Δευτέρα, 09 Ιούλιος 2018 19:54

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στο Σ/Ν για Ασφαλιστικές & Συνταξιοδοτικές Ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις (4η Συνεδρίαση)

  • Εκτύπωση

Παρέμβαση Ν. Μηταράκη στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στο Σ/Ν για Ασφαλιστικές & Συνταξιοδοτικές Ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις (4η Συνεδρίαση - Β΄ Ανάγνωση).

1η Παρέμβαση

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της Ν.Δ.): Με μεγάλη χαρά, κύριε Πρόεδρε, να ξεκινάμε πρώτοι για να συνηθίζουμε.

Το σημερινό νομοσχέδιο, όπως είχαμε πει, είναι μια συρραφή ασύνδετων διατάξεων, συνταξιοδοτικών, εργασιακών, για το μεταναστευτικό και για λοιπές διατάξεις. Ξεκινήσαμε 51 άρθρα, έχουν ήδη έρθει 6 υπουργικές τροπολογίες και 7 βουλευτικές τροπολογίες. Θα ήταν πολύ σημαντικό να ξεκαθαρίσει η Κυβέρνηση, ποιες από αυτές γίνονται δεκτές για να μπορούμε να πούμε συγκεκριμένα την άποψή μας.

Σήμερα, εμείς θα επιφυλαχθούμε και επί της αρχής και επί των άρθρων του νομοσχεδίου για την Ολομέλεια, η οποία αντιλαμβάνομαι ότι θα συνεδριάσει αύριο.

Αναφορικά με τις διατάξεις για τα ασυνόδευτα ανήλικα παιδιά, όπως είπα και στις προηγούμενες συνεδριάσεις, είναι ανησυχητικά τα νούμερα. Έχουμε 3.500 ασυνόδευτα παιδιά, ενώ υπάρχουν μόνο 1.000 θέσεις προγραμματισμένες και οργανωμένες από το αρμόδιο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και 700 παιδιά επισήμως βρίσκονται στο δρόμο.

Προσπαθείτε να αντιμετωπίσετε ένα σημαντικό πρόβλημα, υπάρχουν, όμως, σειρά προβλημάτων ως προς το χρόνο ισχύος των διατάξεων και κυρίως ως προς τα προσόντα, την αμοιβή και τον μέγιστο αριθμό των παιδιών ανά επίτροπο. Δημιουργείτε ένα νέο θεσμό διορίζοντας ουσιαστικά εκατοντάδες νέους επιτρόπους, αλλά δεν έχετε ξεκαθαρίσει στην Εθνική Αντιπροσωπεία πως θα γίνει αυτό.

Είδαμε κάποιες νομοθετικές βελτιώσεις, που έφερε ο κ. Υπουργός, άκουσα με προσοχή τις εξηγήσεις που μας έδωσε στην κατ' άρθρο συζήτηση, αλλά δεν είναι θέμα καλών ή κακών προθέσεων, είναι θέμα καλής νομοθέτησης και δεν μπορεί να επαφίεται στις καλές προθέσεις η αποδοχή ρυθμίσεων, που έχουν τέτοιο ουσιαστικό χαρακτήρα.

Ως προς τις ασφαλιστικές διατάξεις. Θα επαναλάβω αυτό που είπα και από την πρώτη συνεδρίαση, ότι έρχεστε να εναρμονίσετε κάποιους κανόνες -το οποίο είναι ορθό επί της αρχής- καταδεικνύει, όμως, με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι παρά το ότι έχουν περάσει δύο χρόνια από το νόμο Κατρούγκαλου, ακόμα δεν έχει γίνει κάποιο ουσιαστικό βήμα για την ενοποίηση του ΕΦΚΑ.

Στο άρθρο 3, παραμένουν οι προβληματισμοί μας, ότι η χρήση της διάταξης είναι δυσχερής για μεμονωμένα φυσικά πρόσωπα για να την ακολουθήσουν και ότι υπάρχει αναδρομική ισχύς της διάταξης για απροσδιόριστο διάστημα, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει νομικά προβλήματα.

Ως προς την αδήλωτη εργασία. Η Ν.Δ., κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήταν πάντα υπέρ της τήρησης του νόμου και κατά κάθε παραβατικότητας και αυθαιρεσίας.

Τονίσαμε τα αποτελέσματα του κ. Γιάννη Βρούτση και της κυβέρνησης της Ν.Δ. στη μάχη για την αδήλωτη εργασία, η οποία μειώθηκε κατά 27 μονάδες σε λιγότερο από δύο χρόνια.

