτές τις μέρες 10 Οκτωβρίου-, προτίθεστε να το καλύψετε αυτό το μεγάλο κενό είτε με παράταση του προγράμματος είτε με άλλον τρόπο.

Θα πρέπει να επισημάνω ότι οι άνεργοι που είναι στο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας έχουν, πρώτον, μια δυσκολία από τη στιγμή που θα απολυθούν για να ενταχθούν στο Ταμείο Ανεργίας, λόγω των υπέρμετρων –θα έλεγα- προϋποθέσεων. Το δεύτερο, που αφορά την ουσία του προγράμματος και πρέπει να το λάβετε υπόψη σας, είναι ότι τα έργα μικρής κλίμακας δεν έχουν ολοκληρωθεί σε πολλές περιπτώσεις και η προϋπόθεση που έχει θέσει το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) για να εγκρίνει αυτά τα προγράμματα δεν καλύπτεται στην περίπτωση που απολυθούν οι εργαζόμενοι και δεν τελειώσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το συγκεκριμένο έργο κοινωφελούς εργασίας.

Θα θέλαμε τις σκέψεις σας για το πώς θα παρατείνετε ή, με άλλον τρόπο, θα εντάξετε τους εργαζομένους στον δεύτερο κύκλο του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ο κ. Αποστόλου με τη μικρή σχετική ανοχή έχει τον λόγο.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, συμφωνώ με τη γενική προσέγγιση του προλαλήσαντος συναδέλφου πάνω στα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα. Θα εξειδικεύσω όμως την ερώτησή μου στο πρόγραμμα που αφορά τη συμμετοχή συγκεκριμένων ανέργων στη διαδικασία πρόληψης στη δασοπυρόσβεση.

Εμείς, όταν παραλάβαμε τη διακυβέρνηση, ιδιαίτερα στον δασικό χώρο, βρήκαμε ένα πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα και ήταν αυτό της απουσίας έστω και της στοιχειώδους πρόληψης στην αντιπυρική προστασία των δασών. Γι’ αυτό λοιπόν και κάναμε ένα βήμα, προωθήσαμε την απασχόληση συγκεκριμένων ανέργων, βεβαίως μέσα από ένα πρόγραμμα το οποίο θα εποπτευόταν από τις δασικές αρχές και ένα πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτούνταν από τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ. Τον Αύγουστο λοιπόν του 2018 προσλάβαμε σε αυτήν τη διαδικασία, σε αυτήν τη δραστηριότητα, πέντε χιλιάδες εξήντα έξι ανέργους. Μετατρέψαμε δηλαδή ουσιαστικά την ανεργία σε εργασία. Πάρα πολύ σημαντικό αυτό και πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν, κύριε Υπουργέ.

Τι απόδοση είχαν; Ήταν τέτοια η απόδοσή τους και η συμμετοχή, που τουλάχιστον οι επισκέπτες της ορεινής υπαίθρου έβλεπαν σε όλη την Ελλάδα, παντού, τους συγκεκριμένους εργαζόμενους να εργάζονται και να καθαρίζουν χόρτα και κλαδιά και βεβαίως και με άλλες δασικές εργασίες, πάρα πολύ σημαντικές στο κομμάτι της πρόληψης. Γι’ αυτό λοιπόν μόλις έληξε η σύμβαση, πριν τη λήξη της, την ανανεώσαμε, την παρατείναμε άλλους οκτώ μήνες. Έτσι λοιπόν τώρα βρισκόμαστε έναν μήνα πριν τη λήξη και της δεύτερης περιόδου, όπου οι απασχολούμενοι καλύπτουν ανάγκες πρόληψης, όχι μόνο πραγματοποιώντας καθαρισμούς, αλλά συμμετέχουν και σε άλλες διαδικασίες. Αυτό θα πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν.

Επίσης, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ενταχθεί η απόκτηση δεξιότητας πάνω στις συγκεκριμένες δουλειές, βεβαίως με ειδικά σεμινάρια τα οποία θα πραγματοποιηθούν επί θεμάτων που έχουν σχέση με το αντικείμενο της απασχόλησής τους. Και βεβαίως το τρίτο είναι ότι οι δασικές υπηρεσίες έχουν την υποχρέωση, με τη λήξη γενικά του προγράμματος, να δώσουν μία βεβαίωση όχι μόνο του χρόνου απασχόλησης αλλά και της ικανότητας για να κάνουν αυτές τις εργασίες, δηλαδή να υπηρετούν αυτό που λέμε το επάγγελμα του δασεργάτη.

Πάνω απ’ όλα, αυτό που θέλω να σας ρωτήσω είναι αν εσείς έχετε αποφασίσει να παρατείνετε το πρόγραμμα, ώστε αυτές οι υποχρεώσεις που σας είπα αλλά και οι ανάγκες που υπάρχουν για τη συγκεκριμένη διαδικασία να μπορούν να υπηρετηθούν, και βεβαίως όσον αφορά την απάντηση που θα δώσετε επειδή πρόκειται για μία δραστηριότητα που περισσότερο θα σας έλεγα ότι αφορά το Υπουργείο Περιβάλλοντος παρά το Υπουργείο Εργασίας πιστεύω ότι μια συνεννόηση μεταξύ σας πρέπει να υπάρχει.  

