Υπουργείο Μετανάστευσης & Ασύλου

Σεβόμαστε τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο, προστατεύουμε τα σύνορα και τους πολίτες της χωράς

Δεν είχα σκοπό, κυρία πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να απαντήσω στον συντοπίτη μου τον κύριο Ζαχαριάδη ξεκινώντας από το θέμα της οικονομίας, αλλά η δικιά σας παρέμβαση με οδηγεί να το κάνω. Πράγματι, υπάρχουν διαφορετικές εκτίμησης διαφορετικών οργανισμών, αλλά έχουν την ίδια κοινή συνιστώσα. Αναφέρουν, ότι η φετινή ύφεση του χρόνου θα οδηγήσει σε μεγάλη ανάκαμψη της οικονομίας και γι’ αυτό είναι κρίσιμο να υπάρξουν πολιτικές, όπως αυτές που εφαρμόζει η κυβέρνηση, για την στήριξη της πραγματικής οικονομίας, για τη στήριξη των επιχειρήσεων, των εργαζομένων και της κοινωνίας γενικότερα.

υρίες και κύριοι συνάδελφοι, τέθηκαν πάρα πολλά θέματα στη σημερινή συνεδρίαση και θα προσπαθήσω να απαντήσω στα σημαντικότερα από αυτά. Ήδη χθες, στη συζήτηση επί της αρχής, είχα απαντήσει σε θέματα που είχαν τεθεί και σήμερα κάποια από αυτά επαναλήφθηκαν, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι απαντήσεις που έδωσα χθες.

Ξεκίνησα καταρχήν χθες  λέγοντας, ότι το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, με την επανασύστασή του τον Ιανουάριο του 2020, ξεκίνησε με δύο βασικούς στόχους.

Πρώτον, την ουσιαστική μείωση των ροών και δεύτερον, τον περιορισμό της κρίσεως στις τοπικές κοινωνίες. Αναφέρθηκα στην ανάγκη της καλύτερης φύλαξης των συνόρων και βλέπουμε ήδη τα αποτελέσματα. Αναφέρθηκα στην ανάγκη ταχύτερου διαχωρισμού προσφύγων από οικονομικούς μετανάστες που έχουν εισέλθει παράνομα στη χώρα μας και γι' αυτό χρειάζεται η επιτάχυνση των διαδικασιών. Μίλησα για την ανάγκη επιστροφών και απελάσεων όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Μίλησα για την ανάγκη λειτουργίας κλειστών ελεγχόμενων δομών για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, για την προστασία των τοπικών κοινωνιών και για τη διευκόλυνση της πολιτικής ασύλου.

Δυστυχώς, στη σημερινή συζήτηση, δεν υπήρξαν - πλην ελαχίστων εξαιρέσεων - σχόλια, γνώμες των βουλευτών της αντιπολίτευσης επί των απόψεων της κυβέρνησης για το μεταναστευτικό. Δεν έχουμε εκμεταλλευτεί τη συζήτηση, που πλέον δεν γίνεται fast track, όπως είπε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά σε πλήρης τέσσερις συνεδριάσεις των επιτροπών, να μπούμε στην ουσία του μεταναστευτικού και να δείξουμε, όπου υπάρχουν, τις ιδεολογικές διαφορές.

Αναφέρθηκαν πολλά για δικαιώματα, για τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο. Φυσικά στη χώρα μας, η Ελλάδα είναι μια χώρα που σέβεται το διεθνές δίκαιο, τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο γίνονται απολύτως σεβαστά.

Δεν άκουσαν όμως τίποτα για τα δικαιώματα της χώρας και τα δικαιώματα των Ελλήνων πολιτών. Δεν άκουσα τίποτα για την υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας να προστατεύσει τα σύνορά της και τους πολίτες της.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τέθηκαν θέματα γιατί ερχόμαστε και κάνουμε αλλαγές στον 4636/2019. Πράγματι, μετά από την έναρξη εφαρμογής του οποιοδήποτε νόμου, προκύπτουν βελτιώσεις που έρχονται να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα.

Θέλω, ως Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου να μας κρίνετε και η εθνική αντιπροσωπεία και ο ελληνικός λαός με την αποτελεσματικότητα των δράσεών μας.

Ήρθαμε με τον 4636 και αλλάξαμε διαδικασίες ασύλου. Αποτέλεσμα, από την 1/1/2020, οι νέες αιτήσεις ασύλου απαντώνται σε πρώτο βαθμό στις 24 ημέρες αντί στις 185 ημέρες.