Έρχεστε, όμως, σήμερα με μεγάλες εκπτώσεις στα πρόστιμα, δίνοντας κίνητρο για ολιγόμηνες συμβάσεις. Έτσι δημιουργείτε ουσιαστικά - εγώ, κύριε Υπουργέ, να δεχτώ ότι ξεκινάτε από καλή πρόθεση- κίνητρα για την αδήλωτη εργασία και νοθεύεται ο παραδειγματικός και αποτρεπτικός χαρακτήρας του προστίμου.

Επίσης, θα πω ότι για το άρθρο 9 ξεκινάτε από τη σωστή βάση, την προστασία των εργαζομένων. Όμως, βάζετε ουσιαστικά ένα εμπόδιο στο επιχειρείν, αφού μετακυλίεται η ευθύνη του κράτους να ελέγξει την αγορά εργασίας από τους κρατικούς μηχανισμούς που πρέπει να ενισχυθούν και να λειτουργούν, μεταφέρεται αυτό το βάρος στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που δεν έχουν την τεχνογνωσία και ίσως πέσουν και αντικείμενο εκμετάλλευσης από κακούς εργολάβους, οι οποίοι, μετακυλίουν το κόστος της δικής τους αυθαιρεσίας στους πελάτες τους, οι οποίοι, καλοπροαίρετα μπορεί να έχουν αξιοποιήσει τις υπηρεσίες τους και να πληρώνουν τους εργολάβους στην ώρα τους.

Υπάρχει νομοθεσία για τους εργολάβους. Αν δεν τηρείται σωστά και τέθηκαν τέτοια θέματα από τους φορείς, εδώ είναι η πρόκληση για το Υπουργείο να εφαρμόσει τη νομοθεσία που υπάρχει, το νόμο 4052/2011.

Στο τέταρτο μέρος βρίσκονται οι προβληματικές διατάξεις. Για παράδειγμα, καταργείται η υποχρέωση των φορέων κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας να αυξάνουν τη μισθωτή εργασία, παρότι σύμφωνα με την κυβέρνηση, αυτός ήταν ο λόγος που θεσμοθετήσατε αυτά τα επιχειρηματικά οχήματα για να μπορέσει να δημιουργηθεί αύξηση της απασχόλησης. Επίσης, μειώνεται κατά 80%, ουσιαστικά καταργείται το πρόστιμο για τα μέλη τέτοιων Συνεταιρισμών όταν παρανομούν και έχουν προσωπικό όφελος εις βάρος του Συνεταιρισμού, στον οποίο ανήκουν.

Με το άρθρο 36 δίνετε τη δυνατότητα δωρεάν παραχώρησης δημοσίων κτιρίων σε φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, ενώ έχετε ήδη χαλαρώσει το ρόλο που παίζουν αυτοί οι φορείς για τη δημιουργία απασχόλησης. Είμαστε αντίθετοι στον τρόπο πού έρχεστε να διαχειριστείτε τη δημόσια περιουσία και με τα άρθρα 36, 37 και 44, αλλά και τη Βουλευτική Τροπολογία 1645/119, φτιάχνετε ένα πλέγμα διατάξεων, που κατά την άποψή μας, είναι  αδιαφανές, διότι, δίνει περιθώρια αυθαιρεσίας και σε κάθε περίπτωση, όπως σας είπα, μπορεί να είναι στα όρια της απιστίας. Εδώ, βάζετε, όταν υπάρχει ένα τίμημα, έστω και συμβολικό, να αναλαμβάνει το δημόσιο το κόστος αδειοδότησης και ανακαίνισης των κτιρίων. Δεν είναι σοβαρό αυτό. Να έρχεται το δημόσιο να δίνει με οποιοδήποτε τίμημα, πολύ κάτω της αγοράς και να αναλαμβάνει και το κόστος σε όποιο φορέα κρίνει ο Υπουργός ότι θέλει να το δώσει.

Το άρθρο 33 δημιουργεί ενδεχομένως κίνητρα σε εργοδότες που πρόκειται να μπουν σε διαδικασία εκκαθάρισης, να μην πληρώνουν τους εργαζόμενους και το άρθρο 34 μειώνει τα κίνητρα για εύρεση εργασίας και ενισχύει τα κίνητρα για μαύρη εργασία σε συνδυασμό με τη λήψη σχετικών επιδομάτων.