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Πριν δώσω τον λόγο στον κ. Μηταράκη καταθέτω στα Πρακτικά της Βουλής επιστολή του Γραμματέα της Κυβέρνησης, που έχει δύο σκέλη: Το ένα αναφέρεται στις ερωτήσεις που συζητούνται σήμερα και το δεύτερο αναφέρεται στην ερώτηση που είπα ότι λόγω αναρμοδιότητας δεν θα απαντηθεί. Κατατίθεται στα Πρακτικά της Βουλής.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Μηταράκη, έχετε τον λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι τα προγράμματα της κοινωφελούς εργασίας έχουν δημιουργηθεί με συγχρηματοδότηση από τους ευρωπαϊκούς πόρους, όπως μας θύμισε ο κ. Κεγκέρογλου, εδώ και πολλά χρόνια με στόχο να αντιμετωπίσουν προβλήματα επανασύνδεσης μακροχρόνια ανέργων με την αγορά εργασίας για τη λήψη συγκεκριμένων δεξιοτήτων που θα βοηθήσουν τους ωφελούμενους να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας. Διότι τα κοινωφελή, όπως γνωρίζετε, από τον σχεδιασμό τους δεν αποτελούν μια μόνιμη λύση για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ανεργίας. Στόχος, όμως, είναι η προσωρινή ανάσχεση του φαινομένου, που τα τελευταία χρόνια ήταν ιδιαίτερα υψηλό λόγω της οικονομικής κρίσης. Αυτά τα προγράμματα, όπως γνωρίζετε, σχεδιάζονται με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Έρχονται να καλύψουν ειδικά έργα που κάνουν οι δήμοι ή τα Υπουργεία για ενίσχυση της παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Ξεκίνησα λέγοντας ότι αυτά τα προγράμματα συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γνωρίζετε, όμως -και θέλω να ενημερώσω και την Εθνική Αντιπροσωπεία- ότι σε περίπτωση παρατάσεως αυτών των προγραμμάτων διακόπτεται η συγχρηματοδότηση. Αυτά τα προγράμματα πλέον καλύπτονται αποκλειστικά από τον εθνικό Προϋπολογισμό. Τα προγράμματα αυτά, λοιπόν, προκηρύσσονται με συγκεκριμένους όρους και κανόνες και με συγκεκριμένη διάρκεια. Όπως γνωρίζετε, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κάνει το Πρόγραμμα Α΄ για τα κέντρα ταυτοποίησης. Όταν ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα, διακόπηκε. Και οι ωφελούμενοι βγήκαν από το πρόγραμμα της κοινωφελούς εργασίας. Άρα, γνωρίζετε ότι αυτά τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί με στόχο να ολοκληρώνονται.

Η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να ανακοινώσει ένα νέο πρόγραμμα τριάντα πέντε χιλιάδων ωφελούμενων, με στόχο την αντιμετώπιση της μακροχρόνιας ανεργίας. Επιτρέψτε μου να καταθέσω στα Πρακτικά μια επιστολή του Υπουργού Εργασίας, του κ. Ιωάννη Βρούτση, προς την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος με ημερομηνία 19 Σεπτεμβρίου, όπου δίνει τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές του νέου προγράμματος.

 (Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ.  Παναγιώτης (Νότης) Μηταράκης, καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα επιστολή, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

Αν μου επιτρέπετε, να κάνω και ένα πολιτικό σχόλιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δυστυχώς, αυτά τα προγράμματα έχουν χρησιμοποιηθεί ως εμπόριο ελπίδας προς ωφελούμενους, οι οποίοι ξεκινάνε ένα πρόγραμμα συγκεκριμένης διάρκειας και μετά βρίσκονται αντιμέτωποι για πάρα πολλά χρόνια στα δικαστήρια και προσπαθούν να βρουν τον τρόπο από αυτά τα προγράμματα να μονιμοποιηθούν σε θέσεις εργασίας. Γνωρίζετε, όμως, ότι το Σύνταγμα στο άρθρο 103 έχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για τον τρόπο που το Δημόσιο λειτουργεί προγράμματα ορισμένης εργασίας. Άρα, τα προγράμματα αυτά ολοκληρώνονται στη λήξη τους. Και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που πράγματι υπάρχουν προχωρούμε άμεσα στη δημιουργία τριάντα πέντε χιλιάδων θέσεων στα προγράμματα κοινωφελούς απασχόλησης.

Δεν τίθεται θέμα κενού τετραμήνου, όπως τέθηκε από τον κ. Κεγκέρογλου, για τον απλούστατο λόγο ότι αυτά τα προγράμματα, όπως είπα και στην αρχή, δεν σχεδιάζονται για να καλύψουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Δεν μπορώ, όμως, να μην αναφερθώ σε δύο συγκεκριμένα υποπρογράμματα, όπως το πρόγραμμα που έχει να κάνει με το μεταναστευτικό. Λόγω της έξαρσης που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή στις δομές, τίθεται εκεί ένα θέμα κατά πόσο μπορεί να υπάρξει κενό μεταξύ των προγραμμάτων, αυτό το τετράμηνο που ειπώθηκε πριν. Είναι κάτι το οποίο το Υπουργείο Εργασίας εξετάζει και θα λάβει σχετικές αποφάσεις αρκετά σύντομα. Επίσης, αντιλαμβανόμαστε ότι το θέμα της δασικής προστασίας έχει και αυτό μια ιδιαιτερότητα. Βέβαια, μπαίνουμε αυτή τη στιγμή στη μη αντιπυρική περίοδο. Έχουμε ζητήσει από τους δήμους και τις περιφέρειες τα σχόλιά τους για τις ανάγκες που υπάρχουν. Και θα επανέλθουμε και σε αυτό το σημείο.