Αποτέλεσμα του νέου νόμου είναι, ότι αντί για 4000 αποφάσεις ασύλου που κατά μέσο όρο έβγαζε η υπηρεσία ασύλου τα προηγούμενα χρόνια, τον Μάρτιο βγάλαμε 7000 αποφάσεις και τον Απρίλιο 15.000 αποφάσεις. Ανέφερε ο κύριος Ζαχαριάδης για τις 125.000 εκκρεμείς υποθέσεις. Είναι πλέον 105.000 εκκρεμείς υποθέσεις και πολύ σύντομα θα είναι και λιγότερες, γιατί πλέον λειτουργούμε με καλύτερη διοίκηση, έχει ενισχυθεί η δομή της υπηρεσίας ασύλου, με τον ίδιο μετακλητό διευθυντή που είχε ορίσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως λειτουργεί καλύτερα και η αρχή προσφύγων με την ίδια μετακλητή διευθύντρια που είχε ορίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς κρατήσαμε αυτούς τους οποίους είχατε επιλέξει και πράγματι θέλω να σας πω, ότι με την ενίσχυση των διοικητικών δομών, με την βελτίωση διαδικασιών, με τη λειτουργία του νέου νόμου, ενισχύεται η αποτελεσματικότητα.

Έχουμε μια διαφορετική πολιτική από τον ΣΥΡΙΖΑ στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πίστευε στις επιστροφές και αυτό ήταν η βασική μας διαφορά.

Πρώτον, έχοντας μια νομοθεσία ασύλου η οποία έπαιρνε χρόνια, πολλά χρόνια, ατέλειωτα χρόνια, μέχρι να υπάρξει μια τελεσίδικη απόφαση και μετά αντιλαμβάνεστε για ανθρωπιστικούς λόγους, μετά από δέκα χρόνια θα ήταν αδύνατον να απελάσεις κάποιον ο οποίος, πλέον, θα είχε εμφανείς δεσμούς με την Ελληνική κοινωνία. Στο ίδιο θα συνηγορούσα και εγώ. Αφετέρου, με την αποδοχή, την έγκριση, από τον ΣΥΡΙΖΑ της κοινής δήλωσης Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας, η οποία δημιούργησε τον εγκλωβισμό στα νησιά, σήμαινε ότι όποιος έφευγε από τα νησιά δεν μπορούσε να επιστραφεί. Και τι κάνατε; Όταν πλησίαζε η απόφαση της προσφυγής, έφευγαν από τα νησιά, το παρουσιάζατε στους νησιώτες ως αποσυμφόρηση, και τελικά τι κάνατε, τους φέρνατε στην ηπειρωτική Ελλάδα και θα μένανε μόνιμα στη χώρα μας.

Αυτό αποτελεί μια πολύ μεγάλη διαφορά. Βέβαια, υπήρχε και το θέμα της ευαλωτότητας, το οποίο δεν κατηγορώ εσάς, αλλά όπως είπα και χθες, ο εισαγγελέας διερευνά γιατί ή υπήρξαν 25.000 ευάλωτοι στη Λέσβο. Μέσα σε τρία χρόνια 25.000 ευάλωτοι στην Λέσβο. Και εμείς αλλάζουμε αυτή τη νομοθεσία της ευαλωτότητας. Γιατί η ευαλωτότητα επιβάλει  ειδικές συνθήκες, δεν επιβάλλει πρωτερεοποίηση του αιτήματος ασύλου. Δεν επιβάλλει μεταφορά από τα νησιά. Επιβάλλει ειδικές συνθήκες και τα κλειστά ελεγχόμενα κέντρα, τα οποία νομοθετούμε με αυτό το νομοσχέδιο, προβλέπουν ειδικό χώρο διαμονής για τους ανθρώπους που έχουν αυξημένες ανάγκες, που είναι πιο ευάλωτοι.

Αποσυμφόρηση. Παρά τις δυσκολίες, ξεκινήσαμε μια ουσιαστική αποσυμφόρηση, μειώσαμε τους διαμένοντες στα νησιά κατά 4000 το πρώτο τρίμηνο, ενώ είχαμε και 9000 αφίξεις. Άρα, έχουμε κάνει μια πολύ ουσιαστική αποσυμφόρηση, γύρω στις 12.000 μετακινήσεις από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα. Νομίζω, ότι όλοι, πλην της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ, συμφωνούμε στην ανάγκη αποσυμφόρησης των νησιών.