Στο άρθρο 47, παρά τις διευκρινίσεις της κυρίας Υπουργού, εξακολουθούμε να τονίζουμε ότι αυτή η διάταξη, όπως είναι διατυπωμένη, δίνει μια ελευθερία στο Υπουργείο να κατανέμει κονδύλια από το πρωτοχρονιάτικο λαχείο, χωρίς να προσδιορίζει τις δράσεις που χρηματοδοτούνται.

Καταλήγω με τις Τροπολογίες που έχουν ήδη υποστηριχθεί από Υπουργούς. Δεν θα αναφερθώ σε αυτές που μόλις μου δώσατε. Είμαστε αντίθετοι στην Τροπολογία της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής, την 1635/113, όπου κατά παράβαση του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα τοποθετούνται αποσπασμένοι υπάλληλοι σε  θέσεις ευθύνης. Αν υπάρχει πρόβλημα σε αυτό το Υπουργείο, να προχωρήσει με ταχύτερο τρόπο και αν χρειάζεται να έρθει διάταξη για μετάταξη υπαλλήλων προς αυτό το Υπουργείο.

Επίσης, είμαστε αντίθετοι στις Τροπολογίες 1637 και 1642. Η πρώτη αφορά σε παράταση προθεσμιών, που όπως είπα και στην συζήτηση κατά άρθρο, δε μπορούμε κάθε φορά που έχει ανεπάρκεια η λειτουργία ενός Υπουργείου να ερχόμαστε και να αλλάζουμε προθεσμίες, οι οποίες, υπάρχουν από το παρελθόν και δούλευαν. Όσο για τη δεύτερη, συνεχίζετε να διορίζετε απευθείας μέλη Δ.Σ. σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Δεν μπορείτε να εφαρμόσετε μόνοι σας το νόμο 4369/2016, για τον οποίο, υπερηφανευθήκατε και εσείς, θεσμοθετήσατε.

Με την Τροπολογία 1645 δημιουργείται ένα πλέγμα αδιαφάνειας σε συσχετισμό με το άρθρο 44. Στην 1650/22 δεν υπάρχει εκτίμηση κόστους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και θα θέλαμε μια επεξήγηση.

Φέρατε ένα νομοσχέδιο που είναι κατ' επίφαση φιλικό προς τους εργαζόμενους. Στην πραγματικότητα, είναι ένα νομοσχέδιο που δημιουργεί κίνητρα για αδήλωτη εργασία, βάζει εμπόδια στο επιχειρείν, παραχωρεί με αδιαφανείς διαδικασίες περιουσία του δημόσιου και φτιάχνετε ένα σύστημα για την επιτροπεία των ανηλίκων που είναι αμφίβολο πότε θα λειτουργήσει, κάτω από ποιες προϋποθέσεις και ποιους διορισμούς θα κάνετε. Ευχαριστώ.

Αντιπαράθεση Μηταράκη - Αποστόλου

ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΚΑΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Και εμείς ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό. Αυτή ήταν η μία από τις δύο Τροπολογίες. Όταν σας διανεμηθεί και η δεύτερη, τότε θα τοποθετηθεί και πάλι ο κ. Υπουργός.

Παρακαλώ, κύριε Μηταράκη, ζητάτε το λόγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της Ν.Δ.): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Μια πολύ γρήγορη ερώτηση, αν μου επιτρέπετε, στον κύριο Υπουργό.

Κύριε Υπουργέ, αντιλαμβάνομαι ότι αυτή η διαδικασία γίνεται κάθε χρόνο. Κάθε χρόνο γίνονται διαγωνισμοί και φαντάζομαι ότι γίνονται, λογικά, Ιανουάριο-Φεβρουάριο-Μάρτιο, ώστε να είναι έτοιμοι τον Μάιο. Ποιες Περιφέρειες σάς δήλωσαν αδυναμία να τηρήσουν τις διαδικασίες και έρχεστε να κάνετε αυτήν τη νομοθέτηση; Είναι ενδιαφέρον να δούμε ποιες Περιφέρειες δεν έχουν καταφέρει να κάνουν τους διαγωνισμούς σωστά. Διότι, ενώ έρχεστε με καλή πρόθεση και το έχω πει σε πολλές Τροπολογίες ότι ξεκινάνε με καλή πρόθεση, εδώ δίνουμε λεφτά σε ανθρώπους, οι οποίοι δεν έχουν επιλεγεί από το διαγωνισμό.