Σας ευχαριστώ.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Άκουσα με σχετική έκπληξη τον κύριο Υπουργό να προβαίνει σε μία καταγγελία, η οποία αφορά το παρελθόν, όπως είπε, για εμπόριο ελπίδας, σχετικά με την απασχόληση των εργαζομένων στα Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας. Δεν ξέρω αν αυτό είναι καταγγελία για τον Υπουργό, τον κ. Βρούτση, ο οποίος έχει λειτουργήσει τρία Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας κατά τη διάρκεια της θητείας του ή αν είναι για την απελθούσα Κυβέρνηση, η οποία έκανε μία παράταση τεσσάρων μηνών σε ένα Πρόγραμμα με συγκεκριμένες αιτιολογίες. Και θα αναφερθώ σε αυτά τα οποία εγώ ζήτησα προκειμένου να καλύπτονται οι προϋποθέσεις με βάση τις οποίες το ΕΚΤ ενέκρινε αυτά τα προγράμματα.

 Είναι, βεβαίως, η επανασύνδεση, όπως είπαμε, με την εργασία ανθρώπων που για μεγάλο διάστημα έχουν ξεκοπεί. Είναι η απόκτηση δεξιοτήτων, αλλά και η υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων και έργων μικρής κλίμακας κοινωφελούς εργασίας που αφορούν τον δήμο, την περιφέρεια ή τον φορέα στον οποίο απασχολούνται.

Εάν δηλαδή με τη λήξη του Προγράμματος, για οποιονδήποτε λόγο, το έργο το οποίο ήταν ο αντικειμενικός στόχος να υλοποιηθεί, δεν έχει ολοκληρωθεί, τότε είναι πάρα πολύ λογικό να μην καλύπτεται αυτή η προϋπόθεση που έχει θέσει το ΕΚΤ, άρα θα πρέπει να προβλεφθεί η αντίστοιχη παράταση.

Αυτό συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις. Όπου δεν έχουν αξιοποιηθεί, παρατύπως κατ’ εσάς, για την κάλυψη κενών των υπηρεσιών, θα πρέπει να δείτε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο. Για παράδειγμα, η ψηφιοποίηση ενός παλαιού αρχείου, η οποία γίνεται με πολλή επιτυχία από εργαζόμενους στην κοινωφελή εργασία με στόχο συγκεκριμένο σε αυτό το Πρόγραμμα, να γίνει η ψηφιοποίηση ενός συγκεκριμένου αρχείου μιας υπηρεσίας, μιας περιφέρειας, εφόσον είναι στη μέση, δεν θεωρείται το πρόγραμμα ολοκληρωμένο. Άρα, δεν μπορεί να λήξει, κύριε Υπουργέ, το πρόγραμμα.

Τα προγράμματα πρέπει να παραταθούν μέχρι την ολοκλήρωση τουλάχιστον των προγραμμάτων για τα οποία δημιουργήθηκαν και σχεδιάστηκαν. Άλλως, εάν θεωρείτε εσείς ότι οι εργαζόμενοι είναι για συγκεκριμένο χρόνο και όχι για συγκεκριμένο έργο, προκειμένου σε αυτόν τον χρόνο να καλύψουν ανάγκες, τότε εσείς είστε αυτός ο οποίος υποστηρίζετε με την τοποθέτησή σας ότι καλύπτουν ανάγκες και κενά και την επαύριον θα καλύψουν αυτά τα κενά κάποιοι άλλοι. Καταλαβαίνετε σε λάθος λογική μπαίνετε, την οποία ο ίδιος απορρίψατε.

Να πω ότι, βεβαίως, τα προγράμματα δασοπυρόσβεσης και για τα κέντρα μεταναστών δεν έχουν ολοκληρωθεί. Και θα πρέπει να γίνει παράταση. Το ίδιο πρέπει να γίνει και για όλα τα προγράμματα, για τους υπόλοιπους εργαζόμενους.

Η πρότασή μας και το αίτημά μας είναι να παραταθούν, τουλάχιστον μέχρι τέλος του έτους, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα να ολοκληρώσουν και την απόκτηση των δεξιοτήτων που είναι στη μέση, αλλά κυρίως να ολοκληρωθούν τα προγράμματα και τα έργα και οι δράσεις μικρής κλίμακας για τα οποία δημιουργήθηκαν αυτά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):  Ολοκληρώστε, κύριε συνάδελφε.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ολοκληρώνω με μια φράση.

Ως προς τη δεύτερη φάση, θα πρέπει, κατά την άποψή μου, να το συνδέσετε. Εάν μου πείτε, δηλαδή, ότι η δεύτερη φάση θα ολοκληρώσει τα έργα, τότε θα πρέπει στη δεύτερη φάση να έχουν δικαίωμα να εργαστούν οι ίδιοι άνθρωποι για να προχωρήσουμε. Δεν μπορεί να ισχύουν και τα δύο, να είναι διαφορετικά τα προγραμματα και να ολοκληρώσουν τα έργα της κλίμακας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):  Κατανοητό.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Περιμένουμε, λοιπόν, τις απαντήσεις σας για το σύνολο των τριάντα χιλιάδων εργαζομένων και όχι μόνο για τους επτά χιλιάδες, που καλώς υπάρχει η σκέψη, από ό,τι φαίνεται, να παραταθούν τα προγράμματα τους και η εργασία τους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Αποστόλου, έχετε τον λόγο και θα έχετε σχετική ανοχή.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Κύριε Υπουργέ, τελικά εδώ και τριάντα μέρες «πουλούσατε ελπίδα», όταν οι διαρροές τουλάχιστον που έφταναν στα αυτιά των συγκεκριμένων εργαζομένων ήταν ότι έχετε αποφασίσει παράταση. Μάλιστα χθες δημοσιεύματα είχαν και το ΦΕΚ που ετοιμάζατε για την τετράμηνη παράταση. Και σήμερα έρχεστε εδώ και λέτε: θα συνεννοηθούμε με τους δήμους, με τις τοπικές κοινότητες.