Πάμε τώρα στα θέματα δημόσιας υγείας. επειδή αναφέρθηκαν και πάλι από τον κ. Ζαχαριάδη. Πράγματι για τις δομές αποτελεί μια πολύ μεγάλη πρόκληση ο κορονοϊός. Πληροφορήθηκα ότι και το ΚΙΝΑΛ, ο κ. Καμίνης, κατέθεσε μια σχετική ερώτηση που θα την απαντήσουν τα συναρμόδια Υπουργεία. Αντιμετωπίσαμε την κρίση του κορονοϊού από την πρώτη στιγμή με τέσσερις πυλώνες δράσης. Ο σημαντικότερος, ο διαχωρισμός των νέων αφίξεων και θα ξανά-αναφερθώ σε αυτό στη σημερινή μου τοποθέτηση. Δεύτερον, η δημιουργία ειδικών υγειονομικών μονάδων. Τρίτον, ο περιορισμός της κυκλοφορίας προς και από τις δομές, που εφαρμόστηκε σε όλη την επικράτεια με κάποια προβλήματα κάποιες φορές, όπως υπήρχαν γενικότερα προβλήματα και παραβατικές συμπεριφορές και Ελλήνων πολιτών στο θέμα των περιορισμών και τέταρτον, με καλύτερη ενημέρωση των διαμενόντων για τις ανάγκες προστασίας της υγείας.

Όπου μπορούσαμε να κάνουμε παρεμβάσεις, όπως π.χ. τοποθετήσαμε ταχύτητα, με τη βοήθεια της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, μηχανήματα ανάληψης μέσα στις δομές, για να αποφύγουμε την ανάγκη να πρέπει να βγαίνουν, όπως ήταν μεγάλο θέμα οι ουρές στα ΑΤΜ των πόλεων, για να πάρουν το επίδομα που δίνει η χώρα μας, μέσω της Ύπατης Αρμοστείας

 Άρα, πήραμε ουσιαστικά μέτρα και νομίζω καθώς τελείωσε και η πρώτη φάση του κορονοϊού, μπορούμε να κάνουμε έναν απολογισμό. Είχαμε 0 κρούσματα στις δομές, θυμάμαι πολύ δυσοίωνες προβλέψεις συναδέλφων και ερωτήσεις που μιλάγανε για πιθανότητα χιλιάδων θυμάτων μέσα στις δομές. Πράγματι, υπήρχαν κίνδυνοι δημόσιας υγείας, δεν το κρύβω, και πράγματι κάθε βράδυ, όταν περιμέναμε από το ινστιτούτο Παστέρ, αποτελέσματα δειγματοληπτικών εξετάσεων που είχαν γίνει στην Μόρια, στη Βιάλ και στο Βαθύ, είχαμε μια έντονη αγωνία. Δεν σας το κρύβω καθόλου. Αλλά, τελείωσε η πρώτη φάση της κρίσης με 0 κρούσματα στις δομές, 200 κρούσματα σε συνολικά 100.000 πληθυσμό στην ηπειρωτική Ελλάδα και 0 θανάτους που σχετίζονται με τον κορονοϊό.

Απάντησα ήδη στον Εισηγητή του ΣΥΡΥΖΑ για το θέμα του «fast track». Δεν υπάρχει«fast track», έγινε κανονικά διαβούλευση με τέσσερις συνεδριάσεις Επιτροπών και πάμε κανονικά στην Ολομέλεια.

Κάποια σημεία που θίξατε και έθιξαν και οι φορείς. Για το θέμα της διερμηνείας. Φυσικά καταβάλλεται πάντα κάθε προσπάθεια να υπάρχουν διερμηνείς και συνεργαζόμαστε με την Μετάδραση και άλλες ΜΚΟ. Πρόσφατα υπογράψαμε μια σύμβαση με διεθνή οργανισμό, μετά από διεθνή διαγωνισμό που είχε ξεκινήσει προ μηνών, για την παροχή επιπλέον διερμηνέων. Υπάρχουν σπάνιες περιπτώσεις που υπάρχουν πρόσφυγες, οι οποίοι μιλάνε μια γλώσσα που δεν υπάρχει ούτε στο «google» και ούτε η πρεσβεία της χώρας τους δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχει αυτή η γλώσσα, αλλά αρνούνται να κάνουν τη συνέντευξη. Υπάρχει, λοιπόν, για την αποφυγή καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος η έννοια του «ευλόγως αντιλαμβάνονται».