Και φαντάζομαι ότι αυτό δεν είναι μόνο δικό μου θέμα. Φαντάζομαι ότι όλοι οι συνάδελφοι έχουν την ίδια άποψη.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ουσιαστικά, αναφέρεστε στην αποτελεσματικότητα, όσον αφορά στη συγκεκριμένη λειτουργία.

Αυτό που εμείς -ως Υπουργείο- έχουμε, είναι ότι, κάθε χρόνο, όταν ολοκληρώνεται η διαδικασία από τις Περιφερειακές Ενότητες και βεβαίως και από τις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, έχουμε έναν απολογισμό. Αυτό που φαίνεται ξεκάθαρα είναι ότι γίνεται καλή χρήση των χρημάτων και οι ίδιες οι Περιφερειακές Ενότητες δεν έχουν αναδείξει κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα και όσον αφορά στη λειτουργία αλλά, ιδιαίτερα, την αποτελεσματικότητα.

Εξάλλου, αυτή η δακοκτονία είναι που μας δίνει τη δυνατότητα, ως χώρα, να έχουμε ένα ποσοστό Παρθένου Ελαιολάδου υπερδιπλάσιου αυτού που έχουν οι υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Άρα, λοιπόν, τώρα, το αν η διαδικασία επείγει ή δεν επείγει, πάντα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Είναι τέτοια δραστηριότητα η δακοκτονία, που στηρίζεται σε δακοπαγίδες, σε μετρήσεις, κλπ. Σήμερα έχουμε την προσβολή από το δάκο και αύριο πρέπει να παρέμβουμε. Είναι λεπτομέρειες τεχνικού χαρακτήρα και –επιτρέψτε μου να σας πω, κύριε Μηταράκη- ότι δεν έχει τεθεί κανένα θέμα όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα της λειτουργίας.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της Ν.Δ.): Άρα, ίσως δεν χρειάζεται.

ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΚΑΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Μηταράκη, σας παρακαλώ. Δεν σας έχω δώσει το λόγο. Ο Υπουργός απάντησε.

2η Παρέμβαση

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ (Εισηγητής της ΝΔ): Κύριε Πρόεδρε απλώς να σχολιάσω ότι από τη στιγμή που ξεκίνησε αυτή η συνεδρίαση στις 15:00, ανά 5 ή 10 λεπτά μας έρχεται και μια καινούργια Υπουργική Τροπολογία. Τώρα μας ήρθε μια Υπουργική Τροπολογία με πολλά άρθρα που αφορά το Υπουργείο Εργασίας. Παρότι το νομοσχέδιο είναι δικό σας, φαντάζομαι είχατε χρόνο να ετοιμάσετε αυτά τα θέματα και αντιμετωπίζει και ευαίσθητα κοινωνικά θέματα, στα οποία δεν έχουμε άποψη αυτή τη στιγμή, ούτε έχουμε καλέσει φορείς. Για παράδειγμα υπάρχει ένα άρθρο για την διαδικασία ταυτοποίησης μητέρας χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, ταυτότητα, ληξιαρχική πράξη, η οποία κατά την αιτιολογική έκθεση ήταν μία διάταξη για να προστατεύσει παιδιά από trafficking και έρχεται μία τροπολογία όπου δεν έχουμε καλέσει φορείς, δεν έχουμε ακούσει απόψεις και έρχεται «στο σφύριγμα της λήξης» επειδή έχουμε και Μουντιάλ αυτό το μήνα. Λοιπόν αυτός δεν είναι τρόπος νομοθέτησης. Σε κάθε συνεδρίαση, έχουμε κάνει 4, κάθε φορά έρχεται και μία τροπολογία και φοβάμαι κυρία Υπουργέ ότι και αύριο κάποιοι συνάδελφοί σας θα φέρουν τροπολογία, αλλά το ίδιο το Υπουργείο που έχει ετοιμάσει αυτό το νομοσχέδιο να αναγκάζεται το ίδιο να φέρνει διαρκώς τροπολογίες, δείχνει κατ’ ελάχιστον προχειρότητα και δεν μας επιτρέπει και εμάς να κάνουμε με σοβαρό τρόπο τη δουλειά μας.

Φαντάζομαι και οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχετε διαβάσει αυτές τις τροπολογίες και φαντάζομαι ότι ακόμη δεν έχετε άποψη.

Διαβάστηκε 44 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 10 Ιούλιος 2018 15:04

Πολυμέσα