Θέλω να μου απαντήσετε: έχετε κάνει καμία συνεννόηση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος; Διότι το συγκεκριμένο ζήτημα αφορά πρωτίστως δασικές υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Και όταν μιλάμε για τροποποίηση, όσον αφορά αυτό που είπατε στην αρχή ότι θα έχουμε πρόβλημα, θα σας πω ότι δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, γιατί εμείς ήδη είχαμε ερευνήσει το συγκεκριμένο θέμα και κάναμε την προηγούμενη παράταση.

Και επιπλέον, επαναλαμβάνω, τινάζετε στον αέρα μια προσπάθεια που γίνεται αναβάθμισης της πρόληψης, όταν ήδη η δασική υπηρεσία με απόφαση δική μας πλέον επανέρχεται στη δασοπυρόσβεση. Δεν το λέμε μόνο εμείς. Υπάρχει το πόρισμα Goldammer, υπάρχουν οι επιστήμονες, υπάρχει ένας κόσμος ο οποίος πλέον έχει καταλάβει ότι η πρόληψη πρέπει να είναι το βασικότερο εργαλείο στη δασοπυρόσβεση. Και όλη αυτήν τη δουλειά που έχει γίνει έρχεστε εσείς τώρα και την τινάζετε στον αέρα.

Πώς, λοιπόν, η δασική υπηρεσία θα εφαρμόσει αυτά τα αντιπυρικά σχέδια που είναι υποχρεωμένη να έχει για την επόμενη αντιπυρική περίοδο, εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εκπαίδευσης, κατάρτισης, χορήγησης βεβαιώσεων, σεμιναρίων, όλο αυτό που είναι απαραίτητο για να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να υπηρετήσουν τις ανάγκες που θα έχουμε την επόμενη αντιπυρική περίοδο;

Κύριε Υπουργέ, σας το λέω, είναι μεγάλη η ευθύνη που αναλαμβάνετε, εάν δεν παρατείνετε. Κι επιμένω εγώ στους οχτώ μήνες, διότι αν πάτε στους τέσσερις μήνες, αρχές Απριλίου, που αρχίζει η επόμενη αντιπυρική περίοδος, θα αναλάβετε εσείς ένα τέτοιο βάρος, αυτούς τους ανθρώπους που θα έχουμε ανάγκη να τους διώξετε;

Είναι πάρα πολύ σοβαρό το συγκεκριμένο ζήτημα και βεβαίως πέραν των ευθυνών που θα έχετε σε μια τέτοια περίπτωση, εγώ σας λέω και ένα άλλο και κλείνω. Οφείλετε, κύριε Υπουργέ, να στηρίξετε την περιβαλλοντική ρομφαία, που πρόσφατα ο Πρωθυπουργός σας «φόρεσε» στη Σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα, γενικά για το μεγάλο θέμα που υπάρχει με τη δασοπροστασία.

Άρα, λοιπόν, φροντίστε, για να μην εκτεθείτε, να παρατείνετε το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, πριν σας δώσω τον λόγο, με παρακάλεσε ο κ. Κεγκέρογλου, επειδή ως παλιός κοινοβουλευτικός ξέρει ότι δεν θα μπορούσε να ξαναπάρει τον λόγο, να σας υπενθυμίσω ότι για τους συγκεκριμένους εργαζόμενους στα συγκεκριμένα προγράμματα έχουν αρχίσει και βγαίνουν ήδη δικαστικές αποφάσεις που είναι υπέρ των εργαζομένων και παρακαλεί να το λάβετε και αυτό υπ’ όψιν στην απάντησή σας.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ και τον κ. Κεγκέρογλου για την τελευταία επισήμανση που αντιλαμβάνομαι.

Κύριε Κεγκέρογλου, όταν είπα ότι αυτά τα προγράμματα έχουν ιστορικά χρησιμοποιηθεί ως εμπόριο ελπίδας, δεν αναφέρομαι στην ορθή λογική της δημιουργίας αυτών των προγραμμάτων. Σωστά υπάρχουν τα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ορθά υπάρχουν προγράμματα για την επανένταξη μακροχρόνια ανέργων, για την δημιουργία δεξιοτήτων και άλλων κοινωνικών στόχων που επιτυγχάνονται με αυτό το πρόγραμμα.

Απλώς έχουν ιστορικά χρησιμοποιηθεί και έχουν εγκλωβίσει νέα παιδιά ή μακροχρόνια ανέργους για πενταετίες, δεκαετίες και παραπάνω να βρίσκονται στα δικαστήρια για προγράμματα τα οποία δεν δημιουργήθηκαν ως εναλλακτική της πρόσληψης μονίμων υπαλλήλων, όπου απαιτούνται. Θα αναφερθώ στη Δασική Υπηρεσία και στον κ. Αποστόλου και στις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ σε αυτόν τον τομέα.

Ο στόχος αυτών των προγραμμάτων δεν είναι η δημιουργία μόνιμων θέσεων εργασίας στο Δημόσιο. Για τη δημιουργία μόνιμων θέσεων εργασίας υπάρχουν προβλέψεις μέσω ΑΣΕΠ, σωστοί διαγωνισμοί, που πρέπει να τηρούνται. Και νομίζω ότι αυτή η κριτική, κύριε Κεγκέρογλου, ήταν γενικότερη και δεν αφορούσε τον σχεδιασμό συγκεκριμένων προγραμμάτων που, όπως είπα, ορθά γίνονται και γι’ αυτό η παρούσα Κυβέρνηση ετοιμάζεται να προκηρύξει το πρόγραμμα των τριάντα πέντε χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Θυμίζω ότι το πρώτο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ έληξε και αποχώρησαν οι εργαζόμενοι, δόθηκαν παρατάσεις σε αυτά τα προγράμματα που συνέπιπταν και με την προεκλογική περίοδο. Αντιλαμβάνεστε ότι καμμιά φορά μπορεί να υπάρχουν και πολιτικά κίνητρα πίσω από τις παρατάσεις που δόθηκαν πριν από λίγους μήνες.