                Η κράτηση είναι όπου επιβάλλεται. Όπου δεν υπάρχουν καλύτερες εναλλακτικές που διασφαλίζουν την επιστροφή αυτών οι οποίοι έχουν πλέον τελεσίδικες αποφάσεις. Επειδή ξανά αναφερθήκατε στον Σκαραμαγκά, κ. Ψυχογιέ, σας είπα ότι πράγματι υπάρχουν κάρτες οι οποίες δεν έχουν σκάνερ για να ελεγχθούν. Σε δειγματοληπτικό έλεγχο που κάναμε την προηγούμενη εβδομάδα, υπάρχουν ακόμα στον Σκαραμαγκά διαμένοντες με αποφάσεις ασύλου προ ετών, οι οποίοι εκμεταλλεύονται την δωρεάν φιλοξενία, παίρνουν θέσεις που θα μπορούσε κάποιος από τα νησιά να πάει εκεί. Αυτό δείχνει ότι δεν υπάρχει έλεγχος, διότι οι 32 της ενδοχώρας, όπως γνωρίζετε, δεν είναι ουσιαστικά υπό τη διοίκηση της ελληνικής πολιτείας και του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

                Για το θέμα των καταγραφών που έθιξε ο κ. Καμίνης. Η υπηρεσία πρώτης υποδοχής όπως και η υπηρεσία ασύλου, είναι οι δύο υπηρεσίες του ίδιου Υπουργείου. Σήμερα αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι η υπηρεσία ασύλου, αντί να κάνει το ερωτηματολόγιο, τη συνέντευξη και την απόφαση, να επικεντρωθεί στη συνέντευξη και στην απόφαση. Το ερωτηματολόγιο, έτσι και αλλιώς, η υπηρεσία πρώτης υποδοχής ρωτούσε σχεδόν τα 2/3 των ίδιων ερωτήσεων που ρωτούσε και η υπηρεσία ασύλου. Απλώς, η υπηρεσία ασύλου ρωτούσε επιπρόσθετα και κάποιες άλλες ερωτήσεις.

                Θα ξεκινήσουμε με τους ειδικούς χειριστές που έχουμε από την EASO που είναι αποσπασμένοι στην υπηρεσία ασύλου, οι ίδιοι θα αποσπαστούν αρχικά στην υπηρεσία πρώτης υποδοχής. Ξέρετε ότι μέσα στο Μάιο, το είπα και χθες, προκηρύσσουμε θέσεις τριετών συμβάσεων. Θα προσληφθεί και νέος κόσμος. Αυτοί οι νέοι υπάλληλοι θα εκπαιδευθούν και στη διαδικασία καταγραφής. Αλλά, θέλω να σας πω, με οδηγία που μας έστειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μας επιτρέπει πλέον αυτό το ερωτηματολόγιο να το συμπληρώνει μόνος του ο αιτών άσυλο, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Όπως επιτρέπει πλέον και συνεντεύξεις με χρήση τηλεδιάσκεψης.

                Άρα, αυτά είναι μέτρα τα οποία εμείς μέσα στο Μάιο πρέπει να ξεκινήσουμε, γιατί πλέον έχουν σχεδόν τελειώσει οι αποφάσεις που μπορούν να βγουν από την υπηρεσία ασύλου, σε περίπτωση που είχε γίνει η συνέντευξη και πρέπει να ξανά ξεκινήσουμε μέσα στον Μάιο συνεντεύξεις. Επίσης, εκκρεμούν και 25.000 περίπου καταγραφές που μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά.

                Με αιφνιδίασε ένα σχόλιο που κάνατε κ. Καμίνη και θα ήθελα να το διευκρινίσετε στην αυριανή συνεδρίαση. Δείξατε μια έλλειψη εμπιστοσύνης στους Έλληνες δικαστές και στο κίνητρό τους για να επιταχύνουν αποφάσεις, το οποίο θα μπορούσε κάποιος να το εκλάβει ως μομφή δικιά σας προς την ελληνική δικαιοσύνη. Είμαι σίγουρος ότι δεν το είπατε με αυτόν τον τρόπο. Καλό είναι για τα Πρακτικά, να το διευκρινίσετε.

                Ως προς το θέμα των κλειστών ελεγχόμενων δομών των νήσων. Ο κανονισμός λειτουργίας είναι διοικητικής φύσεως. Δεν είναι ένα θέμα που αφορά το Υπουργείο Υγείας. Αφορά, όμως, πολλά Υπουργεία, η γνώμη τους προς εμάς, όπως, για θέματα ασφαλείας, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το Υπουργείο Υγείας για θέματα υγιεινής. Όπως και άλλα Υπουργεία θα πρέπει να συμβάλουν όπως π.χ. το Υπουργείο Παιδείας, γιατί αυτές οι κλειστές ελεγχόμενες δομές θα έχουν μέσα και πρόβλεψη εκπαιδευτικών χώρων. Άρα, υπάρχουν πολλά Υπουργεία που πρέπει να δουλέψουμε μαζί τους, αλλά τελικά, ο κανονισμός λειτουργίας ως διοικητική πράξη, είναι κάτι που μπορούμε να το κάνουμε εμείς.

                Σηκώσατε πολύ τους τόνους κύριοι του ΚΙΝΑΛ για τα άρθρα 56 και 59. Ακούστηκαν και σχόλια από το ΣΥΡΙΖΑ. Επιτρέψτε μου μια προσωπική παρατήρηση πριν σας απαντήσω. Μου έκανε θετική εντύπωση ότι συνάδελφοι οι οποίοι έχουν ασκήσει διοίκηση στους τομείς της δημόσιας τάξης και του μεταναστευτικού, άσκησαν έντονη κριτική, αλλά με χαμηλούς τόνους, γιατί αντιλαμβάνονται όσοι έχουν ασκήσει διοίκηση, τις πραγματικές δυσκολίες του μεταναστευτικού το οποίο έχει πολλές φορές ειδικά έκτακτα χαρακτηριστικά. Αυτό, είναι κάτι που πολλές φορές δεν είναι κάτι που συνηθίζεται σε άλλα Υπουργεία. Δεν συμβαίνει πάντα, δεν είναι ο κανόνας, αλλά πολλές φορές είναι η εξαίρεση.

Πάμε, λοιπόν, στο άρθρο 56 και 59, που αφορούν το μεν άρθρο 56, την παράταση μιας διάταξης που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016, το δε άρθρο 59, την αλλαγή μιας διάταξης που επίσης είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για τον χαρακτηρισμό κάποιων διαγωνισμών πού είχαν ειδικές προϋποθέσεις, οι οποίες για λόγους εθνικής ασφάλειας θα πρέπει να μείνουν απόρρητες, στο γεγονός ότι φεύγουμε πλέον από τον έντυπο τρόπο καταγραφής και πάμε στον ηλεκτρονικό.

Γι’ αυτές, έχει εκφράσει γνώμη η ΕΑΑΔΗΣΥ. Υπάρχουν οι γνώμες της ΕΑΑΔΗΣΥ για τις αρχικές διατάξεις και έχει θέσει και όρους συγκεκριμένους, όταν προκύπτουν συμβάσεις από τη χρήση αυτών των άρθρων, από την επίκληση της νομοθεσίας, πώς ακριβώς πρέπει να γίνει. Φυσικά, αυτές οι οδηγίες της ΕΑΑΔΗΣΥ θα ακολουθηθούν κατά γράμμα σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις όπου προκύψουν.

Επειδή αναφέρθηκε το θέμα, από τον κ. Κεγκέρογλου, κάποιων συμβάσεων, θα σας πω ότι υπήρχαν πράγματι κάποιες συμβάσεις κατεπείγοντες. Θα το θέσω και στην κρίση τη δικιά σας σήμερα ως Εθνική Αντιπροσωπεία. Αρχές Μαρτίου. Αντιμετωπίζουμε το εξής συγκεκριμένο. Μια ασύμμετρη απειλή στα χερσαία και στα θαλάσσια σύνορά μας, την οποία δεν μπορούμε να προβλέψουμε δώδεκα μήνες πριν. Το γεγονός ότι μπαίνουν σε 11 νησιά του Αιγαίου περίπου δύο χιλιάδες παράνομα εισελθόντες, βάση της ΠΝΠ που ίσχυε.

Οι δομές των νησιών υπερπλήρεις, σε αυτό συμφωνούμε όλοι, ο κίνδυνος κορονοϊού από τη μεταφορά 2000 ανθρώπων στη Μόρια, στη Βιάλ και στο Βαθύ, μεγάλος. Τι κάνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Προστασίας του Πολίτη; Τους κρατάει στα λιμάνια. Βάζουμε σκηνές στα λιμάνια της Χίου, στέλνουμε αρματαγωγό στη Λέσβο, τους βάζουμε σε ένα μικρό χώρο στη Σάμο. Έρχεται το συμβούλιο της Ευρώπης, η Επιτροπή κατά των Βασανιστηρίων και μας καταγγέλλει γι' αυτό.

Πράγματι, θέλω να σας πω, είχα μια τηλεδιάσκεψη με τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Ευρώπης και παραδέχτηκα ότι δεν ήμασταν σε θέση να προβλέψουμε μήνες και χρόνια πριν το έκτακτο αυτό γεγονός, για να υπάρχουν στο λιμάνι κατάλληλες συνθήκες.