Ως προς το θέμα της υλοποίησης δράσεων, τόνισα ότι αυτά τα προγράμματα δεν έχουν σχεδιαστεί για να καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των ΟΤΑ. Τα πρόσωπα, οι ωφελούμενοι που εντάσσονται σε αυτά τα προγράμματα καλούνται να καλύψουν δευτερεύοντα έργα και όχι πάγιες και διαρκείς ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή των Υπουργείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Θέτετε ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα, ότι υπάρχουν δήμοι που δεν κατάφεραν να εκμεταλλευτούν σωστά το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας και να ολοκληρώσουν τις δράσεις για τις οποίες έλαβαν προσωπικό μέσω του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να το δουν οι ίδιοι οι δήμοι, γιατί δεν κατάφεραν στον χρόνο που προβλεπόταν από το πρόγραμμα να ολοκληρώσουν τις δράσεις. Ίσως σχεδιάστηκαν λάθος τα προγράμματα, ίσως δόθηκαν υποχρεώσεις στους εργαζόμενους που δεν ήταν εφικτό να υλοποιηθούν εντός οκτώ μηνών. Αντιλαμβάνεστε, όμως, ότι ο ΟΑΕΔ δεν μπορεί να εξετάσει ούτε να αξιολογήσει εντός λίγων ημερών όλα τα προγράμματα που υπάρχουν και το κατά πόσο αυτά έχουν ολοκληρώσει τις δράσεις τους ή όχι.

Τονίζω, όμως, ότι, αν δεν έχουν ολοκληρώσει τις δράσεις τους, η ευθύνη δεν βαρύνει τον σχεδιαστή του προγράμματος που είναι το Υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ.

Ως προς το θέμα του δασικού προγράμματος, κατ’ αρχήν, είναι εμφανής η αποτυχία της προηγούμενης κυβέρνησης να βρει μόνιμες λύσεις σε ένα πρόβλημα που, όπως λέτε, είναι μόνιμο. Κακώς δημιουργήθηκε πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, αν θέλετε τη γνώμη μου, αν οι ανάγκες είναι διαρκείς. Αν οι ανάγκες ήταν διαρκείς, έπρεπε το αρμόδιο Υπουργείο με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού να κάλυπτε αυτές τις ανάγκες.  

Πράγματι, εντάχθηκαν πέντε χιλιάδες εργαζόμενοι-ωφελούμενοι σε αυτό το πρόγραμμα, χωρίς να υπάρχει καμμία εκπαίδευση, χωρίς να υπάρχουν καρέκλες να κάτσουν πολλές φορές στα δασαρχεία, χωρίς να υπάρχουν ρούχα, μπότες και οτιδήποτε άλλο χρειαζόταν.

Και είχαμε βρεθεί λόγω της παντελούς έλλειψης σχεδιασμού να έχουμε περιστατικά, όπως ένα που θα σας περιγράψω. Στο νησί μου, στη Χίο, οι εργαζόμενοι σε αυτό το πρόγραμμα συμμετείχαν στην αποψίλωση δέντρων και στον καθαρισμό, ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο πυρκαγιάς. Τα άφησαν στο έδαφος, δεν υπήρχε σχεδιασμός να υπάρχουν φορτηγά να τα πάρουν, γιατί δεν υπήρχε πρόβλεψη στον προϋπολογισμό να υπάρχουν φορτηγά και βρεθήκαμε τον Αύγουστο να έχουμε κομμένα ξύλα ως καύσιμη ύλη για πυρκαγιά, αυξάνοντας τον κίνδυνο πρόκλησης δασικής πυρκαγιάς. Ήταν ένα πρόγραμμα που σχεδιάστηκε με προχειρότητα, χωρίς να λάβει υπ’ όψιν τις μόνιμες ανάγκες.

Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει μια πιο ουσιαστική αντιμετώπιση των θεμάτων που αφορούν τη δασική προστασία.

Τόνισα στην πρωτολογία μου -και επαναλαμβάνω- ότι αντιλαμβάνομαι ότι ειδικά για αυτό το θέμα, όπως και για τα θέματα των ωφελούμενων που συμμετέχουν σε προγράμματα χορήγησης ασύλου στα Κέντρα Ταυτοποίησης λόγω της έξαρσης του μεταναστευτικού, πράγματι, υπάρχει ένα ζήτημα το οποίο πρέπει άμεσα να αντιμετωπίσουμε.

Η γενική εικόνα είναι ότι αυτά τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας καλώς υπάρχουν, θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Θα προκηρυχθεί νέο πρόγραμμα το οποίο θα έχει συγκεκριμένο αριθμό ωφελουμένων, θα έχει συγκεκριμένα κριτήρια ένταξης και θα έχει και συγκεκριμένη διάρκεια, γιατί αυτό είναι το νόημα των προγραμμάτων. Το νόημα δεν είναι να εγκλωβίσουμε μια νέα γενιά ανθρώπων, οι οποίοι θα προσπαθούν διά της δικαστικής εξουσίας να πληρώνουν εργατολόγους για πάρα πολλά χρόνια για να βρουν έναν τρόπο να μονιμοποιηθούν. Αυτά τα προγράμματα δεν σχεδιάστηκαν ως αντικατάσταση της ανάγκης το Δημόσιο να δημιουργεί μόνιμες θέσεις εργασίας για να καλύπτει τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

Και ο σωστός σχεδιασμός είναι αυτός, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπου το Δημόσιο έχει μόνιμες ανάγκες, όπου το Δημόσιο έχει την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσει αυτές τις ανάγκες, πρέπει να προκηρύσσει μόνιμες θέσεις εργασίας.

Αυτά τα προγράμματα έρχονται με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν ισχύει σε περίπτωση παράτασης. Καταπίπτουν στον εθνικό προϋπολογισμό, όταν δίνεται παράταση. Αυτά τα προγράμματα έρχονται για να βοηθήσουν την επανένταξη, όχι για να προσλάβουν κόσμο στο Δημόσιο.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, επιτρέψτε μου να μιλήσω ένα λεπτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Αποστόλου, όχι σήμερα, διότι είδατε ότι πρέπει στις 10.30΄ -που δεν θα τελειώσουμε στις 10.30΄- να συνεχίσουμε…

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, δώστε μου μισό λεπτό, γιατί δεν έχει καταλάβει ο κύριος Υφυπουργός ότι αυτοί παίρνουν πτυχίο-βεβαίωση δεξιότητας δασεργάτη.

 Αυτοί, λοιπόν, αύριο-μεθαύριο, όταν η δασική υπηρεσία θα προκηρύσσει εργασίες που αφορούν την πρόληψη, είναι που δικαιούνται για να συμμετέχουν. Δεν μπορεί άλλος, αν δεν έχει αυτή τη δεξιότητα. Άρα, λοιπόν, δεν λέμε εμείς ότι θα καλύπτουν αυτοί πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Οι ανάγκες είναι διαρκείς, θα τις καλύπτουν μόνο αυτοί γιατί έχουν την ικανότητα.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ας το είχατε προβλέψει.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Προχωρούμε με την πρώτη με αριθμό 62/1-10-2019 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β3΄ Νοτίου Τομέα Αθηνών του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Χρήστου Κατσώτη προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα: «Για τους εργαζόμενους στην επιχείρηση “S/M ΚΑΡΥΠΙΔΗΣ” (πρώην S/M Αρβανιτίδης)». Θα απαντήσει ο κ. Μηταράκης.

;

 Ορίστε, κύριε Κατσώτη, έχετε τον λόγο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι από το 2016 οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση Καρυπίδης -σούπερ μάρκετ είναι- αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους. Ο εμπαιγμός τους απ’ όλους τους κρίκους του συστήματος δεν έχει προηγούμενο. Πρόσφατα δικαιώθηκαν δικαστικά. Τώρα βρίσκονται μπροστά στην πιθανότητα να χρειαστεί να εμπλακούν σε νέους μακρόχρονους δικαστικούς αγώνες.

Σας σημειώνουμε ότι το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, με την απόφασή του κήρυξε σε πτώχευση την εταιρεία «Αφοί Καρυπίδη Ανώνυμη Εμπορική και Εξαγωγική Εταιρεία». Με βάση αυτή την απόφαση, ορίστηκε σύνδικος και η απόφαση αυτή δημοσιεύτηκε στις 2 Απριλίου του 2019.

Η σύνδικος ξεκίνησε να στέλνει καταγγελίες συμβάσεων εργασίας τον Ιούλιο του 2019, με ημερομηνία απόλυσης όχι την τρέχουσα ημερομηνία, αλλά αυτή της απόφασης που κηρύχθηκε η πτώχευση, δηλαδή 2 Απριλίου. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε από τον Ιούλιο με αποστολές προς τους εργαζομένους των καταστημάτων της επαρχίας και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με τους εργαζόμενους των καταστημάτων της Θεσσαλονίκης.

Η ενέργεια αυτή, κύριε Υπουργέ, του συνδίκου να καλεί τους εργαζόμενους να υπογράψουν απολύσεις με ημερομηνία ακόμη και πριν έξι μήνες έχει σοβαρές συνέπειες στα δικαιώματα των εργαζομένων, όπως για παράδειγμα για τη λήψη του επιδόματος ανεργίας. Ο εργαζόμενος οφείλει να καταθέσει την αίτηση μέχρι και σαράντα ημέρες από την καταγγελία της εργασίας του. Σε αντίθετη περίπτωση, απλά χάνει το επίδομα. Μία συνέπεια αυτή. Ή μπαίνει στη διαδικασία να αποδείξει γιατί καταθέτει εκπρόθεσμα την αίτηση για το επίδομα ανεργίας.

Να θυμίσουμε ότι οι εργαζόμενοι αυτοί είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένοι οικονομικά και ότι ακόμα και σήμερα διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους από το 2016. Επιπλέον, κύριε Υπουργέ, με τον τρόπο αυτό οι εργαζόμενοι χάνουν δικαιώματα σχετικά με τον τρόπο που θα λάβουν τα οφειλόμενα δεδουλευμένα από την επιχείρηση, καθώς αλλάζουν οι όροι ικανοποίησης προ και μετά την πτώχευση.

Από τον νόμο προβλέπεται ότι η πτώχευση δεν αποτελεί λόγο λύσης της σύμβασης εργασίας, ότι ο μισθωτός ακόμα και μετά την κήρυξη της πτώχευσης, διατηρεί όλα τα εργασιακά του δικαιώματα, όπως ενδεικτικά τις αξιώσεις του για επιδόματα εορτών, επιδόματα αδείας και ούτω καθεξής. Οι απαιτήσεις των εργαζομένων που γεννήθηκαν πριν την πτώχευση αποτελούν, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, όπως λέγεται εκεί στον νόμο, πτωχευτικά μισθώματα και δη προνομιακά, λέει,  ικανοποιούνται από τον νόμο.