Έπρεπε, λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι να μεταφερθούν, όχι σε υφιστάμενες δομές, πρώτον γιατί υπήρχε ειδικό νομικό καθεστώς από την ΠΝΠ και δεύτερον, διότι δεν μπορούσαμε για λόγους κορονοϊού να τους βάλουμε σε υφιστάμενες δομές. Γιατί, εάν το είχαμε κάνει και είχαμε χιλιάδες θύματα, όπως είχατε προβλέψει, θα είμαστε υπόλογοι.

Έπρεπε, λοιπόν, να δώσουμε εντολή να δημιουργηθούν αμέσως, σε λίγες μέρες, δύο κέντρα. Στη Σιντική Σερρών και στη Μαλακάσα. Στη Μαλακάσα, πήγαν 460 άτομα, έξι ημέρες μετά που δόθηκε η εντολή να ετοιμαστεί το κέντρο. Θαυμάσαμε τους κινέζους που σε δέκα μέρες κάνουν νοσοκομείο και εμείς σε έξι μέρες δημιουργήσαμε τις θέσεις για να φύγει το αρματαγωγό.

Για να για να κάνουμε διαγωνισμό, που είπε ο κ. Κεγκέρογλου, με 4 εταιρείες θέλαμε 90 μέρες, για να ετοιμαστούν τεχνικά δελτία και για να μεταφέρουμε 2.000 άτομα - επειδή έκανε ερώτηση ο κ. Σαντορινιός - από 11 νησιά σε 2 ξεχωριστά λιμάνια, δε μπορούσαν, να πάνε με τα πλοία της γραμμής, γιατί δε μπορούσαμε, να βάλουμε αυτούς σε πλοία της γραμμής με εισιτήριο δίπλα στον κάτοικο, που μετακινούταν και για αυτό χρειάστηκαν, να γίνουν αυτοί οι διαγωνισμοί με κατεπείγουσα διενέργεια βάσει του 4368 του 2016. Αμφιβάλλει κανείς ότι υπήρχε έκτακτη ανάγκη; Αυτό που συνέβη τον Μάρτιο και στα σύνορά μας, ήταν κάτι συνηθισμένο, το οποίο μπορούσαμε, να έχουμε προβλέψει και να έχουμε τη διαδικασία έτοιμη; Αυτό είναι το θέμα, που απαντάμε εμείς κι αυτό είναι το θέμα της δικιά σας ερώτησης. Ακολουθήσαμε ειδική οδηγία, την 29 από 12/3/2020 της ΕΑΑΔΗΣΥ και ειδικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κατά πηγών, που πρέπει, να γίνει σε αυτή τη διαδικασία. Το αποτέλεσμα είναι ότι έφυγαν 2.000 άνθρωποι, δεν είναι στα νησιά μας, είναι σε αυτές τις δύο δομές.

Είναι μια διαδικασία, που πρέπει, να ξανά ακολουθήσουμε; Ευελπιστώ πως όχι. Δεν θέλω, να πιστέψω ότι θα έχουμε ξανά μια τέτοια έκτακτη διαδικασία. Τις δομές της ενδοχώρας τις περισσότερες τις έφτιαχνε έτσι και αλλιώς ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, ο οποίος στη συγκεκριμένη περίπτωση, εγγράφως, μας γνωστοποίησε ότι για λόγους της πράξης νομοθετικού περιεχομένου δεν ήταν σε θέση, να το κάνει. Αυτά τα δύο έργα, τώρα εμείς θα τα δηλώσουμε, φυσικά, ως ευρωπαϊκά κονδύλια.

Πάμε στο επόμενο θέμα, στο θέμα του προσωπικού. Το έθεσε και ο κ. Βίτσας. Πράγματι, τον Ιούνιο πιστεύουμε ότι θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα του νέου Οργανισμού. Ελπίζω, μέσα στο Μάιο χώρα να έχει σταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας και μέσα στον Ιούλιο όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου θα μεταφερθούμε στο κτίριο στο Κεράνη.

Όσον αφορά στους μετακλητούς, διαφωνώ. Σας το λέω καθαρά. Δεν είναι σωστή η νομοθέτηση, η διάταξη για τους μετακλητούς, αλλά η Τεχνική Υπηρεσία που είπατε ότι υπήρχε, δεν υπήρχε. Υπήρχαν δύο τμήματα τεχνικής υποστήριξης. Το ένα είχε 24 οργανικές θέσεις και 4 υπηρετούντες, το άλλο είχε 9 οργανικές θέσεις και 0 υπηρετούντες και βάσει του Προεδρικού Διατάγματος του 2017 δεν μπορούσε, να εκτελέσει έργα, δεν είχε την επάρκεια που απαιτεί ο 4412 του 2016 και για αυτό χρειάστηκε, να στελεχώσουμε άμεσα την Υπηρεσία. Παρά τις μετακλητές θέσεις ακόμα υπάρχουν δύο κοινές μετακλητές θέσεις, γιατί δεν έχουμε βρει αξιόλογα βιογραφικά. Άρα, δεν είναι και δεδομένο ότι και οι μετακλητοί πάντα μπαίνουν αμέσως. Ο στόχος είναι, το Υπουργείο να έχει πάντα μόνιμους υπαλλήλους.

Είπατε για την 9Κ, κ. συνάδελφε. 46 υπάλληλοι θα ξεκινήσουν, επιτέλους, μέσα στο Μάιο. Κανένας από αυτούς δεν είναι μηχανικός κι από ό,τι πληροφορούμαι, κανείς τους δεν είναι δικηγόρος. Στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ΠΕ Νομικών ξέρετε πόσους υπαλλήλους έχουμε; Έχουμε έναν. Το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου που δημιουργήσατε έχει ένα νομικό και με αυτό μπορεί, να διαχειριστεί 105.000 υποθέσεις ασύλου, όπου μπορεί, να προκύπτουν ερωτήματα ή υποθέσεις που πάνε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια ή υποθέσεις που πηγαίνουν στα πρωτοδικεία και στα εφετείο κ.λπ.; Δε μπορεί, να μην έχεις μια Κεντρική Νομική Υπηρεσία.

Στόχος μας για όλα αυτά είναι, να πάρουμε μόνιμο κόσμο. Ψηφίσαμε διάταξη για τη διευκόλυνση μετατάξεων κι αποσπάσεων το Φεβρουάριο, δεν έχουμε ούτε μία αίτηση ενδιαφέροντος με στιγμής. Βελτιώνουμε με το άρθρο 48 αυτή τη διάταξη, δίνουμε κίνητρα σε δημοσίους υπαλλήλους με αυτό το νομοσχέδιο με τα άρθρα 46 και 47, παρατείναμε τους ΣΟΧ μέχρι τις 30 Απριλίου του 2021 - 880 συμβασιούχους τους παρατείναμε -, πήραμε με αυστηρή μοριοδότηση και μόνο μοριοδότηση έκτακτο προσωπικό για τις δομές και ψηφίσαμε το Φεβρουάριο διάταξη, για να προκηρύξουμε το Μάιο, να ξεκινήσουν προς το τέλος του καλοκαιριού με αρχές φθινοπώρου συμβασιούχοι 3 συν 3 έτη. Οι θέσεις μετακλητών - και δεν το ανέφερε κανείς από εσάς και δεν ήταν δίκαιο αυτό - έχουν ημερομηνία λήξεως, είναι μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2021. Είναι για περίπου 18 μήνες μέχρι όλοι αυτοί οι δημόσιοι υπάλληλοι, να μπουν. Δεν το είπα πριν, επειδή για το διαγωνισμό που αναφέρατε στη Μαλακάσα η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού δεν είχε μετακλητούς. Είχε μόνο δημοσίους υπαλλήλους ως Επιτροπή. Άρα, το απαντώ και αυτό.

Ως προς το θέμα των 16 υπαλλήλων, για τους οποίους δεν ανανεώσαμε τη σύμβαση. Καταρχήν, έχω διευκρινίσει από την πρώτη στιγμή ότι στόχος μας ήταν, να ανανεώσουμε όλες τις συμβάσεις. Η μόνη περίπτωση στο Υπουργείο, που δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις, να σας θυμίσω, πως ήταν, όταν εσείς επιλέξατε το 2017, να μην ανανεώσετε 100 συμβάσεις συνολικά και τότε δεν υπήρχε και κάποια αιτιολογία. Εδώ, υπάρχει συγκεκριμένη αιτιολογία, την οποία ήξερε και ο κ. Βίτσας. Όταν ο κ. Βίτσας είπε ότι «εγώ με το εντέλλεστε είχα πει, να πληρωθούν», σημαίνει την αντιλαμβάνεται και ξέρει και θυμάται ότι οι προσλήψεις δεν έγιναν με νόμιμο τρόπο, γιατί υπήρχε κώλυμα πρόσληψης στα συγκεκριμένα πρόσωπα, όπως υπήρχε και κώλυμα ανανέωσης. Εγώ, δεν ψάχνω, να αναζητήσω ευθύνες «γιατί τους προσλάβατε» και «γιατί τους ανανεώσατε», αλλά δε μπορούσα, να υπογράψω με αρνητική εισήγηση της Υπηρεσίας παρατάσεις συμβάσεων, όταν υπάρχουν θέματα νομιμότητας. Το γεγονός ότι 880 συμβάσεις τις ανανεώσαμε - και πολλές που δεν έληγαν τώρα - δείχνει ότι πρόθεσή μας είναι, να ανανεώσουμε τους συμβασιούχους.