Η σύνδικος παρά το γεγονός ότι είναι υπεύθυνη για την καθυστέρηση των απολύσεων επί έξι μήνες, επιμένει να παραβλέπει τον νόμο και καλεί τους εργαζόμενους να κινηθούν δικαστικά.

Σας ρωτάμε ποιες ενέργειες θα κάνετε ως Κυβέρνηση, ώστε να σταματήσει, αν θέλετε, αυτή η παράνομη ενέργεια της συνδίκου και να δικαιωθούν οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση «Καρυπίδης».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Πράγματι η υπόθεση «Καρυπίδης» έχει απασχολήσει πολλαπλά και την ελληνική δικαιοσύνη και το Υπουργείο Εργασίας. Και όπως γνωρίζετε το Τμήμα Συντονισμού Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων της Κεντρικής Μακεδονίας έχει υποβάλει μηνυτήρια αναφορά κατά της επιχείρησης και η διαφορά θα συζητηθεί στο Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο του 2019.

Υπάρχει η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης του Μαρτίου του 2019, ως προς τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων της εταιρείας κι επίσης, είχε δοθεί στο παρελθόν και έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους εγκλωβισμένους εργαζόμενους της «Καρυπίδης».

Είναι ένα θέμα γενικότερο που, ως Υπουργείο, εξετάζουμε και θα ανακοινώσουμε συγκεκριμένες ενέργειες για το θέμα της αντιμετώπισης περιπτώσεων που βρίσκονται εργαζόμενοι εγκλωβισμένοι, απλήρωτοι μακροχρόνια σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα επιβίωσης ή βρίσκονται στη διαδικασία πτώχευσης. Όπως γνωρίζετε, και στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο υπάρχουν σχετικά άρθρα τα οποία έρχονται να στηρίξουν την εργασία σε αυτές τις επιχειρήσεις.

Θέτετε συγκεκριμένα ερωτήματα, τα οποία είναι πάρα πολύ σωστά. Το πρώτο ερώτημα είναι για τον τύπο της απόλυσης που ο σύνδικος επέλεξε να κοινοποιήσει. Κατ’ αρχάς, ορθά λέτε ότι δεν είναι αυτοδίκαιη η λύση μιας εργασιακής σχέσης σε περίπτωση πτώχευσης. Είναι μια δυνατότητα που έχει ο σύνδικος να εκτελέσει σε περίπτωση που αυτό κρίνεται ότι είναι υπέρ της πτωχευτικής διαδικασίας.

Ως προς τον χρόνο, είναι ένα αντικείμενο το οποίο θα λυθεί από τη δικαιοσύνη. Υπάρχει νομολογία, υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις. Για να είναι έγκυρη, βέβαια, η απόλυση, πρέπει να έχει ορθό τύπο και πρέπει να καταβληθεί και η σχετική αποζημίωση.

Ως προς το θέμα του επιδόματος ανεργίας, επικοινώνησα με τον ΟΑΕΔ και η άποψη του ΟΑΕΔ είναι ότι έχουν την προθεσμία που αναφέρεται από την ημέρα κοινοποίησης της απόφασης απόλυσης. Κατά συνέπεια, δεν εμποδίζονται οι εργαζόμενοι στην υπό πτώχευση επιχείρηση να ενταχθούν στο επίδομα ανεργίας. Αναφέρατε και εσείς ότι υπάρχει αυτή η δυνατότητα της δικαιολόγησης. Η άποψη του ΟΑΕΔ είναι ότι ο χρόνος της κοινοποίησης είναι επαρκής, για να καταδείξει ότι είναι εντός της νομίμου προθεσμίας το αίτημα που υποβάλλεται για τη χορήγηση επιδόματος ανεργίας.

Θέλω, επίσης, να σας πω ότι υπάρχει ένα αίτημα του Σωματείου το οποίο άμεσα θα υλοποιηθεί, για να υπάρξει μια τριμερής συνάντηση, για να επιλυθούν τα προβλήματα που η ερώτησή σας ορθά θέτει ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην υπό πτώχευση εταιρεία.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε συνάδελφε, κύριε Κατσώτη, έχετε τον λόγο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, όντως, δεν περιμέναμε κάποια άλλη απάντηση από αυτή που δώσατε. Είναι πανομοιότυπες οι απαντήσεις και πριν, με την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι οι Επιθεωρήσεις Εργασίας κάνουν αυτό, κάναμε μήνυση, περιμένουμε τα δικαστήρια. Αυτή είναι η μόνιμη απάντηση, με όποιο πρόσημο βέβαια και αν έχει η Κυβέρνηση μέχρι τώρα.

Είναι γνωστό ότι υπάρχουν πτωχευμένες επιχειρήσεις και πάμπλουτοι επιχειρηματίες. Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει όλη αυτή τη λειτουργία του συστήματος, πάνω από όλα διασφαλίζει τον εργοδότη και όχι τους εργαζόμενους. Και οι εργαζόμενοι χρόνια τώρα παλεύουν σε τέτοιες επιχειρήσεις, που είναι αποτέλεσμα αυτής της μορφής οργάνωσης της οικονομίας, να δικαιωθούν. Όμως, βρίσκονται αντιμέτωποι με όλες αυτές τις ρυθμίσεις που διέπουν το πτωχευτικό δίκαιο.