Ερχόμαστε στο τελευταίο θέμα, κ. Πρόεδρε κι ευχαριστώ για την ανοχή σας. Έρχομαι στο θέμα των απορρήτων δαπανών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Κατά πρώτον, πρέπει, να δούμε, αν υπάρχει αναγκαιότητα. Αν θεωρούν τα μέλη της Εθνικής Αντιπροσωπείας ότι υπάρχουν κυκλώματα λαθροδιακινητών, εάν υπάρχουν κυκλώματα στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, που εμποδίζουν εσκεμμένα επιστροφές κι απελάσεις, εάν υπάρχουν θέματα ασφαλείας μέσα στις δομές. Είπατε κάποιοι συνάδελφοι ότι αυτό είναι κάτι, που αντιμετωπίζουν οι διωκτικές αρχές. Πράγματι και η πλείστα των περιπτώσεων, εάν όχι σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις είναι θέματα διωκτικών αρχών, αλλά βαρύνουν το δικό μας προϋπολογισμό, γιατί είναι δική μας ευθύνη και δικός μας προϋπολογισμός. Άρα, το θέμα της αναγκαιότητας, όταν αντιλαμβανόμαστε τις ασύμμετρες απειλές, δε μπορεί, να αμφισβητηθεί.

Θέσατε θέματα διαφάνειας. Να σας ενημερώσω για δύο θέματα πάνω σε αυτό. Πρώτον, μου έδωσε μια πολύ καλή αφορμή ο κ. Καμίνης και κάνατε ένα σχόλιο, το οποίο είναι πολύ σωστό και θα κάνω νομοθετική βελτίωση. Θέσατε το θέμα, «εάν οι δύο Διευθυντές, οι οποίοι θα είναι στην Επιτροπή, μπορούν, να είναι μετακλητοί». Δεν υπήρχε τέτοια πρόθεση, θα το καταθέσουμε με νομοτεχνική βελτίωση.

Όπως είπα χθες στη Βουλή κι, επίσης, θα ζητήσω, να γίνει νομοθετική βελτίωση για ασφάλεια δικαίου, για αυτές τις δαπάνες θα ενημερώνεται η Βουλή. Θα τις γνωρίζετε αυτές τις δαπάνες. Δεν είναι δαπάνες, που θέλουμε, να είναι απόρρητες από την Εθνική Αντιπροσωπεία. Είναι δαπάνες, που χρειαζόμαστε, δαπάνες που θα βγαίνουμε μια διαδικασία με δημοσίους υπαλλήλους και μια διαδικασία, που θα γνωστοποιείται στα Κόμματα. Άρα, θα μπορείτε, να κρίνετε, κατά πόσο είναι σύμφωνες με τους στόχους του Υπουργείου, που είναι η μείωση των ροών και η αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών.

Άρα, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς, να τις ξαναπεί «απόρρητες δαπάνες» ως προς την Εθνική Αντιπροσωπεία. Υπάρχει διαδικασία, προβλέπεται στον Κανονισμό της Βουλής, θα κάνουμε και νομοτεχνική, για να φανεί και η εναρμόνιση. Θεωρώ ότι είναι επιβεβλημένο σε μια δύσκολη εποχή, που αντιμετωπίζουμε πολλαπλές προκλήσεις ως Ελληνική Πολιτεία, να έχουμε τα απαραίτητα εργαλεία, πάντοτε, με διαφάνεια. Νομίζω ότι τα Κόμματα γνωρίζετε, ότι σας ενημερώνω συστηματικά και για τα θέματα συμβάσεων, που θέσατε σήμερα και για τα θέματα δαπανών έχω μια ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας. Θεωρώ ότι είναι υποχρέωσή μου, να σας γνωστοποιώ και να απαντώ σε θέματα, που προκύπτουν είτε στον κοινοβουλευτικό έλεγχο είτε σε θέματα πιο ευαίσθητα σε μια κατ' ευθείαν επικοινωνία.

Αναζήτηση