Λέτε για τον χρόνο της ανεργίας, ότι ο ΟΑΕΔ μπορεί να δικαιολογήσει ότι αυτός θα είναι από την ημερομηνία της κοινοποίησης της απόλυσης και όχι από την ημερομηνία που έχει γίνει. Αυτό, όμως, δεν λύνει το πρόβλημα. Οι εργαζόμενοι είναι σε πολύ δεινή κατάσταση σήμερα. Αν θέλετε, δεν μπαίνουν στο ταμείο ανεργίας. Τόσους μήνες είναι στην ανεργία και χωρίς εισόδημα.

Είπατε ότι το νέο εργασιακό νομοσχέδιο λύνει τέτοια ζητήματα. Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο είναι γνωστό ότι είναι οδοστρωτήρας εργασιακών δικαιωμάτων -έτσι το χαρακτήρισε η εργατική τάξη- γι’ αυτό και είχαμε χθες την απεργία, που, παρόλα αυτά που λέτε ότι δεν είχε επιτυχία, σας πείραξε πάρα πολύ, ως Κυβέρνηση, με αποτέλεσμα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να κάνει απαράδεκτες δηλώσεις για αυτή την κινητοποίηση των εργαζομένων χθες σε όλη την Ελλάδα.

Είναι γνωστό ότι το εργασιακό νομοσχέδιο καταργεί τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις. Είναι γνωστό ότι οι εξαιρέσεις για τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις είναι πολλές και τέτοιες επιχειρήσεις οι οποίες πτωχεύουν ακόμα και δόλια, εσείς θα τις εξαιρείτε από την εφαρμογή των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, γιατί θα έχουν οικονομική αδυναμία και ο Υπουργός θα είναι ο κύριος ηγεμόνας αυτής της ιστορίας, να αποφασίζει ποια επιχείρηση θα εξαιρείται, ποιο σωματείο θα είναι αντιπροσωπευτικό και όλα αυτά που έχουμε αναδείξει όλη αυτή την περίοδο.

Πιστεύουμε ότι το εργατικό κίνημα θα συνεχίσει τον αγώνα για να ανατρέψει αυτό το σχέδιο νόμου, για να μπορέσει να κατοχυρώσει τα δικαιώματά του και τα δικαιώματα αυτών των εργαζομένων σε αυτές τις επιχειρήσεις που εσείς σήμερα αυτό που υλοποιούν, αν θέλετε, de facto, το νομοθετείτε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην πρωτολογία μου ανέπτυξα πολλαπλές ενέργειες στις οποίες προβαίνει το Υπουργείο Εργασίας για να στηρίξει τους εργαζόμενους στην υπό πτώχευση εταιρεία. Μίλησα για την άμεση τριμερή συνάντηση που θα γίνει, για να μπορέσουμε να επιλύσουμε με έναν φιλικό τρόπο τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί. Σας είπα ότι ο ΟΑΕΔ αποδέχεται την ημερομηνία κοινοποίησης ως το σημείο έναρξης του δικαιώματος υποβολής αιτήματος επιδόματος ανεργίας. Σας είπα, επίσης, ότι το Υπουργείο Εργασίας έχει το ίδιο προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον της εταιρείας και αναμένουμε την εκδίκαση τον Δεκέμβριο. Φυσικά, σε ένα ευνομούμενο κράτος η δικαστική εξουσία, τα δικαστήρια είναι εκεί, για να στηρίξουν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Η Κυβέρνηση πιστεύει, αφ’ ενός, στον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη σχέση εργασίας, για να στηρίξουμε τις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Από την άλλη, έχουμε ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή ότι θα επιδείξουμε μηδενική ανοχή απέναντι σε εργοδότες που δεν τηρούν την εργατική νομοθεσία. Γι’ αυτό, από την πρώτη ημέρα της ανάληψης της ευθύνης της διακυβέρνησης της χώρας από την Κυβέρνηση έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι της Επιθεώρησης Εργασίας και του ΕΦΚΑ σε όλη τη χώρα, για να αντιμετωπίσουν προβλήματα παραβατικότητας.

Ως προς το θέμα της απεργίας, το θέμα του συνδικαλιστικού νόμου, κύριε συνάδελφε, θα μας δοθεί η ευκαιρία κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου να μπούμε στις λεπτομέρειες αυτού του νόμου. Στόχος του Υπουργείου Εργασίας είναι να στηρίξει το συνδικαλιστικό κίνημα, τη συμμετοχή των εργαζομένων στο συνδικαλιστικό κίνημα, που είναι η δύναμη του εργατικού κινήματος. Συνδικάτα και σωματεία με αυξημένη συμμετοχή αποτελούν δύναμη για τον εργαζόμενο.

Επίσης, θέλουμε να υπάρξει διαφάνεια στα θέματα λειτουργίας των συνδικάτων. Ήδη ξέρετε ότι και το ΠΑΜΕ, αλλά και άλλες οργανώσεις έχουν καταγγείλει την ύπαρξη «οργανώσεων-σφραγίδα», οι οποίες επηρεάζουν την ορθή λειτουργία των τριτοβάθμιων οργανώσεων. Άρα, φαντάζομαι ότι κι εσείς θα έχετε μια θετική στάση στο να ξεκαθαριστεί ποια είναι τα συνδικάτα, τα οποία πράγματι εκφράζουν τους εργαζόμενους, οι οποίοι φυσικά έχουν την απόλυτη ελευθερία σε ένα δημοκρατικό κράτος να συνδικαλίζονται. Εμείς, παράλληλα, ενισχύουμε με κάθε τρόπο τον κοινωνικό διάλογο.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση